Рјешење о одобрењу прелиминарног права на подстицај за производњу ел. енергије - електрана на биомасу "Нова Топола"
Број: 01-134-12/16/Р-15-163
Датум: 11. мај 2016. године
На основу члана 27. Закона о обновљивим изворима енергије и ефикасној когенерацији (Службени гласник Републике Српске, број 39/13, 108/13 и 79/15), члана 190. Закона о општем управном поступку (Службени гласник Републике Српске, број 13/02, 87/07 и 50/10), члана 33. став (1) тачка г) Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске (Службени гласник Републике Српске, број 59/10) и члана 32. Правилникa о подстицању производње електричне енергије из обновљивих извора и у ефикасној когенерацији (Службени гласник Републике Српске, број 114/13 и 88/14) одлучујући по захтјеву привредног друштва „MVM Energy“ д.о.о. Градишка, са сједиштем на адреси Козинци 59 у Градишци, за одобрење прелиминарног права на подстицај производње електричне енергије коришћењем дрвне биомасе, као обновљивог извора енергије у електрани на биомасу „Нова Топола“, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске је на 15. редовној сједници, одржаној 11. маја 2016. године, у Требињу, донијела
Р Ј Е Ш Е Њ Е
о одобрењу прелиминарног права на подстицај за производњу електричне енергије у електрани на биомасу „Нова Топола“
1. Подносиоцу захтјева „MVM Energy“ д.о.о. Градишка, одобрава се прелиминарно право на подстицај у виду права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени за електричну енергију коју ће производити у електрани на биомасу „Нова Топола“, номиналне активне снаге на турбини 992 kW, а које се гради у Агроиндустријској зони „Нова Топола“, на земљишту означеном као к.ч. бр. 395/13, 395/15, 399/17 и 405/28 к.о. Нова Топола, општина Градишка.
2. Подносилац захтјева остварује прелиминарно право на подстицај из тачке 1. за нето произведену електричну енергију у планираном годишњем износу од 7.639.000 kWh у складу са Потврдом за енергију.
3. Прелиминарно право на подстицај из тачке 1. овог рјешења даје се до 1. марта 2018. године, до када је подносилац дужан да почне са радом, односно да прибави употребну дозволу за производно постројење.
4. Подносилац захтјева дужан је да у року од 15 дана од дана пријема овог рјешења поднесе Оператору система подстицаја захтјев за закључивање предуговора о подстицању којим резервише количине у систему подстицаја, ради остварења права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени и да, прије потписивања предуговора о подстицању, уплати новчани депозит или достави банкарску гаранцију Оператору система подстицаjа у висини од 2% од вриједности инвестиције, чиме резервише количине у систему подстицаја ради остварења права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени.
5. Право на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени може се остварити најкасније до 1. септембра 2018. године, а након изградње производног постројења, прибављања рјешења о праву на подстицај, уз испуњење прописаних услова и након закључења уговора о обавезном откупу са Оператором система подстицаја по цијени која је на снази у вријеме закључења уговора.
6. Уколико подносилац захтјева у периоду одређеном тачком 3. не започне са радом производног постројења или не поднесе захтјев за закључење предуговора са Оператором система подстицаjа у року прописаном у тачки 4. овог рјешења губи прелиминарно право на подстицај, тј. престаје да важи рјешење о прелиминарном праву на подстицај.
7. Ово рјешење је коначно, ступа на снагу даном доношења и објављује се на интернет страници и огласној табли Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске.
О б р а з л о ж е њ е
Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија) је 19. фебруара 2016. године примила захтјев привредног друштва „MVM Energy“ д.о.о. Градишка (у даљем тексту: подносилац захтјева) за одобрење прелиминарног права на подстицај производње електричне енергије, у виду права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени, коришћењем обновљивих извора енергије у електрани на биомасу „Нова Топола“. Номинална активна снага прозводног постројења на турбини је 992 kW, планирана нето годишња производња електричне енергије 7.639.000 kWh, а напонски ниво на мјесту прикључења на мрежу је 20 kV. Предмет је у Регулаторној комисији за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија) заведен под бројем 01-134/15.
Прегледом достављене документације утврђено је да је неопходно да подносилац допуни захтјев, односно да усклади податке који се односе на планирану производњу и сам назив производног постројења, а да додатно образложи и евентуално допуни документацију која се односи на рјешење о грађевинској дозволи с обзиром да је достављено Рјешење о грађевинској дозволи за извођење припремних радова за изградњу пословног објекта, с обзиром да је Правилником о подстицају, члан 31. став (3) прописано да се уз захтјев обавезно прилаже одобрење за грађење производног постројења издато од надлежног органа у складу са прописима који уређују област грађења. О наведеним недостацима подносилац захтјева је обавијештен у обавјештењима о некомплетности која су подносиоцу упућена 22. фебруара 2016. године и 9. марта 2016. године. Подносилац захтјева је 4. марта 2016. године доставио измијењен захтјев у коме је ускладио податак о планираној производњи за коју тражи прелиминарно право у виду обавезног откупа по гарантованој откупној цијени и o називу постројења, а 27. априла и 4. маја 2016. године додатне изјаве о активностима везаним за градњу енергетског објекта. Дана 4. маја 2016. године објављено је обавјештење за јавност о пријему захтјева за одобрење прелиминарног права на подстицај.
Регулаторна комисија је поступајући по захтјеву, у складу са чланом 39. Правилника о подстицању производње електричне енергије из обновљивих извора и у ефикасној когенерацији (у даљем тексту: Правилник о подстицању), 4. маја 2016. године упутила захтјев за издавање потврде за енергију МХ „Електропривреда Републике Српске“ Матичном предузећу, а.д. Требиње, као вршиоцу дужности Оператора система подстицаја, којом треба да се потврди испуњеност услова из члана 21. Закона о обновљивим изворима и ефикасној когенерацији (у даљем тексту: Закон) у погледу количинских ограничења енергије планиране за подстицање која се утврђују Акционим планом.
Оператор система подстицаја је 10. маја 2016. године издао потврду за енергију за електрану на биомасу „Нова Топола“, број 1.1/04/1-85-176/16 на основу које подносилац захтјева има могућност да оствари прелиминарно право на подстицај за планирану производњу електричне енергије у 2018. години за планирану нето годишњу производњу од 7.630.000 kWh.
С обзиром на достављену потврду од стране Оператора система подстицаја и чињеницу да постоје расположиве количине за подстицање, Регулаторна комисија је, на 15. редовној сједници одржаној 11. маја 2016. године, размотрила захтјев за одобрење прелиминарног права на подстицај за електричну енергију која ће се производити у електрани на биомасу „Нова Топола“.
У складу са чланом 27. Закона и чланом 32. Правилникa о подстицању подносиоцу захтјева је одобренo прелиминарно право на подстицај за нето произведену електричну енергију у планираном нето годишњем износу према подацима који су наведени у Потврди за енергију, број 1.1/04/1-85-176/16, те је одлучено као у тачки 1. и 2. диспозитива овог рјешења.
Члан 33. став (3) Правилника о подстицању прописује да се период трајања прелиминарног права на подстицај утврђује на основу планираног почетка рада производног постројења. Подносилац захтјева је у свом захтјеву навео да је планирани датум прикључења и пуштања у погон објекта 1. март 2018. године, те је тачком 3. диспозитива овог рјешења утврђено трајање прелиминарног права до наведеног датума, односно до 1. марта 2018. године.
Чланом 27. став (5) и (6) Закона, те чланом 30. став (2) и (7) Правилника о подстицању прописано је да произвођач електричне енергије закључује предуговор о праву на подстицај са Оператором система подстицаја и на тај начин резервише количине у систему подстицаја, те да је произвођач електричне енергије/инвеститор који добије рјешење о прелиминарном праву на подстицај дужан да у року од 15 дана од дана пријема рјешења о прелиминарном праву на подстицај поднесе Оператору система подстицаја захтјев за закључивање предуговора о подстицају, при чему је обавезан да прије потписивања предуговора уплати новчани депозит или достави банкарску гаранцију Оператору система подстицаја у висини од 2% вриједности инвестиције која је исказана у студији економске оправданости, те је одлучено као у тачки 4. диспозитива овог рјешења.
Оператор система подстицаја приликом закључења уговора води рачуна о редослиједу издавања рјешења Регулаторне комисије о праву на подстицај и прелиминарном праву на подстицај, који је у сагласности са редослиједом издавања потврда за енергију, тј. редослиједом подношења комплетних захтјева за одобрење права на подстицај и прелиминарног права на подстицај.
Тачка 5. диспозитива овог рјешења заснива се на члану 33. став (5) Правилника о подстицању. При томе се прописани услови за стицање права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени или премији односе на прибављање сертификата за производно постројење, који издаје Регулаторна комисија, као и на остале услове за остварење права на подстицај прописане члановима 4. и 6. Правилника о подстицању у погледу обавезе уградње опреме која није претходно коришћена и на посједовање одговарајуће регистрације правног или физичког лица које производи електричну енергију. Подносиоцу захтјева се оставља могућност да у року од шест мјесеци након истека периода прелиминарног права на подстицај из тачке 3. овог рјешења, односно до 1. септембра 2018. године, прибави рјешење о подстицају и закључи уговор о обавезном откупу са Оператором система подстицања. У противном, након истека овог рока губи право на количине резервисане овим рјешењем. Према члану 26. став (5) Закона приликом закључивања уговора о обавезном откупу примјењује се цијена из Одлуке о висини гарантованих откупних цијена и премија за електричну енергију произведену из обновљивих извора и у ефикасној когенерацији која је на снази у вријеме закључивања уговора и остаје непромијењена у периоду важења уговора, осим у случају већих промјена курса конвертибилне марке у односу на курс евра у Босни и Херцеговини.
Чланом 34. став (3) Правилника о подстицању прописано је да уколико подносилац захтјева који стекне прелиминарно право на подстицај, а не почне са радом у року прописаним рјешењем о прелиминарном праву на подстицај, односно у периоду трајања прелиминарног права на подстицај, престаје да важи рјешење о прелиминарном праву на подстицај и губи резервацију количина електричне енергије у систему подстицаја. Такође, чланом 34. став (2) Правилника о подстицању прописано је да подносицу захтјева који стекне прелиминарно право на подстицај, а не поднесе захтјев за закључење предуговора о праву на подстицај са Оператором система подстицања, престаје да важи рјешење о прелиминарном праву и губи резервацију количина електричне енергије у систему подстицања. На основу наведених одредби, одлучено је као у тачки 6. диспозитива овога рјешења.
Поред наведеног, одредбом члана 33. став (4) и (5) Правилника о подстицању је прописано да произвођач/инвеститор, који је остварио прелиминарно право на подстицај краћи од три године, може да поднесе захтјев за продужење периода трајања прелиминарног права на подстицај, најдуже за шест мјесеци у случају да је реализовано 50% планиране инвестиције из студије економске оправданости, с тим да укупан период трајања прелиминарног права на подстицај не може износити дуже од три године од дана издавања овог рјешења, те да се захтјев за продужење прелиминарног права на подстицај подноси најкасније 30 дана прије истека периода прелиминарног права на подстицај који је утврђен рјешењем Регулаторне комисије.
Тачка 7. диспозитива овог рјешења заснива се на одредби члана 25. став (1) Закона о енергетици, с обзиром на коначност, одредби члана 20. став (3) истог закона, те на одредби члана 20. став (2) алинеја 5. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске - Пречишћени текст (Службени гласник Републике Српске, број 6/10), с обзиром на објављивање.
Поука о правном лијеку се заснива на одредби члана 25. став (2) Закона о енергетици и члана 5. и 15. Закона о управним споровима (Службени гласник Републике Српске, број 109/05 и 63/11).
Поука о правном лијеку: Ово рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном суду у Требињу у року од 30 дана од дана пријема овог рјешења.
Предсједник
Владислав Владичић