Skip to Content

Закључак о рјешавању спора у скраћеном поступку - МХЕ "Електро-Јована" д.о.о. Милићи

Постављено у
Верзија прилагођена за штампање

Број: 01-181-5/18/Р-90-208
Датум: 23.08.2018.


На основу одредби члана 33. став 1. тачка д. Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске (''Службени гласник Републике Српске'', број 59/10) и члана 72. Правилника о јавним расправама и рјешавању спорова и жалби (''Службени гласник Републике Српске'', број 70/10), у поступку рјешавања спора по захтјеву привредног друштва Мала хидроелектрaна ''Електро-Јована'' д.о.о. Милићи, против МХ "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ ''Електродистрибуција'' Власеница, у вези са тарифама по којима се испоручује електрична енергија, односно оспоравањем обрачуна прекомјерно преузете реактивне енергије, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске, на 90. редовној сједници, одржаној 23.08.2018. године, у Требињу, донијела јe
 

З А К Љ У Ч А К

Спор покренут захтјевом привредног друштва Мала хидроелектрaна ''Електро-Јована'' д.о.о. Милићи, против МХ "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ ''Електродистрибуција'' Власеница, у вези са тарифама по којима се испоручује електрична енергија, односно оспоравањем обрачуна прекомјерно преузете реактивне енергије, рјешаваће се у скраћеном поступку.

О б р а з л о ж е њ е

Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија) примила је, дана 26.03.2018. године, поднесак привредног друштва ''Електро-Јована'' д.о.о. Милићи, насловљeн као: ''Жалба на примјену тарифа по којима се испоручује електрична енергија''. Подносилац захтјева, између осталог, наводи да се у више наврата током 2017. и 2018. године обраћао МХ "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ ''Електродистрибуција'' Власеница (у даљем тексту: противна страна), приговарајући на испостављене рачуне за електричну енергију, а који су одбијени као неосновани. Подносилац наводи да се у приговорима на рачуне позвао на одредбу тачке XIV став 3. Одлуке о тарифном систему за продају електричне енергије и коришћење дистрибутивне мреже – у даљем тескту: Тарифни систем (''Службени гласник Републике Српске'', број 61/16), коју одредбу противна страна неће да примијени, а према којој је, као произвођач електричне енергије, ослобођен плаћања реактивне енергије у времену када електрана производи електричну енергију. Подносилац захтјева од Регулаторне комисије тражи да се изврши корекција свих рачуна за утрошену електричну енергију од јула 2016. до фебруара 2018. године у погледу изузимања потрошње реактивне енергије, те да му се по том основу изда књижна обавијест на износ од 5.037,61 КМ, као и поврат свих уплата за наредне мјесеце, тј. од марта 2018. године, све док буде трајао поступак рјешавања овог спора. Такође, подносилац тражи да противна страна престане са даљом праксом мјесечних обрачуна реактивне енергије за МХЕ ''Јована'', када ова електрана производи електричну енергију. Допуном поднеска од 21.03.2018. године, а који је у Регулаторној комисији примљен 14.05.2018. године, подносилац захтјева је навео да његово укупно потраживање од противне стране умјесто првобитно наведених 5.037,61 КМ, износи 5.358,33 КМ.

Након разматрања поднесеног захтјева, од противне стране је, актом број 01-181-2/18 од 14.05.2018. године, затражено изјашњење о захтјеву подносиоца и достављање расположиве документације.

Регулаторна комисија је дана 19.07.2018. године примила изјашњење противне стране, са расположивом документацијом. У изјашњењу је, између осталог наведено, да је подносилац захтјева дана 16.07.2015. године поднио захтјев за иаздавање електроенергетске сагласности за изградњу објекта за производњу електричне енергије, те је дана 05.11.2015. године подносиоцу издато рјешење о електроенергетској сагласности број 3430-Е1/2015. Овим рјешњем су дефинисани и прописани технички услови за прикључење МХЕ ''Јована'', инсталисаное снаге 1000 kVA на дистрибутивну мрежу. Након тога, са подносиоцем захтјева су закључени уговор о прикључењу електране на дистрибутивну мрежу и уговор о приступу електране на дистрибутивну мрежу, чиме су испуњен услови за несметан рад хидреоелектране, њено преузимање електричне енергије за властите потребе, као и пласман произведене електричне енергије. Подносиоцу захтјева је 07.03.2017. године издата декларација о прикључку, а 29.12.2016. године са подносиоцем захтјева је закључен уговор о снабдијевању, док је 03.01.2018. године са подносиоцем захтјева закључен уговор о резервном снабдијевању електричном енергијом. Испорука електричне енеригје за ово мјерно мјесто је почела у јулу 2016. године, када је издат и први рачун за утрошену електричне енергију, а очитање је у претходном периоду вршено редовно, при чему су очитању, поред радника противне стране, присуствовли и представници подносиоца захтјева. Противна страна наводи да је са подносиоцем захтјева закључила већи број уговора о откупу електричне енргије произедене у пробном раду. Производни објекат подносиоца је, сходно одредби тачке III став б) Тарифног система сврстан у категорију потрошње ''Потрошња на 35 kV напону за купце који преузимају електричну енергију на напонским нивоима од 1 kV до 35 kV, укључујући и напонски ниво 35 kV'', истом је приликом обрачуна испоручене електричне енергије, поред других тарифних елемената, вршен обрачун и прекомјерно преузете реактивне електричне енергије очитане на примопредајном мјесту, те је на рачунима за испоручену електричну енергију и истакнут и овај тарифни, односно обрачунски елемент. Противна страна даље наводи да је подносиалц захтјева у више наврата упућивао приговоре, да се не слаже са обавезом обрачуна прекомјерно преузете реактивне електричне енергије, позивајући се на одредбу тачке XIV став 3. Тарифног система. По приговорима подносиоца је поступала РЈ ''Електродистрибиција'' Власеница, као и Одјељење за рјешавање приговора и жалби, којим су приговори подносиоца одбијени као несновани. У акту Одговор по приговору број 1644-1/17 од 11.04.2017. године, подносиоцу захтјева је појашњено да из очитаних вриједности укупно произведене активне електричне енергије, произилази да његов производни погон нема непрекидни производни циклус од 24 часа, на основу чега би се сматрало да је управо ту количину реактивне електричне енергије потребно сторнирати. Дакле, у конкретном случају је било потребно успоставити систем мјерења временског периода у којем се одвија непрекидни производни циклус, на основу чега би се могла одредити и количина реактивне енергије коју је потребно сторнирати. Противна страна даље наводи да је чланом 12. уговора о приступу електране дистрибутивној мрежи дефинисана обавеза произвођача да осигура да повратни утицај електране на параметре квалитета напона у дистрибутивној мрежи не прелази ниво дат табелом, која је саставни дио овог уговора. Одредбом члана 15. истог уговора је дефинисана регулација напона и управљање производњом реактивне електричне енергије, којим је врло прецизно дефинисана одговорност произвођача за вршење надзора над производњом реактивне електричне енергије, због чега није било потребно да дистрибутер посебним актом обавјештава подносиоца захтјева о потреби регулације производње реактивне енергије и снаге, која се према подацима из овог уговора, врши аутоматски. С обзиром да производни погон подносиоца и даље преузима значајне количине реактивне еенергије, подносилац је дужан да поступи по тачки XIV став 3. Тарифног система, те да поред утрошене активне, противној страни плати и сву количину преузете реактивне електричне енергије. На крају изјашњења, противна страна предлаже да се захтјев подносиоца одбије као неоснован.
Регулаторна комисија је, након што је размотрила све прикупљене доказe у овом поступку, оцијенила да је прибављено довољно доказа на основу којих се може утврдити потпуно и правилно чињенично стање и донијети праведна одлука и без посебног саслушања странака и додатног прикупљања и извођења доказа, па је, на основу одредбе члана 72. Правилника о јавним расправама и рјешавању спорова и жалби, на 90. редовној сједници, одржаној 23.08.2018. године, у Требињу, одлучено као у диспозитиву овога закључка, односно да се одлука о захтјеву подносиоца донесе у скраћеном поступку.

Правна поука: На овај закључак, странке могу Регулаторној комисији за енергетику Републике Српске поднијети коментаре у писменој форми у року од осам дана од дана пријема овог закључка.

Предсједник
Владислав Владичић