Broj: 01-213-53/15/V-2-126
Datum: 30.06.2015.
Na osnovu odredbe člana 234. tačka 8, a u vezi sa tačkom 5. i člana 235. stav 1. Zakona o opštem upravnom postupku ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 13/02, 87/07 i 50/10), člana 18. stav 1. Statuta Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske – Prečišćeni tekst ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 6/10), člana 33. stav 1. tačka d. i člana 34. stav 5. Poslovnika o radu Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 59/10), Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske na 2. vanrednoj sjednici održanoj 30.06.2015. godine, u Trebinju, donijela je
Z A K LJ U Č A K
o ponavljanju tarifnog postupka
1. Ponavlja se tarifni postupak, koji je sproveden po zahtjevima regulisanih preduzeća iz sastava Mješovitog holdinga "Elektroprivreda Republike Srpske'' - Matično preduzeće, a.d. Trebinje - korisnika dozvola za obavljanje elektroenergetskih djelatnosti, zaprimljenim u Regulatornoj komisiji za energetiku Republike Srpske u periodu 16-19. marta 2015. godine, radi utvrđivanja cijena i tarifa i to:
- Zahtjeva za odobrenje cijena na pragu elektrana regulisanih preduzeća koja obavljaju elektroenergetsku djelatnost proizvodnje električne energije – osam zahtjeva,
- Zahtjeva za odobrenje tarifnih stavova za korisnike distributivnih sistema regulisanih preduzeća koja obavljaju djelatnost distribucije električne energije na teritoriji Republike Srpske – pet zahtjeva, kao i
- Zahtjeva za odobrenje cijene energije za javno snabdijevanje i tarifnih stavova za javno snabdijevanje regulisanih preduzeća koja obavljaju elektroenergetsku djelatnost snabdijevanja nekvalifikovanih kupaca električnom energijom, odnosno javno snabdijevanje na teritoriji Republike Srpske – pet zahtjeva.
2. Stupanjem na snagu ovog zaključka, odlaže se izvršenje rješenja i odluka, do donošenja konačne odluke u ovom postupku, kako slijedi:
- Rješenja o utvrđivanju cijene električne energije na pragu elektrane po zahtjevu privrednog društva Mješoviti Holding "ERS", MP a.d. Trebinje - ZP "RiTE Gacko", a.d. Gacko broj 01-186-10/15/R-108-94,
- Rješenja o utvrđivanju cijene električne energije na pragu elektrane po zahtjevu privrednog društva Mješoviti holding "ERS" - MP a.d. Trebinje - ZP "RiTE Ugljevik" a.d. Ugljevik broj 01-178-10/15/R-108-95,
- Rješenja o utvrđivanju cijene električne energije na pragu elektrane po zahtjevu privrednog društva Mješoviti Holding "ERS" - MP a.d. Trebinje – Zavisno preduzeće ''Hidroelektrane na Vrbasu'' a.d. Mrkonjić Grad broj 01-182-5/15/R-108-96,
- Rješenja o utvrđivanju cijene električne energije na pragu elektrane po zahtjevu privrednog društva Mješoviti Holding "ERS"- MP a.d. ZP "Hidroelektrane na Trebišnjici" a.d. Trebinje broj 01-181-4/15/R-108-97,
- Rješenja o utvrđivanju cijene električne energije na pragu elektrane po zahtjevu privrednog društva Mješoviti Holding "ERS"- MP a.d. Trebinje - ZP "HIDROELEKTRANE NA DRINI" a.d. Višegrad broj 01-177-5/15/R-108-98,
- Rješenja o utvrđivanju cijene električne energije na pragu elektrane za HE Tišča, po zahtjevu privrednog društva MH "ERS" - MP a.d. Trebinje - ZEDP "Elektro-Bijeljina" a.d. Bijeljina broj 01-192-4/15/R-108-99,
- Rješenja o utvrđivanju cijene električne energije na pragu elektrane za HE Mesići i HE Bogatići, po zahtjevu privrednog društva Mješoviti holding "ERS"- MP a.d. Trebinje - ZP "Elektrodistribucija" a.d. Pale broj 01-201-8/15/R-108-100,
- Rješenja o utvrđivanju cijene za distribuciju električne energije broj 01-213-37/15/R-108-101,
- Rješenja o utvrđivanju cijene za uslugu javnog snabdijevanja kupaca električne energije i potrebnog prihoda za javno snabdijevanje broj 01-213-38/15/R-108-102,
- Odluke o tarifnom sistemu za prodaju električne energije i korišćenje distributivne mreže broj 01-213-39/15/R-108-103,
- Odluke o utvrđivanju tarifnih stavova za korisnike distributivnog sistema u Republici Srpskoj broj 01-213-40/15/R-108-104,
- Odluke o utvrđivanju cijene energije za javno snabdijevanje broj 01-213-41/15/R-108-105 i
- Odluke o utvrđivanju tarifnih stavova za javno snabdijevanje u Republici Srpskoj broj 01-213-42/15/R-108-106.
3. Ovaj zaključak je konačan i stupa na snagu danom donošenja, a objavljuje se u Službenom glasniku Republike Srpske, internet stranici i oglasnoj tabli Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske.
O b r a z l o ž e nj e
Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske (u daljem tekstu: Regulatorna komisija) je postupajući po zahtjevima za
• odobrenje cijena na pragu elektrana regulisanih privrednih društava, koja obavljaju elektroenergetsku djelatnost proizvodnje električne energije – osam zahtjeva,
• odobrenje tarifnih stavova za korisnike distributivnih sistema regulisanih privrednih društava, koja obavljaju djelatnost distribucije električne energije na teritoriji Republike Srpske – pet zahtjeva, kao i
• odobrenje cijene energije za javno snabdijevanje i tarifnih stavova za javno snabdijevanje regulisanih privrednih društava, koja obavljaju elektroenergetsku djelatnost snabdijevanja nekvalifikovanih kupaca električnom energijom, odnosno javno snabdijevanje na teritoriji Republike Srpske – pet zahtjeva
u tarifnom postupku, na 108. redovnoj sjednici održanoj 11.06.2015. godine, donijela konačna rješenja i odluke o odobrenju cijena na pragu elektrane, tarifnih stavova za korisnike distributivnih sistema, cijene energije za javno snabdijevanje i tarifnih stavova za javno snabdijevanje, a kako je taksativno navedeno u tački 2. dispozitiva ovoga zaključka.
Doneseni akti su konačni i izvršni u prvostepenom postupku u smislu odredbe člana 25. Zakona o energetici ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 49/09), sa početkom primjene od 01.07.2015. godine. Neki od navedenih akata predstavljaju generalne upravne akte, koji su po svojoj pravnoj prirodi pojedinačni upravni akti. Međutim, ovi akti imaju daleko širi značaj od pojedinačnih upravnih akata individualnog karaktera, jer se odnose na veći broj lica, odnosno stvaraju prava i obaveze za veći broj lica, koja u navedenim aktima nisu određena ali su odrediva u smislu odredbe člana 200. stav 2. Zakona o opštem upravnom postupku.
Donesena konačna rješenja i odluke su dostavljene podnosiocima zahtjeva, umješaču u ovom postupku, te su objavljene na internet stranici Regulatorne komisije, čime su proizvela pravna dejstva prema strankama u ovom tarifnom postupku i većem broju lica na koja se odnose. Navedeni akti su doneseni na osnovu potpuno i pravilno utvrđenog činjeničnog stanja, uz potpuno uvažavanje pravila postupka i pravilnu primjenu materijalnopravnih propisa.
Većini članova Regulatorne komisije je istekao mandat dana 30.12.2014. godine, ali su članovi Regulatorne komisije nastavili rad, budući da nadležni organ nije imenovao članove na novi mandat u smislu odredbe člana 18. stav 1. Zakona o energetici ("Službeni glasnik Republike Srpske", 49/09). Imajući u vidu da je Regulatorna komisija na osnovu odredbe člana 15. stav 2. Zakona o energetici samostalna i neprofitna oraganizacija koja je funkcionalno nezavisna od republičkih organa, članovi Regulatorne komisije su smatrali da su dužni da vrše zakonom utvrđenu nadležnost do izbora članova sa novim mandatom. Ovo stanovište se zasnivalo na činjenici da je Regulatorna komisija institucija koja je osnovana zakonom i koja upravnu aktivnost, odnosno primjenu javnih ovlaštenja vrši na osnovu zakona. Vršenje zakonom utvrđene nadležnosti Regulatorne komsije može prestati jedino prestankom važenja zakonskog propisa kojim je ova institucija i osnovana. Prema tome, članovi Regulatorne komisije izabrani od strane nadležnog organa, a kojima je istekao mandat, bili su dužni da nastave vršiti svoju dužnost na osnovu ustavnog principa o obaveznom vršenju zakonom utvrđene nadležnosti, do njihovog razrješenja i imenovanja članova sa novim mandatom od strane nadležnog organa.
Međutim, nakon provedenog tarifnog postupka objektivno se pojavila neizvjesnost u pogledu pravne sudbine donesenih akata u ovom postupku, s obzirom na činjenicu da je dana 30.12.2014. godine većini članova Regulatorne komisije, istekao mandat. Inače, Regulatorna komisija je blagovremeno, aktom broj 01-541-1/14 od 4. decembra 2014. godine obavijestila Ministarstvo industrije, energetike i rudarstva o vremenu isteka mandata većini članova Regulatorne komisije. Do donošenja konačnih odluka u tarifnom postupku nije pokretan postupak imenovanja članova Regulatorne komisije, niti je Narodna skupština Republike Srpske, kao nadležni organ za imenovanje, bez pokretanja postupka, mogla donijeti takvu odluku. Narodna skupština Republike Srpske nije donijela ni odluku o razrješenju članova Regulatorne komsije kojima je istekao mandat dana 30.12.2014. godine. Odredbama Zakona o energetici nije regulisano ovakvo faktičko stanje, odnosno stanje kada je istekao mandat članovima Regulatorne komsije, a nadležni organ nije donio odluku o imenovanju. Regulatorna komisija je polazeći od principijelne potrebe kontinuiranog funkcionisanja institucije u vršenju propisane nadležnosti i primjene javnih ovlaštenja utvrđenih zakonom, sprovela tarifni postupak i donijela odluke u okviru zakonom utvrđene nadležnosti.
Imajući u vidu da se donesene odluke u tarifnom postupku odnose na veći broj lica, odnosno da stvaraju prava i obaveze za veći broj lica i da imaju široku primjenu u praksi i najmanja sumnja u oborivost takvih odluka izazvala bi pravnu nesigurnost, sa značajnim negativnim posljedicama u praksi, ukoliko bi se odluke naknadno stavile van pravne snage. Zbog neizvjesnosti, koja se pojavila nakon provedenog tarifnog postupka, u pogledu održavanja odluka na pravnoj snazi u situaciji kada je istekao mandat većini članova Regulatorne komsije, a ovakva faktička situacija nije uređena zakonom, Regulatorna komsija je utvrdila da su se ispunili uslovi za primjenu vanrednih pravnih sredstava, kako se ne bi stvorila pravna nesigurnost i nastupile negative posljedice za slučaj eventualnog stavljanja van snage takvih odluka, čija primjena je trebala početi 01.07.2015. godine. Praktično to znači da bi se zasigurno, u slučaju da su se počele primjenjivati navedene odluke, odnosno nove cijene i tarifni stavovi koji su veći od prethodno utvrđenih, prouzrokovala posljedica koja bi se mogla odraziti u obavezi vraćanja razlike u cijeni električne energije od strane elektroenergetskih privrednih društava krajnjim kupcima električne energije, ukoliko bi se odluke naknadno stavile van snage. Imajući ovo u vidu, Regulatorna komisija je stala na stanovište da je potrebno zatražiti tumačenje nadležnog organa, odnosno Zakonodavnog odbora Narodne skupštine Republike Srpske, o načinu postupanja u ovakvoj situaciji, kako bi se obezbijedila pravna sigurnost i izbjegle eventualne negativne posljedice u primjeni akata donesenih u tarifnom postupku.
Odredbom člana 234. tačka 8. Zakona o opštem upravnom postupku je propisano da se postupak može ponoviti ako kolektivni organ koji je donio konačno rješenje nije rješavao u sastavu predviđenom važećim propisima ili ako za rješavanje nije glasala potrebna većina, što u ovom slučaju znači da su istekom mandata većini članova Regulatorne komisije dovedeni u pitanje i sastav i potrebna većina za odlučivanje. Tačkom 5. istoga člana propisano je da se postupak može ponoviti i u vezi sa prethodnim pitanjem, posebno u situaciji kada navedena faktička situacija uopšte nije uređena zakonom. Imajući u vidu navedeno činjenično stanje, a na osnovu odredbe člana 234. tačka 8. u vezi sa tačkom 5. Zakona o opštem upravnom postupku, a u cilju sprečavanja eventualnog nastupanja naprijed navedenih štetnih posljedica, Regulatorna komisija je na 2. vanrednoj sjednici održanoj 30.06.2015. godine utvrdila, da su se ispunili uslovi za ponavljanje tarifnog postupak, te je odlučeno kao u tački 1. dispozitiva ovoga zaključka.
Imajući u vidu mogućnost nastupanje eventualnih štetnih posljedica, a na osnovu odredbe člana 245. stav 2. Zakona o opštem upravnom postupku, kojom je propisano da zaključak o ponavljanju postupka odlaže izvršenje rješenja protiv koga je ponavljanje dozvoljeno, do konačne odluke u ovom postupku, odlučeno je da se odloži izvršenje navedenih konačnih akata donesenih u tarifnom postupku, do donošenja konačne odluke u ponovljenom postupku, kao u tački 2. dispozitiva ovog rješenja.
Tačka 3. dispozitiva ovog zaključka zasniva se na odredbi člana 25. stav 1. Zakona o energetici ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 49/09), s obzirom na konačnost, te na odredbi člana 20. stav 3. istog zakona, s obzirom na objavljivanje.
Pravna pouka zasniva se na odredbi člana 25. stav 2. Zakona o energetici ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 49/09) i odredbama člana 5. i 15. Zakona o upravnim sporovima ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 109/05 i 63/11).
Pravna pouka: Ovaj zaključak je konačan. Protiv ovog zaključka može se pokrenuti upravni spor podnošenjem tužbe Okružnom sudu u Trebinju u roku od 30 dana od dana prijema ovog zaključka.
Predsjednik
Milenko Čokorilo