Skip to Content

Закључак о рјешавању спора у скраћеном поступку - Горан Симић, Зворник

Постављено у
Верзија прилагођена за штампање

Број: 01-314-4/14/Р-89-241
Датум: 28.08.2014.


На основу одредби члана 33. став 1. тачка д. Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске (''Службени гласник Републике Српске'', број 59/10) и члана 72. Правилника о јавним расправама и рјешавању спорова и жалби (''Службени гласник Републике Српске'', број 70/10), у поступку рјешавања спора по захтјеву Симић Горана из Зворника, улица Светог Саве број З-13, 6/70, против МХ "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ ''Електродистрибуција'' Зворник, у вези са тарифама по којима се електрична енергија испоручује, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске на 89. редовној сједници, одржаној 28. августа 2014. године, донијела је

З А К Љ У Ч А К

Спор покренут захтјевом Симић Горана из Зворника, улица Светог Саве број З-13, 6/70, против МХ "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ ''Електродистрибуција'' Зворник, у вези са тарифама по којима се електрична енергија испоручује, рјешаваће се у скраћеном поступку.
 

О б р а з л о ж е њ е


Захтјевом од 01.07.2014. године, Симић Горан из Зворника (у даљем тексту: подносилац захтјева), покренуо је поступак рјешавања спора код Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија), против МХ "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ ''Електродистрибуција'' Зворник (у даљем тексту: противна страна), у вези са тарифама по којима се испоручује електрична енергија. Поднесеним захтјевом се оспорава обрачун неовлашћено утрошене електричне енергије у износу од 3.601,70 КМ на мјерном мјесту у улици Светог Саве Светог Саве број З-13, 6/70. Подносилац у захтјеву, између осталог наводи, да су му дана 08.04.2014. године приликом контроле мјерног мјеста радници противне стране, уз присусутво полиције, указали на одређене неправилности на његовом мјерном мјесту у смислу недостатка пломби и ''С'' фазе за коју му је речено да се она скида како би се неовлашћено трошила електрична енергија, те да је тада одбио да потпише записник. Подносилац је том приликом раднику противне стране указао да електро ормар често стоји отворен и да за његову безбједност не може сносити одговорност, на шта му је одговорено да је он адекватно обезбјеђен и закључан, који је подносилац накандано сликао, тј. 06.06.2014. године и доставио фотографије мјерног мјеста. Подносиалц наводи да је изјавом од 09.06.2009. године бројило предао у власништво противне стране, те се у свом захтјеву позвао на више одредби Општих услова за испоруку и снабдијевање електричном енергијом – у даљем тексту: Општи услови (''Службени гласник Републике Српске'', број 90/12) у погледу разграничења одговорности основних средстава дистрибутера и корисника мреже – члан 69, обавезе крајњег купца – члан 11, контролу мјерења и измјене на мјерном слогу – члан 77 и сл. Потом је указао на одређена коначна рјешења која је Регулаторна комисија донијела у поступку рјешавања спора по захтјеву Солдат Здрвака из Бања Луке, те Лукић Илије из Бања Луке, у прилог доказивања да су основане чињенице на којима заснива свој захтјев. Подносилац је указао да се на приложеној фотографији бр. 8 виде стикери које је власник бројила и мјерног мјеста, тј. које је противна страна залијепила, а на којима стоји да је крађа електричне енергије кривично дјело, са чим се слаже, али се не слаже да за исправност монтиране пломбе одговара потрошач електричне енергије, што сматра апсурдом. Подносилац сматра да су ови стикери неосновано постављени јер налажу обавезу да крајњи купац заштити бројило у незаштићеном ормару, који није у његовом власништву нити на његовом посједу. Подносилац од Регулаторне комисије тражи да противна страна укони ове стикере и адекватно заштити мјерна мјеста и бројила, те да овај спор ријеши у његову корист.
На тражење Регулаторне комисије, противна страна је дана 08.08.2014. године доставила изјашњење и документацију у вези са захтјевом подносиоца. У изјашњењу је наведено да је подносилац захтјева као крајњи купац у категорији потрошње домаћинство регистрован на мјерном мјесту: 0038242000638006 које је се наалзи у Зворнику у уливи Светог Саве З-3, број 6/70, почев од 30.11.2003. године. У протеклом периоду, протвна страна наводи да су подносиоцу захтјева редовно очитаване утрошене количине електричне енергије и уредно испостављани рачуни које је подносилац измиривао. Чланови контролног тима су дана 08.04.2014. године извршили преглед главног разводног ормара у згради у улици Светог Саве број З-13 у Зворнику, када је на мјерном мјесту 0038242000638006 утврђено да је скинута пломба на прикључницама бројила број 220745, док је детаљним прегледом самог бројила утврђено да је скинут мјерни мост на фази ''С'', због чега није било мјерења електричне енергије преко ове фазе, што је записнички констатовано. Подносилац захтјева није потписао записник, а мјерно мјесто је остало и даље прикључено на електродистрибутивну мрежу, јер није вршено демонтирање мјерног уређаја, већ само отклањање уочених недостатака и поновно пломбирање. Противна стана наводи да је након обављеног контролног прегледа, а примјеном одредби 89-92.Општих услова приступила обрачуну неовлашћене потрошње за период од годину дана у износу од 3.601,40 КМ на који износ је гласила пореска фактура број Q 05000117 од 16.04.2014. године. Након подношења приговора подносиоца против испостављене пореске фактуре од 23.04.2014. године, истом је 29.05.2014. године достављен одговор по приговору којим је одбијен као неоснован приговор подносиоца. Противна страна даље наводи да подносилац захтјева у свом приговору, а и у захтјеву за рјешавање спора кривицу за одређене недостатке на мјерном утврђује на страни дистрибутера, односно неком непознатом лицу, док је у одговору на приговор подносиоцу захтјева наведено да предмет обрачуна накнаде по основу неовлашћене потрошње електричне енергије није било утврђивање индивидуалне одговорности одређеног лица или више њих за утврђене недостатке на бројилу, већ искључиво констатовање затеченог чињеничног стања. Противна страна наводи да су контролном прегледу присуствовали припадници полиције, па подносилац има могућност да поднесе кривичну пријаву против сваког лица за које сумња да је предузимало неовлашћене радње на његовом мјерном мјесту, док противна страна нема законског овлашћења да спроводи истражне радње у циљу утврђивања кривичне одговорности, већ је то у надлежности тужилаштва и поолиције. Противна страна наводи да не оспорава чињеницу да главни разводни ормар није био у одређеној мјери адекватно заштићен, али недостаци на мјерном мјесту, односно скинути мјерни мост ''С'' фазе предствљају неспорну чињеницу да су тим радњама створени услови за потрошњу електричне енергије без њеног евидентирања у ''С'' фази и да је искључиво корист од таквог поступања имао подносиолац захтјева и нико други. Противна страна предлаже да Регулаторна комисија након сагледавања свих чињеница донесе одлуку којим ће одбити захтјев подносиоца као неоснован, односно потврдити акт дистрибутера одговор по приговору број 2188-2/14 од 29.05.2014. године и обавезати подносиоца на измирење укупног износа утврђеног обрачуном накнаде по основу неовлашћене потрошње електричне енергије.
Регулаторна комисија је оцијенила да су странке прибавиле довољно доказа на основу којих се може правилно и потпуно утврдити чињенично стање и донијети праведна одлука без посебног саслушања странака на формалној расправи и додатног извођења доказа, па је на основу одредбе члана 72. Правилника о јавним расправама и рјешавању спорова и жалби, на 89. редовној сједници одржаној 28.08.2014. године, одлучено као у диспозитиву овога закључка, односно да се одлука о захтјеву подносиоца донесе у скраћеном поступку.

Правна поука:
На овај закључак, странке могу Регулаторној комисији за енергетику Републике Српске поднијети коментаре у писаној форми у року од 8 дана од дана пријема овог закључка.
 

Предсједник
Миленко Чокорило