Број: 01-258-6/17/Р-55-213
Датум: 25.08.2017. године
На основу одредби члана 33. став 1. тачка д. Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске (''Службени гласник Републике Српске'', број 59/10) и члана 72. Правилника о јавним расправама и рјешавању спорова и жалби (''Службени гласник Републике Српске'', број 70/10), у поступку рјешавања спора по захтјеву Гаврић Јездимира из Братунца, против МХ "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ ''Електродистрибуција'' Братунац, у вези са тарифама по којима се испоручује електрична енергија, односно у вези са оспоравањем обрачуна неовлашћене потрошње електричне енергије, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске, на 55. редовној сједници, одржаној 25.08.2017. године, у Требињу, донијела јe
З А К Љ У Ч А К
Спор покренут захтјевом Гаврић Јездимира из Братунца, против МХ "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ ''Електродистрибуција'' Братунац, у вези са тарифама по којима се испоручује електрична енергија, односно у вези са оспоравањем обрачуна неовлашћене потрошње електричне енергије, рјешаваће се у скраћеном поступку.
О б р а з л о ж е њ е
Поднесцима од 26.04.2017 и 29.05.2017. године, Гаврић Јездимир из Братунца (у даљем тексту: подносилац захтјева) покренуо је поступак рјешавања спора код Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија) против МХ "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ ''Електродистрибуција'' Братунац (у даљем тексту: противна страна), у вези са тарифама по којима се испоручује електрична енергија, односно у вези са обрачуном неовлашћене потрошње електричне енергије. Захтјевом се оспорава обрачун неовлашћено утрошене електричне енергије у износу од 1.182,23 КМ, на мјерном мјесту у мјесту Сплашница бр. 130, општина Братунац. Подносилац захтјева, између осталог, наводи да му је, дана 16.03.2017. године, достављен обрачун неовлашћене потрошње и рачун на износ од 1.882,23 КМ, да је ова обавеза утврђена на основу погрешно утврђеног чињеничног стања и погрешне примјене материјалног права, затим да су записници сачињени без његовог присуства и свједока, те да је тачно утврђена потрошња на бројилу од 12 kWh, за период од 2013. године до дана сачињавања записника о контролном прегледу. Подносилац наводи да је обрачун извршен за кућу на селу у којој нико не живи 25 година, од смрти његових родитеља, а обрачун неовлашћене потрошње много је већи од укупне потрошње електричне енергије на трафоу мјерног мјеста у МЗ Спалшница коју користи велики број домаћинстава. Подносилац даље наводи да је у записницима само констатовано да је крајњи купац скинуо пломбе са бројила и извршио самоукључење, међутим, подносилац наводи да правог искључења са дистрибутивне мреже и пломбирања бројила није ни било, већ само ''административно искључење'', те да записник о пломбирању и искључењу никада није добио нити потписао иако је протекло пет година од подношења захтјева за искључење. Једина и стварна потрошња коју подносилац признаје је потрошња од 12 kWh коју је потрошио намјерно, укључењем гријалице у утичницу, са намјером да поново активира бројило зато што истиче рок од пет година од дана подношења захтјева за искључење. Подносилац захтјева од Регулаторне комисије тражи да поништи, односно стави ван снаге обрачун неовлашћене потрошње, те да наложи противној страни да испостави нову фактуру са стварно утрошеном електричном енергијом од 12 kWh.
На тражење Регулаторне комисије, противна страна је, дана 04.08.2017. године, доставила изјашњење о захтјеву подносиоца и расположиву документацију. У изјашњењу противне стране је, између осталог, наведено да је подносилац захтјева регистрован као крајњи купац на два мјерна мјеста на подручју које дистрибутивно покрива РЈ ''Електродистрибуција'' Братунац. За мјерно мјесто ИД број 0042019800029033 које се налази у Сплашници, општина Братунац, подносилац захтјева је, дана 09.04.2013. године, поднио противној страни захтјев за одјаву и истог дана извршио уплату дуга од 45,00 КМ. Поступајући по овом захтјеву, радници противне стране су изашли на лице мјеста дана 11.04.2017. године и извршили искључење објекта подносиоца, о чему је сачињен записник, који је поред радника протвине стране, потписало и лице које је присуствовало овој радњи. Након тога, дана 22.02.2017. године, чланови контролног тима су вршећи контролу мјерних мјеста на подручју Сплашнице, извршили и контролни преглед мјерног мјеста подносиоца захтјева ИД број 0042019800029033 када је установљено постојање неовлашћене потрошње. Том приликом је утврђено да је на овом мјерном мјесту, које је са дистрибутивне мреже искључено дана 11.04.2013. године, односно на бројилу број 6799928, просјечена дистрибутивна пломба, након чега је извршено самоукључење на дистрибутивну мрежу, чиме је почињена неовлашћена потрошња из члана 89. став 1. тачка а) Општих услова за испоруку и снабдијевање електричном енергијом – пречишћени текст (''Службени гласник Републике Српске'', број 90/12) у даљем тексту: Општи услови. Мјерно мјесто подносиоца је, након обављене контроле, поново искључено са електродистрибутивне мреже, док су све радње приликом обављеног контролног прегледа констатоване записнички од стране чланова контролног тима, при чему је на предметне записнике стављена напомена да крајњи купац није био присутан контролном прегледу. Противна страна у изјашњењу детаљно појашњава начин на који је, примјеном одредби 89.-92. Општих услова, извршила обрачун накнаде за неовлашћено утрошену електричну енергију, у укупном износу од 1.882,23 КМ, на који је и гласио рачун број 9000072890 од 13.03.2017. године, који је подносиоцу захтјева уручен 16.03.2017. године. Након тога, подносилац захтјева је оспорио обрачун неовлашћене потрошње путем приговора од 22.03.2017. године, по којем је поступало Одјељење за приговоре и жалбе крајњих купаца, које је након разматрања навода из приговора, дана 28.03.2017. године сачинило одговор по приговору, којим се приговор одбија као неоснован. Поред тога, противна страна наводи да подносилац захтјева неосновано тврди да су скидање пломби могли да ураде и радници који су вршили контролу, јер исти немају интереса за такве радње. Подносилац захтјева је имао могућност да ове сумње изрази и пред надлежним државним органима, полицији и тужилаштву, па с обзиром да то није учинио, његове тврдње представљају покушај избјегавња одговорности о неовлашћеном скидању пломбе. Тврдње подносиоца да је извршено ''административно искључење'' су у цјелости неутемељене, јер се искључење мјерног мјеста врши на начин да се бројило искључи са мреже, те пломбира дистрибутивном пломбом, што је начин да се онемогући даље коришћење електричне енергије без одобрења противне стране. С друге стране, чак и да су ови наводи тачни, подносилац захтјева је имао обавезу да све уочене недостатке пријави противној старани и да захтјева њихово отклањање, па с обзиром да се именовани није обраћао противној страни, његови наводи су неосновани. На крају изјашњења, противна страна предлаже да Регулаторна комисија донесе рјешење којим се одбија захтјев подносиоца у вези са оспоравањем обрачуна неовлашћене потрошње, као неоснован.
Регулаторна комисија је, након што је размотрила све прикупљене доказe у овом поступку, оцијенила да је прибављено довољно доказа на основу којих се може утврдити потпуно и правилно чињенично стање и донијети праведна одлука и без посебног саслушања странака и додатног прикупљања и извођења доказа, па је, на основу одредбе члана 72. Правилника о јавним расправама и рјешавању спорова и жалби, на 55. редовној сједници, одржаној 25.08.2017. године, у Требињу, одлучено као у диспозитиву овога закључка, односно да се одлука о захтјеву подносиоца донесе у скраћеном поступку.
Правна поука: На овај закључак, странке могу Регулаторној комисији за енергетику Републике Српске поднијети коментаре у писменој форми у року од осам дана од дана пријема овог закључка.
Предсједник
Владислав Владичић