Skip to Content

Рјешење о одобравању права на подстицај за производњу ел. енергије из обновљивих извора у МХЕ „Иломска“

Постављено у
Верзија прилагођена за штампање

Број: 01-497-7/17/Р-66-300 
Датум: 28.12.2017. 

На основу одредбe члана 27. Закона о обновљивим изворима енергије и ефикасној когенерацији (Службени гласник Републике Српске, број 39/13, 108/13 и 79/15), члана 190. Закона о општем управном поступку (Службени гласник Републике Српске, број 13/02, 87/07 и 50/10), члана 33. став (1) тачка г) Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске (Службени гласник Републике Српске, број 59/10) и члана 23. Правилникa о подстицању производње електричне енергије из обновљивих извора и у ефикасној когенерацији (Службени гласник Републике Српске, број 114/13, 88/14 и 43/16) у поступку по захтјеву за одобрење права на подстицај за производњу електричне енергије у производном постројењу Мала хидроелектрана „Иломска“ привредног друштва „Елинг мале хидроелектране“ д.о.о. Теслић Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске је, на 66. редовној сједници, одржаној 28. децембра 2017. године, у Требињу, донијела 
 

Р Ј Е Ш Е Њ Е
о одобравању права на подстицај за производњу електричне енергије из обновљивих извора у производном постројењу Мала хидроелектрана „Иломска“


1. Подносиоцу захтјева „Елинг мале хидроелектране“ д.о.о. Теслић, са сједиштем на адреси Бранка Радичевића бр. 1 у Теслићу, одобрава се право на подстицај производње електричне енергије из обновљивих извора енергије у виду обавезног откупа по гарантованој откупној цијени у производном постројењу Мала хидроелектрана „Иломска“, номиналне активне снаге на турбинама Т1=3.300 kW и Т2=1.650 kW, укупно 4.950 kW, планиране нето годишње производње 15.950.000 kWh, изграђеном на земљишту означеном као к.ч. број 11/79-2 и 11/79-3 к.о. Бенићи, број 5/7-2 к.о. Ђенићи и број 1/1 и 923 к.о. Корићани, Општина Кнежево. 
2. Подносилац захтјева на основу овог рјешења стиче право да закључи уговор са Оператором система подстицаја о остваривању подстицаја из тачке 1. овога рјешења за нето произведену електричну енергију у планираном годишњем износу од 15.950.000 kWh, у складу са Потврдом за енергију број 1.1/04/1-99-333/17 од 25. децембра 2017. године и то:
- по референтној цијени у периоду од 01.01.2018. до 31.12.2018. године, а
- по гарантованој откупној цијени од 1. јануара 2019. године, па надаље. 
3. Право на подстицај у виду обавезног откупа по гарантованој откупној цијени из тачке 1. овог рјешења даје се на период од петнаест (15) година, а почетак остваривања права на подстицај утврђује се у уговору који се закључује са Оператором система подстицаја.
4. Приликом закључења уговора о откупу електричне енергије по гарантованој откупној цијени са Оператором система подстицаја примјењују се цијене за хидроелектране инсталисане снаге од 1 МW до укључиво 5 МW утврђене Одлуком о висини гарантованих откупних цијена и премија за електричну енергију произведену из обновљивих извора и у ефикасној когенерацији која је на снази у вријеме закључивања уговора. 
5. Подносилац захтјева обавезан је да у року од 15 дана од дана пријема овог рјешења поднесе Оператору система подстицаја захтјев за закључивање уговора о подстицању, ради остварења права на подстицај у виду обавезног откупа по гарантованој откупној цијени у складу са овим рјешењем. 
6. Уколико подносилац захтјева не поднесе захтјев за закључење уговора са Оператором система подстицаја у року прописаном у тачки 5. овог рјешења престаје да важи рјешење о праву на подстицај.
7. Обрачун електричне енергије коју подносилац захтјева испоручује у електроенергетску мрежу и за коју има право на обавезан откуп врши се на основу очитања на мјерном мјесту са карактеристикама мјерних уређаја како je наведено у Сертификату за производно постројење, рјешење број 01-365-16/17/Р-60-243, Декларацији о мјерном мјесту број 3959 од 28.8.2017. године и како је означенo на једнополној шеми. Мјерење и регистрација електричне енергије испоручене у електроенергетску мрежу врши се индиректном мјерном гарнитуром коју чине:
- мјерни уређај произвођача Landis Gyr, тип E 550, серијског броја: 50619618, 2013. година производње, називног напона 3x58 V и називне струје 5 А, при чему се активна електрична енергија мјери са класом тачности 0,5, реактивна електрична енергија са класом тачности 2 и активна снага са класом тачности 0,5; 
- струјни мјерни трансформатори ФМТ Зајечар, тип STEM N 3821, класе тачности 0,5 преносног односа 2х75/5/5, серијски бројеви 1510/13, 1511/13 и 1512/13 и 
- напонски мјерни трансформатор, ФМТ Зајечар, један типа JNT-SO-36 и серијског броја 1200/15, два типа JNT-36 и серијских бројева 1193/15 и 1194/15, класе тачности 0,5 и преносног односа 35/√3, 01/√3 и 0,1/3 kV, што чини обрачинску константу 5250.
8. Ово рјешење је коначно и објављује се на интернет страници и огласној табли Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске.

О б р а з л о ж е њ е

Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија) је, дана 14. новембра 2017. године, примила Захтјев за одобрење права на подстицај у виду обавезног откупа по гарантованој откупној цијени привредног друштва „Елинг мале хидроелектране“ д.о.о. Теслић (у даљем тексту: подносилац захтјева) за производњу електричне енергије у производном постројењу Мала хидроелектрана „Иломска“, номиналне активне снагe на турбинама 4.950 kW, те планиране нето годишње производње од 15.950.000 kWh. 
Прегледом достављене документације утврђено је да је захтјев комплетан, те је Регулаторна комисија, у складу са чланом 21. став (6) Правилника о подстицању производње електричне енергије из обновљивих извора и у ефикасаној когенерацији (у даљем тексту: Правилник о подстицању), дана 20. новембра 2017. године, обавијестила подносиоца захтјева и јавност о пријему комплетног захтјева и, у складу са чланом 39. Правилника о подстицању, упутила захтјев за издавање потврде за енергију МХ „Електропривреда Републике Српске“ Матичном предузећу, а.д. Требиње, као вршиоцу дужности Оператора система подстицаја, којом треба да се потврди испуњеност услова из члана 21. Закона о обновљивим изворима и ефикасној когенерацији (у даљем тексту: Закон) у погледу количинских ограничења енергије планиране за подстицање која се утврђују Акционим планом Републике Српске за кориштење обновљивих извора енергије (у даљем тексту: Акциони план).
Регулаторна комисија је, на 60. редовној сједници, одржаној 25. октобра 2017. године, донијела Рјешење о издавању Сертификата за производно постројење Малa хидроелектранa „Иломска“ број 01-365-16/17/Р-60-243 (у даљем тексту: Сертификат), којим се потврђује да производи електричну енергију користећи обновљиви извор енергије, а што је један од услова за одобрење права на подстицај.
МХ „Електропривреда Републике Српске“ Матично предузеће, а.д. Требиње као вршилац дужности Оператора система подстицаја је доставио Регулаторној комисији Потврду за енергију број 1.1/04/1-99-333/17 од 25. децембра 2017. године у складу са којом је утврђено да подносилац:
- у периоду од 01.01.2018. до 31.12.2018. године има право да продаје електричну енергију Оператору система подстицаја по референтној цијени за обавезан откуп, а
- у периоду од 1. јануара 2019. године па надаље има право да продаје електричну енергију Оператору система подстицаја по гарантованој откупној цијени за обавезан откуп с обзиром да у периоду након 1. јануара 2019. године постоје расположиве количине електричне енергије за подстицање у малим хидроелектранама инсталисане снаге од 1 MW до 5 MW. 
У складу са одредбама чланова 6, 14. и 23. Правилника о подстицању размотрен је захтјев и утврђено је да подносилац захтјева испуњава све критеријуме и услове у погледу извора енергије, снаге постројења, планиране годишње производње и количина које су Акционим планом одређене за подстицање, те је подносиоцу захтјева одобрено право на подстицај за нето произведену електричну енергију у виду обавезног откупа по гарантованој откупној цијени за електричну енергију која се испоручује у мрежу у планираном годишњем износу од 15.950.000 kWh, а у складу са Потврдом за енергију, број 1.1/04/1-99-333/17 од 25. децембра 2017. године, те је одлучено као у тачки 1. и 2. диспозитива овог рјешења. 
Приликом утврђивања трајања права на подстицај у овом поступку поступљено је у складу са чланом 24. Закона и чланом 21. став (1) и чланом 25. став (1) Правилника о подстицању који се односи на нова производна постројења по коме се право на обавезан откуп електричне енергије по гарантованој откупној цијени остварује на период од петнаест (15) година од дана почетка остваривања права на подстицај, који је дефинисан у уговору о подстицању са Оператором система подстицаја.
Регулаторна комисија је, у претходном периоду, Рјешењем број 01-245-7/14/Р-106-75 од 23. априла 2015. године, за производно постројење Мала хидроелектрана „Иломска“ одобрила право на подстицај, на основу кога је подносилац захтјева са Оператором система подстицаја закључио Уговор о обавезном откупу електричне енергије по гарантованој откупној цијени за производњу из обновљивих извора са периодом трајања права на подстицај од 1. маја 2015. године до 30. априла 2030. године. 
Рјешењем Регулаторне комисије, број 01-245-14/15/Р-47-125 од 12. маја 2017. године поништено је Рјешење о праву на подстицај, број 01-245-7/14/Р-106-75, чиме су поништене и све правне посљедице рјешења број 01-245-7/14/Р-106-75 од 23. априла 2015. године. То значи да су поништене све правне посљедице овог рјешења од његовог доношења, тако да ово рјешење није произвело никакве правне посљедице како у погледу рока трајања права на подстицај, тако ни остварених количина за подстицање у систему подстицаја. Због тога се у овом поступку постројење Малa хидроелектранa „Иломска“, у прaвном смислу, сматра новим постројењем у систему подстицаја у смислу одредбе члана 21. став 3. Закона и члана 4. Правилника, а поднесени захјтев новим захтјевом и у погледу одређивања рока за подстицај и у погледу расположивих количина електричне енергије за подстицање. 
Што се тиче правних посљедица поништеног рјешења и успостављања правног стања услијед поништавања рјешења, међу којима је и поврат средстава исплаћених на основу поништеног рјешења, то није било предмет одлучивања у овом поступку, будући да је то предмет оперативних активности на спровођењу система подстицања. 
Имајући у виду наведени чињенични и правни основ, а посебно одредбу члана 24. став (2) Закона којом је прописано да произвођач електричне енергије има право на обавезан откуп електричне енергије по гарантованој откупној цијени или право на премију у трајању до 15 година, као и на правне посљедице поништавања рјешења број 01-245-7/14/Р-106-75 од 23. априла 2015. године, одлучено је као у тачки 3. диспозитива овог рjешења у погледу периода трајања права на подстицај. 
На основу члана 5, 21. и 26. Закона и члана 26. и 29. Правилника о подстицању производно постројење подносиоца захтјева се сврстава у хидроелектране инсталисане снаге преко 1 МW до укључиво 5 МW, те се приликом закључења уговора о обавезном откупу по гарантованој откупној цијени са Оператором система подстицаја примјењује цијена из Одлуке о висини гарантованих откупних цијена и премија за електричну енергију произведену из обновљивих извора и у ефикасној когенерацији која је на снази у вријеме закључења уговора за ту врсту производног постројења, те је одлучено као у тачки 4. диспозитива овога рјешења. Гарантована откупна цијена се не мијења у периоду важења уговора, осим у случају доношења посебне одлуке због већих промјена курса конвертибилне марке у односу на курс евра.
На основу члана 27. став (5) Закона и на основу члана 25. став (2) Правилника о подстицању, произвођач електричне енергије дужан је да у року од 15 дана од дана пријема овог рјешења поднесе захтјев за закључење уговора о подстицању са Оператором система подстицаја, те је одлучено као у тачки 5. диспозитива овог рјешења. 
Одредбама члана 27. став (8) Правилника о подстицању дефинисани су разлози за престанак важења рјешења о подстицају, те је одлучено као у тачки 6. диспозитива овог рјешења.
Тачкa 7. диспозитива овог рјешења заснива се на Сертификату, Декларацији о мјерном мјесту издатој од стране оператора система, број 3959/17 од 28. августа 2017. године и једнополној шеми овог постројења. 
Тачка 8. диспозитива овог рјешења заснива се на одредби члана 25. став (1) Закона о енергетици, с обзиром на коначност, те на одредби члана 20. став (3) истог Закона и одредби члана 20. став (2) алинеја 5. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске - Пречишћени текст (Службени гласник Републике Српске, број 6/10), с обзиром на објављивање. 
Поука о правном лијеку се заснива на одредби члана 25. став (2) Закона о енергетици и члана 5. и 15. Закона о управним споровима (Службени гласник Републике Српске, број 109/05 и 63/11).
Поука о правном лијеку: Ово рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном суду у Требињу у року од 30 дана од дана пријема овог рјешења.

Предсједник
Владислав Владичић