Број: 01-299-4/16/Р-21-237
Датум: 26.07.2016.
На основу одредби члана 33. став 1. тачка д. Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске (''Службени гласник Републике Српске'', број 59/10) и члана 72. Правилника о јавним расправама и рјешавању спорова и жалби (''Службени гласник Републике Српске'', број 70/10), у поступку рјешавања спора по захтјеву Новаковић Жикa из мјеста Бјелошевац, Град Бијељина, против МХ "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро - Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ ''Електродистрибуција'' Бијељина, у вези са тарифама по којима се електрична енергија испоручује, односно оспоравањем обрачуна неовлашћено утрошене електричне енергије, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске, на 21. редовној сједници, одржаној дана 26.07.2016. године, у Требињу, донијела је
З А К Љ У Ч А К
Спор покренут захтјевом Новаковић Жика из мјеста Бјелошевац, Град Бијељина, против МХ "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро - Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ ''Електродистрибуција'' Бијељина, у вези са тарифама по којима се електрична енергија испоручује, односно оспоравањем обрачуна неовлашћено утрошене електричне енергије, рјешаваће се у скраћеном поступку.
О б р а з л о ж е њ е
Поднеском насловљеним као: „Жалба на обрачун нерегистроване електричне енергије“, Новаковић Жико из мјеста Бјелошевац, Град Бијељина (у даљем тексту: подносилац захтјева), покренуо је поступак рјешавања спора код Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија), против МХ "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ ''Електродистрибуција'' Бијељина (у даљем тексту: противна страна), у вези са тарифама по којима се испоручује електрична енергија. Поднесеним захтјевом се оспорава постојање неовлашћене потрошње, као и обрачун неовлашћено утрошене електричне енергије у износу од 1.132,15 КМ на мјерном мјесту идентификациони број 00410373000520094, које се налази у мјесту Бјелошевац, Град Бијељина. Подносилац захтјева од Регуалторне комисије тражи да се стави ван снаге обрачун неовлашћено утрошене електричне енергије.
На тражење Регулаторне комисије, противна страна је дана 15.06.2016. године доставила изјашњење и документацију у вези са захтјевом подносиоца. У изјашњењу је, између осталог, наведено да је подносилац захтјева регистрован као крајњи купац на мјерном мјесту идентификациони број 0041037300052009 које се налази у мјесту Бјелошевац, Град Бијељина. Мјерно мјесто се налази са спољне стране објекта и доступно је за очитање, које је редовно вршено и редовно су испостављани рачуни за утрошену електричну енергију и које подносилац захтјева није оспоравао, а са подносиоцем захтјева, дана 15.01.2015. године, закључен је уговор о снабдијевању. Противна страна даље наводи да је, дана 23.03.2016. године, извршен контролни преглед мјерног мјеста од стране чланова контролног тима, којом приликом је утврђено постојање неовлашћене потрошње, на начин да је оштетећен главни вод (Cu 2x4mm2) на дијелу иза кровног носача у таванском простору, а прије мјерног уређаја. Иако у тренутку контроле на мјесту оштећења није био прикључен нити један кабал, наведеним оштећењем су створене претпоставке да се повременим прикључењем потрошача омогући потрошња електричне енергије без њеног регистровања на мјерном уређају. Утврђено стање је записнички констатовано, при чему је сачињене записнике, поред поступајућих радника противне стране и припадника полиције, потписао и подносилац захтјева који није оспоравао утврђено чињенично стање, нити је ставио примједбу на рад и понашање чланова контролног тима. Том приликом, мјерно мјесто је искључено са дистрибутивне мреже на кровном носачу, а подносилац захтјева је поучен о обавезама које је дужан изврштити прије поновног прикључења на дистрибутивну мрежу. Након тога, противна страна наводи да се у конкретном случају ради о неовлашћеној потрошњи из одредбе члана 89. став 1. тачка в) Општих услова за испоруку и снабдијевање електричном енергијом – Пречишћени текст (''Службени гласник Републике Српске'', број 90/12) – у даљем тексту: Општи услови – потрошња без мјерних уређаја или мимо њих, јер је из сачињених записника неспорно да је оштећење главног вода извршено на дијелу прије мјерног уређаја на који начин су створени услови да се преко истог врши неовлашћена потрошња, па су неосноване тврдње подносиоца да у моменту контроле на мјесту оштећења није био прикључен кабал, чиме нема основа за обрачун неовлашћене потрошње. Противна страна даље детаљно образлаже начин обрачуна неовлашћене потрошње у износу од 1.132,15 КМ, који је извршен примјеном одредби члана 90 – 92. Општих услова. Након тога, подносилац је захтијевао да му се омогући да обрачунати износ неовлашћене потрошње плати у три рате, те да противна страна изврши отклањање утврђених недостатака на прикључном воду, а када је подносилац захтјева уплатио прву рату у износу од 377,40 КМ и износ од 35,10 КМ на име трошкова поновног прикључења, омогућено му је поновно право на напајање електричном енергијом. Противна страна даље наводи да се подносилац захтјева обратио, приговором дана 31.03.2016. године, и оспорио постојање неовлашћене потрошње, за коју сматра да није одговоран, јер на мјесту оштећења није био прикључен никакав кабал и да су неовлашћену потрошњу проузроковала лица која су користила објекат док је он био у иностранству, а подносиоцу је, дана 13.04.2016. године, достављен одговор на приговор, којим је његов приговор одбијен као неоснован. Противна страна наводи да је подносилац захтјева имао обавезу да је обавијести о неправилностима и уочениом промјенама на прикључним и мјерним уређајима у смислу одредбе члана 11. став 2) тачка ж. Општих услова, будући да било какво прикључење које је изведено прије мјерног уређаја представља неовлашћену потрошњу, а посебно на оном дијелу који је изведен изолованим проводницима. На крају, противна страна предлаже да Регулаторна комисија донесе рјешење којим се одбија као неоснован захтјев подносиоца у вези са оспоравањем неовлашћене потрошпње.
Регулаторна комисија је оцијенила да су странке прибавиле довољно доказа на основу којих се може правилно и потпуно утврдити чињенично стање и донијети праведна одлука без посебног саслушања странака на формалној расправи и додатног извођења доказа, па је на основу одредбе члана 72. Правилника о јавним расправама и рјешавању спорова и жалби, на 21. редовној сједници, одржаној 26.07.2016. године, одлучено као у диспозитиву овога закључка, односно да се одлука о захтјеву подносиоца донесе у скраћеном поступку.
Правна поука:
На овај закључак, странке могу Регулаторној комисији за енергетику Републике Српске поднијети коментаре у писаној форми у року од 8 дана од дана пријема овог закључка.
Предсједник
Владислав Владичић