Rješenje o odbijanju zahtjeva za odobrenje preliminarnog prava na podsticaj - "EOL PRVI" d.o.o. Nevesinje
Broj: 01-577-9/16/R-35-7
Datum: 17. januar 2017. godine
Na osnovu člana 27. Zakona o obnovljivim izvorima energije i efikasnoj kogeneraciji (Službeni glasnik Republike Srpske, broj 39/13, 108/13 i 79/15), člana 190. Zakona o opštem upravnom postupku (Službeni glasnik Republike Srpske, broj 13/02, 87/07 i 50/10), člana 33. stav 1. tačka g) Poslovnika o radu Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske (Službeni glasnik Republike Srpske, broj 59/10) i člana 32. Pravilnika o podsticanju proizvodnje električne energije iz obnovljivih izvora i u efikasnoj kogeneraciji (Službeni glasnik Republike Srpske, broj 114/13, 88/14 i 43/16) odlučujući o zahtjevima za odobrenje preliminarnog prava na podsticaj proizvodnje električne energije u vjetroelektranama, privrednog društva "EOL PRVI" d.o.o. Nevesinje, Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske je na 35. redovnoj sjednici, održanoj 17. januara 2017. godine, u Trebinju, donijela
R J E Š E NЈ E
1. ODBIJAJU SE zahtjevi za odobrenje preliminarnog prava na podsticaj proizvodnje električne energije i to:
- Zahtjev za odobrenje preliminarnog prava na podsticaj za električnu energiju koja će se proizvoditi u Vjetroelektrani Cvjetov kuk, broj 47-10/2016, zaveden u Regulatornoj komisiji pod brojem 01-577-1/16,
- Zahtjev za odobrenje preliminarnog prava na podsticaj za električnu energiju koja će se proizvoditi u Vjetroelektrani Dubac, broj 49-10/2016, zaveden u Regulatornoj komisiji pod brojem 01-578-1/16,
- Zahtjev za odobrenje preliminarnog prava na podsticaj za električnu energiju koja će se proizvoditi u Vjetroelektrani Džinov do, broj 51-10/2016, zaveden u Regulatornoj komisiji pod brojem 01-579-1/16,
- Zahtjev za odobrenje preliminarnog prava na podsticaj za električnu energiju koja će se proizvoditi u Vjetroelektrani Kučajnica, broj 53-10/2016, zaveden u Regulatornoj komisiji pod brojem 01-580-1/16 i
- Zahtjev za odobrenje preliminarnog prava na podsticaj za električnu energiju koja će se proizvoditi u Vjetroelektrani Rupari, broj 53-10/2016, zaveden u Regulatornoj komisiji pod brojem 01-581-1/16,
privrednog društva "EOL PRVI" d.o.o. Nevesinje, kao neosnovani.
2. Ovo rješenje je konačno, stupa na snagu danom donošenja i objavljuje se na internet stranici i oglasnoj tabli Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske.
O b r a z l o ž e nj e
Dana 15. novembra 2016. godine, privredno društvo "EOL PRVI" d.o.o. Nevesinje (u daljem tekstu: podnosilac zahtjeva) je Regulatornoj komisiji za energetiku Republike Srpske (u daljem tekstu: Regulatorna komisija), podnijelo slijedeće zahtjeve za odobrenje preliminarnog prava na podsticaj proizvodnje električne energije:
- Zahtjev za odobrenje preliminarnog prava na podsticaj za električnu energiju koja će se proizvoditi u Vjetroelektrani Cvjetov kuk, broj 47-10/2016, zaveden u Regulatornoj komisiji pod brojem 01-577-1/16, instalisane snage 9,9 MW,
- Zahtjev za odobrenje preliminarnog prava na podsticaj za električnu energiju koja će se proizvoditi u Vjetroelektrani Dubac, broj 49-10/2016, zaveden u Regulatornoj komisiji pod brojem 01-578-1/16, instalisane snage 9,9 MW,
- Zahtjev za odobrenje preliminarnog prava na podsticaj za električnu energiju koja će se proizvoditi u Vjetroelektrani Džinov do, broj 51-10/2016, zaveden u Regulatornoj komisiji pod brojem 01-579-1/16, instalisane snage 9,9 MW,
- Zahtjev za odobrenje preliminarnog prava na podsticaj za električnu energiju koja će se proizvoditi u Vjetroelektrani Kučajnica, broj 53-10/2016, zaveden u Regulatornoj komisiji pod brojem 01-580-1/16, instalisane snage 9,9 MW i
- Zahtjev za odobrenje preliminarnog prava na podsticaj za električnu energiju koja će se proizvoditi u Vjetroelektrani Rupari, broj 53-10/2016, zaveden u Regulatornoj komisiji pod brojem 01-581-1/16, instalisane snage 9,9 MW.
Nakon razmatranja podnesenih zahtjeva utvrđeno je da je uz zahtjeve priložena dokumentacija na osnovu koje se može dalje postupati i odlučivati o osnovanosti zahtjeva, te je o podnesenim zahtjevima dana 11. januara 2016. godine, objavljeno obavještenje za javnost na internet stranici i oglasnoj tabli Regulatorne komisije.
U ovom slučaju je utvrđeno da su svi zahtjevi podneseni od strane istog posnosioca, odnosno privrednog društva "EOL PRVI" d.o.o. Nevesinje, te da se podneseni zahtjevi zasnivaju na istom ili sličnom činjeničnom stanju i istom pravnom osnovu. Na osnovu odredbe 27. Zakona o obnovljivim izvorima energije i efikasnoj kogeneraciji (u daljem tekstu: Zakon) i člana 32. Pravilnika o podsticanju proizvodnje električne energije iz obnovljivih izvora i u efikasnoj kogeneraciji (u daljem tekstu: Pravilnik o podsticanju), Regulatorna komisija je nadležna da odlučuje o svih pet podnesenih zahtjeva za odobrenje preliminarnog prava na podsticaj proizvodnje električne energije. S obzirom na navedene okolnosti, utvrđeno je da su se u cjelosti ispunili uslovi da se podneseni zahtevi razmatraju i rješavaju u jednom postupku u smislu odredbe člana 115. Zakona o opštem upravnom postupku, te je na 35. redovnoj sjednici, održanoj 17. januara 2017. godine donesen zaključak, broj 01-577-7/16/R-35-6 da se ovi zahtjevi riješe u jednom postupku.
U skladu sa članom 27. Zakona proizvođač električne energije iz obnovljivih izvora ili u efikasnoj kogeneraciji može ostvariti preliminarno pravo na podsticaj obaveznog otkupa po garantovanoj otkupnoj cijeni ili pravo na premiju u toku izgradnje postrojenja ako ispunjava uslove iz člana 21. stav 1. tačka a) i b) i stava 2. Zakona. U skladu sa članom 30. Pravilnika o podsticanju proizvođač električne energije/investitor iz obnovljivih izvora ili u efikasnoj kogeneraciji koji u skladu sa odredbama pravilnika može ostvariti pravo na podsticaj obaveznog otkupa po garantovanoj otkupnoj cijeni ili premiji, može na svoj zahtjev, prije završetka izgradnje proizvodnog postrojenja i prije pribavljanja Sertifikata za to postrojenje, pribaviti rješenje Regulatorne komisije o preliminarnom pravu na podsticaj ako ispunjava propisane uslove.
Pravilnikom o izdavanju sertifikata za proizvodno postrojenje koje proizvodi električnu energiju iz obnovljivih izvora energije ili u efikasnoj kogeneraciji (Službeni glasnik Republike Srpske, broj 112/13 i 60/16) (u daljem tekstu: Pravilnik o sertifikatu) i Pravilnikom o podsticanju definisan je pojam proizvodnog postrojenja u svrhu primjene odredbi ovih pravilnika kako slijedi: ''"proizvodno postrojenje" označava sklop opreme i instalacija koji čine samostalan pogon za pretvaranje drugih oblika energije u električnu energiju ili više takvih pojedinačnih sklopova koji imaju jedno, zajedničko mjesto primopredaje proizvedene električne energije. Prilikom izdavanja sertifikata Regulatorna komisija odlučuje šta se podrazumijeva pod pojedinačnim proizvodnim postrojenjem uzimajući u obzir i: ugovor o koncesiji ukoliko je primjenjivo, odobrenje za građenje, dokumentaciju u vezi sa priključenjem, upis u registar projekata, odobrenje za upotrebu, kao i postizanje svrsishodnosti izdavanja sertifikata".
Pregledom priložene dokumentacije uz zahtjeve podnosioca, kao i dokumentacije dostavljene uz zahtjeve za izdavanje dozvole za izgradnju, a posebno dokumentacije u vezi sa priključenjem proizvodnih postrojenja za koje je zahtijevano preliminarno pravo, tj. Uslova za priključak korisnika na prenosu mrežu broj 06-2/15 od 23. aprila 2015. godine i Ugovora o priključku, broj 01/2016, a koji su zaključeni između podnosioca zahtjeva i privrednog društva "Elektroprijenos - Elektroprenos Bosne i Hercegovine" a.d. Banja Luka, utvrđeno je da se u ovom slučaju radi o jednom proizvodnom postrojenju instalisane snage 49,5 MW, a koje se sastoji iz 15 vjetroturbina pojedinačne instalisane snage po 3,3 MW. Navedenim Uslovima za priključak korisnika na prenosu mrežu broj 06-2/15 od 23. aprila 2015. godine i Ugovorom o priključku, broj 01/2016, koji je na osnovu ovih uslova zaključen, definisano je priključenje Vjetroelektrane Trusina snage 49,5 MW na 110 kV prenosnu mrežu sa jednim priključkom na prenosnu mrežu, odnosno jednim mjestom primopredaje električne energije na 110 kV prenosnoj mreži.
U cilju otklanjanja dilema u vezi sa mjestom primopredaje električne energije i naponskim nivoom priključenja, a s obzirom na zakonom definisane nadležnosti, Regulatorna komisija je, aktom broj 01-577-3/16 od 16. decembra 2016. godine, zatražila od privrednog društva "Elektroprijenos - Elektroprenos Bosne i Hercegovine" a.d. Banja Luka, da pojasni da li se, u ovom slučaju, na osnovu izdatnih Uslova za priključak korisnika na prenosu mrežu broj 06-2/15 od 23. aprila 2015. godine i zaključenog Ugovora o priključku broj 01/2016, radi o jednom priključku ili pet priključaka na prenosnu mrežu, te gdje je mjesto primopredaje električne energije.
Privredno društvo "Elektroprijenos - Elektroprenos Bosne i Hercegovine" a.d. Banja Luka se u svom odgovoru na zatražena pojašnjenja, Aktom broj 0-13117/16 od 27. decembra 2016. godine, izjasnilio kako slijedi:
''Kako se radi o priključku na 110 kV prenosnu mrežu i jednom investitoru to se u konkretnom slučaju priključenja vjetroparka Trusina radi o jednom priključku na 110 kV prenosnu mrežu.
Mjesto primopredaje električne energije na 110 kV prenosnoj mreži u slučaju priključenja kako je definisano Uslovima za priključak broj: 06-2/15 i Ugovorom o priključku 01/2016 je na 110 kV izlazu transformatora 36,75/110 kV, 63 MVA prema sabirnicama 110 kV.''
S obzirom na naprijed navedene činjenice nesumnjivo je utvrđeno da se u ovom slučaju radi o jednom proizvodnom postrojenju instalisane snage 49,5 MW u smislu propisa koji regulišu proizvodnju električne energije iz obnovljivih izvora energije u Republici Srpskoj, a kojima je precizno utvrđeno šta se smatra proizvodnim postrojenjem.
Prema definiciji proizvodnog postrojenja, postrojenje može imati i više "samostalnih pogona, odnosno više pojedinačnih sklopova", ali na osnovu navedenih odredbi, odlučna je činjenica da li takvo postrojenje ima jedno ili više mjesta primopredaje električne energije, kako bi se utvrdilo da li se radi o jednom ili više proizvodnih postrojenja. Na osnovu uvida u Uslove za priključak korisnika na prenosu mrežu broj 06-2/15 od 23. aprila 2015. godine i Ugovor o priključku, broj 01/2016, a koji su zaključeni između podnosioca zahtjeva i privrednog društva "Elektroprijenos - Elektroprenos Bosne i Hercegovine" a.d. Banja Luka, kao i Akta broj 0-13117/16 od 27. decembra 2016. godine privrednog društva "Elektroprijenos - Elektroprenos Bosne i Hercegovine" a.d. Banja Luka, nesumnjivo je utvrđeno da se u ovom slučaju radi o jednom priključku na prenosnu mrežu i jednom mjestu primopredaje električne energije. Zbog naprijed navedenog, zahtjevi podnosioca nisu se mogli prihvatiti kao pojedinačni zahtjevi za odobrenje preliminarnog prava na podsticaj za pet proizvodnih postrojenja instalisane snage od po 9,9 MW, budući da se radi o jednom proizvodnom postrojenju instalisane snage 49,5 MW kako je to naprijed obrazloženo.
Imajući u vidu utvrđeno činjenično stanje, a posebno činjenicu da se u ovom slučaju ne radi o pet pojedinačnih proizvodnih postrojenja, već o jednom proizvodnom postrojenju, zahtjevi podnosioca i to:
- Zahtjev za odobrenje preliminarnog prava na podsticaj za električnu energiju koja će se proizvoditi u Vjetroelektrani Cvjetov kuk, broj 47-10/2016, zaveden u Regulatornoj komisiji pod brojem 01-577-1/16, instalisane snage 9,9 MW,
- Zahtjev za odobrenje preliminarnog prava na podsticaj za električnu energiju koja će se proizvoditi u Vjetroelektrani Dubac, broj 49-10/2016, zaveden u Regulatornoj komisiji pod brojem 01-578-1/16, instalisane snage 9,9 MW,
- Zahtjev za odobrenje preliminarnog prava na podsticaj za električnu energiju koja će se proizvoditi u Vjetroelektrani Džinov do, broj 51-10/2016, zaveden u Regulatornoj komisiji pod brojem 01-579-1/16, instalisane snage 9,9 MW,
- Zahtjev za odobrenje preliminarnog prava na podsticaj za električnu energiju koja će se proizvoditi u Vjetroelektrani Kučajnica, broj 53-10/2016, zaveden u Regulatornoj komisiji pod brojem 01-580-1/16, instalisane snage 9,9 MW i
- Zahtjev za odobrenje preliminarnog prava na podsticaj za električnu energiju koja će se proizvoditi u Vjetroelektrani Rupari, broj 53-10/2016, zaveden u Regulatornoj komisiji pod brojem 01-581-1/16, instalisane snage 9,9 MW,
su u cjelosti neosnovani, te je na osnovu odredbi člana 27. Zakona i člana 32. Pravilnika o podsticanju, odlučeno kao u tački 1. dispozitiva ovog rješenja.
Potpuno i pravilno utvrđivanje navedenog činjeničnog stanja, posebno činjenice da li se u ovom slučaju radi o jednom proizvodnom postrojenju ili pet proizvodnih postrojenja je veoma bitno za odlučivanje iz razloga što propisi kojima se uređuju prava po osnovu proizvodnje električne energije iz obnovljivih izvora energije u Republici Srpskoj različito tretiraju proizvodnju u vjetroelektranama snage do 10 MW i preko 10 MW. Naime, ova razlika prema instalisanoj snazi u pogledu ostvarivanja prava na podsticaj proizvodnje električne energije iz obnovljivih izvora utvrđena je odredbama člana 21. stav 1. tačka a. podtačka 2. i člana 21. stav 2. tačka a. Zakona i odredbama člana 6 stav 1. tačka a. i člana 15. stav 2. Pravilnika o podsticanju.
Na osnovu navedenih odredbi proizvođač električne energije u vjetroelektranama instalisane snage do uključivo 10 MW, može ostvariti pravo na podsticaj iz odredbe člana 20. stav 1. Zakona, odnosno člana 5. stav 1. Pravilnika o podsticanju, a to su:
• pogodnosti prilikom priključenja na mrežu,
• prednost u pristupu mreži,
• pravo na obavezan otkup električne energije,
• pravo na garantovanu otkupnu cijenu i pravo na premiju za potrošnju za vlastite potrebe ili prodaju na tržištu.
Sa druge strane, proizvođač električne energije u vjetroelektranama snage preko 10 MW, nema pravo na obavezan otkup električne energije, odnosno pravo na garantovanu otkupnu cijenu, već može ostvariti pravo na premiju za potrošnju za vlastite potrebe ili prodaju na tržištu.
Na osnovu naprijed navedenog, a kako je utvrđeno da se u ovom slučaju radi o jednom priključku na prenosnu mrežu i jednom mjestu primopredaje električne energije, podnosilac zahtjeva, u smislu navedenih propisa u pogledu definicije proizvodnog postrojenja, ima pravo i može podnijeti zahtjev za odobrenje preliminarnog prava na podsticaj proizvodnje električne energije u vidu prava na premiju za potrošnju za vlastite potrebe ili prodaju na tržištu za jedno proizvodno postrojenje - Vjetroelektranu Trusina instalisane snage 49,5 MW, a u smislu odredbi člana 21. stav 2. tačka a. Zakona i člana 15. stav 2. Pravilnika o podsticanju.
Ukoliko podnosilac zahtjeva namjerava da ostvari preliminarno pravo u vidu obaveznog otkupa po garantovanoj otkupnoj cijeni za pet pojedinačnih proizvodnih postrojenja, neophodno je da, prethodno, za svako od pet proizvodnih postrojenja obezbijedi posebno mjesto primopredaje električne energije na prenosnu ili distributivnu mrežu, te da, nakon toga, podnese nove zahtjeve za odobrenje preliminarnih prava, sa odgovarajućom pratećom dokumentacijom u smislu odredbe člana 27. stav 3. Zakona, te odredbe člana 4. stav 1. i člana 31. stav 3. Pravilnika o podsticanju.
Tačka 2. dispozitiva ovog rješenja zasniva se na odredbi člana 25. stav 1. Zakona o energetici (Službeni glasnik Republike Srpske, broj 49/09), s obzirom na konačnost, odredbi člana 20. stav 3. istog zakona, te na odredbi člana 20. stav 2. alineja 5. Statuta Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske - Prečišćeni tekst (Službeni glasnik Republike Srpske, broj 6/10), s obzirom na objavljivanje.
Pouka o pravnom lijeku se zasniva na odredbi člana 25. stav 2. Zakona o energetici i člana 5. i 15. Zakona o upravnim sporovima (Službeni glasnik Republike Srpske, broj 109/05 i 63/11).
Pravna pouka: Ovo rješenje je konačno. Protiv ovog rješenja može se pokrenuti upravni spor podnošenjem tužbe Okružnom sudu u Trebinju u roku od 30 dana od dana prijema ovog rješenja.
Predsjednik
Vladislav Vladičić