Рјешење о одбијању захтјева за одобрење прелиминарног права на подстицај - "ЕОЛ ПРВИ" д.о.о. Невесиње
Број: 01-577-9/16/Р-35-7
Датум: 17. јануар 2017. године
На основу члана 27. Закона о обновљивим изворима енергије и ефикасној когенерацији (Службени гласник Републике Српске, број 39/13, 108/13 и 79/15), члана 190. Закона о општем управном поступку (Службени гласник Републике Српске, број 13/02, 87/07 и 50/10), члана 33. став 1. тачка г) Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске (Службени гласник Републике Српске, број 59/10) и члана 32. Правилникa о подстицању производње електричне енергије из обновљивих извора и у ефикасној когенерацији (Службени гласник Републике Српске, број 114/13, 88/14 и 43/16) одлучујући о захтјевима за одобрење прелиминарног права на подстицај производње електричне енергије у вјетроелектранама, привредног друштва "ЕОЛ ПРВИ" д.о.о. Невесиње, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске је на 35. редовној сједници, одржаној 17. јануара 2017. године, у Требињу, донијела
Р Ј Е Ш Е Њ Е
1. ОДБИЈАЈУ СЕ захтјеви за одобрење прелиминарног права на подстицај производње електричне енергије и то:
- Захтјев за одобрење прелиминарног права на подстицај за електричну енергију која ће се производити у Вјетроелектрани Цвјетов кук, број 47-10/2016, заведен у Регулаторној комисији под бројем 01-577-1/16,
- Захтјев за одобрење прелиминарног права на подстицај за електричну енергију која ће се производити у Вјетроелектрани Дубац, број 49-10/2016, заведен у Регулаторној комисији под бројем 01-578-1/16,
- Захтјев за одобрење прелиминарног права на подстицај за електричну енергију која ће се производити у Вјетроелектрани Џинов до, број 51-10/2016, заведен у Регулаторној комисији под бројем 01-579-1/16,
- Захтјев за одобрење прелиминарног права на подстицај за електричну енергију која ће се производити у Вјетроелектрани Кучајница, број 53-10/2016, заведен у Регулаторној комисији под бројем 01-580-1/16 и
- Захтјев за одобрење прелиминарног права на подстицај за електричну енергију која ће се производити у Вјетроелектрани Рупари, број 53-10/2016, заведен у Регулаторној комисији под бројем 01-581-1/16,
привредног друштва "ЕОЛ ПРВИ" д.о.о. Невесиње, као неосновани.
2. Ово рјешење је коначно, ступа на снагу даном доношења и објављује се на интернет страници и огласној табли Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске.
О б р а з л о ж е њ е
Дана 15. новембра 2016. године, привредно друштво "ЕОЛ ПРВИ" д.о.о. Невесиње (у даљем тексту: подносилац захтјева) је Регулаторној комисији за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија), поднијело слиједеће захтјеве за одобрење прелиминарног права на подстицај производње електричне енергије:
- Захтјев за одобрење прелиминарног права на подстицај за електричну енергију која ће се производити у Вјетроелектрани Цвјетов кук, број 47-10/2016, заведен у Регулаторној комисији под бројем 01-577-1/16, инсталисане снаге 9,9 MW,
- Захтјев за одобрење прелиминарног права на подстицај за електричну енергију која ће се производити у Вјетроелектрани Дубац, број 49-10/2016, заведен у Регулаторној комисији под бројем 01-578-1/16, инсталисане снаге 9,9 MW,
- Захтјев за одобрење прелиминарног права на подстицај за електричну енергију која ће се производити у Вјетроелектрани Џинов до, број 51-10/2016, заведен у Регулаторној комисији под бројем 01-579-1/16, инсталисане снаге 9,9 MW,
- Захтјев за одобрење прелиминарног права на подстицај за електричну енергију која ће се производити у Вјетроелектрани Кучајница, број 53-10/2016, заведен у Регулаторној комисији под бројем 01-580-1/16, инсталисане снаге 9,9 MW и
- Захтјев за одобрење прелиминарног права на подстицај за електричну енергију која ће се производити у Вјетроелектрани Рупари, број 53-10/2016, заведен у Регулаторној комисији под бројем 01-581-1/16, инсталисане снаге 9,9 MW.
Након разматрања поднесених захтјева утврђено је да је уз захтјеве приложена документација на основу које се може даље поступати и одлучивати о основаности захтјева, те је о поднесеним захтјевима дана 11. јануара 2016. године, објављено обавјештење за јавност на интернет страници и огласној табли Регулаторне комисије.
У овом случају је утврђено да су сви захтјеви поднесени од стране истог посносиоца, односно привредног друштва "ЕОЛ ПРВИ" д.о.о. Невесиње, те да се поднесени захтјеви заснивају на истом или сличном чињеничном стању и истом правном основу. На основу одредбе 27. Закона о обновљивим изворима енергије и ефикасној когенерацији (у даљем тексту: Закон) и члана 32. Правилникa о подстицању производње електричне енергије из обновљивих извора и у ефикасној когенерацији (у даљем тексту: Правилник о подстицању), Регулаторна комисија је надлежна да одлучује о свих пет поднесених захтјева за одобрење прелиминарног права на подстицај производње електричне енергије. С обзиром на наведене околности, утврђено је да су се у цјелости испунили услови да се поднесени захтеви разматрају и рјешавају у једном поступку у смислу одредбе члана 115. Закона о општем управном поступку, те је на 35. редовној сједници, одржаној 17. јануара 2017. године донесен закључак, број 01-577-7/16/Р-35-6 да се ови захтјеви ријеше у једном поступку.
У складу са чланом 27. Закона произвођач електричне енергије из обновљивих извора или у ефикасној когенерацији може остварити прелиминарно право на подстицај обавезног откупа по гарантованој откупној цијени или право на премију у току изградње постројења ако испуњава услове из члана 21. став 1. тачка а) и б) и става 2. Закона. У складу са чланом 30. Правилникa о подстицању произвођач електричне енергије/инвеститор из обновљивих извора или у ефикасној когенерацији који у складу са одредбама правилника може остварити право на подстицај обавезног откупа по гарантованој откупној цијени или премији, може на свој захтјев, прије завршетка изградње производног постројења и прије прибављања Сертификата за то постројење, прибавити рјешење Регулаторне комисије о прелиминарном праву на подстицај ако испуњава прописане услове.
Правилником о издавању сертификата за производно постројење које производи електричну енергију из обновљивих извора енергије или у ефикасној когенерацији (Службени гласник Републике Српске, број 112/13 и 60/16) (у даљем тексту: Правилник о сертификату) и Правилником о подстицању дефинисан је појам производног постројења у сврху примjeнe oдрeдби ових прaвилникa како слиједи: ''"производно постројење" означава склоп опреме и инсталација који чине самосталан погон за претварање других облика енергије у електричну енергију или више таквих појединачних склопова који имају једно, заједничко мјесто примопредаје произведене електричне енергије. Приликом издавања сертификата Регулаторна комисија одлучује шта се подразумијева под појединачним производним постројењем узимајући у обзир и: уговор о концесији уколико је примјењиво, одобрење за грађење, документацију у вези са прикључењем, упис у регистар пројеката, одобрење за употребу, као и постизање сврсисходности издавања сертификата".
Прегледом приложене документације уз захтјеве подносиоца, као и документације достављене уз захтјеве за издавање дозволе за изградњу, а посебно документације у вези са прикључењем производних постројења за које је захтијевано прелиминарно право, тј. Услова за прикључак корисника на преносу мрежу број 06-2/15 од 23. априла 2015. године и Уговора о прикључку, број 01/2016, а који су закључени између подносиоца захтјева и привредног друштва "Електропријенос - Електропренос Босне и Херцеговине" а.д. Бања Лука, утврђено је да се у овом случају ради о једном производном постројењу инсталисане снаге 49,5 MW, а које се састоји из 15 вјетротурбина појединачне инсталисане снаге по 3,3 MW. Наведеним Условима за прикључак корисника на преносу мрежу број 06-2/15 од 23. априла 2015. године и Уговором о прикључку, број 01/2016, који је на основу ових услова закључен, дефинисано је прикључење Вјетроелектране Трусина снаге 49,5 MW на 110 kV преносну мрежу са једним прикључком на преносну мрежу, односно једним мјестом примопредаје електричне енергије на 110 kV преносној мрежи.
У циљу отклањања дилема у вези са мјестом примопредаје електричне енергије и напонским нивоом прикључења, а с обзиром на законом дефинисане надлежности, Регулаторна комисија је, актом број 01-577-3/16 од 16. децембра 2016. године, затражила од привредног друштва "Електропријенос - Електропренос Босне и Херцеговине" а.д. Бања Лука, да појасни да ли се, у овом случају, на основу издатних Услова за прикључак корисника на преносу мрежу број 06-2/15 од 23. априла 2015. године и закљученог Уговора о прикључку број 01/2016, ради о једном прикључку или пет прикључака на преносну мрежу, те гдје је мјесто примопредаје електричне енергије.
Привредно друштво "Електропријенос - Електропренос Босне и Херцеговине" а.д. Бања Лука се у свом одговору на затражена појашњења, Актом број 0-13117/16 од 27. децембра 2016. године, изјаснилио како слиједи:
''Како се ради о прикључку на 110 kV преносну мрежу и једном инвеститору то се у конкретном случају прикључења вјетропарка Трусина ради о једном прикључку на 110 kV преносну мрежу.
Мјесто примопредаје електричне енергије на 110 kV преносној мрежи у случају прикључења како је дефинисано Условима за прикључак број: 06-2/15 и Уговором о прикључку 01/2016 је на 110 kV излазу трансформатора 36,75/110 kV, 63 MVA према сабирницама 110 kV.''
С обзиром на напријед наведене чињенице несумњиво је утврђено да се у овом случају ради о једном производном постројењу инсталисане снаге 49,5 MW у смислу прописа који регулишу производњу електричне енергије из обновљивих извора енергије у Републици Српској, а којима је прецизно утврђено шта се сматра производним постројењем.
Према дефиницији производног постројења, постројење може имати и више "самосталних погона, односно више појединачних склопова", али на основу наведених одредби, одлучна је чињеница да ли такво постројење има једно или више мјеста примопредаје електричне енергије, како би се утврдило да ли се ради о једном или више производних постројења. На основу увида у Услове за прикључак корисника на преносу мрежу број 06-2/15 од 23. априла 2015. године и Уговор о прикључку, број 01/2016, а који су закључени између подносиоца захтјева и привредног друштва "Електропријенос - Електропренос Босне и Херцеговине" а.д. Бања Лука, као и Акта број 0-13117/16 од 27. децембра 2016. године привредног друштва "Електропријенос - Електропренос Босне и Херцеговине" а.д. Бања Лука, несумњиво је утврђено да се у овом случају ради о једном прикључку на преносну мрежу и једном мјесту примопредаје електричне енергије. Због напријед наведеног, захтјеви подносиоца нису се могли прихватити као појединачни захтјеви за одобрење прелиминарног права на подстицај за пет производних постројења инсталисане снаге од по 9,9 MW, будући да се ради о једном производном постројењу инсталисане снаге 49,5 MW како је то напријед образложено.
Имајући у виду утврђено чињенично стање, а посебно чињеницу да се у овом случају не ради о пет појединачних производних постројења, већ о једном производном постројењу, захтјеви подносиоца и то:
- Захтјев за одобрење прелиминарног права на подстицај за електричну енергију која ће се производити у Вјетроелектрани Цвјетов кук, број 47-10/2016, заведен у Регулаторној комисији под бројем 01-577-1/16, инсталисане снаге 9,9 MW,
- Захтјев за одобрење прелиминарног права на подстицај за електричну енергију која ће се производити у Вјетроелектрани Дубац, број 49-10/2016, заведен у Регулаторној комисији под бројем 01-578-1/16, инсталисане снаге 9,9 MW,
- Захтјев за одобрење прелиминарног права на подстицај за електричну енергију која ће се производити у Вјетроелектрани Џинов до, број 51-10/2016, заведен у Регулаторној комисији под бројем 01-579-1/16, инсталисане снаге 9,9 MW,
- Захтјев за одобрење прелиминарног права на подстицај за електричну енергију која ће се производити у Вјетроелектрани Кучајница, број 53-10/2016, заведен у Регулаторној комисији под бројем 01-580-1/16, инсталисане снаге 9,9 MW и
- Захтјев за одобрење прелиминарног права на подстицај за електричну енергију која ће се производити у Вјетроелектрани Рупари, број 53-10/2016, заведен у Регулаторној комисији под бројем 01-581-1/16, инсталисане снаге 9,9 MW,
су у цјелости неосновани, те је на основу одредби члана 27. Закона и члана 32. Правилникa о подстицању, одлучено као у тачки 1. диспозитива овог рјешења.
Потпуно и правилно утврђивање наведеног чињеничног стања, посебно чињенице да ли се у овом случају ради о једном производном постројењу или пет производних постројења је веома битно за одлучивање из разлога што прописи којима се уређују права по основу производње електричне енергије из обновљивих извора енергије у Републици Српској различито третирају производњу у вјетроелектранама снаге до 10 MW и преко 10 MW. Наиме, ова разлика према инсталисаној снази у погледу остваривања права на подстицај производње електричне енергије из обновљивих извора утврђена је одредбама члана 21. став 1. тачка а. подтачка 2. и члана 21. став 2. тачка а. Закона и одредбама члана 6 став 1. тачка а. и члана 15. став 2. Правилникa о подстицању.
На основу наведених одредби произвођач електричне енергије у вјетроелектранама инсталисане снаге до укључиво 10 MW, може остварити право на подстицај из одредбе члана 20. став 1. Закона, односно члана 5. став 1. Правилникa о подстицању, а то су:
• погодности приликом прикључења на мрежу,
• предност у приступу мрежи,
• право на обавезан откуп електричне енергије,
• право на гарантовану откупну цијену и право на премију за потрошњу за властите потребе или продају на тржишту.
Са друге стране, произвођач електричне енергије у вјетроелектранама снаге преко 10 MW, нема право на обавезан откуп електричне енергије, односно право на гарантовану откупну цијену, већ може остварити право на премију за потрошњу за властите потребе или продају на тржишту.
На основу напријед наведеног, а како је утврђено да се у овом случају ради о једном прикључку на преносну мрежу и једном мјесту примопредаје електричне енергије, подносилац захтјева, у смислу наведених прописа у погледу дефиниције производног постројења, има право и може поднијети захтјев за одобрење прелиминарног права на подстицај производње електричне енергије у виду права на премију за потрошњу за властите потребе или продају на тржишту за једно производно постројење - Вјетроелектрану Трусина инсталисане снаге 49,5 MW, а у смислу одредби члана 21. став 2. тачка а. Закона и члана 15. став 2. Правилникa о подстицању.
Уколико подносилац захтјева намјерава да оствари прелиминарно право у виду обавезног откупа по гарантованој откупној цијени за пет појединачних производних постројења, неопходно је да, претходно, за свако од пет производних постројења обезбиједи посебно мјесто примопредаје електричне енергије на преносну или дистрибутивну мрежу, те да, након тога, поднесе нове захтјеве за одобрење прелиминарних права, са одговарајућом пратећом документацијом у смислу одредбе члана 27. став 3. Закона, те одредбе члана 4. став 1. и члана 31. став 3. Правилника о подстицању.
Тачка 2. диспозитива овог рјешења заснива се на одредби члана 25. став 1. Закона о енергетици (Службени гласник Републике Српске, број 49/09), с обзиром на коначност, одредби члана 20. став 3. истог закона, те на одредби члана 20. став 2. алинеја 5. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске - Пречишћени текст (Службени гласник Републике Српске, број 6/10), с обзиром на објављивање.
Поука о правном лијеку се заснива на одредби члана 25. став 2. Закона о енергетици и члана 5. и 15. Закона о управним споровима (Службени гласник Републике Српске, број 109/05 и 63/11).
Правна поука: Ово рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном суду у Требињу у року од 30 дана од дана пријема овог рјешења.
Предсједник
Владислав Владичић