Број: 01-498-7/16/Р-28-306
Датум: 13. октобар 2016. године
На основу члана 27. Закона о обновљивим изворима енергије и ефикасној когенерацији (Службени гласник Републике Српске, број 39/13, 108/13 и 79/15), члана 190. Закона о општем управном поступку (Службени гласник Републике Српске, број 13/02, 87/07 и 50/10), члана 33. став (1) тачка г) Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске (Службени гласник Републике Српске, број 59/10) и члана 32. Правилникa о подстицању производње електричне енергије из обновљивих извора и у ефикасној когенерацији (Службени гласник Републике Српске, број 114/13, 88/14 и 43/16) одлучујући по захтјеву привредног друштва „КРУПИЦА мале хидроелектране“ друштво са ограниченом одговорношћу за производњу и дистрибуцију електричне енергије, Фоча, Светосавска бб, Фоча, за одобрење прелиминарног права на подстицај производње електричне енергије коришћењем енергије водотока ријеке Крупице, као обновљивог извора енергије у производном постројењу Мала хидроелектрана „БК2“, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске је на 28. редовној сједници, одржаној 13. октобра 2016. године, у Требињу, донијела
Р Ј Е Ш Е Њ Е
о одобрењу прелиминарног права на подстицај за производњу електричне енергије у производном постројењу Мaла хидроелектрана „БК2“
1. Подносиоцу захтјева, „КРУПИЦА мале хидроелектране“ друштво са ограниченом одговорношћу за производњу и дистрибуцију електричне енергије, Фоча, одобрава се прелиминарно право на подстицај у виду права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени за електричну енергију коју ће производити у производном постројењу Мала хидроелектрана „БК2“, номиналне активне снаге на турбинама 250 kW, која се гради на ријеци Крупици, на дијелу земљишта означеном као к.ч. 1827/1 к.о. Јелеч и к.ч. број: 1092, 1104/2 и дио 825, к.о. Пољице, општина Фоча.
2. Подносилац захтјева остварује прелиминарно право на подстицај из тачке 1. овога рјешења за нето произведену електричну енергију у планираном годишњем износу од 1.350.000 kWh и у складу са Потврдом за енергију број 1.1/04/1-85-401/16 од 10. октобра 2016. године има могућност да оствари право на подстицај у 2016. години па надаље.
3. Прелиминарно право на подстицај из тачке 1. овог рјешења даје се до 31. децембра 2016. године, до када је подносилац захтјева дужан да почне са радом, односно да прибави употребну дозволу за производно постројење.
4. Подносилац захтјева дужан је да у року од 15 дана од дана пријема овог рјешења поднесе Оператору система подстицаја захтјев за закључивање предуговора о подстицању којим резервише количине у систему подстицаја, ради остварења права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени.
5. Право на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени може се остварити најкасније до 30. јуна 2017. године, а након изградње производног постројења, прибављања рјешења о праву на подстицај, уз испуњење прописаних услова и након закључења уговора о обавезном откупу са Оператором система подстицаја по цијени која је на снази у вријеме закључења уговора.
6. Рјешење о прелиминарном праву на подстицај престаје да важи и подносилац губи резервацију количина у систему подстицаја ради остварења права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени уколико у периоду одређеном тачком 3. овога рјешења не започне са радом производног постројења или уколико у року прописаном у тачки 4. овога рјешења не поднесе захтјев Оператору система подстицаја за закључење предуговора.
7. Ово рјешење је коначно, ступа на снагу даном доношења и објављује се на огласној табли Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске.
О б р а з л о ж е њ е
Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија) је 26. септембра 2016. године примила захтјев привредног друштва „КРУПИЦА мале хидроелектране“ друштво са ограниченом одговорношћу за производњу и дистрибуцију електричне енергије из Фоче (у даљем тексту: подносилац захтјева) за одобрење прелиминарног права на подстицај у виду права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени за електричну енергију коју ће, коришћењем обновљивих извора енергије, производити у производном постројењу Мала хидроелектрана „БК2“. У обрасцу захтјева је наведено да је инсталисана снага производног постројења 250 kW, планирана нето годишња производња електричне енергије је 1.750.000 kWh, а напонски ниво на мјесту прикључења на мрежу је 10 kV. Захтјев је у Регулаторној комисији за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија) заведен под бројем 01-498-1/16.
Захтјев за одобрење прелиминарног права на подстицај за електричну енергију која ће се производити у Малој хидроелектрани „БК2“ и комплетна пратећа документација достављени су путем поште, при чему је датум предаје на пошту 24. септембар 2016. године, што се сматра датумом комплетирања овог захтјева.
Регулаторна комисија је, у складу са чланом 21. став 6. Правилника о подстицању производње електричне енергије из обновљивих извора и у ефикасној когенерацији (у даљем тексту: Правилник о подстицању), 29. септембра 2016. године, обавијестила подносиоца захтјева и јавност о пријему комплетног захтјева и, у складу са чланом 39. Правилника о подстицању, упутила захтјев за издавање потврде за енергију МХ „Електропривреда Републике Српске“ Матичном предузећу, а.д. Требиње, као вршиоцу дужности Оператора система подстицаја, којом треба да се потврди испуњеност услова из члана 21. Закона о обновљивим изворима и ефикасној когенерацији (у даљем тексту: Закон) у погледу количинских ограничења енергије планиране за подстицање која се утврђују Акционим планом Републике Српске за коришћење обновљивих извора енергије (у даљем тескту: Акциони план).
Оператор система подстицаја је 10. октобра 2016. године издао Потврду за енергију за Малу хидроелектрану „БК2“, број 1.1/04/1-85-401/16 на основу које подносилац захтјева има могућност да оствари прелиминарно право на подстицај у 2016. години.
С обзиром на достављену потврду од стране Оператора система подстицаја и чињеницу да постоје расположиве количине за подстицање, Регулаторна комисија је, на 28. редовној сједници, одржаној 13. октобра 2016. године, размотрила захтјев за одобрење прелиминарног права на подстицај за електричну енергију која ће се производити у Малој хидроелектрани „БК2“.
Приликом одлучивања по захтјеву, није се могао прихватити захтјев подносиоца у погледу планиране годишња производња од 1.750.000 kWh на прагу електране како је наведено у захтјеву, с обзиром да је у Студији економске оправданости за Малу хидроелектрану „БК2“ од марта 2015. године, коју је израдио „Siming Trade“ д.о.о. Фоча, као и у Потврди о упису у Регистар пројеката наведен износ од 1.350.000 kWh. Подносилац је, уз захтјев, доставио и Изјаву одговорног пројектанта да је у склопу израде Студије економске оправданости дошло до грешке у приказаној могућој годишњој производњи од 1,35 GWh, због непотпуних хидролошких података за ријеку Крупицу, те да су након добијања додатних хидролошких мјерења, добили нову планирану годишњу производњу од 1,76 GWh. Такође, као прилог, уз изјаву, достављен је и Извод из Студије економске оправданости са новим прорачуном, гдје је, како се наводи, јасно исказана нова планирана годишња производња. Међутим, у достављеном прорачуну постоји евидентна грешка, јер планирани број радних сати и инсталисана снага не дају укупну захтијевану планирану производњу (планирани број радних сати за турбину Т1 чија је инсталисана снага 70 kW је 4.230 h, а планирани број радних сати за турбину Т2 чија је инсталисана снага 180 kW је 3.050 h, те би на основу овога укупно планирана производња износила 845.100 kWh, док се на основу инсталисане снаге од 250 kW и укупно захтијеване планиране производње на прагу електране од 1.750.000 kWh добија да су радни сати 7.040 h) то се ова изјава и прорачун нису могли прихватити као релевантан доказ за промјену планиране годишње производње од 1.350.000 kWh, а која је наведена у Студији економске оправданости за Малу хидроелектрану „БК2“ од марта 2015. године и Потврди о упису у Регистар пројеката.
У складу са чланом 27. Закона и чланом 32. Правилникa о подстицању подносиоцу захтјева је одобренo прелиминарно право на подстицај за нето произведену електричну енергију у планираном годишњем износу од 1.350.000 kWh, те је одлучено као у тачки 1. и 2. диспозитива овог рјешења.
Члан 33. став (3) Правилника о подстицању прописује да се период трајања прелиминарног права на подстицај утврђује на основу планираног почетка рада производног постројења. Будући да је подносилац захтјева у свом захтјеву навео да је планирани датум прикључења и пуштања у погон објекта 1. новембар 2016. године, а узимајући у обзир датум подношења и одлучивања по захтјеву, као и вријеме потребно за прибављање одобрења за употребу, то је тачком 3. диспозитива овог рјешења утврђено трајање прелиминарног права до 31. децембра 2016. године.
Чланом 27. став (5) и (6) Закона, те чланом 30. став (2) Правилника о подстицању прописано је да произвођач електричне енергије закључује предуговор о праву на подстицај са Оператором система подстицаја и на тај начин резервише количине у систему подстицаја, те да је произвођач електричне енергије/инвеститор који добије рјешење о прелиминарном праву на подстицај дужан да у року од 15 дана од дана пријема рјешења о прелиминарном праву на подстицај поднесе Оператору система подстицаја захтјев за закључивање предуговора о подстицају, те је одлучено као у тачки 4. диспозитива овог рјешења.
Оператор система подстицаја приликом закључења уговора води рачуна о редослиједу издавања рјешења Регулаторне комисије о праву на подстицај и прелиминарном праву на подстицај, који је у сагласности са редослиједом подношења комплетних захтјева за одобрење права на подстицај и прелиминарног права на подстицај.
Тачка 5. диспозитива овог рјешења заснива се на члану 33. став (5) Правилника о подстицању. При томе се прописани услови за стицање права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени или премији односе на прибављање сертификата за производно постројење, који издаје Регулаторна комисија, као и на остале услове за остварење права на подстицај прописане члановима 4. и 6. Правилника о подстицању у погледу обавезе уградње опреме која није претходно коришћена и на посједовање одговарајуће регистрације правног или физичког лица које производи електричну енергију. Подносиоцу захтјева се оставља могућност да у року од шест мјесеци након истека периода прелиминарног права на подстицај из тачке 3. овог рјешења, односно до 30. јуна 2017. године, прибави рјешење о подстицају и закључи уговор о обавезном откупу са Оператором система подстицаја. У противном, након истека овог рока губи право на количине резервисане овим рјешењем. Према члану 26. став (5) Закона приликом закључивања уговора о обавезном откупу примјењује се цијена из Одлуке о висини гарантованих откупних цијена и премија за електричну енергију произведену из обновљивих извора и у ефикасној когенерацији која је на снази у вријеме закључивања уговора и остаје непромијењена у периоду важења уговора, осим у случају већих промјена курса конвертибилне марке у односу на курс евра у Босни и Херцеговини.
Чланом 34. став (3) Правилника о подстицању прописано је да уколико подносилац захтјева који стекне прелиминарно право на подстицај, а не почне са радом у року прописаним рјешењем о прелиминарном праву на подстицај, односно у периоду трајања прелиминарног права на подстицај, престаје да важи рјешење о прелиминарном праву на подстицај и губи резервацију количина електричне енергије у систему подстицаја. Такође, чланом 34. став (2) Правилника о подстицању прописано је да подносицу захтјева који стекне прелиминарно право на подстицај, а не поднесе захтјев за закључење предуговора о праву на подстицај са Оператором система подстицаја, престаје да важи рјешење о прелиминарном праву и губи резервацију количина електричне енергије у систему подстицања. На основу наведених одредби, одлучено је као у тачки 6. диспозитива овога рјешења.
Поред наведеног, одредбом члана 33. став (4) и (5) Правилника о подстицању је прописано да произвођач/инвеститор, који је остварио прелиминарно право на подстицај краћи од три године, може да поднесе захтјев за продужење периода трајања прелиминарног права на подстицај, најдуже за шест мјесеци у случају да је реализовано 50% планиране инвестиције из студије економске оправданости, с тим да укупан период трајања прелиминарног права на подстицај не може износити дуже од три године од дана издавања овог рјешења, те да се захтјев за продужење прелиминарног права на подстицај подноси најкасније 30 дана прије истека периода прелиминарног права на подстицај који је утврђен рјешењем Регулаторне комисије.
Тачка 7. диспозитива овог рјешења заснива се на одредби члана 25. став (1) Закона о енергетици, с обзиром на коначност, одредби члана 20. став (3) истог закона, те на одредби члана 20. став (2) алинеја 5. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске - Пречишћени текст (Службени гласник Републике Српске, број 6/10), с обзиром на објављивање.
Поука о правном лијеку се заснива на одредби члана 25. став (2) Закона о енергетици и члана 5. и 15. Закона о управним споровима (Службени гласник Републике Српске, број 109/05 и 63/11).
Поука о правном лијеку: Ово рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном суду у Требињу у року од 30 дана од дана пријема овог рјешења.
Предсједник
Владислав Владичић