Skip to Content

Рјешење о одобрењу прелиминарног права на подстицај производном постројењу Соларна-фотонапонска електрана "Турменти 4"

Постављено у
Верзија прилагођена за штампање

Број: 01-442-5/14/Р-92-263
Датум: 16. октобар 2014.

На основу члана 27. Закона о обновљивим изворима енергије и ефикасној когенерацији (Службени гласник Републике Српске, број 39/13 и 108/13), члана 190. Закона о општем управном поступку (Службени гласник Републике Српске, број 13/02, 87/07 и 50/10), члана 33. став (1) тачка г) Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске (Службени гласник Републике Српске, број 59/10) и члана 32. Правилникa о подстицању производње електричне енергије из обновљивих извора и у ефикасној когенерацији (Службени гласник Републике Српске, број 114/13 и 88/14), одлучујући о захтјеву подносиоца Привредно друштво "Енергана" д.о.о. Требиње за одобрење прелиминарног права на подстицај производње електричне енергије коришћењем неакумулисане енергије сунца као обновљививог извора енергије у производном постројењу Соларна-фотонапонска електрана "Турменти 4", Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске је на 92. редовној сједници, одржаној 16. октобра 2014. године у Требињу, донијела

Р Ј Е Ш Е Њ Е
о одобрењу прелиминарног права на подстицај за производњу електричне енергије у производном постројењу Соларна-фотонапонска електрана "Турменти 4"


1. Подносиоцу захтјева, "Енергана" д.о.о. Требиње, одобрава се прелиминарно право на подстицај за електричну енергију коју ће производити у производном постројењу Соларна-фотонапонска електрана "Турменти 4" номиналне активне снаге 248,4 kW.
2. Подносилац захтјева остварује прелиминарно право на подстицај за нето произведену електричну енергију у планираном годишњем износу од 355.043 kWh у складу са Потврдом о енергији како слиједи:
a) 2017. години произведену електричну енергију може продавати Оператору система подстицаја по референтној цијени која се користи код одређивања премије за гарантовану откупну цијену или може сву произведену електричну енергију продавати на тржишту,
б) почевши од 1. јануара 2018. године произвођач може остварити дјелимично право на подстицај за 2.777 kWh колико може продавати Оператору система подстицаја по гарантованој откупној цијени, док преосталу произведену електричну енергију у износу од 352.266 kWh, може продавати Оператору система подстицаја по референтној цијени која се користи код одређивања премије за гарантовану откупну цијену или самостално на тржишту;
в) у периоду од 1. јануара 2019. године до 1. јануара 2020. године произвођач може остварити дјелимично право на подстицај за произведену електричну енергију у износу од 242.777 kWh колико може продавати Оператору система подстицаја по гарантованој откупној цијени, док преосталу произведену електричну енергију у износу од 112.266 kWh, може продавати Оператору система подстицаја по референтној цијени која се користи код одређивања премије за гарантовану откупну цијену или да сву произведену електричну енергију продаје на тржишту, при чему за дио продате електричне енергије за коју може остварити право на подстицај добија премију;
г) од 1. јануара 2020. године сву произведену електричну енергију може продавати Оператору система подстицаја по гарантованој откупној цијени,
а што се прецизно одређује рјешењем Регулаторне комисије о праву на подстицај и уговором о обавезном откупу са Оператором система подстицаја, при чему ће произвођач бити евидентиран на листи чекања за разлику између планиране годишње производње и количине за коју може остварити подстицај у овом периоду.
3. Прелиминарно право на подстицај из тачке 1. овог рјешења даје се на период од 36 мјесеци, од дана доношења овог рјешења, у коме је подносилац дужан да почне са радом, односно прибави употребну дозволу за производно постројење.
4. Подносилац захтјева дужан је да у року од 15 дана од дана пријема овог рјешења поднесе Оператору система подстицаја захтјев за закључивање предуговора о подстицању, којим резервише количине у систему подстицаја ради остварења права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени, на период који не може бити дужи од 42 мјесецa од дана доношења овог рјешења.
5. Право на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени може се стећи најкасније у року од 42 мјесецa од дана доношења овог рјешења, а након изградње производног постројења, прибављањем рјешења о праву на подстицај, уз испуњење прописаних услова и закључења уговора о обавезном откупу са Оператором система подстицаја по цијени која је на снази у вријеме закључења уговора.
6. Уколико подносилац захтјева не започне са радом производног постројења, односно не прибави употребну дозволу за производно постројење у периоду одређеном тачком 3. или не закључи предуговор са Оператором система подстицаја у року прописаном у тачки 4. овог рјешења губи прелиминарно право на подстицај, тј. престаје да важи рјешење о прелиминарном праву на подстицај.
7. Ово рјешење је коначно, ступа на снагу даном доношења и објављује се на интернет страници и огласној табли Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске.

О б р а з л о ж е њ е

Дана 6. октобра 2014. године привредно друштво "Енергана" д.о.о. Требиње (у даљем тексту: подносилац захтјева) поднијело је захтјев за одобрење прелиминарног права на подстицај производње електричне енергије, у виду права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени, коришћењем обновљивих извора енергије у производном постројењу Соларна-фотонапонска електрана "Турменти 4", који је у Регулаторној комисији за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија) заведен под бројем 01-442/14.
Прегледом достављене документације установљено је да је Захтјев за прелиминарно право на подстицај комплетан о чему је Регулаторна комисија обавијестила подносиоца и јавност 9. октобра 2014. године.
Регулаторна комисија је поступајући по захтјеву, у складу са чланом 39. Правилника о подстицању производње електричне енергије из обновљивих извора и у ефикасној когенерацији (у даљем тексту: Правилник о подстицању), 9. октобра 2014. године упутила захтјев за издавање потврде за енергију МХ "Електропривреда Републике Српске" Матичном предузећу, а.д. Требиње, као вршиоцу дужности Оператора система подстицаја, којом треба да се потврди испуњеност услова члана 21. Закона о обновљивим изворима и ефикасној когенерацији (у даљем тексту: Закон) у погледу количинских ограничења енергије планиране за подстицање која се утврђују Акционим планом.
МХ "Електропривреда Републике Српске" Матично предузеће, а.д. Требиње је 16. октобра 2014. године Регулаторној комисији доставило Потврду за енергију за Соларну-фотонапонску електрану "Турменти 4", број 1.1/04/1-26-325/14 на основу које је утврђено да ово производно постројење, с обзиром на вријеме подношења захтјева за прелиминарно право на подстицај и количине прописане Акционим планом, услов прописан чланом 21. Закона може задовољити са сљедећом временском динамиком: у 2018. години произвођач може остварити дјелимично право на подстицај за количину од 2.777 kWh, при чему се, у складу са чланом 25. Правилника о подстицају, почетак остваривања права на обавезан откуп по гарантованој отклупној цијени са премијом или права на премију сматра моменат када произвођач почне да, у потпуности или дјелимично, продаје електричну енергију у систему обавезног откупа по гарантованој откупној цијени или да прима премију за продају електричне енергије на тржишту у количини која је једнака или већа од половине планиране годишње производње производног постројења, што се утврђује рјешењем о праву на подстицај; у периоду од 1. јануара 2019. године до 1. јануара 2020. године произвођач може остварити дјелимично право на подстицај за количину од 242.777 kWh, док ће за разлику од 112.266 kWh произвођач бити евидентиран на листи чекања; од 1. јанура 2020. године произвођач може да оствари право на подстицај за комплетну планирану годишњу производњу у износу од 355.043 kWh.
У складу са чланом 27. Закона и члановима 16. и 32. Правилникa о подстицању подносиоцу захтјева је одобренo прелиминарно право на подстицај за нето произведену електричну енергију у планираном нето годишњем износу од 355.043 kWh, која се планира производити у производном постројењу инсталисане снаге 248,4 kW, како је наведено у Захтјеву и потврди о енергији, те је одлучено као у тачки 1. и 2. диспозитива овог рјешења.
Тачком 3. диспозитива овог рјешења утврђено је да је трајање прелиминарног права на подстицај 36 мјесеци с обзиром на члан 33. став (3) Правилника о подстицању који прописује да се период трајања прелиминарног права на подстицај утврђује на основу планираног почетка рада производног постројења и члан 27. став (4) Закона. Наиме, подносилац захтјева је у свом захтјеву навео да је планирани датум прикључења и пуштања у погон објекта јануар 2017. године, али како се подносиоцу захтјева у овом временском периоду не може гарантовати почетак остаривања права на подстицај у складу са чланом 25. став (2) Правилника о подстицању због заузетости количина за подстицање, то се подносиоцу захтјева одобрава 36 мјесеци као период трајања прелиминарног права на подстицај колико најдуже може и трајати прелиминарно право на подстицај.
На основу члана 27. став (5) Закона и на основу члана 30. став (2) Правилника о подстицању, произвођач електричне енергије закључује предуговор о подстицању са Оператором система подстицаја и на тај начин резервише количине у систему подстицаја ради остварења права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени, те се подносилац захтјева у тачки 4. диспозитива овог рјешења обавезује на подношење захтјева Оператору система подстицаја, у року од 15 дана од дана пријема овог рјешења, ради закључења уговора. При томе, подносиоцу захтјева се даје право да задржи резервисане количине најдуже шест мјесеци након почетка рада, односно прибављања употребне дозволе, тј. укупно 42 мјесецa од дана доношења овог рјешења. Оператор система подстицаја приликом закључења уговора води рачуна о редослиједу издавања рјешења Регулаторне комисије о праву на подстицај и прелиминарном праву на подстицај, који је у сагласности са редослиједом издавања потврда за енергију, тј. редослиједом подношења комплетних захтјева за одобрење права на подстицај и прелиминарног права на подстицај.
Тачка 5. диспозитива овог рјешења заснива се на члану 33. став (7) Правилника о подстицању. При томе се прописани услови за стицање права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени или премији односе на прибављање сертификата за производно постројење, који издаје Регулаторна комисија, као и на остале услове за остварење права на подстицај прописане члановима 4. и 6. Правилника о подстицању у погледу обавезе уградње опреме која није претходно коришћена и на посједовање одговарајуће регистрације правног или физичког лица које производи електричну енергију. Подносиоцу захтјева се даје право да у року од 42 мјесецa од дана доношења овог рјешења, прибави рјешење о подстицају и закључи уговор о обавезном откупу са Оператором система подстицаја, у противном, након истека овог рока, губи право на количине резервисане овим рјешењем. Према члану 26. став (5) Закона приликом закључивања уговора о обавезном откупу примјењују се цијене из Одлуке о висини гарантованих откупних цијена и премија за електричну енергију произведену из обновљивих извора и у ефикасној когенерацији која је на снази у вријеме закључивања уговора и остаје непромијењена у периоду важења уговора, осим у случају већих промјена курса конвертибилне марке у односу на курс евра у Босни и Херцеговини.
Тачка 6. диспозитива овог рјешења заснива се на члану 34. став (3) Правилника о подстицању и тачки 4. овог рјешења, којима је прописано да уколико произвођач не почне са радом у складу са периодом трајања прелиминарног права на подстицај одређеним у тачки 3. овог рјешења, престаје да важи рјешење о прелиминарном праву на подстицај, као и да је произвођач дужан да закључи предуговор са Оператором система подстицаја.
Тачка 7. диспозитива овог рјешења заснива се на одредби члана 25. став (1) Закона о енергетици, с обзиром на коначност, те на одредби члана 20. став (3) истог закона, одредби члана 20. став (2) алинеја 5. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске - Пречишћени текст (Службени гласник Републике Српске, број 6/10), с обзиром на објављивање.
Поука о правном лијеку се заснива на одредби члана 25. став (2) Закона о енергетици и члана 5. и 15. Закона о управним споровима (Службени гласник Републике Српске, број 109/05 и 63/11).

Поука о правном лијеку: Ово рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном суду у Требињу у року од 30 дана од дана пријема овог рјешења.

Предсједник
Миленко Чокорило