Skip to Content

Рјешење о одбијању Захтјева за одобрење права на подстицај за производњу ел. енергије - МХЕ "Иломска"

Постављено у
Верзија прилагођена за штампање

Број: 01-245-14/15/Р-47-125
Датум: 12.05.2017. године



На основу одредбe члана 27. Закона о обновљивим изворима енергије и ефикасној когенерацији (Службени гласник Републике Српске, број 39/13, 108/13 и 79/15), члана 190. став 1. и 2. у вези са чланом 243. Закона о општем управном поступку (Службени гласник Републике Српске, број 13/02, 87/07 и 50/10), члана 33. став (1) тачка г) Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске (Службени гласник Републике Српске, број 59/10) и члана 23. Правилникa о подстицању производње електричне енергије из обновљивих извора и у ефикасној когенерацији (Службени гласник Републике Српске, број 114/13, 88/14 и 43/16), одлучујући у поновљеном поступку о захтјеву привредног друштва ''ЕЛИНГ МХЕ'' Д.О.О. Теслић, за одобрење права на подстицај производње електричне енергије коришћењем енергије водотока ријеке Иломске, као обновљивог извора енергије, у производном постројењу Мала хидроелектрана ''Иломска'', Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске, на 47. редовној сједници, одржаној 12.05.2017. године, у Требињу, донијела је

 

Р Ј Е Ш Е Њ Е
 

1. ОДБИЈА СЕ Захтјев за одобрење права на подстицај у виду обавезног откупа по гарантованој откупној цијени за производњу електричне енергије у производном постројењу Мала хидроелектрана ''Иломска'', инсталисанe активне снагe на турбинама 4.950 kW, те планиране нето годишње производње од 15.950.000 kWh, од 14.04.2015. године, привредног друштва ''ЕЛИНГ МХЕ'' Д.О.О. Теслић, као неоснован.
2. ПОНИШТАВА СЕ Рјешење о одобравању права на подстицај за производњу електричне енергије из обновљивих извора у производном постројењу Мала хидроелектрана ''Иломска'' на ријеци Иломској, број 01-245-7/14/Р-106-75 од 23.04.2015. године.
3. Оператор система подстицаја ће предузети потребне радње у циљу извршења овога рјешења.
4. Ово рјешење је коначно и објављује се у ''Службеном гласнику Републике Српске“ и на интернет страници Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске.
 

О б р а з л о ж е њ е
 



Поступајући по Захтјеву за одобрење права на подстицај у виду обавезног откупа по гарантованој откупној цијени за производњу електричне енергије у производном постројењу Мала хидроелектрана ''Иломска'', инсталисанe активне снагe на турбинама 4.950 kW, те планиране нето годишње производње од 15.950.000 kWh, од 14.04.2015. године, привредног друштва ''ЕЛИНГ МХЕ'' Д.О.О. Теслић (у даљем тексту: подносилац захтјева), Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија), је, на 106. редовној сједници, одржаној 23.04.2015. године, у Требињу, донијела Рјешење о одобравању права на подстицај за производњу електричне енергије из обновљивих извора у производном постројењу Мала хидроелектрана ‘‘Иломска“ на ријеци Иломској, број 01-245-7/14/Р-106-75 од 23.04.2015. године. 
У фебруару 2017. године Регулаторна комисија је дошла до информације да је пресудом Окружног суда у Бањој Луци број 11 0 У 016452 15 У од 02.03.2016. године поништено рјешење о издавању еколошке дозволе за Малу хидроелектрану ''Иломска''. У циљу провјере ове информације Регулаторна комисија је, актом број 01-646-4/16 од 24.02.2017. године, од Окружног суда у Бањој Луци затражила доставу наведене пресуде. Окружни суд у Бањој Луци је, актом број 11 0 У 016452 15 У од 27.02.2017. године, а који је у Регулаторној комисији запримљен 03.03.2017. године, потврдио да је овај суд, дана 02.03.2016. године, донио пресуду у предмету број 11 0 У 016452 15 У, којом је поништено Рјешење Министарства за просторно уређење, грађевинарство и екологију Бања Лука број 15.04-96-18/15 од 19.03.2015. године којим се инвеститору ''ЕЛИНГ МХЕ'' Д.О.О. Теслић издаје еколошка дозвола за Малу хидроелектрану ''Иломска'', а која је постала правоснажна даном доношења, те да је у току поступак пред Врховним судом Републике Српске по ванредном правном средству. Након овога, Регулаторна комисије је затражила од Министарства за просторно уређење, грађевинарство и екологију Бања Лука, као тужене стране у управном спору и привредног друштва ''ЕЛИНГ МХЕ'' Д.О.О. Теслић, као заинтересованог лица у спору пред Окружним судом у Бањој Луци, достављање наведене пресуде. Дана 14.03.2017. године привредно друштво ''ЕЛИНГ МХЕ'' Д.О.О. Теслић је доставило Регулаторној комисији допис број 049-017 од 09.03.2017. године којим је, у писаној форми, обавијестило Регулаторну комисију како слиједи:
''Након запримања наведене пресуде ми смо контактирали Министарство за просторно уређење и они су нас обавијестили да су упутили захтјев за ванредно преиспитивање судске одлуке што смо и ми учинили путем нашег заступника, те да се сачека коначна одлука Врховног суда Републике Српске. Пошто ми још чекамо одлуку Врховног суда РС као и тужено Министарство за просторно уређење, одмах након коначне одлуке ћемо поступити по рјешењу Врховног суда у Бања Луци и о томе ћемо Вас благовремено обавијестити.''
Уз наведени акт подносилац захтјева је доставио и фотокопију пресуде Окружног суда у Бањој Луци број 11 0 У 016452 15 У од 02.03.2016. године овјерену од стране нотара дана 09.03.2017. године.
На основу наведеног, утврђено је да је Окружни суд у Бањој Луци донио пресуду, број 11 0 У 016452 15 У од 02.03.2016. године, којом је поништено Рјешење Министарства за просторно уређење, грађевинарство и екологију Бања Лука број 15.04-96-18/15 од 19.03.2015. године, којим је инвеститору ''ЕЛИНГ МХЕ'' Д.О.О. Теслић издата еколошка дозвола за Малу хидроелектрану ''Иломска''. Ова пресуда је постала правоснажна даном доношења на основу одредбе члана 34. Закона о управним споровима (Службени гласник Републике Српске, број 109/05 и 63/11). Поништењем еколошке дозволе, поништене су и све правне посљедице које је произвео овај управни акт, у смислу одредбе члана 254. став 1. Закона о општем управном поступку и члана 50. Закона о управним споровима. То практично значи да еколошка дозвола за овај објекат правно није ни постојала, па се, усљед тога, није могло ни донијети Рјешење о издавању дозволе за обављање дјелатности производње електричне енергије у Малој хидроелектрани ''Иломска'' број 01-213-23/14/Р-105-65 од 31.03.2015. године, нити Рјешење о издавању сертификата за производно постројење Малa хидроелектранa ''Иломска'', којим се потврђује да производи електричну енергију користећи обновљиви извор енергије, број 01-252-12/14/Р-105-66 од 31.03.2015. године, а тиме ни Рјешење о одобравању права на подстицај за производњу електричне енергије из обновљивих извора у производном постројењу Мала хидроелектрана ''Иломска'' на ријеци Иломској, број 01-245-7/14/Р-106-75 од 23.04.2015. године. Правно непостојање еколошке дозволе у овој управној ствари, представља чињеницу и нови доказ о којем се накнадно сазнало, а да је овај доказ био изведен у ранијем поступку, несумњиво би довео до другачијег рјешења ове управне ствари. Због тога, непостојање еколошке дозволе представља нову чињеницу, која је била разлог за понављање поступака како слиједи:
• по Захтјеву за издавање дозволе за обављање дјелатности производње електричне енергије у Малој хидроелектрани ''Иломска'' на ријеци Иломској, инсталисане снаге 4,8 MW, број 86/14 од 14.04.2014. године, привредног друштва ''ЕЛИНГ МХЕ'' Д.О.О. Теслић, 
• по Захтјеву за издавање сертификата за производно постројење Мала хидроелектрана ''Иломска'' које користи обновљиви извор енергије број 104/14 од 08.05.2014. године, лоцираном на к.ч. бр. 11/79-2 и 11/79-3 к.о. Бенићи, бр. 5/7-2 к.о. Ђенићи и бр. 1/1 и 923 к.о. Корићани, Општина Кнежево, привредног друштва ''ЕЛИНГ МХЕ'' Д.О.О. Теслић, као и 
• по Захтјеву за одобрење права на подстицај у виду обавезног откупа по гарантованој откупној цијени за производњу електричне енергије у производном постројењу Мала хидроелектрана ''Иломска'', инсталисанe активне снагe на турбинама 4.950 kW, те планиране нето годишње производње од 15.950.000 kWh, од 14.04.2015. године, привредног друштва ''ЕЛИНГ МХЕ'' Д.О.О. Теслић,
прописан одредбом члана 234. тачка 1. Закона о општем управном поступку. 
Имајући у виду напријед наведено, на основу одредбе члана 235. став 1. Закона о општем управном поступку, Регулаторна комисија је, на 41. редовној сједници, одржаној 10.04.2017. године, у Требињу, по службеној дужности, донијела закључак да се понови поступак по Захтјеву за одобрење права на подстицај у виду обавезног откупа по гарантованој откупној цијени за производњу електричне енергије у производном постројењу Мала хидроелектрана ''Иломска'', инсталисанe активне снагe на турбинама 4.950 kW, те планиране нето годишње производње од 15.950.000 kWh, од 14.04.2015. године, привредног друштва ''ЕЛИНГ МХЕ'' Д.О.О. Теслић, те да ће се овај поступак поновити у дијелу који се односи на доношење одлуке о овом захтјеву. У поновљеном поступку, на истој редовној сједници, Регулаторна комисија је утврдила и нацрт рјешења којим се Захтјев за одобрење права на подстицај у виду обавезног откупа по гарантованој откупној цијени за производњу електричне енергије у производном постројењу Мала хидроелектрана ''Иломска'', инсталисанe активне снагe на турбинама 4.950 kW, те планиране нето годишње производње од 15.950.000 kWh, од 14.04.2015. године, привредног друштва ‘‘ЕЛИНГ МХЕ“ Д.О.О. Теслић одбија као неоснован, те се поништава Рјешење о одобравању права на подстицај за производњу електричне енергије из обновљивих извора у производном постројењу Мала хидроелектрана ‘‘Иломска“ на ријеци Иломској, број 01-245-7/14/Р-106-75 од 23.04.2015. године. Закључак и нацрт рјешења су достављени привредном друштву ''ЕЛИНГ МХЕ“ Д.О.О. Теслић на коментарисање. Истовремено, Регулаторна комисија је објавила обавјештење за јавност на интернет страници Регулаторне комисије и у дневним новинама ''Глас Српске'', којим је заинтересована јавност обавијештена о доношењу наведеног закључка и нацрта рјешења, те је остављен рок за достављање коментара и подношење захтјева за стицање статуса умјешача у овом поступку. У остављеном року подносилац захтјева је доставио коментаре на нацрт рјешења, у којима је, између осталог, наведено да је надлежни орган у марту 2017. године, поступајући по наведеној пресуди надлежног суда, донио ново рјешење о издавању еколошке дозволе, да не постоје разлози за поништење сертификата за ово производно постројење, као једног од прописаних услова за одобрење права на подстицај, те да није наведен правни основ за налагање Оператору система подстицаја да предузме потребне радње, јер су његове надлежности прописане, те да диспозитив не садржи одлуку подобну за извршење. 
Пресуда Окружног суда у Бањој Луци број 11 0 У 016452 15 У од 02.03.2016. године је правоснажна и извршна у смислу одредбе члана 34. Закона о управним споровима и ова пресуда је, као таква, правно обавезујућа у смислу одредбе члана 3. Закона о управним споровима. Обавезујућа снага и правне посљедице пресуде у управном спору се односе, како на странке, тужиоца и туженог, те заинтересована лица, тако и на све јавне органе и институције, а посебно оне који су, у оквиру законом прописане надлежности, доносили појединачне управне акте, на основу доказне подлоге, коју је чинио и поништени управни акт. Обавезност пресуде у управном спору, у смислу одредбе члана 3. Закона о управним споровима, је једнака обавезности пресуде у кривичним и имовинским стварима, те се наведена пресуда у овој управној ствари мора досљедно поштовати. У овом случају, поништени управни акт у управном спору, правно не постоји, те су сви други органи, па и Регулаторна комисија, дужни да се равнају према правоснажној судској пресуди и дужни су да према њој и њеним посљедицама, усагласе своје акте и одлуке. У супротном би се радило о незаконитом поступању. 
Одредбом члана 52. и 56, као и другим одредбама Закона о електричној енергији (Службени гласник Републике Српске, број 8/08, 34/09, 92/09 и 1/11), те одредбама члана 23, 24, 29, 32. и 33. Правилника о издавању дозвола (Службени гласник Републике Српске, број 39/10 и 65/13), прописани су критеријуми који треба да се испуне, као и документи који треба да се приложе уз захтјев да би се издала дозвола за обављање дјелатности производње електричне енергије. На основу одредби члана 52. алинеја 4. и члана 56. став 2. алинеја 2. Закона о електричној енергији и члана 24. тачка з, члана 29. тачка в. и 33. тачка и. Правилника о издавању дозвола, један од кључних докумената за издавање дозволе за обављање дјелатности производње електричне енергије је еколошка дозвола. Такође, еколошка дозвола је један од кључних критеријума за издавање сертификата за производно постројење у смислу одредбе члана 6. став 1. тачка б. Правилника о издавању сертификата за производно постројење које производи електричну енергију из обновљивих извора енергије или у ефикасној когенерацији (Службени гласник Републике Српске, број 112/13 и 60/16). Одредбом члана 8. став 2. Закона о обновљивим изворима енергије и ефикасној когенерацији експлицитно је прописано: ''Прибављање цертификата за производно постројење је неопходан услов за остваривање права на подстицај производње електричне енергије из обновљивих извора и у ефикасној когенерацији или за издавање гаранције о поријеклу електричне енергије'', а што је прописано и одредбом члана 21. став 2. тачка б. Правилникa о подстицању производње електричне енергије из обновљивих извора и у ефикасној когенерацији. 
Због непостојања еколошке дозволе Регулаторна комисија поновила је поступак по Захтјеву за издавање дозволе за обављање дјелатности производње електричне енергије у Малој хидроелектрани ''Иломска'' на ријеци Иломској, инсталисане снаге 4,8 MW, број 86/14 од 14.04.2014. године, привредног друштва ''ЕЛИНГ МХЕ'' Д.О.О. Теслић, у којем је одбијен наведени захтјев као неоснован, те поништено Рјешење број 01-213-23/14/Р-105-65 од 31.03.2015. године, којим је издата дозвола за обављање дјелатности производње електричне енергије у Малој хидроелектрани ''Иломска'' на ријеци Иломској, привредном друштву ''ЕЛИНГ МХЕ'' Д.О.О. Теслић, као и поступак по Захтјеву за издавање сертификата за производно постројење Мала хидроелектрана ''Иломска'' које користи обновљиви извор енергије број 104/14 од 08.05.2014. године, лоцираном на к.ч. бр. 11/79-2 и 11/79-3 к.о. Бенићи, бр. 5/7-2 к.о. Ђенићи и бр. 1/1 и 923 к.о. Корићани, Општина Кнежево, привредног друштва ''ЕЛИНГ МХЕ'' Д.О.О. Теслић, у којем је одбијен наведени захтјев као неоснован, те поништено Рјешење о издавању сертификата за производно постројење Малa хидроелектранa ''Иломска'', којим се потврђује да производи електричну енергију користећи обновљиви извор енергије, број 01-252-12/14/Р-105-66 од 31.03.2015. године. Правно непостојање еколошке дозволе у овој управној ствари је чињеница која је накнадно утврђена и накнадно је постала позната Регулаторној комисији. С обзиром на напријед наведено, те имајући у виду да се поступак понавља у обиму који се односи на одлучивање о захтјеву, одлучено је да се Захтјев за одобрење права на подстицај у виду обавезног откупа по гарантованој откупној цијени за производњу електричне енергије у производном постројењу Мала хидроелектрана ''Иломска'', инсталисанe активне снагe на турбинама 4.950 kW, те планиране нето годишње производње од 15.950.000 kWh, од 14.04.2015. године, привредног друштва ''ЕЛИНГ МХЕ'' Д.О.О. Теслић, одбије као неоснован, како је одлучено у тачки 1. диспозитива овога рјешења. 
Иако је у току поступак по Захтјеву за ванредно преиспитивање судске пресуде пред Врховним судом Републике Српске против пресуде Окружног суда у Бањој Луци број 11 0 У 016452 15 У од 02.03.2016. године, којом је поништено рјешење Министарства за просторно уређење, грађевинарство и екологију Бања Лука број 15.04-96-18/15 од 19.03.2015. године о издавању еколошке дозволе за Малу хидроелектрану ''Иломска'', пресуда Окружног суда је правоснажна и правно обавезујућа у смислу одредбе члана 3. Закона о управним споровима. Обавезујућа снага и правне посљедице правоснажне пресуде у управном спору се односе, како на странке, тужиоца и туженог, те заинтересована лица, тако и на јавне институције, као што су судови, тужилаштва, правобранилаштва, органи управе и други органи и ораганизације, којима је законским прописом повјерено вршење јавних овлаштења. Због тога се, у овој управној ствари, обавезност и правне посљедице пресуде односе и на Регулаторну комисију, будући да је усљед непостојања еколошке дозволе поништено Рјешење о издавању Сертификата број 01-252-12/14/Р-105-66 од 31.03.2015. године, које је чинило доказну подлогу за одобрење права на подстицај у виду обавезног откупа по гарантованој откупној цијени за производњу електричне енергије у производном постројењу Мала хидроелектрана ''Иломска'', у смислу одредбе члана члана 21. став 2. тачка б. Правилникa о подстицању производње електричне енергије из обновљивих извора и у ефикасној когенерацији. 
Дакле, у овом случају у поновљеном поступку је утврђено да је поништена еколошка дозвола, која је била употребљена као доказ о испуњавању законом утврђених критеријума за издавање дозволе за обављање дјелатности производње електричне енергије и за издавање сертификата, те да је услијед тога поништено рјешење о издавању дозволе и рјешење о издавању серификата. Како је сертификат услов за издавање рјешења о одобрењу права на подстицај на основу одредби члана 8. став 2. Закона о обновљивим изворима енергије и ефикасној когенерацији и члана 21. став 2. тачка б. Правилникa о подстицању производње електричне енергије из обновљивих извора и у ефикасној когенерацији, то је било неопходно поновити и поступак по захтјеву за одобрење права на подстицај и санкционисати акт који је донесен на основу поништених рјешења. Због тога је било, у поновљеном поступку, неопходно поништити и рјешење о одобрењу права на подстицај, на основу одредбе члана 243. Закона о општем управном поступку, као и на основу законске одредбе о обавезности примјене судске пресуде у смислу одредби члана 3. и члана 34. Закона о управним споровима. Правне посљедице поништавања рјешења и оглашавања рјешења ништавним су јасно прописане одредбом члана 254. став 1. Закона о општем управном поступку, којом је утврђено да се поништавањем рјешења поништавају и све правне посљедице које је такво рјешење произвело. 
Приликом одлучивања у поновљеном поступку посебно се водило рачуна о новој чињеници да је поништена еколошка дозвола и рјешење о издавању сертификата, који су чинили директно и индиректно доказну подлогу за рјешење о одобрењу права на подстицај, те обавезности поштовања пресуде надлежног суда, као и о заштити јавног интереса.
С обзиром на напријед наведене чињенице, као и обавезујућу снагу и правне посљедице пресуде Окружног суда у Бањој Луци број 11 0 У 016452 15 У од 02.03.2016. године у смислу одредбе члана 3. и 34. Закона о управним споровима, у овом случају је требало поништити Рјешење о одобравању права на подстицај за производњу електричне енергије из обновљивих извора у производном постројењу Мала хидроелектрана ''Иломска'' на ријеци Иломској, број 01-245-7/14/Р-106-75 од 23.04.2015. године, а на основу одредбе члана 243. Закона о општем управном поступку, те је одлучено као у тачки 2. диспозитива овога рјешења.
Коментари подносиоца да је надлежни орган у марту 2017. године донио нову еколошку дозлову, немају никакав правни утицај на доношење овога рјешења, будући да се ово рјешење заснива на чињеници да производно постројење од почетка нема еколошку дозволу, а накнадно донесена еколошка дозвла има правно дејство у будуће и то од дана од када је ново рјешење произвело правне посљедице. 
Одредбама члана 13. и 14. Закона о обновљивим изворима енергије и ефикасној когенерацији, прописана је функција и надлежности Оператора система подстицаја, који је овлаштен да врши за све административно-финансијске активности и друге оперативне послове у систему подстицања. Имајући у виду да је Регулаторна комисија надлежна до доноси рјешења о праву на подстицај, Оператор система подстицаја управо своју функцију и надлежност из наведених чланова врши на основу аката Регулаторне комсије. На основу одредби члана 13. став 7. и члана 41. Закона о обновљивим изворима енергије и ефикасној когенерацији Регулаторна комисија је овлаштена да врши надзор над радом Оператора система подстицаја и управни надзор над спровођењем одредби овога закона у оквиру прописаних надлежности. На основу ових одредби утврђена је обавеза Оператору система подстицаја да предузме потребне административне и друге оперативне послове на извршењу овога рјешење, усљед поништења рјешења којим је право на подстицај одобрено, како је одлучено у тачки 3. диспозитива овога рјешења. Због тога се нису могли прихватити коментари подносиоца у погледу правног основа за налагања у тачки 3. диспозитива овога рјешења, посебно имајући у виду околност да начин поступање по овом рјешењу, може бити предмет надзора над радом Оператора система подстицаја. 
Тачка 4. диспозитива овог рјешења заснива се на одредби члана 25. став 1. Закона о енергетици (Службени гласник Републике Српске, број 49/09), с обзиром на коначност, те на одредби члана 20. став 3. истог закона, одредби члана 20. став 2. алинеја 5. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске - Пречишћени текст (Службени гласник Републике Српске, број 6/10), с обзиром на објављивање. 
Правна поука заснива се на одредби члана 25. Закона о енергетици и одредбама члана 5. и 15. Закона о управним споровима (Службени гласник Републике Српске, број 109/05 и 63/11).

Правна поука: Ово рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном суду у Требињу у року од 30 дана од дана пријема рјешења. 
 

Предсједник

Владислав Владичић