Рјешење о одобрењу прелиминарног права на подстицај за производњу ел. енергије у Фотонапонској соларној електрани 37 kWp
Број: 01-448-11/14/Р-95-302
Датум: 27.11.2014.
На основу члана 27. Закона о обновљивим изворима енергије и ефикасној когенерацији (Службени гласник Републике Српске, број 39/13 и 108/13), члана 190. Закона о општем управном поступку (Службени гласник Републике Српске, број 13/02, 87/07 и 50/10), члана 33. став (1) тачка г) Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске (Службени гласник Републике Српске, број 59/10) и члана 32. Правилникa о подстицању производње електричне енергије из обновљивих извора и у ефикасној когенерацији (Службени гласник Републике Српске, број 114/13 и 88/14), одлучујући о захтјеву подносиоца „059“ д.о.о. Билећа за одобрење прелиминарног права на подстицај производње електричне енергије коришћењем неакумулисане енергије сунца као обновљививог извора енергије у производном постројењу „Фотонапонска-соларна електрана 37 kWp“, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске је на 95. редовној сједници, одржаној 27. новембра 2014. године, у Требињу, донијела
Р Ј Е Ш Е Њ Е
о одобрењу прелиминарног права на подстицај за производњу електричне енергије у производном постројењу „Фотонапонска-соларна електрана 37 kWp“
1. Подносиоцу захтјева, „059“ д.о.о. Билећа, одобрава се прелиминарно право на подстицај за електричну енергију коју ће производити у производном постројењу „Фотонапонска-соларна електрана 37 kWp“ номиналне активне снаге 37 kW.
2. Подносилац захтјева остварује прелиминарно право на подстицај за нето произведену електричну енергију у планираном годишњем износу од 50.315 kWh у складу са Потврдом о енергији како слиједи:
а) продаја произведене електричне енергије Оператору система подстицаја по гарантованој откупној цијени сљедећом динамиком:
- од 1. јануара 2016. до 31. децембра 2016. године и
- од 1. јануара 2019. године па надаље, а
б) продаја произведене електричне енергије Оператору система подстицаја по референтној цијени која се користи код одређивања премије за гарантовану откупну цијену или самостално на тржишту у периодима како слиједи:
- у периоду од 1. јануара 2015. до 31. децембра 2015. године и
- у периоду 1. јануара 2017. до 31. децембра 2018. године,
а што се прецизно одређује рјешењем Регулаторне комисије о праву на подстицај и уговором о обавезном откупу са Оператором система подстицаја.
3. Прелиминарно право на подстицај из тачке 1. овог рјешења даје се на период од 36 мјесеци, од дана доношења овог рјешења, у коме је подносилац дужан да почне са радом, односно прибави употребну дозволу за производно постројење.
4. Подносилац захтјева дужан је да у року од 15 дана од дана пријема овог рјешења поднесе Оператору система подстицаја захтјев за закључивање предуговора о подстицању којим резервише количине у систему подстицаја ради остварења права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени, на период који не може бити дужи од 42 мјесеца од дана доношења овог рјешења.
5. Право на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени може се стећи најкасније у року од 42 мјесеца од дана доношења овог рјешења, а након изградње производног постројења, прибављања рјешења о праву на подстицај, уз испуњење прописаних услова и закључења уговора о обавезном откупу са Оператором система подстицаја по цијени која је на снази у вријеме закључења уговора.
6. Уколико подносилац захтјева у периоду одређеном тачком 3. не започне са радом производног постројења или не закључи предуговор са Оператором система подстицаја у року прописаном у тачки 4. овог рјешења губи прелиминарно право на подстицај, тј. престаје да важи рјешење о прелиминарном праву на подстицај.
7. Ово рјешење је коначно, ступа на снагу даном доношења и објављује се на интернет страници и огласној табли Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске.
О б р а з л о ж е њ е
Дана 7. октобра 2014. године привредно друштво „059“ д.о.о. Требиње (у даљем тексту: подносилац захтјева) поднијело је захтјев за одобрење прелиминарног права на подстицај производње електричне енергије, у виду права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени, коришћењем обновљивог извора енергије у производном постројењу „Фотонапонска-соларна електрана 37 kWp“, који је у Регулаторној комисији за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија) заведен под бројем 01-448/14.
Прегледом достављене документације установљено је да нису усаглашени подаци о инсталисаној снази производног постројења који су наведени у обрасу захтјева за прелиминарно право на подстицај и у пратећој документацији о чему је Регулаторна комисија обавијестила подносиоца 10. октобра 2014. године. Подносилац је доставио усаглашене податке 16. октобра 2014. године и том приликом је овај захтјев комплетиран о чему је Регулаторна комисија обавијестила подносиоца и јавност 20. октобра 2014. године.
Регулаторна комисија је поступајући по захтјеву, у складу са чланом 39. Правилника о подстицању производње електричне енергије из обновљивих извора и у ефикасној когенерацији (у даљем тексту: Правилник о подстицању), 20. октобра 2014. године упутила захтјев за издавање потврде за енергију МХ „Електропривреда Републике Српске“ Матичном предузећу, а.д. Требиње, као вршиоцу дужности Оператора система подстицаја, којом треба да се потврди испуњеност услова члана 21. Закона о обновљивим изворима и ефикасној когенерацији (у даљем тексту: Закон) у погледу количинских ограничења енергије планиране за подстицање која се утврђују Акционим планом.
МХ „Електропривреда Републике Српске“ Матично предузеће, а.д. Требиње је 14. новембра 2014. године Регулаторној комисији доставило Потврду за енергију за „Фотонапонска-соларна електрана 37 kWp“, број 1.1/04/1-26-349/14 на основу које је утврђено да ово производно постројење, с обзиром на вријеме подношења захтјева за прелиминарно право на подстицај и количине прописане Акционим планом, услов прописан чланом 21. Закона, може задовољити са сљедећом временском динамиком:
• за укупно планирану годишњу производњу произвођач може остварити право на подстицај по гарантованој откупној цијени у периоду од 1. јануара 2016. године до 31. децембра 2016. године, те након 1. јануара 2019. године па надаље.
У периоду од 1. јануара 2015. године до 31. децембра 2015. године и од 1. јануара 2017. године до 31. децембра 2018. године произвођач ће бити евидентиран на листи чекања због количинских ограничења електричне енергије за подстицање и у том периоду произвођач може произведену електричну енергију продавати Оператору система подстицаја по референтној цијени која се користи код одређивања премије за гарантовану откупну цијену или самостално на тржишту.
У складу са чланом 27. Закона и члановима 16. и 32. Правилникa о подстицању подносиоцу захтјева је одобренo прелиминарно право на подстицај за произведену електричну енергију у планираном нето годишњем износу од 50.315 kWh, која се планира производити у производном постројењу инсталисане снаге 37 kW, како је наведено у Захтјеву и потврди о енергији, те је одлучено као у тачки 1. и 2. диспозитива овог рјешења.
Тачком 3. диспозитива овог рјешења утврђено је да је трајање прелиминарног права на подстицај 36 мјесеци. Члан 33. став (3) Правилника о подстицању прописује да се период трајања прелиминарног права на подстицај утврђује на основу планираног почетка рада производног постројења. Подносилац је у свом захтјеву првобитно навео да је планирани датум прикључења и пуштања у погон објекта децембар 2014. године али је 26. новембра 2017. године доставио захтјев за помјерање датума почетка рада на 27. јануар 2015. године. Међутим, с обзиром на количинска ограничења утврђена Акционим планом и немогућност да ово производно постројење оствари право на подстицај у складу са датумом почетка рада у првобитном захтјеву, као ни у измијењеном термину, подносиоцу захтјева се одобрава 36 мјесеци као период трајања прелиминарног права на подстицај, као максималан период који се може утврдити у складу са чланом 27. став (4) Закона.
На основу члана 27. став (5) Закона и на основу члана 30. став (2) Правилника о подстицању, произвођач електричне енергије закључује предуговор о подстицању са Оператором система подстицаја и на тај начин резервише количине у систему подстицаја ради остварења права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени, те се подносилац захтјева у тачки 4. диспозитива овог рјешења обавезује на подношење захтјева Оператору система подстицаја, у року од 15 дана од дана пријема овог рјешења, ради закључења уговора. При томе, подносиоцу захтјева се даје право да задржи резервисане количине најдуже шест мјесеци након почетка рада, односно прибављања употребне дозволе, односно укупно 42 мјесеца од дана доношења овог рјешења. Оператор система подстицаја приликом закључења уговора води рачуна о редослиједу издавања рјешења Регулаторне комисије о праву на подстицај и прелиминарном праву на подстицај, који је у сагласности са редослиједом издавања потврда за енергију, тј. редослиједом подношења комплетних захтјева за одобрење права на подстицај и прелиминарног права на подстицај.
Тачка 5. диспозитива овог рјешења заснива се на члану 33. став (7) Правилника о подстицању. При томе се прописани услови за стицање права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени или премији односе на прибављање сертификата за производно постројење, који издаје Регулаторна комисија, као и на остале услове за остварење права на подстицај прописане члановима 4. и 6. Правилника о подстицању у погледу обавезе уградње опреме која није претходно коришћена и на посједовање одговарајуће регистрације правног или физичког лица које производи електричну енергију. Подносиоцу захтјева се даје право да у року од 42 мјесеца од дана доношења овог рјешења, прибави рјешење о подстицају и закључи уговор о обавезном откупу са Оператором система подстицаја, у противном, након истека овог рока, губи право на количине резервисане овим рјешењем. Према члану 26. став (5) Закона приликом закључивања уговора о обавезном откупу примјењују се цијене из Одлуке о висини гарантованих откупних цијена и премија за електричну енергију произведену из обновљивих извора и у ефикасној когенерацији која је на снази у вријеме закључивања уговора и остаје непромијењена у периоду важења уговора, осим у случају већих промјена курса конвертибилне марке у односу на курс евра у Босни и Херцеговини.
Тачка 6. диспозитива овог рјешења заснива се на члану 34. став (3) Правилника о подстицању и тачки 4. овог рјешења, којима је прописано да уколико произвођач не почне са радом у складу са периодом трајања прелиминарног права на подстицај одређеним у тачки 3. овог рјешења, престаје да важи рјешење о прелиминарном праву на подстицај, као и да је произвођач дужан да закључи предуговор са Оператором система подстицаја.
Тачка 7. диспозитива овог рјешења заснива се на одредби члана 25. став (1) Закона о енергетици, с обзиром на коначност, те на одредби члана 20. став (3) истог закона, одредби члана 20. став (2) алинеја 5. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске - Пречишћени текст (Службени гласник Републике Српске, број 6/10), с обзиром на објављивање.
Поука о правном лијеку се заснива на одредби члана 25. став (2) Закона о енергетици и члана 5. и 15. Закона о управним споровима (Службени гласник Републике Српске, број 109/05 и 63/11).
Поука о правном лијеку: Ово рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном суду у Требињу у року од 30 дана од дана пријема овог рјешења.
Предсједник
Миленко Чокорило