Skip to Content

Обавјештење о завршеном поновљеном тарифном поступку и утврђивању цијена и тарифа

Постављено у
Верзија прилагођена за штампање

Датум: 25.03.2016.
Број: 01-213-73/16

На основу члана 49. став 3. Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске (Службени гласник Републике Српске, број 59/10) и члана 82. Правилника о тарифној методологији и тарифном поступку за електричну енергију (Службени гласник Републике Српске, број 96/12 и 15/15) Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске

ОБАВЈЕШТАВА ЈАВНОСТ
о завршеном поновљеном тарифном поступку и утврђивању цијена и тарифа по захтјевима електроенергетских предузећа за одобрeње цијена електричне енергије на прагу електране, тарифних ставова за кориснике дистрибутивних система, цијене енергије за јавно снабдијевање и тарифних ставова за јавно снабдијевање


Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија) је у тарифном поступку, који је поновљен на основу Закључка о понављању тарифног поступка донесеног 30. јуна 2015. године и Закључка о испуњености услова о поновном разматрању захтјева донесеног 14. марта 2016. године, на 8. редовној сједници, одржаној 25.03.2016. године, донијела рјешења и одлуке у поновљеном тарифном поступку по захтјевима подносилаца.

У поновљеном поступку, а након поновног разматрања свих захтјева регулисаних предузећа из састава МХ ЕРС МП, Регулаторна комисија је одлучила како слиједи:

• захтјеви за повећањем цијена на прагу електране три хидроелектране, тј. захтјеви ЗП МХ ЕРС "Хидроелектране на Требишњици" а.д. Требиње, ЗП МХ ЕРС "Хидроелектране на Дрини" а.д. Вишеград и ЗП МХ ЕРС "Хидроелектране на Врбасу" а.д. Бочац се одбијају, будући да је основни разлог подношења захтјева за повећање цијене био повећање трошкова пословања због повећања накнаде за коришћење природних ресурса који је ограниченог времена трајања и није примјерен за одређивање цијене за дугорочнији период, те се као такав није могао прихватити – нема промјене;
• захтјев за повећањем цијене на прагу електране ЗП МХ ЕРС "РиТЕ Гацко" а.д. Гацко је дјелимично уважен те је утврђена просјечна цијена на прагу електране за јавно снабдијевање од 0,0758 KМ/kWh, умјесто досадашње цијене од 0,0693 KМ/kWh односно захтијеване 0,0826 KМ/kWh.
До повећања је дошло због повећања трошкова амортизације као посљедице набавке нове опреме за потребе новог копа, обавезе рекултивације копа, експропријације земљишта за нови коп, материјала и резервних дијелова као и испуњавања законских обавеза у погледу заштите животне средине.
• захтјев за повећањем цијене на прагу електране ЗП "РиТЕ Угљевик" је анализиран при чему је одобрено повећање појединих трошкови и потребног прихода, али је повећан и биланс због побољшаних перформанси производног погона, те је утврђена просјечна цијена на прагу електране од 0,0771 KМ/kWh умјесто захтијеваних 0,0838 KМ/kWh, односно цијена је остала непромијењена у односу на претходно примјењивану.
Одобрени потребан приход повећан је због повећања трошкова амортизације, експропријације, рекултивације, материјала и резервних дијелова, као и горива и енергије усљед повећане производње електричне енергије. Међутим, будући да је прозводња електричне енергије, на основу које се утврђује цијена производње на прагу електране, повећана за 13%, то је просјечна цијена остала непромијењена, односно на истом ниву као и прије подношења захтјева.
• захтјев за повећањем цијене на прагу електране ЗП МХ ЕРС "Електродистрибуција'' а.д. Пале за "ХЕ Месићи" се одбија, јер је престала производња електричне енергије у овој електрани у мају 2015. године;
• захтјеви двије мале хидроелектране, тј. захтјеви за повећањем цијене на прагу електране ЗП МХ ЕРС "Електродистрибуција Пале" а.д. Пале за "ХЕ Богатићи" и захтјев ЗЕДП МХ ЕРС "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина за "ХЕ Тишча", које у укупној производњи за јавно снабдијевање учествују са 0,6 %, су дјелимично уважени те је утврђена просјечна цијена на прагу електрана за јавно снабдијевање како слиједи:

  • за ХЕ Тишча - 0,0935 KМ/kWh, умјесто захтијеваних 0,0947 KМ/kWh и
  • за ХЕ Богатићи – 0,0552 KМ/kWh, умјесто захтијеваних 0,0533 KМ/kWh.

До повећања цијене за двије мале хидроелектране дошло је због повећања трошкова амотризације као резултата извршене процјене вриједности сталних средстава из 2011. године, повећања накнаде у складу са Одлуком о стопама посебних водних накнада као и смањења билансиране производње.
• захтјеви за повећањем цијена пет електродистрибуција и јавних снабдјевача који послују у саставу МХ "Електропривреда Републике Српске", тј. захтјеви ЗП "Електрокрајина" а.д. Бања Лука, ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина, ЗП "Електро Добој" а.д. Добој, ЗП "Електродистрибуција Пале" а.д. Пале и ЗП "Електрохерцеговина" а.д. Требиње су дјелимично уважени, те су истовремено смањени одобрени дистрибутивни губици. Цијена коришћења преносне и дистрибутивне мреже просјечно износи 0,0661 КМ/kWh, умјесто досадашњих 0,0642 КМ/kWh, а услуге јавног снабдијевања 2,48 КМ/мјерном мјесту, што у суми даје повећање од 3,17% у просјеку у односу на досадашњи ниво примјењиваних цијена.

До повећања цијена за дјелатност дистрибуције електричне енергије и дјелатност снабдијевања дошло је због повећања трошка амортизације као посљедица улагања у мрежу и због реалног вредновања сталне имовине путем процјене вриједности од стране овлашћеног процјенитеља, као и повећања трошка доставе рачуна будући да су доставу преузеле Поште Српске. Такође, на повећање цијене за кориснике дистрибутивних система утицало је и повећање цијена коришћења преносног система до кога је дошло у периоду од прошлог тарифног поступка, односно од 2009. до 2015. године, а на основу одговарајућих одлука Државне регулаторне комисије за електричну енергију (ДЕРК).

На основу напријед наведеног, цијена набавке енергије за јавно снабдијевање крајњих купаца у Републици Српској, тј. просјечна пондерисана цијена на прагу електране за јавно снабдијевање износи 0,057 KМ/kWh, умјесто досадашњих 0,0541 KМ/kWh, а што представља повећање од 5,4%.

Битно је нагласити да је до повећања просјечне пондерисане цијене на прагу електране, тј. цијене набавке електричне енергије, дошло, поред повећања потребног прихода за РиТЕ Гацко и двије мале хидроелектране како је претходно наведено, и због повећања потрошње крајњих купаца у Републици Српској, чиме је смањена количина електричне енергије намијењена за продају осталим купцима ван Републике Српске од којих произвођачи из састава МХ "Електропривреда Републике Српске" такође остварују приход.

Просјечна цијена коришћења преносне и дистрибутивне мреже, као и услуге јавног снабдијевања, повећана је за 3,17%.

На основу напријед наведеног, односно алокацијом наведених трошкова на тарифне елементе: активна електрична енергија, обрачунска снага, прекомјерно преузета реактивна енергија и фиксна накнада по мјерном мјесту купца добија се укупно повећање просјечне цијене за јавно снабдијевање крајњих купаца у Републици Српској („Домаћинства“ и „Мали купци“) од 4,9%.

Регулаторна комисија не утврђује тарифне ставове за снабдијевање купаца на високом и средњем напону (110 kV, 35 kV i 10 kV). Када су у питању ови купци, они плаћају регулисане тарифне ставове за коришћење дистрибутивних система које утврђује Регулаторна комисија увећане за цијену енергије. Наиме, ови купци могу набавити енергију или на слободном тржишту код тржишних снабдјевача, при чему цијену набавке електричне енергије слободно уговарају, или уколико не користе ту могућност код резервног снабдјевача (МХ ЕРС), када је цијена набавке електричне енергије утврђена од стране резервног снабдјевача, а на основу прописаних критеријума у Правилнику о квалификованом купцу и промјени снабдјевача, а на основу цијене енергије за јавно снабдијевање.

Тарифни ставови за јавно снабдијевање крајњих купаца електричне енергије у Републици Српској („Домаћинства“ и „Мали купци“)

Коначни тарифни ставови за јавно снабдијевање крајњих купаца електричне енергије у Републици Српској („Домаћинства“ и „Мали купци“) приказани су у табели број 1.

Табела 1. Тарифни ставови за јавно снабдијевање

Тарифни ставови за
јавно снабдијевање

Обрачунска снага

Активна електрична енергија

Прекомјерно преузета реактивна електрична енергија

Категорије потрошње и групе купаца

Јед. мјере

KM/kW/мјесец

КМ/kWh

КМ/kVArh

Сезона

ВС
(зима)

НС
(љето)

ВС (зима)

НС (љето)

ВС (зима)

НС (љето)

Назив  категорије

Назив групе

Доба
дана

0,4 kV - Остала потрошња

1 ТГ

ВТ

16,5300

0,0966

0,0285

МТ

-

0,0483

-

2 TГ

СТ

4,6448

3,6875

0,1712

0,1317

0,0376

0,0289

3 TГ

ВТ

4,6448

3,6875

0,2070

0,1592

0,0453

0,0349

МТ

-

-

0,1035

0,0796

-

-

6 TГ

СТ

4,5030

3,5457

0,1199

0,0923

0,0376

0,0289

7 TГ

ВТ

4,5030

3,5457

0,1446

0,1110

0,0453

0,0349

МТ

-

-

0,0723

0,0555

-

-

0,4 kV - Јавна расвјета

 

СТ

-

0,1580

-

0,4 - Домаћинства

1 TГ

СТ

2,1667

1,8402

0,1229

0,0945

-

-

2 TГ

ВТ

1,8920

1,5655

0,1486

0,1140

-

-

МТ

-

-

0,0743

0,0570

-

-

 

Тарифни ставови за јавно снабдијевање купаца електричне енергије у Републици Српској („Домаћинства“ и „Мали купци“), приказани у горњој табели, утврђени су на основу претходно утврђене:

цијене набавке енергије за јавно снабдијевање која је једнака просјечној пондерисаној цијени на прагу електрана у Републици Српској, које раде у саставу МХ ЕРС МП и имају обавезу пружања јавне услуге, намијењене за јавно снабдијевање и која износи 0,0570 KM/kWh,
цијене услуге јавног снабдијевања које је утврђена у износу од 2,48 КМ/мјерном мјесту, те
тарифних ставова за кориснике дистрибутивног система (коришћење преносне и дистрибутивне мреже) који просјечно износе 0,0661 KM/kWh.

У табели број 2. приказана је промјена просјечних цијена за јавно снабдијевање по категоријама потрошње и тарифним групама добијена на бази планиране (билансиране) потрошње купаца у 2015. години и претходно важећих "старих" тарифних ставова (који су били у примјени од 01.01.2010.) са једне стране и "нових одобрених" тарифних ставова (који ће се примјењивати од 01.05.2016. године).

Табела 2. Промјена просјечних цијена за јавно снабдијевање 

 

Просјечне цијене на основу "старих" тарифних ставова 2010. и планиране потрошње 2015.

Просјечне цијене на основу "нових" тарифних ставова од 01.05.2016. и планиране потрошње 2015.

Промјена

Остала потрошња

0,1576

0,1630

3,4%

Домаћинства

0,1251

0,1319

5,4%

ЈАВНО СНАБДИЈЕВАЊЕ

0,1335

0,1400

4,9%

 

Унакрсне субвенције

Регулаторна комисија је, у складу са Правилником о тарифној методологији и тарифном поступку и досадашњом политиком постепених промјена у смислу избјегавања "тарифних шокова", прије свега за купце из категорије «Домаћинства», а у складу са обавезом укидања унакрсних субвенција, у овом тарифном поступку дјелимично смањила и ниво унакрсног субвенционисања. Унакрсно субвенционисање постоји дуги низ година између одређених категорија остале потрошње (комерцијални купци – 2. и 3. тарифна група) и категорије домаћинстава која су субвенционисана, а постепено се елиминише кроз тарифне поступке.

Смањење унакрсних субвенција је довело до мањег пораста просјечних цијена за категорију «Остала потрошња» (3,4%) у овом тарифном поступку у односу на цијене категорије «Домаћинства» које имају нешто већи проценат повећања (5,4%), односно довело је до незнатног повећања цијена од 0,1% за 2. тарифну групу «Остале потрошње» (комерцијални купци), односно смањења цијене од 0,3% за 3. тарифну групу „Остале потрошње" (комерцијални купци). Овим су субвенције за «Домаћинства» смањене са досадашњих 7,29%, за колико је мањи потребан приход од снабдијевања «Домаћинства», на 5,76%.

Овдје је важно истаћи да се ови проценти не могу сматрати у потпуности "егзактним", већ да су они процјена, проистекла из сагледавања трошкова које поједине категорије и групе купаца производе електроенергетском систему, заснована на анализи оптерећења и расположивим подацима, те да ће ови подаци и анализе и даље бити предмет преиспитивања од стране Регулаторне комисије, односно ради се о подацима и анализама чије провођење представља трајну активност, не само Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске, већ и свих осталих регулаторних комисија.

Тарифни ставови за кориснике дистрибутивних система у Републици Српској

У овом тарифном поступку, Регулаторна комисија утврдила је и нове тарифне ставове за кориснике дистрибутивних система у Републици Српској, а који су приказани у Табели 3.

Табела 3. Тарифни ставови за кориснике дистрибутивних система у Републици Српској 

ОПИС

Тарифни ставови за
кориснике дистрибутивног система

Обрачунска снага

Активна електрична енергија

Прекомјерно преузета реактивна електрична енергија

Категорије потрошње и групе купаца

Јед. мјере

KM/kW/мјесец

КМ/kWh

КМ/kVArh

Сезона

ВС
(зима)

НС
(љето)

ВС (зима)

НС (љето)

ВС (зима)

НС (љето)

Назив  категорије

Назив групе

Доба
дана

35 kV

 

ВТ

3,9990

0,0154

0,0190

МТ

-

0,0077

-

10 kV

 

ВТ

7,8515

0,0174

0,0227

МТ

-

0,0087

-

0,4 kV - Остала потрошња

1 ТГ

ВТ

16,4625

0,0224

0,0285

МТ

-

0,0112

-

2 TГ

СТ

4,1486

3,1913

0,0576

0,0443

0,0376

0,0289

3 TГ

ВТ

4,1486

3,1913

0,0696

0,0536

0,0453

0,0349

МТ

-

-

0,0348

0,0268

-

-

6 TГ

СТ

4,1486

3,1913

0,0548

0,0422

0,0376

0,0289

7 TГ

ВТ

4,1486

3,1913

0,0662

0,0508

0,0453

0,0349

МТ

-

-

0,0331

0,0254

-

-

0,4 kV - Јавна расвјета

 

СТ

-

0,1008

-

0,4 - Домаћинства

1 TГ

СТ

1,4149

1,0884

0,0670

0,0516

-

-

2 TГ

ВТ

1,4149

1,0884

0,0814

0,0624

-

-

МТ

-

-

0,0407

0,0312

-

-

 

Ови тарифни ставови већ су укључени у тарифне ставове за јавно снабдијевање крајњих купаца из категорије потрошње „Домаћинстава“, „Остала потрошња на 0,4 kV“ и „Јавна расвјета“.

Почетак примјене

Рјешења и одлуке које је Регулаторна комисија донијела у поновљеном тарифном поступку, примјењују се од 1. маја 2016. године, а прва практична примјена ће услиједити по истеку обрачунског периода од 01-31.05.2016. годинe, односно приликом обрачуна и достављања рачуна купцима за утрошену електричну енергију за мјесец мај 2016. године.

Предсједник
Владислав Владичић