Skip to Content

Рјешење о одобрењу прелиминарног дјелимичног права на подстицај за производњу ел. енергије - МСЕ "Диламп - електране"

Постављено у
Верзија прилагођена за штампање

Број: 01-2-13/16/Р-18-198 
Датум: 24. јун 2016. године

На основу члана 208. Закона о општем управном поступку (Службени гласник Републике српске, број 13/02, 87/07 и 50/10), члана 27. став 2. Закона о обновљивим изворима енергије и ефикасној когенерацији (Службени гласник Републике Српске, број 39/13 и 108/13), члана 190. Закона о општем управном поступку (Службени гласник Републике Српске, број 13/02, 87/07 и 50/10), члана 33. став (1) тачка д) Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске (Службени гласник Републике Српске, број 59/10) и члана 32. Правилникa о подстицању производње електричне енергије из обновљивих извора и у ефикасној когенерацији (Службени гласник Републике Српске, број 114/13, 88/14 и 43/16), одлучујући по захтјеву привредног друштва „Диламп“ д.о.о. Карановац, Милошево поље 38, општина Петрово за одобрење прелиминарног права на подстицај производње електричне енергије коришћењем неакумулисане енергије сунца као обновљивог извора енергије у производном постројењу Мала соларна електрана „Диламп-електране“, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске је на 18. редовној сједници, одржаној 24. јуна 2016. године у Требињу, донијела

 

Р Ј Е Ш Е Њ Е

о одобрењу прелиминарног дјелимичног права на подстицај за производњу електричне енергије у Малој соларној електрани „Диламп-електране“

 

1. Подносиоцу захтјева „Диламп“ д.о.о. Карановац, Милошево поље 38, општина Петрово, одобрава се прелиминарно дјелимично право на подстицај у виду права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени за електричну енергију коју ће производити у Малој соларној електрани „Диламп-електране“, номиналне активне снаге 49 kW, планиране годишње производње 51.840 kWh, која се гради на кровној површини изграђеног објекта на парцели означеној као к.ч. број 221/3 к.о. Карановац (нови премјер), односно парцела број 95/5 к.о. Карановац (стари премјер).
2. Подносилац захтјева остварује прелиминарно право на подстицај у виду права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени за електричну енергију за нето произведену електричну енергију у производном постројењу из тачке 1. овога рјешења у складу са Потврдом за енергију како слиједи:
- у периоду од 1. јануара 2017. године до 31. децембра 2017. за дио планиране годишње производње у износу од 11.409 kWh, 
- у периоду од 1. јануара 2016. године до 31. децембра 2016. године и од 1. јануара 2018. године, па надаље, не може остварити право на подстицај и биће евидентиран на листи чекања, с обзиром да су количине планиране за подстицај у цјелости резервисане.
3. Прелиминарно право на подстицај из тачке 1. овог рјешења даје се до 24. септембра 2016. године, до када је подносилац дужан да почне са радом, односно да прибави употребну дозволу за производно постројење.
4. Подносилац захтјева дужан је да у року од 15 дана од дана пријема овог рјешења поднесе Оператору система подстицаја захтјев за закључивање предуговора о подстицању којим резервише количине у систему подстицаја, ради остварења права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени. 
5. Право на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени може се остварити најкасније до 24. марта 2017. године, а након изградње производног постројења, прибављања рјешења о праву на подстицај, уз испуњење прописаних услова и након закључења уговора о обавезном откупу са Оператором система подстицаја по цијени која је на снази у вријеме закључења уговора. 
6. Уколико подносилац захтјева у периоду одређеном тачком 3. Овога рјешења не започне са радом производног постројења или не поднесе захтјев за закључење предуговора са Оператором система подстицаjа у року прописаном у тачки 4. овога рјешења губи прелиминарно право на подстицај, тј. престаје да важи рјешење о прелиминарном праву на подстицај.
7. Ово рјешење је коначно, ступа на снагу даном доношења и објављује се на интернет страници и огласној табли Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске.
 

О б р а з л о ж е њ е
 

Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија) је 5. јануара 2016. године примила захтјев привредног друштва „Диламп“ д.о.о. Карановац, Милошево поље 38, општина Петрово (у даљем тексту: подносилац захтјева) за одобрење прелиминарног права на подстицај производње електричне енергије, у виду права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени, коришћењем обновљивих извора енергије у Мала соларна електрана „Диламп-електране“, номиналне активне снаге 49 kW и планиране годишње производње 51.840 kWh, које се гради на кровној површини изграђених објеката на парцели означеној као к.ч. број 221/3 к.о. Карановац (нови премјер), односно парцела број 95/5 к.о. Карановац (стари премјер). Предмет је у Регулаторној комисији за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија) заведен под бројем 01-207/16. 
Прегледом достављене документације утврђено је да је неопходно да подносилац допуни захтјев доставом прописане документације и на прописани начин, због чега је 12. јануара 2016. године подносиоцу захтјева упућено обавјештење о некомплетности. Подносилац захтјева је доставио наведену документацију 28. јануара 2016. године и захтјев је на основу тога комплетиран. 
Дана 1. фебруара 2016. године Регулаторна комисија обавијестила подносиоца о комплетности захтјева, објавила је обавјештење за јавност о пријему комплетног захтјева за одобрење прелиминарног права на подстицај и у складу са чланом 39. Правилника о подстицању производње електричне енергије из обновљивих извора и у ефикасној когенерацији (у даљем тексту: Правилник о подстицању), упутила захтјев за издавање потврде за енергију МХ „Електропривреда Републике Српске“ Матичном предузећу, а.д. Требиње, као вршиоцу дужности Оператора система подстицаја, којом треба да се потврди испуњеност услова из члана 21. Закона о обновљивим изворима и ефикасној когенерацији (у даљем тексту: Закон) у погледу количинских ограничења енергије планиране за подстицање која се утврђују Акционим планом.
Оператор система подстицаја је, издао Потврду за енергију за Малу соларну електрану „Диламп-електране“ број 1.1/04/1-85-38/16 од 16. фебруара у којој је наведено да нема расположивих количина електричне енергије у сврху подстицања производње електричне енергије из фотонапонских соларних електрана. У оваквим ситуацијама Oператор система подстицаја подносиоце захтјева којима је издата потврда да нема расположивих количина електричне енергије за подстицање води у посебној евиденцији, односно на листи чекања, за случај да се појаве расположиве количине електричне енергије за подстицање. Имајући у виду наведени чињенични и правни основ Регулаторна комисија је донијела Закључак о обустављању поступка по захтјеву привредног друштва „Диламп“ д.о.о. Карановац, број 01-2-10/16/Р-08-105 од 25. марта 2016. године.
Након доношења наведеног рјешења дошло је до промјена у расположивим количинама електричне енергије за подстицање. Наиме, поједини корисници прелиминарног права на подстицај нису у прописаном периоду трајања прелиминарног права на подстицај остварили право на подстицај чиме су изгубили право на резервацију количина електричне енергије за подстицање, а која је на тај начин постала расположива за подстицање. Узимајући у обзир наведено, Оператор система подстицања је издао нову Потврду за енергију за Малу соларну електрану „Диламп-електране“ број 1.1/04/1-85-201/16 од 1. јуна 2016. године, на основу које подносилац захтјева има могућност да оствари прелиминарно право у виду права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени за произведену електричну енергију према сљедећој динамици: 
- у периоду од 1. јануара 2017. године до 31. децембра 2017. за дио планиране годишње производње у износу од 11.409 kWh, 
- у периоду од 1. јануара 2016. године до 31. децембра 2016. године и од 1. јануара 2018. године, па надаље, не може остварити право на подстицај и биће евидентиран на листи чекања, с обзиром да су количине планиране за подстицај у цјелости резервисане.
У периоду када не може остварити право на подстицај за укупну планирану годишњу производњу, произвођач има право да дио произведене електричне енергије за који не може остварити право откупа по гарантованој откупној цијени продаје Оператору система подстицаја по референтној цијени за обавезан откуп, или да у том периоду сву произведену енергију продаје на тржишту, при чему за дио продате електричне енергије за који може остварити право на подстицај, добија премију. У периоду након 1. јануара 2018. године, када не може остварити право на подстицај по гарантованој откупној цијени, произвођач може сву произведену електричну енергију продавати на тржишту или, уколико није у могућности да самостално обезбиједи пласман на тржиште, Оператору система подстицаја по референтној цијени.
У складу са чланом 27. Закона и члановима 16. и 32. Правилникa о подстицању, подносиоцу захтјева је одобренo прелиминарно право на подстицај за нето произведену електричну енергију у планираном нето годишњем износу према подацима који су наведени у Потврди за енергију, број 1.1/04/1-85-201/16, те је одлучено као у тачки 1. и 2. диспозитива овог рјешења.
Члан 33. став (3) Правилника о подстицању прописује да се период трајања прелиминарног права на подстицај утврђује на основу планираног почетка рада производног постројења. Подносилац захтјева је у свом захтјеву навео да је планирани датум прикључења и пуштања у погон објекта 1. април 2016. године, односно три мјесеца од дана подношења захтјева, те је тачком 3. диспозитива овог рјешења утврђено трајање прелиминарног права у складу са предвиђеним периодом изградње овог производног постројења, односно до 24. септембра 2016. године.
Чланом 27. став (5) и (6) Закона, те чланом 30. став (2) и (7) Правилника о подстицању прописано је да произвођач електричне енергије закључује предуговор о праву на подстицај са Оператором система подстицаја и на тај начин резервише количине у систему подстицаја, те да је произвођач електричне енергије/инвеститор који добије рјешење о прелиминарном праву на подстицај дужан да у року од 15 дана од дана пријема рјешења о прелиминарном праву на подстицај поднесе Оператору система подстицаја захтјев за закључивање предуговора о подстицају, те је одлучено као у тачки 4. диспозитива овог рјешења. 
Оператор система подстицаја приликом закључења уговора води рачуна о редослиједу издавања рјешења Регулаторне комисије о праву на подстицај и прелиминарном праву на подстицај, који је у сагласности са редослиједом издавања потврда за енергију, тј. редослиједом подношења комплетних захтјева за одобрење права на подстицај и прелиминарног права на подстицај.
Тачка 5. диспозитива овог рјешења заснива се на члану 33. став (5) Правилника о подстицању. При томе се прописани услови за стицање права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени или премији односе на прибављање сертификата за производно постројење, који издаје Регулаторна комисија, као и на остале услове за остварење права на подстицај прописане члановима 4. и 6. Правилника о подстицању у погледу обавезе уградње опреме која није претходно коришћена и на посједовање одговарајуће регистрације правног или физичког лица које производи електричну енергију. Подносиоцу захтјева се оставља могућност да у року од шест мјесеци након истека периода прелиминарног права на подстицај из тачке 3. овог рјешења, односно до 24. марта 2017. године, прибави рјешење о подстицају и закључи уговор о обавезном откупу са Оператором система подстицања. У противном, након истека овог рока губи право на количине резервисане овим рјешењем. Према члану 26. став (5) Закона приликом закључивања уговора о обавезном откупу примјењује се цијена из Одлуке о висини гарантованих откупних цијена и премија за електричну енергију произведену из обновљивих извора и у ефикасној когенерацији која је на снази у вријеме закључивања уговора и остаје непромијењена у периоду важења уговора, осим у случају већих промјена курса конвертибилне марке у односу на курс евра у Босни и Херцеговини.
Чланом 34. став (3) Правилника о подстицању прописано је да уколико подносилац захтјева који стекне прелиминарно право на подстицај, а не почне са радом у року прописаним рјешењем о прелиминарном праву на подстицај, односно у периоду трајања прелиминарног права на подстицај, престаје да важи рјешење о прелиминарном праву на подстицај и губи резервацију количина електричне енергије у систему подстицаја. Такође, чланом 34. став (2) Правилника о подстицању прописано је да подносицу захтјева који стекне прелиминарно право на подстицај, а не поднесе захтјев за закључење предуговора о праву на подстицај са Оператором система подстицања, престаје да важи рјешење о прелиминарном праву и губи резервацију количина електричне енергије у систему подстицања. На основу наведених одредби, одлучено је као у тачки 6. диспозитива овога рјешења.
Поред наведеног, одредбом члана 33. став (4) и (5) Правилника о подстицању је прописано да произвођач/инвеститор, који је остварио прелиминарно право на подстицај краћи од три године, може да поднесе захтјев за продужење периода трајања прелиминарног права на подстицај, најдуже за шест мјесеци у случају да је реализовано 50% планиране инвестиције из студије економске оправданости, с тим да укупан период трајања прелиминарног права на подстицај не може износити дуже од три године од дана издавања овог рјешења, те да се захтјев за продужење прелиминарног права на подстицај подноси најкасније 30 дана прије истека периода прелиминарног права на подстицај који је утврђен рјешењем Регулаторне комисије.
Тачка 7. диспозитива овог рјешења заснива се на одредби члана 25. став (1) Закона о енергетици, с обзиром на коначност, одредби члана 20. став (3) истог закона, те на одредби члана 20. став (2) алинеја 5. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске - Пречишћени текст (Службени гласник Републике Српске, број 6/10), с обзиром на објављивање. 
Поука о правном лијеку се заснива на одредби члана 25. став (2) Закона о енергетици и члана 5. и 15. Закона о управним споровима (Службени гласник Републике Српске, број 109/05 и 63/11).

Поука о правном лијеку: Ово рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном суду у Требињу у року од 30 дана од дана пријема овог рјешења.
 

Предсједник


Владислав Владичић