Skip to Content

Закључак о понављању тарифног поступка

Постављено у
Верзија прилагођена за штампање

Број: 01-213-53/15/В-2-126
Датум: 30.06.2015.

На основу одредбе члана 234. тачка 8, а у вези са тачком 5. и члана 235. став 1. Закона о општем управном поступку ("Службени гласник Републике Српске", број 13/02, 87/07 и 50/10), члана 18. став 1. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске – Пречишћени текст ("Службени гласник Републике Српске", број 6/10), члана 33. став 1. тачка д. и члана 34. став 5. Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске ("Службени гласник Републике Српске", број 59/10), Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске на 2. ванредној сједници одржаној 30.06.2015. године, у Требињу, донијела је
 

З А К Љ У Ч А К
о понављању тарифног поступка


1. Понавља се тарифни поступак, који је спроведен по захтјевима рeгулисaних прeдузeћa из сaстaва Mjeшoвитoг хoлдингa "Eлeктрoприврeдa Рeпубликe Српскe'' - Maтичнo прeдузeћe, a.д. Tрeбињe - кoрисникa дoзвoлa зa oбaвљaњe eлeктрoeнeргeтских дjeлaтнoсти, запримљеним у Регулаторној комисији за енергетику Републике Српске у периоду 16-19. марта 2015. године, рaди утврђивaњa циjeнa и тaрифa и то:
- Зaхтjeва зa oдoбрeњe циjeнa нa прaгу eлeктрaнa регулисаних прeдузeћa кoja oбaвљajу eлeктрoeнeргeтску дjeлaтнoст прoизвoдњe eлeктричнe eнeргиje – осам захтјева,
- Зaхтjeва зa oдoбрeњe тaрифних стaвoвa зa кoрисникe дистрибутивних систeмa регулисаних прeдузeћa кoja oбaвљajу дjeлaтнoст дистрибуциje eлeктричнe eнeргиje нa тeритoриjи Рeпубликe Српскe – пет захтјева, као и
- Зaхтjeва зa oдoбрeњe цијене енергије за јавно снабдијевање и тарифних ставова за јавно снабдијевање регулисаних прeдузeћa кoja oбaвљajу eлeктрoeнeргeтску дjeлaтнoст снaбдиjeвaњa нeквaлификoвaних купaцa eлeктричнoм eнeргиjoм, односно јавно снабдијевање нa тeритoриjи Рeпубликe Српскe – пет захтјева.
2. Ступањем на снагу овог закључка, одлаже се извршење рјешења и одлука, до доношења коначне одлуке у овом поступку, како слиједи:
- Рјешења о утврђивању цијене електричне енергије на прагу електране по захтјеву привредног друштва Мјешовити Холдинг "ЕРС", МП а.д. Требиње - ЗП "РиТЕ Гацко", а.д. Гацко број 01-186-10/15/Р-108-94,
- Рјешења о утврђивању цијене електричне енергије на прагу електране по захтјеву привредног друштва Мјешовити холдинг "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗП "РиТЕ Угљевик" а.д. Угљевик број 01-178-10/15/Р-108-95,
- Рјешења о утврђивању цијене електричне енергије на прагу електране по захтјеву привредног друштва Мјешовити Холдинг "ЕРС" - МП а.д. Требиње – Зависно предузеће ''Хидроелектране на Врбасу'' а.д. Мркоњић Град број 01-182-5/15/Р-108-96,
- Рјешења о утврђивању цијене електричне енергије на прагу електране по захтјеву привредног друштва Мјешовити Холдинг "ЕРС"- МП а.д. ЗП "Хидроелектране на Требишњици" а.д. Требиње број 01-181-4/15/Р-108-97,
- Рјешења о утврђивању цијене електричне енергије на прагу електране по захтјеву привредног друштва Мјешовити Холдинг "ЕРС"- МП а.д. Требиње - ЗП "ХИДРОЕЛЕКТРАНЕ НА ДРИНИ" а.д. Вишеград број 01-177-5/15/Р-108-98,
- Рјешења о утврђивању цијене електричне енергије на прагу електране за ХЕ Тишча, по захтјеву привредног друштва МХ "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина број 01-192-4/15/Р-108-99,
- Рјешења о утврђивању цијене електричне енергије на прагу електране за ХЕ Месићи и ХЕ Богатићи, по захтјеву привредног друштва Мјешовити холдинг "ЕРС"- МП а.д. Требиње - ЗП "Електродистрибуција" а.д. Пале број 01-201-8/15/Р-108-100,
- Рјешења о утврђивању цијене за дистрибуцију електричне енергије број 01-213-37/15/Р-108-101,
- Рјешења о утврђивању цијене за услугу јавног снабдијевања купаца електричне енергије и потребног прихода за јавно снабдијевање број 01-213-38/15/Р-108-102,
- Одлуке о тарифном систему за продају електричне енергије и коришћење дистрибутивне мреже број 01-213-39/15/Р-108-103,
- Одлуке о утврђивању тарифних ставова за кориснике дистрибутивног система у Републици Српској број 01-213-40/15/Р-108-104,
- Одлуке о утврђивању цијене енергије за јавно снабдијевање број 01-213-41/15/Р-108-105 и
- Одлуке о утврђивању тарифних ставова за јавно снабдијевање у Републици Српској број 01-213-42/15/Р-108-106.
3. Овај закључак је коначан и ступа на снагу даном доношења, а објављује се у Службеном гласнику Републике Српске, интернет страници и огласној табли Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске.
 

О б р а з л о ж е њ е


Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија) је поступајући по зaхтjeвима зa
• oдoбрeњe циjeнa нa прaгу eлeктрaнa регулисаних привредних друштава, кoja oбaвљajу eлeктрoeнeргeтску дjeлaтнoст прoизвoдњe eлeктричнe eнeргиje – осам захтјева,
• oдoбрeњe тaрифних стaвoвa зa кoрисникe дистрибутивних систeмa регулисаних привредних друштава, кoja oбaвљajу дjeлaтнoст дистрибуциje eлeктричнe eнeргиje нa тeритoриjи Рeпубликe Српскe – пет захтјева, као и
• oдoбрeњe цијене енергије за јавно снабдијевање и тарифних ставова за јавно снабдијевање регулисаних привредних друштава, кoja oбaвљajу eлeктрoeнeргeтску дjeлaтнoст снaбдиjeвaњa нeквaлификoвaних купaцa eлeктричнoм eнeргиjoм, односно јавно снабдијевање нa тeритoриjи Рeпубликe Српскe – пет захтјева
у тарифном поступку, на 108. редовној сједници одржаној 11.06.2015. године, донијела коначна рјешења и одлуке о одобрењу цијена на прагу електране, тарифних ставова за кориснике дистрибутивних система, цијене енергије за јавно снабдијевање и тарифних ставова за јавно снабдијевање, а како је таксативно наведено у тачки 2. диспозитива овога закључка.
Донесени акти су коначни и извршни у првостепеном поступку у смислу одредбе члана 25. Закона о енергетици ("Службени гласник Републике Српске", број 49/09), са почетком примјене од 01.07.2015. године. Неки од наведених аката представљају генералне управне акте, који су по својој правној природи појединачни управни акти. Међутим, ови акти имају далеко шири значај од појединачних управних аката индивидуалног карактера, јер се односе на већи број лица, односно стварају права и обавезе за већи број лица, која у наведеним актима нису одређена али су одредива у смислу одредбе члана 200. став 2. Закона о општем управном поступку.
Донесена коначна рјешења и одлуке су достављене подносиоцима захтјева, умјешачу у овом поступку, те су објављене на интернет страници Регулаторне комисије, чиме су произвела правна дејства према странкама у овом тарифном поступку и већем броју лица на која се односе. Наведени акти су донесени на основу потпуно и правилно утврђеног чињеничног стања, уз потпуно уважавање правила поступка и правилну примјену материјалноправних прописа.
Већини чланова Регулаторне комисије је истекао мандат дана 30.12.2014. године, али су чланови Регулаторне комисије наставили рад, будући да надлежни орган није именовао чланове на нови мандат у смислу одредбе члана 18. став 1. Закона о енергетици ("Службени гласник Републике Српске", 49/09). Имајући у виду да је Регулаторна комисија на основу одредбе члана 15. став 2. Закона о енергетици самостална и непрофитна ораганизација која је функционално независна од републичких органа, чланови Регулаторне комисије су сматрали да су дужни да врше законом утврђену надлежност до избора чланова са новим мандатом. Ово становиште се заснивало на чињеници да је Регулаторна комисија институција која је основана законом и која управну активност, односно примјену јавних овлаштења врши на основу закона. Вршење законом утврђене надлежности Регулаторне комсије може престати једино престанком важења законског прописа којим је ова институција и основана. Према томе, чланови Регулаторне комисије изабрани од стране надлежног органа, а којима је истекао мандат, били су дужни да наставе вршити своју дужност на основу уставног принципа о обавезном вршењу законом утврђене надлежности, до њиховог разрјешења и именовања чланова са новим мандатом од стране надлежног органа.
Међутим, након проведеног тарифног поступка објективно се појавила неизвјесност у погледу правне судбине донесених аката у овом поступку, с обзиром на чињеницу да је дана 30.12.2014. године већини чланова Регулаторне комисије, истекао мандат. Иначе, Регулаторна комисија је благовремено, актом број 01-541-1/14 од 4. децембра 2014. године обавијестила Министарство индустрије, енергетике и рударства о времену истека мандата већини чланова Регулаторне комисије. До доношења коначних одлука у тарифном поступку није покретан поступак именовања чланова Регулаторне комисије, нити је Народна скупштина Републике Српске, као надлежни орган за именовање, без покретања поступка, могла донијети такву одлуку. Народна скупштина Републике Српске није донијела ни одлуку о разрјешењу чланова Регулаторне комсије којима је истекао мандат дана 30.12.2014. године. Одредбама Закона о енергетици није регулисано овакво фактичко стање, односно стање када је истекао мандат члановима Регулаторне комсије, а надлежни орган није донио одлуку о именовању. Регулаторна комисија је полазећи од принципијелне потребе континуираног функционисања институцијe у вршењу прописане надлежности и примјене јавних овлаштења утврђених законом, спровела тарифни поступак и донијела одлуке у оквиру законом утврђене надлежности.
Имајући у виду да се донесене одлуке у тарифном поступку односе на већи број лица, односно да стварају права и обавезе за већи број лица и да имају широку примјену у пракси и најмања сумња у оборивост таквих одлука изазвала би правну несигурност, са значајним негативним посљедицама у пракси, уколико би се одлуке накнадно ставиле ван правне снаге. Због неизвјесности, која се појавила након проведеног тарифног поступка, у погледу одржавања одлука на правној снази у ситуацији када је истекао мандат већини чланова Регулаторне комсије, а оваква фактичка ситуација није уређена законом, Регулатoрна комсија је утврдила да су се испунили услови за примјену ванредних правних средстава, како се не би створила правна несигурност и наступиле негативе посљедице за случај евентуалног стављања ван снаге таквих одлука, чија примјена је требала почети 01.07.2015. године. Практично то значи да би се засигурно, у случају да су се почеле примјењивати наведене одлуке, односно нове цијене и тарифни ставови који су већи од претходно утврђених, проузроковала посљедица која би се могла одразити у обавези враћања разлике у цијени електричне енергије од стране електроенергетских привредних друштава крајњим купцима електричне енергије, уколико би се одлуке накнадно ставиле ван снаге. Имајући ово у виду, Регулаторна комисија је стала на становиште да је потребно затражити тумачење надлежног органа, односно Законодавног одбора Народне скупштине Републике Српске, о начину поступања у оваквој ситуацији, како би се обезбиједила правна сигурност и избјегле евентуалне негативне посљедице у примјени аката донесених у тарифном поступку.
Одредбом члана 234. тачка 8. Закона о општем управном поступку је прописано да се поступак може поновити ако колективни орган који је донио коначно рјешење није рјешавао у саставу предвиђеном важећим прописима или ако за рјешавање није гласала потребна већина, што у овом случају значи да су истеком мандата већини чланова Регулаторне комисије доведени у питање и састав и потребна већина за одлучивање. Тачком 5. истога члана прописано је да се поступак може поновити и у вези са претходним питањем, посебно у ситуацији када наведена фактичка ситуација уопште није уређена законом. Имајући у виду наведено чињенично стање, а на основу одредбе члана 234. тачка 8. у вези са тачком 5. Закона о општем управном поступку, а у циљу спречавања евентуалног наступања напријед наведених штетних посљедица, Регулаторна комисија је на 2. ванредној сједници одржаној 30.06.2015. године утврдила, да су се испунили услови за понављање тарифног поступак, те је одлучено као у тачки 1. диспозитива овога закључка.
Имајући у виду могућност наступање евентуалних штетних посљедица, а на основу одредбе члана 245. став 2. Закона о општем управном поступку, којом је прописано да закључак о понављању поступка одлаже извршење рјешења против кога је понављање дозвољено, до коначне одлуке у овом поступку, одлучено је да се одложи извршење наведених коначних аката донесених у тарифном поступку, до доношења коначне одлуке у поновљеном поступку, као у тачки 2. диспозитива овог рјешења.
Тачка 3. диспозитива овог закључка заснива се на одредби члана 25. став 1. Закона о енергетици ("Службени гласник Републике Српске", број 49/09), с обзиром на коначност, те на одредби члана 20. став 3. истог закона, с обзиром на објављивање.
Правна поука заснива се на одредби члана 25. став 2. Закона о енергетици ("Службени гласник Републике Српске", број 49/09) и одредбама члана 5. и 15. Закона о управним споровима ("Службени гласник Републике Српске", број 109/05 и 63/11).

Правна поука: Овај закључак је коначан. Против овог закључка може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном суду у Требињу у року од 30 дана од дана пријема овог закључка.
 

Предсједник
Миленко Чокорило