Skip to Content

Рјешење о одбијању захтјева за издавање дозвола за изградњу вјетроелектрана - "ЕОЛ ПРВИ" д.о.о. Невесиње

Постављено у
Верзија прилагођена за штампање

Број: 01-572-8/16/Р-35-5
Датум: 17.01.2017. године 


На основу члана 51. став 1. и члана 67. став 1. Закона о електричној енергији (''Службени гласник Републике Српске'', број 8/08, 34/09, 92/09 и 1/11), члана 190. став 1. и 2. Закона о општем управном поступку ("Службени гласник Републике Српске", број 13/02, 87/07 и 50/10), члана 10. став 1. тачка 6. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске - Пречишћени текст (''Службени гласник Републике Српске", број 6/10), члана 33. став 1. тачка г) и члана 43. став 1. Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске (''Службени гласник Републике Српске", број 59/10) и члана 22. став 1. тачка а) Правилника о издавању дозвола (''Службени гласник Републике Српске'', број 39/10 и 65/13) одлучујући о захтјевима за издавање дозволa за изградњу вјетроелектрана, привредног друштва "ЕОЛ ПРВИ" д.о.о. Невесиње, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске je, на 35. редовној сједници, одржаној 17.01.2017. године, у Требињу, донијела
 

Р Ј Е Ш Е Њ Е
 

1. ОДБИЈАЈУ СЕ захтјеви за издавање дозволa за изградњу вјетроелектрана и то:
- Захтјев за издавање дозволе за изградњу Вјетроелектране "Цвјетков кук", број 47-6/2016 од 01.11.2016. године, заведен у Регулаторној комисији под бројем 01-572-1/16,
- Захтјев за издавање дозволе за изградњу Вјетроелектране "Дубац", број 49-6/2016, од 01.11.2016. године, заведен у Регулаторној комисији под бројем 01-573-1/16,
- Захтјев за издавање дозволе за изградњу Вјетроелектране "Џинов До", број 51-6/2016, од 01.11.2016. године, заведен у Регулатоној комисији под бројем 01-574-1/16,
- Захтјев за издавање дозволе за изградњу Вјетроелектране "Кучајница", број 53-6/2016, од 01.11.2016. године, заведен у Регулаторној комисији под бројем 01-575-1/16 и
- Захтјев за издавање дозволе за изградњу Вјетроелектране "Рупари", број 55-6/2016, од 01.11.2016. године, заведен у Регулаторној комисији под бројем 01-576-1/16, 
привредног друштва "ЕОЛ ПРВИ" д.о.о. Невесиње, као неосновани.
2. Ово рјешење је коначно, ступа на снагу даном доношења и објављује се на интернет страници и огласној табли Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске.

 

О б р а з л о ж е њ е
 

Дана 15.11.2016. године, привредно друштво "ЕОЛ ПРВИ" д.о.о. Невесиње (у даљем тексту: подносилац захтјева) је Регулаторној комисији за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија) поднијело захтјеве за издавање дозвола за изградњу вјетроелектрана како слиједи:
- Захтјев за издавање дозволе за изградњу Вјетроелектране "Цвјетков кук", број 47-6/2016 од 01.11.2016. године, заведен у Регулаторној комисији под бројем 01-572-1/16, инсталисане снаге 9,9 MW,
- Захтјев за издавање дозволе за изградњу Вјетроелектране "Дубац", број 49-6/2016, од 01.11.2016. године, заведен у Регулаторној комисији под бројем 01-573-1/16, инсталисане снаге 9,9 MW,
- Захтјев за издавање дозволе за изградњу Вјетроелектране "Џинов До", број 51-6/2016, од 01.11.2016. године, заведен у Регулаторној комисији под бројем 01-574-1/16, инсталисане снаге 9,9 MW,
- Захтјев за издавање дозволе за изградњу Вјетроелектране "Кучајница", број 53-6/2016, од 01.11.2016. године, заведен у Регулаторној комисији под бројем 01-575-1/16, инсталисане снаге 9,9 MW и
- Захтјев за издавање дозволе за изградњу Вјетроелектране "Рупари", број 55-6/2016, од 01.11.2016. године, заведен у Регулаторној комисији под бројем 01-576-1/16, инсталисане снаге 9,9 MW.
Након разматрања поднесених захтјева утврђено је да је уз захтјеве приложена документација, на основу које се може даље поступати и одлучивати о основаности захтјева о чему је обавијештен подносилац захтјева. Регулаторна комисија је о поднесеним захтјевима објавила обавјештење за јавност, на интернет страници и огласној табли Регулаторне комисије и у дневним новинама. У обавјештењу је наведен и рок за достављање коментара јавности и заинтересованих лица, те су дате информације о могућности подношења захтјева за стицање статуса умјешача. У остављеном року, до 16.01.2017. године, није било достављених коментара на поднесене захтјеве, нити је било достављених захтјева за стицање статуса умјешача. 
У овом случају је утврђено да су сви захтјеви поднесени од стране истог подносиоца, односно привредног друштва "ЕОЛ ПРВИ" д.о.о. Невесиње, те да се поднесени захтјеви заснивају на истом или сличном чињеничном стању и истом правном основу. На основу члана 51. став 1. и члана 67. став 1. Закона о електричној енергији, Регулаторна комисија је надлежна да одлучује о свих пет поднесених захтјева за изградњу вјетроелектрана. С обзиром на наведене околности, утврђено је да су се у цјелости испунили услови да се поднесени захтеви разматрају и рјешавају у једном поступку у смислу одредбе члана 115. Закона о општем управном поступку, те је, на 35. редовној сједници, одржаној 17.01.2017. године, донесен закључак број 01-572-7/16/Р-35-4 да се ови захтјеви ријеше у једном поступку.
У складу са чланом 51. став 1. тачка 3) Закона о електричној енергији у електроенергетском сектору се издаје дозвола за изградњу електроенергетских објеката снаге преко 1 MW, док је чланом 67. став 1. Закона о електричној енергији дефинисано да дозволу за изградњу електроенергетских објеката издаје Регулаторна комисија. Чланом 22. став 1. тачка а) Правилника о издавању дозвола дефинисано је да ће Регулаторна комисија одбити захтјев за издавање дозволе ако подносилац захтјева не докаже испуњење критеријума за издавање дозволе. 
Правилником о издавању сертификата за производно постројење које производи електричну енергију из обновљивих извора енергије или у ефикасној когенерацији ("Службени гласник Републике Српске", број 112/13 и 60/16) (у даљем тексту: Правилник о сертификату) и Правилником о подстицању производње електричне енергије из обновљивих извора и у ефикасној когенерацији (Службени гласник Републике Српске, број 114/13, 88/14 и 43/16) (у даљем тексту: Правилник о подстицању) дефинисан је појам производног постројења у сврху примjeнe oдрeдби ових прaвилникa како слиједи: ''"производно постројење" означава склоп опреме и инсталација који чине самосталан погон за претварање других облика енергије у електричну енергију или више таквих појединачних склопова који имају једно, заједничко мјесто примопредаје произведене електричне енергије. Приликом издавања сертификата Регулаторна комисија одлучује шта се подразумијева под појединачним производним постројењем узимајући у обзир и: уговор о концесији уколико је примјењиво, одобрење за грађење, документацију у вези са прикључењем, упис у регистар пројеката, одобрење за употребу, као и постизање сврсисходности издавања сертификата".
Регулаторна комисија је подносиоцу захтјева већ издавала дозволу за изградњу за Вјетроелектрану "Трусина" инсталисане снаге 51 MW (17 х 3 MW), рјешењем број 01-68-14/14/Р-85-167 од 05.06.2014. године. Подносилац захтјева, као корисник дозволе, у року важења наведене дозволе за изградњу, односно до 05.06.2016. године није изградио објекат, односно није ни отпочео његову изградњу. Захтјевом од 02.03.2016. године, подносилац је тражио продужење дозволе за изградњу Вјетроелектране "Трусина" инсталисане снаге 49,5 MW (15 х 3,3 MW) издате рјешењем број 01-68-14/14/Р-85-167 од 05.06.2014. године. Поступајући по наведеном захтјеву, Регулаторна комисија је 08.06.2016. године донијела закључак број 01-166-5/16/Р-17-181, којим је захтјев подносиоца од 02.03.2016. године одбачен као непотпун, будући да подносилац, на тражење Регулаторне комисије, није допунио захтјев нити је доставио неопходну документацију, а која се односила на продужења рока изградње. 
Подносилац захтјева се 15.11.2016. године, поново обратио Регулаторној комисији, подношењем пет захтјева за издавање пет дозвола за изградњу вјетроелектрана појединачне инсталисане снаге од по 9,9 MW, са истом пратећом документацијом којом се доказују наводи из захтјева, а коју је подносио уз захтјев за продужење дозволе за изградњу Вјетроелектране "Трусина" инсталисане снаге 49,5 MW (15 х 3,3 MW) од 02.03.2016. године. Подносилац је уз захтјеве доставио нову документацију која се односи на продужење рока изградње. 
Прегледом приложене документације, а посебно документације око прикључења објекта на електроенергетски систем, односно Услова за прикључак корисника на преносу мрежу број 06-2/15 од 23.04.2015. године и Уговора о прикључку, број 01/2016, а који су закључени између подносиоца захтјева и привредног друштва "Електропријенос - Електропренос Босне и Херцеговине" а.д. Бања Лука, утврђено је да се у овом случају ради о једној вјетроелектрани инсталисане снаге 49,5 MW, а која се састоји из 15 вјетротурбина појединачне инсталисане снаге од по 3,3 MW. Наведеним Условима за прикључак корисника на преносу мрежу број 06-2/15 од 23.04.2015. године и Уговором о прикључку, број 01/2016, који је на основу ових услова закључен, дефинисано је прикључење Вјетроелектране "Трусина" снаге 49,5 MW на 110 kV преносну мрежу са једним прикључком на преносну мрежу, односно једним мјестом примопредаје електричне енергије на 110 kV преносној мрежи. 
У циљу отклањања дилема у вези са мјестом примопредаје електричне енергије и напонским нивоом прикључења, а с обзиром на законом дефинисане надлежности, Регулаторна комисија је, актом број 01-577-3/16 од 16.12.2016. године, затражила од привредног друштва "Електропријенос - Електропренос Босне и Херцеговине" а.д. Бања Лука, да појасни да ли се, у овом случају, на основу издатних Услова за прикључак корисника на преносу мрежу број 06-2/15 од 23.04.2015. године и закљученог Уговора о прикључку број 01/2016, ради о једном прикључку или пет прикључака на преносну мрежу, те гдје је мјесто примопредаје електричне енергије. 
Привредно друштво "Електропријенос - Електропренос Босне и Херцеговине" а.д. Бања Лука се у свом одговору на затражена појашњења, Актом број 0-13117/16 од 27.12.2016. године, изјаснилио како слиједи:
''Како се ради о прикључку на 110 kV преносну мрежу и једном инвеститору то се у конкретном случају прикључења вјетропарка Трусина ради о једном прикључку на 110 kV преносну мрежу.
Мјесто примопредаје електричне енергије на 110 kV преносној мрежи у случају прикључења како је дефинисано Условима за пркључак број: 06-2/15 и Уговором о прикључку 01/2016 је на 110 kV излазу трансформатора 36,75/110 kV, 63 MVA према сабирницама 110 kV.''
С обзиром да је подносилац захтјева доставио пет захтјева за издавање дозволе за изградњу пет вјетроелектрана, инсталисане снаге од по 9,9 MW, те чињеницу да пројектоване вјетроелектране немају појединачна мјеста прикључења на преносну мрежу као ни појединачна мјеста примопредаје електричне енергије, то се на основу напријед наведених прописа може несумњиво закључити да се у овом случају не ради од пет производних објеката инсталисане снаге од по 9,9 MW, већ о једном производном објекту инсталисане снаге од 49,5 MW, тако да у овом случају није било основа да се изда пет дозвола за изградњу пет производних објеката инсталисане снаге од по 9,9 MW.
Имајући у виду утврђено чињенично стање, а посебно чињеницу да се у овом случају не ради о пет производних објеката, већ једном производном објекту, захтјеви подносиоца су у цјелости неосновани, те је на основу одредби члана 67. став 1. Закона о електричној енергији и члана 22. Правилника о издавању дозвола, одлучено као у тачки 1. диспозитива овог рјешења.
На основу сагледавања достављене документације у наведеним поступцима, произилази да подносилац захтјева може поднијети нови захтјев за издавање дозволе за изградњу за један производни објекат (вјетроелектрану инсталисане снаге 49,5 MW). Уколико подносилац намјерава да прибави посебне дозволе за пет производних објеката, неопходно је да, претходно, за сваки од пет производних објеката обезбиједи посебно мјесто примопредаје електричне енергије на преносну или дистрибутивну мрежу, те да, након тога, поднесе нове захтјеве за издавање дозвола за изградњу, са одговарајућом пратећом документацијом у смислу одредбе члана 37. Правилника о издавању дозвола. 
Тачка 2. диспозитива овог рјешења заснива се на одредби члана 25. став 1. Закона о енергетици (''Службени гласник Републике Српске'', број 49/09), с обзиром на коначност, одредби члана 20. став 3. истог закона, те на одредби члана 20. став 2. алинеја 5. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске - Пречишћени текст (''Службени гласник Републике Српске'', број 6/10), с обзиром на објављивање.
Правна поука се заснива на одредби члана 25. Закона о енергетици, те члану 5. и 15. Закона о управним споровима (''Службени гласник Републике Српске'', број 109/05 и 63/11).

Поука о правном лијеку: Ово рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном суду у Требињу у року од 30 дана од дана пријема овог рјешења.

 

Предсједник

Владислав Владичић