Skip to Content

Rješenje o odobrenju preliminarnog djelimičnog prava na podsticaj za proizvodnju el. energije - MSE "Dilamp - elektrane"

Postavljeno u
Verzija prilagođena za štampanje

Broj: 01-2-13/16/R-18-198 
Datum: 24. jun 2016. godine

Na osnovu člana 208. Zakona o opštem upravnom postupku (Službeni glasnik Republike srpske, broj 13/02, 87/07 i 50/10), člana 27. stav 2. Zakona o obnovljivim izvorima energije i efikasnoj kogeneraciji (Službeni glasnik Republike Srpske, broj 39/13 i 108/13), člana 190. Zakona o opštem upravnom postupku (Službeni glasnik Republike Srpske, broj 13/02, 87/07 i 50/10), člana 33. stav (1) tačka d) Poslovnika o radu Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske (Službeni glasnik Republike Srpske, broj 59/10) i člana 32. Pravilnika o podsticanju proizvodnje električne energije iz obnovljivih izvora i u efikasnoj kogeneraciji (Službeni glasnik Republike Srpske, broj 114/13, 88/14 i 43/16), odlučujući po zahtjevu privrednog društva „Dilamp“ d.o.o. Karanovac, Miloševo polje 38, opština Petrovo za odobrenje preliminarnog prava na podsticaj proizvodnje električne energije korišćenjem neakumulisane energije sunca kao obnovljivog izvora energije u proizvodnom postrojenju Mala solarna elektrana „Dilamp-elektrane“, Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske je na 18. redovnoj sjednici, održanoj 24. juna 2016. godine u Trebinju, donijela

 

R J E Š E NЈ E

o odobrenju preliminarnog djelimičnog prava na podsticaj za proizvodnju električne energije u Maloj solarnoj elektrani „Dilamp-elektrane“

 

1. Podnosiocu zahtjeva „Dilamp“ d.o.o. Karanovac, Miloševo polje 38, opština Petrovo, odobrava se preliminarno djelimično pravo na podsticaj u vidu prava na obavezan otkup po garantovanoj otkupnoj cijeni za električnu energiju koju će proizvoditi u Maloj solarnoj elektrani „Dilamp-elektrane“, nominalne aktivne snage 49 kW, planirane godišnje proizvodnje 51.840 kWh, koja se gradi na krovnoj površini izgrađenog objekta na parceli označenoj kao k.č. broj 221/3 k.o. Karanovac (novi premjer), odnosno parcela broj 95/5 k.o. Karanovac (stari premjer).
2. Podnosilac zahtjeva ostvaruje preliminarno pravo na podsticaj u vidu prava na obavezan otkup po garantovanoj otkupnoj cijeni za električnu energiju za neto proizvedenu električnu energiju u proizvodnom postrojenju iz tačke 1. ovoga rješenja u skladu sa Potvrdom za energiju kako slijedi:
- u periodu od 1. januara 2017. godine do 31. decembra 2017. za dio planirane godišnje proizvodnje u iznosu od 11.409 kWh, 
- u periodu od 1. januara 2016. godine do 31. decembra 2016. godine i od 1. januara 2018. godine, pa nadalje, ne može ostvariti pravo na podsticaj i biće evidentiran na listi čekanja, s obzirom da su količine planirane za podsticaj u cjelosti rezervisane.
3. Preliminarno pravo na podsticaj iz tačke 1. ovog rješenja daje se do 24. septembra 2016. godine, do kada je podnosilac dužan da počne sa radom, odnosno da pribavi upotrebnu dozvolu za proizvodno postrojenje.
4. Podnosilac zahtjeva dužan je da u roku od 15 dana od dana prijema ovog rješenja podnese Operatoru sistema podsticaja zahtjev za zaključivanje predugovora o podsticanju kojim rezerviše količine u sistemu podsticaja, radi ostvarenja prava na obavezan otkup po garantovanoj otkupnoj cijeni. 
5. Pravo na obavezan otkup po garantovanoj otkupnoj cijeni može se ostvariti najkasnije do 24. marta 2017. godine, a nakon izgradnje proizvodnog postrojenja, pribavljanja rješenja o pravu na podsticaj, uz ispunjenje propisanih uslova i nakon zaključenja ugovora o obaveznom otkupu sa Operatorom sistema podsticaja po cijeni koja je na snazi u vrijeme zaključenja ugovora. 
6. Ukoliko podnosilac zahtjeva u periodu određenom tačkom 3. Ovoga rješenja ne započne sa radom proizvodnog postrojenja ili ne podnese zahtjev za zaključenje predugovora sa Operatorom sistema podsticaja u roku propisanom u tački 4. ovoga rješenja gubi preliminarno pravo na podsticaj, tj. prestaje da važi rješenje o preliminarnom pravu na podsticaj.
7. Ovo rješenje je konačno, stupa na snagu danom donošenja i objavljuje se na internet stranici i oglasnoj tabli Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske.
 

O b r a z l o ž e nj e
 

Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske (u daljem tekstu: Regulatorna komisija) je 5. januara 2016. godine primila zahtjev privrednog društva „Dilamp“ d.o.o. Karanovac, Miloševo polje 38, opština Petrovo (u daljem tekstu: podnosilac zahtjeva) za odobrenje preliminarnog prava na podsticaj proizvodnje električne energije, u vidu prava na obavezan otkup po garantovanoj otkupnoj cijeni, korišćenjem obnovljivih izvora energije u Mala solarna elektrana „Dilamp-elektrane“, nominalne aktivne snage 49 kW i planirane godišnje proizvodnje 51.840 kWh, koje se gradi na krovnoj površini izgrađenih objekata na parceli označenoj kao k.č. broj 221/3 k.o. Karanovac (novi premjer), odnosno parcela broj 95/5 k.o. Karanovac (stari premjer). Predmet je u Regulatornoj komisiji za energetiku Republike Srpske (u daljem tekstu: Regulatorna komisija) zaveden pod brojem 01-207/16. 
Pregledom dostavljene dokumentacije utvrđeno je da je neophodno da podnosilac dopuni zahtjev dostavom propisane dokumentacije i na propisani način, zbog čega je 12. januara 2016. godine podnosiocu zahtjeva upućeno obavještenje o nekompletnosti. Podnosilac zahtjeva je dostavio navedenu dokumentaciju 28. januara 2016. godine i zahtjev je na osnovu toga kompletiran. 
Dana 1. februara 2016. godine Regulatorna komisija obavijestila podnosioca o kompletnosti zahtjeva, objavila je obavještenje za javnost o prijemu kompletnog zahtjeva za odobrenje preliminarnog prava na podsticaj i u skladu sa članom 39. Pravilnika o podsticanju proizvodnje električne energije iz obnovljivih izvora i u efikasnoj kogeneraciji (u daljem tekstu: Pravilnik o podsticanju), uputila zahtjev za izdavanje potvrde za energiju MH „Elektroprivreda Republike Srpske“ Matičnom preduzeću, a.d. Trebinje, kao vršiocu dužnosti Operatora sistema podsticaja, kojom treba da se potvrdi ispunjenost uslova iz člana 21. Zakona o obnovljivim izvorima i efikasnoj kogeneraciji (u daljem tekstu: Zakon) u pogledu količinskih ograničenja energije planirane za podsticanje koja se utvrđuju Akcionim planom.
Operator sistema podsticaja je, izdao Potvrdu za energiju za Malu solarnu elektranu „Dilamp-elektrane“ broj 1.1/04/1-85-38/16 od 16. februara u kojoj je navedeno da nema raspoloživih količina električne energije u svrhu podsticanja proizvodnje električne energije iz fotonaponskih solarnih elektrana. U ovakvim situacijama Operator sistema podsticaja podnosioce zahtjeva kojima je izdata potvrda da nema raspoloživih količina električne energije za podsticanje vodi u posebnoj evidenciji, odnosno na listi čekanja, za slučaj da se pojave raspoložive količine električne energije za podsticanje. Imajući u vidu navedeni činjenični i pravni osnov Regulatorna komisija je donijela Zaključak o obustavljanju postupka po zahtjevu privrednog društva „Dilamp“ d.o.o. Karanovac, broj 01-2-10/16/R-08-105 od 25. marta 2016. godine.
Nakon donošenja navedenog rješenja došlo je do promjena u raspoloživim količinama električne energije za podsticanje. Naime, pojedini korisnici preliminarnog prava na podsticaj nisu u propisanom periodu trajanja preliminarnog prava na podsticaj ostvarili pravo na podsticaj čime su izgubili pravo na rezervaciju količina električne energije za podsticanje, a koja je na taj način postala raspoloživa za podsticanje. Uzimajući u obzir navedeno, Operator sistema podsticanja je izdao novu Potvrdu za energiju za Malu solarnu elektranu „Dilamp-elektrane“ broj 1.1/04/1-85-201/16 od 1. juna 2016. godine, na osnovu koje podnosilac zahtjeva ima mogućnost da ostvari preliminarno pravo u vidu prava na obavezan otkup po garantovanoj otkupnoj cijeni za proizvedenu električnu energiju prema sljedećoj dinamici: 
- u periodu od 1. januara 2017. godine do 31. decembra 2017. za dio planirane godišnje proizvodnje u iznosu od 11.409 kWh, 
- u periodu od 1. januara 2016. godine do 31. decembra 2016. godine i od 1. januara 2018. godine, pa nadalje, ne može ostvariti pravo na podsticaj i biće evidentiran na listi čekanja, s obzirom da su količine planirane za podsticaj u cjelosti rezervisane.
U periodu kada ne može ostvariti pravo na podsticaj za ukupnu planiranu godišnju proizvodnju, proizvođač ima pravo da dio proizvedene električne energije za koji ne može ostvariti pravo otkupa po garantovanoj otkupnoj cijeni prodaje Operatoru sistema podsticaja po referentnoj cijeni za obavezan otkup, ili da u tom periodu svu proizvedenu energiju prodaje na tržištu, pri čemu za dio prodate električne energije za koji može ostvariti pravo na podsticaj, dobija premiju. U periodu nakon 1. januara 2018. godine, kada ne može ostvariti pravo na podsticaj po garantovanoj otkupnoj cijeni, proizvođač može svu proizvedenu električnu energiju prodavati na tržištu ili, ukoliko nije u mogućnosti da samostalno obezbijedi plasman na tržište, Operatoru sistema podsticaja po referentnoj cijeni.
U skladu sa članom 27. Zakona i članovima 16. i 32. Pravilnika o podsticanju, podnosiocu zahtjeva je odobreno preliminarno pravo na podsticaj za neto proizvedenu električnu energiju u planiranom neto godišnjem iznosu prema podacima koji su navedeni u Potvrdi za energiju, broj 1.1/04/1-85-201/16, te je odlučeno kao u tački 1. i 2. dispozitiva ovog rješenja.
Član 33. stav (3) Pravilnika o podsticanju propisuje da se period trajanja preliminarnog prava na podsticaj utvrđuje na osnovu planiranog početka rada proizvodnog postrojenja. Podnosilac zahtjeva je u svom zahtjevu naveo da je planirani datum priključenja i puštanja u pogon objekta 1. april 2016. godine, odnosno tri mjeseca od dana podnošenja zahtjeva, te je tačkom 3. dispozitiva ovog rješenja utvrđeno trajanje preliminarnog prava u skladu sa predviđenim periodom izgradnje ovog proizvodnog postrojenja, odnosno do 24. septembra 2016. godine.
Članom 27. stav (5) i (6) Zakona, te članom 30. stav (2) i (7) Pravilnika o podsticanju propisano je da proizvođač električne energije zaključuje predugovor o pravu na podsticaj sa Operatorom sistema podsticaja i na taj način rezerviše količine u sistemu podsticaja, te da je proizvođač električne energije/investitor koji dobije rješenje o preliminarnom pravu na podsticaj dužan da u roku od 15 dana od dana prijema rješenja o preliminarnom pravu na podsticaj podnese Operatoru sistema podsticaja zahtjev za zaključivanje predugovora o podsticaju, te je odlučeno kao u tački 4. dispozitiva ovog rješenja. 
Operator sistema podsticaja prilikom zaključenja ugovora vodi računa o redoslijedu izdavanja rješenja Regulatorne komisije o pravu na podsticaj i preliminarnom pravu na podsticaj, koji je u saglasnosti sa redoslijedom izdavanja potvrda za energiju, tj. redoslijedom podnošenja kompletnih zahtjeva za odobrenje prava na podsticaj i preliminarnog prava na podsticaj.
Tačka 5. dispozitiva ovog rješenja zasniva se na članu 33. stav (5) Pravilnika o podsticanju. Pri tome se propisani uslovi za sticanje prava na obavezan otkup po garantovanoj otkupnoj cijeni ili premiji odnose na pribavljanje sertifikata za proizvodno postrojenje, koji izdaje Regulatorna komisija, kao i na ostale uslove za ostvarenje prava na podsticaj propisane članovima 4. i 6. Pravilnika o podsticanju u pogledu obaveze ugradnje opreme koja nije prethodno korišćena i na posjedovanje odgovarajuće registracije pravnog ili fizičkog lica koje proizvodi električnu energiju. Podnosiocu zahtjeva se ostavlja mogućnost da u roku od šest mjeseci nakon isteka perioda preliminarnog prava na podsticaj iz tačke 3. ovog rješenja, odnosno do 24. marta 2017. godine, pribavi rješenje o podsticaju i zaključi ugovor o obaveznom otkupu sa Operatorom sistema podsticanja. U protivnom, nakon isteka ovog roka gubi pravo na količine rezervisane ovim rješenjem. Prema članu 26. stav (5) Zakona prilikom zaključivanja ugovora o obaveznom otkupu primjenjuje se cijena iz Odluke o visini garantovanih otkupnih cijena i premija za električnu energiju proizvedenu iz obnovljivih izvora i u efikasnoj kogeneraciji koja je na snazi u vrijeme zaključivanja ugovora i ostaje nepromijenjena u periodu važenja ugovora, osim u slučaju većih promjena kursa konvertibilne marke u odnosu na kurs evra u Bosni i Hercegovini.
Članom 34. stav (3) Pravilnika o podsticanju propisano je da ukoliko podnosilac zahtjeva koji stekne preliminarno pravo na podsticaj, a ne počne sa radom u roku propisanim rješenjem o preliminarnom pravu na podsticaj, odnosno u periodu trajanja preliminarnog prava na podsticaj, prestaje da važi rješenje o preliminarnom pravu na podsticaj i gubi rezervaciju količina električne energije u sistemu podsticaja. Takođe, članom 34. stav (2) Pravilnika o podsticanju propisano je da podnosicu zahtjeva koji stekne preliminarno pravo na podsticaj, a ne podnese zahtjev za zaključenje predugovora o pravu na podsticaj sa Operatorom sistema podsticanja, prestaje da važi rješenje o preliminarnom pravu i gubi rezervaciju količina električne energije u sistemu podsticanja. Na osnovu navedenih odredbi, odlučeno je kao u tački 6. dispozitiva ovoga rješenja.
Pored navedenog, odredbom člana 33. stav (4) i (5) Pravilnika o podsticanju je propisano da proizvođač/investitor, koji je ostvario preliminarno pravo na podsticaj kraći od tri godine, može da podnese zahtjev za produženje perioda trajanja preliminarnog prava na podsticaj, najduže za šest mjeseci u slučaju da je realizovano 50% planirane investicije iz studije ekonomske opravdanosti, s tim da ukupan period trajanja preliminarnog prava na podsticaj ne može iznositi duže od tri godine od dana izdavanja ovog rješenja, te da se zahtjev za produženje preliminarnog prava na podsticaj podnosi najkasnije 30 dana prije isteka perioda preliminarnog prava na podsticaj koji je utvrđen rješenjem Regulatorne komisije.
Tačka 7. dispozitiva ovog rješenja zasniva se na odredbi člana 25. stav (1) Zakona o energetici, s obzirom na konačnost, odredbi člana 20. stav (3) istog zakona, te na odredbi člana 20. stav (2) alineja 5. Statuta Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske - Prečišćeni tekst (Službeni glasnik Republike Srpske, broj 6/10), s obzirom na objavljivanje. 
Pouka o pravnom lijeku se zasniva na odredbi člana 25. stav (2) Zakona o energetici i člana 5. i 15. Zakona o upravnim sporovima (Službeni glasnik Republike Srpske, broj 109/05 i 63/11).

Pouka o pravnom lijeku: Ovo rješenje je konačno. Protiv ovog rješenja može se pokrenuti upravni spor podnošenjem tužbe Okružnom sudu u Trebinju u roku od 30 dana od dana prijema ovog rješenja.
 

Predsjednik


Vladislav Vladičić