Skip to Content

Obavještenje o završenom ponovljenom tarifnom postupku i utvrđivanju cijena i tarifa

Postavljeno u
Verzija prilagođena za štampanje

Broj: 01-213-73/16
Datum: 25.03.216.

Na osnovu člana 49. stav 3. Poslovnika o radu Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske (Službeni glasnik Republike Srpske, broj 59/10) i člana 82. Pravilnika o tarifnoj metodologiji i tarifnom postupku za električnu energiju (Službeni glasnik Republike Srpske, broj 96/12 i 15/15) Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske
 

OBAVJEŠTAVA JAVNOST
o završenom ponovljenom tarifnom postupku i utvrđivanju cijena i tarifa
po zahtjevima elektroenergetskih preduzeća za odobrenje cijena električne energije na pragu elektrane, tarifnih stavova za korisnike distributivnih sistema, cijene energije za javno snabdijevanje i tarifnih stavova za javno snabdijevanje


Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske (u daljem tekstu: Regulatorna komisija) je u tarifnom postupku, koji je ponovljen na osnovu Zaključka o ponavljanju tarifnog postupka donesenog 30. juna 2015. godine i Zaključka o ispunjenosti uslova o ponovnom razmatranju zahtjeva donesenog 14. marta 2016. godine, na 8. redovnoj sjednici, održanoj 25.03.2016. godine, donijela rješenja i odluke u ponovljenom tarifnom postupku po zahtjevima podnosilaca.

U ponovljenom postupku, a nakon ponovnog razmatranja svih zahtjeva regulisanih preduzeća iz sastava MH ERS MP, Regulatorna komisija je odlučila kako slijedi:

• zahtjevi za povećanjem cijena na pragu elektrane tri hidroelektrane, tj. zahtjevi ZP MH ERS "Hidroelektrane na Trebišnjici" a.d. Trebinje, ZP MH ERS "Hidroelektrane na Drini" a.d. Višegrad i ZP MH ERS "Hidroelektrane na Vrbasu" a.d. Bočac se odbijaju, budući da je osnovni razlog podnošenja zahtjeva za povećanje cijene bio povećanje troškova poslovanja zbog povećanja naknade za korišćenje prirodnih resursa koji je ograničenog vremena trajanja i nije primjeren za određivanje cijene za dugoročniji period, te se kao takav nije mogao prihvatiti – nema promjene;
• zahtjev za povećanjem cijene na pragu elektrane ZP MH ERS "RiTE Gacko" a.d. Gacko je djelimično uvažen te je utvrđena prosječna cijena na pragu elektrane za javno snabdijevanje od 0,0758 KM/kWh, umjesto dosadašnje cijene od 0,0693 KM/kWh odnosno zahtijevane 0,0826 KM/kWh.
Do povećanja je došlo zbog povećanja troškova amortizacije kao posljedice nabavke nove opreme za potrebe novog kopa, obaveze rekultivacije kopa, eksproprijacije zemljišta za novi kop, materijala i rezervnih dijelova kao i ispunjavanja zakonskih obaveza u pogledu zaštite životne sredine.
• zahtjev za povećanjem cijene na pragu elektrane ZP "RiTE Ugljevik" je analiziran pri čemu je odobreno povećanje pojedinih troškovi i potrebnog prihoda, ali je povećan i bilans zbog poboljšanih performansi proizvodnog pogona, te je utvrđena prosječna cijena na pragu elektrane od 0,0771 KM/kWh umjesto zahtijevanih 0,0838 KM/kWh, odnosno cijena je ostala nepromijenjena u odnosu na prethodno primjenjivanu.
Odobreni potreban prihod povećan je zbog povećanja troškova amortizacije, eksproprijacije, rekultivacije, materijala i rezervnih dijelova, kao i goriva i energije usljed povećane proizvodnje električne energije. Međutim, budući da je prozvodnja električne energije, na osnovu koje se utvrđuje cijena proizvodnje na pragu elektrane, povećana za 13%, to je prosječna cijena ostala nepromijenjena, odnosno na istom nivu kao i prije podnošenja zahtjeva.
• zahtjev za povećanjem cijene na pragu elektrane ZP MH ERS "Elektrodistribucija'' a.d. Pale za "HE Mesići" se odbija, jer je prestala proizvodnja električne energije u ovoj elektrani u maju 2015. godine;
• zahtjevi dvije male hidroelektrane, tj. zahtjevi za povećanjem cijene na pragu elektrane ZP MH ERS "Elektrodistribucija Pale" a.d. Pale za "HE Bogatići" i zahtjev ZEDP MH ERS "Elektro-Bijeljina" a.d. Bijeljina za "HE Tišča", koje u ukupnoj proizvodnji za javno snabdijevanje učestvuju sa 0,6 %, su djelimično uvaženi te je utvrđena prosječna cijena na pragu elektrana za javno snabdijevanje kako slijedi:
- za HE Tišča - 0,0935 KM/kWh, umjesto zahtijevanih 0,0947 KM/kWh i
- za HE Bogatići – 0,0552 KM/kWh, umjesto zahtijevanih 0,0533 KM/kWh.
Do povećanja cijene za dvije male hidroelektrane došlo je zbog povećanja troškova amotrizacije kao rezultata izvršene procjene vrijednosti stalnih sredstava iz 2011. godine, povećanja naknade u skladu sa Odlukom o stopama posebnih vodnih naknada kao i smanjenja bilansirane proizvodnje.
• zahtjevi za povećanjem cijena pet elektrodistribucija i javnih snabdjevača koji posluju u sastavu MH "Elektroprivreda Republike Srpske", tj. zahtjevi ZP "Elektrokrajina" a.d. Banja Luka, ZEDP "Elektro-Bijeljina" a.d. Bijeljina, ZP "Elektro Doboj" a.d. Doboj, ZP "Elektrodistribucija Pale" a.d. Pale i ZP "Elektrohercegovina" a.d. Trebinje su djelimično uvaženi, te su istovremeno smanjeni odobreni distributivni gubici. Cijena korišćenja prenosne i distributivne mreže prosječno iznosi 0,0661 KM/kWh, umjesto dosadašnjih 0,0642 KM/kWh, a usluge javnog snabdijevanja 2,48 KM/mjernom mjestu, što u sumi daje povećanje od 3,17% u prosjeku u odnosu na dosadašnji nivo primjenjivanih cijena.
Do povećanja cijena za djelatnost distribucije električne energije i djelatnost snabdijevanja došlo je zbog povećanja troška amortizacije kao posljedica ulaganja u mrežu i zbog realnog vrednovanja stalne imovine putem procjene vrijednosti od strane ovlašćenog procjenitelja, kao i povećanja troška dostave računa budući da su dostavu preuzele Pošte Srpske. Takođe, na povećanje cijene za korisnike distributivnih sistema uticalo je i povećanje cijena korišćenja prenosnog sistema do koga je došlo u periodu od prošlog tarifnog postupka, odnosno od 2009. do 2015. godine, a na osnovu odgovarajućih odluka Državne regulatorne komisije za električnu energiju (DERK).

Na osnovu naprijed navedenog, cijena nabavke energije za javno snabdijevanje krajnjih kupaca u Republici Srpskoj, tj. prosječna ponderisana cijena na pragu elektrane za javno snabdijevanje iznosi 0,057 KM/kWh, umjesto dosadašnjih 0,0541 KM/kWh, a što predstavlja povećanje od 5,4%.

Bitno je naglasiti da je do povećanja prosječne ponderisane cijene na pragu elektrane, tj. cijene nabavke električne energije, došlo, pored povećanja potrebnog prihoda za RiTE Gacko i dvije male hidroelektrane kako je prethodno navedeno, i zbog povećanja potrošnje krajnjih kupaca u Republici Srpskoj, čime je smanjena količina električne energije namijenjena za prodaju ostalim kupcima van Republike Srpske od kojih proizvođači iz sastava MH "Elektroprivreda Republike Srpske" takođe ostvaruju prihod.

Prosječna cijena korišćenja prenosne i distributivne mreže, kao i usluge javnog snabdijevanja, povećana je za 3,17%.

Na osnovu naprijed navedenog, odnosno alokacijom navedenih troškova na tarifne elemente: aktivna električna energija, obračunska snaga, prekomjerno preuzeta reaktivna energija i fiksna naknada po mjernom mjestu kupca dobija se ukupno povećanje prosječne cijene za javno snabdijevanje krajnjih kupaca u Republici Srpskoj („Domaćinstva“ i „Mali kupci“) od 4,9%.

Regulatorna komisija ne utvrđuje tarifne stavove za snabdijevanje kupaca na visokom i srednjem naponu (110 kV, 35 kV i 10 kV). Kada su u pitanju ovi kupci, oni plaćaju regulisane tarifne stavove za korišćenje distributivnih sistema koje utvrđuje Regulatorna komisija uvećane za cijenu energije. Naime, ovi kupci mogu nabaviti energiju ili na slobodnom tržištu kod tržišnih snabdjevača, pri čemu cijenu nabavke električne energije slobodno ugovaraju, ili ukoliko ne koriste tu mogućnost kod rezervnog snabdjevača (MH ERS), kada je cijena nabavke električne energije utvrđena od strane rezervnog snabdjevača, a na osnovu propisanih kriterijuma u Pravilniku o kvalifikovanom kupcu i promjeni snabdjevača, a na osnovu cijene energije za javno snabdijevanje.

Tarifni stavovi za javno snabdijevanje krajnjih kupaca električne energije u Republici Srpskoj („Domaćinstva“ i „Mali kupci“)

Konačni tarifni stavovi za javno snabdijevanje krajnjih kupaca električne energije u Republici Srpskoj („Domaćinstva“ i „Mali kupci“) prikazani su u tabeli broj 1.

Tabela 1. Tarifni stavovi za javno snabdijevanje

Tarifni stavovi za
javno snabdijevanje

Obračunska snaga

Aktivna električna energija

Prekomjerno preuzeta reaktivna električna energija

Kategorije potrošnje i grupe kupaca

Jed. mjere

KM/kW/mjesec

КМ/kWh

КМ/kVArh

Сезона

VS
(zima)

NS
(ljeto)

VS (zima)

NS (ljeto)

NS (zima)

NS (ljet)

Naziv kategorije

Naziv grupe

Doba dana

0,4 kV –

Ostala potrošnja

1 ТG

16,5300

0,0966

0,0285

МТ

-

0,0483

-

2 TG

4,6448

3,6875

0,1712

0,1317

0,0376

0,0289

3 TG

4,6448

3,6875

0,2070

0,1592

0,0453

0,0349

МТ

-

-

0,1035

0,0796

-

-

6 TG

4,5030

3,5457

0,1199

0,0923

0,0376

0,0289

7 TG

4,5030

3,5457

0,1446

0,1110

0,0453

0,0349

МТ

-

-

0,0723

0,0555

-

-

0,4 kV –

Javna rasvjeta

 

-

0,1580

-

0,4 –

Domaćinstva

1 TG

2,1667

1,8402

0,1229

0,0945

-

-

2 TG

1,8920

1,5655

0,1486

0,1140

-

-

МТ

-

-

0,0743

0,0570

-

-

 

Tarifni stavovi za javno snabdijevanje kupaca električne energije u Republici Srpskoj („Domaćinstva“ i „Mali kupci“), prikazani u gornjoj tabeli, utvrđeni su na osnovu prethodno utvrđene:

cijene nabavke energije za javno snabdijevanje koja je jednaka prosječnoj ponderisanoj cijeni na pragu elektrana u Republici Srpskoj, koje rade u sastavu MH ERS MP i imaju obavezu pružanja javne usluge, namijenjene za javno snabdijevanje i koja iznosi 0,0570 KM/kWh,
cijene usluge javnog snabdijevanja koje je utvrđena u iznosu od 2,48 KM/mjernom mjestu, te
tarifnih stavova za korisnike distributivnog sistema (korišćenje prenosne i distributivne mreže) koji prosječno iznose 0,0661 KM/kWh.

U tabeli broj 2. prikazana je promjena prosječnih cijena za javno snabdijevanje po kategorijama potrošnje i tarifnim grupama dobijena na bazi planirane (bilansirane) potrošnje kupaca u 2015. godini i prethodno važećih "starih" tarifnih stavova (koji su bili u primjeni od 01.01.2010.) sa jedne strane i "novih odobrenih" tarifnih stavova (koji će se primjenjivati od 01.05.2016. godine).

Tabela 2. Promjena prosječnih cijena za javno snabdijevanje

 

Prosječne cijene na osnovu "starih" tarifnih stavova 2010. i planirane potrošnje 2015.

Prosječne cijene na osnovu "novih" tarifnih stavova od 01.05.2016. i planirane potrošnje 2015.

Promjena

Ostala potrošnja

 

0,1576

0,1630

3,4%

Domaćinstva

0,1251

0,1319

5,4%

JAVNO SNABDIJEVANJE

0,1335

0,1400

4,9%

 

Unakrsne subvencije

Regulatorna komisija je, u skladu sa Pravilnikom o tarifnoj metodologiji i tarifnom postupku i dosadašnjom politikom postepenih promjena u smislu izbjegavanja "tarifnih šokova", prije svega za kupce iz kategorije «Domaćinstva», a u skladu sa obavezom ukidanja unakrsnih subvencija, u ovom tarifnom postupku djelimično smanjila i nivo unakrsnog subvencionisanja. Unakrsno subvencionisanje postoji dugi niz godina između određenih kategorija ostale potrošnje (komercijalni kupci – 2. i 3. tarifna grupa) i kategorije domaćinstava koja su subvencionisana, a postepeno se eliminiše kroz tarifne postupke.

Smanjenje unakrsnih subvencija je dovelo do manjeg porasta prosječnih cijena za kategoriju «Ostala potrošnja» (3,4%) u ovom tarifnom postupku u odnosu na cijene kategorije «Domaćinstva» koje imaju nešto veći procenat povećanja (5,4%), odnosno dovelo je do neznatnog povećanja cijena od 0,1% za 2. tarifnu grupu «Ostale potrošnje» (komercijalni kupci), odnosno smanjenja cijene od 0,3% za 3. tarifnu grupu „Ostale potrošnje" (komercijalni kupci). Ovim su subvencije za «Domaćinstva» smanjene sa dosadašnjih 7,29%, za koliko je manji potreban prihod od snabdijevanja «Domaćinstva», na 5,76%.

Ovdje je važno istaći da se ovi procenti ne mogu smatrati u potpunosti "egzaktnim", već da su oni procjena, proistekla iz sagledavanja troškova koje pojedine kategorije i grupe kupaca proizvode elektroenergetskom sistemu, zasnovana na analizi opterećenja i raspoloživim podacima, te da će ovi podaci i analize i dalje biti predmet preispitivanja od strane Regulatorne komisije, odnosno radi se o podacima i analizama čije provođenje predstavlja trajnu aktivnost, ne samo Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske, već i svih ostalih regulatornih komisija.

Tarifni stavovi za korisnike distributivnih sistema u Republici Srpskoj

U ovom tarifnom postupku, Regulatorna komisija utvrdila je i nove tarifne stavove za korisnike distributivnih sistema u Republici Srpskoj, a koji su prikazani u Tabeli 3.

Tabela 3. Tarifni stavovi za korisnike distributivnih sistema u Republici Srpskoj

OPIS

Tarifni stavovi za
korisnike distributivnog sistema

Obračunska snaga

Aktivna električna energija

Prekomjerno preuzeta reaktivna električna energija

Kategorije potrošnje i grupe kupaca

Jed. mjere

KM/kW/mjesec

КМ/kWh

КМ/kVArh

Sezona

VS
(zima)

NS
(ljeto)

VS

(zima)

NS

(ljeto)

VS

(zima)

NS

(ljeto)

Naziv  kategorije

Naziv grupe

Doba
dana

35 kV

 

3,9990

0,0154

0,0190

-

0,0077

-

10 kV

 

7,8515

0,0174

0,0227

-

0,0087

-

0,4 kV –

Ostala potrošnja

1 ТГ

16,4625

0,0224

0,0285

МТ

-

0,0112

-

2 TГ

4,1486

3,1913

0,0576

0,0443

0,0376

0,0289

3 TГ

4,1486

3,1913

0,0696

0,0536

0,0453

0,0349

МТ

-

-

0,0348

0,0268

-

-

6 TГ

4,1486

3,1913

0,0548

0,0422

0,0376

0,0289

7 TГ

4,1486

3,1913

0,0662

0,0508

0,0453

0,0349

МТ

-

-

0,0331

0,0254

-

-

0,4 kV –

Javna rasvjeta

 

-

0,1008

-

0,4 –

Domaćinstv

а

1 TГ

1,4149

1,0884

0,0670

0,0516

-

-

2 TГ

1,4149

1,0884

0,0814

0,0624

-

-

МТ

-

-

0,0407

0,0312

-

-

 

Ovi tarifni stavovi već su uključeni u tarifne stavove za javno snabdijevanje krajnjih kupaca iz kategorije potrošnje „Domaćinstava“, „Ostala potrošnja na 0,4 kV“ i „Javna rasvjeta''.

Početak primjene

Rješenja i odluke koje je Regulatorna komisija donijela u ponovljenom tarifnom postupku, primjenjuju se od 1. maja 2016. godine, a prva praktična primjena će uslijediti po isteku obračunskog perioda od 01-31.05.2016. godine, odnosno prilikom obračuna i dostavljanja računa kupcima za utrošenu električnu energiju za mjesec maj 2016. godine.

Predsjednik
Vladislav Vladičić