Skip to Content

Рјешење: Ибрахим Закомац, Јања

Постављено у
Верзија прилагођена за штампање

Број: 01-164-8/14/Р-86-189
Датум: 26.06.2014.

На основу одредби члана 28. став 1. алинеја 4. Закона о електричној енергији ("Службени гласник Републике Српске", број 8/08, 34/09, 92/09 и 1/11), члана 10. став 1. тачка 9. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске - Пречишћени текст ("Службени гласник Републике Српске", број 6/10), члана 33. став 1. тачка г. Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске ("Службени гласник Републике Српске", број 59/10) и члана 74. Правилника о јавним расправама и рјешавању спорова и жалби ("Службени гласник Републике Српске", број 70/10), у скраћеном поступку рјешавања спора по захтјеву Закомац Ибрахима из Јање, против МХ "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина'' а.д. Бијељина, РЈ ''Електродистрибуција'' Бијељина у вези са тарифама по којима се испоручује електрична енергија, односно у вези са обрачуном неовлаштене потрошње електричне енергије, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске на 86. редовној сједници одржаној 26.06.2014. године, донијела је
 

Р Ј Е Ш Е Њ Е

1. УСВАЈА СЕ захтјев Закомац Ибрахима из Јање од 25.03.2014. године којим оспорава обрачун неовлаштене потрошње на мјерном мјесту број број 0041030700113004, које се налази у објекту у улици Николе Тесле број 19 у Јањи и НАЛАЖЕ СЕ МХ "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина'' а.д. Бијељина, РЈ ''Електродистрибуција'' Бијељина да стави ван снаге обрачун неовлаштене потрошње у износу од 1.338,49 КМ .
2. НАЛАЖЕ СЕ МХ "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина'' а.д. Бијељина, РЈ ''Електродистрибуција'' Бијељина да изврши корекцију обрачуна електричне енергије на мјерном мјесту подносиоца захтјева број 0041030700113004, за период од двије године уназад, од замјене бројила број 3460474 дана 20.12.2013. године.
3. Свака странка сноси своје трошкове које је имала у овом поступку.
 

О б р а з л о ж е њ е

Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија) примила је дана 28.03.2014. године захтјев за рјешавање спора Закомац Ибрахима из Јање, (у даљем тексту: подносилац захтјева), против МХ "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина'' а.д. Бијељина, РЈ ''Електродистрибуција'' Бијељина (у даљем тексту: противна страна) у вези са тарифама по којима се електрична енергија испоручује, односно у вези са оспоравањем обрачуна неовлаштене потрошње електричне енергије. Подносилац захтјева је приговорио на обрачун неовлаштене потрошње електричне енергије у износу од 1.338,00 КМ, за његово мјерно мјесто које се налази у објекту у улици Николе Тесле број 19 у Јањи, а у који је уселио како наводи 2004. или 2005. године. Подносилац захтjeва истиче да након његовог усељења у овај објекат није дошло до замјене бројила и утрошена електрична енергија је редовно очитавана и плаћана, а тек послије 10 година је утврђено да бројило није исправно, односно да је изгребан бројчаник бројила. Даље се наводи да су овом објекту прије подносиоца боравила избјегла лица и да постоји могућност да су та лица предузимала недозвољене радње на бројилу. У захтјеву се наводи да бројило дужи временски период није баждарено, те да овлаштена лица која врше редовно очитање бројила нису примјетила никакве неисправности на бројилу. Такође, истакнуто је да је Окружно тужилаштво Бијељина донијело наредбу о неспровођењу истраге у овом случају, јер нема доказа да је подносилац предузимао недозвољене радње на бројилу. Подносилац захтјева је навео и да ће без обзира на исход спора пред Регулаторном комисијом покренути и судски поступак.
На захтјев Регулаторне комисије, противна страна је дана 23.05.2014. године доставила изјашњење о захтјеву подносиоца у коме се наводи да је подносилац захтјева евидентиран као крајњи купац на два мјерна мјеста међу којима и на мјерном мјесту број 0041030700113004 у категорији потрошње ''домаћинство'' 1- тарифна група, које се налази у објекту у улици Николе Тесле број 19 у Јањи. У изјашњењу се наводи да је мјерно мјесто лоциранио у унутрашњости објекта и није доступно за редовно очитање, а очитање је вршено када је био омогућен приступ мјерном мјесту. Противна страна наводи да подносилац захтјева није закључио уговор о снабдијевању за наведено мјерно мјесто и за исто није издата декларација о прикључку. Даље се наводи да је дана 20.12.2013. године извршена контрола мјерног мјеста подносиоца, када је утврђено да су покидане- оштећене, ''државне пломбе'' на бројилу број 3460474, те да су дистрибутивне пломбе затечене без оштећења о чему је сачињен Записник број 994 о утврђивању неовлаштене потрошње, који је поред овлаштених лица дистрибутера-снабдјевача потписао и свједок Закомац Уснија, који је био присутан приликом контроле и коме је уручен један примјерак записника. Након прегледа извршено је искључење мјерног мјеста, а бројило број 3460474 је достаљено на контролу исправности. Контролом исправности наведеног бројила утврђено је да бројило не ради у границама дозвољене грешке на свим испитним тачкама, те да бројчаник не региструје утрошену енергију у дозвољеним границама. Такође, Записником о ванредној контроли уређаја од 31.12.2013. године констатовано је да на бројилу недостају ''државне пломбе'', те да је приликом отварања бројила утврђено да је изгребан бројчаник и натписна плочица на отворима бројчаника, што указује да је исти враћан ради приказивања мање потрошње електричне енергије. Указано је и да је бројило број 3460474 последњи пут баждарено 1990. године, али да је подносилац захтјева и поред тога одговоран за утврђене неправилности на бројилу, јер је требао заштитити бројило које се налази у унтрашњости објекта. Противна страна наводи, да је имајући у виду тако утврђено стање на мјерном мјесту, а на основу релевантних одредби Општих услова за испоруку и снабдијевање електричном енергијом (''Службени гласник Републике Српске'', број 90/12) - у даљем тексту: Општи услови, извршен обрачун неовлаштене потрошње у износу од 1.338,49 КМ, и то за период од годину дана, о чему је подносиоцу захтјева издата фактура број Q05000003 од 13.01.2014. године. Даље је наведено да је подносилац захтјева поднио приговор на обрачун неовлаштене потрошње, који примљен код противне стране дана 06.02.2014. године, на који му је дана 20.02.2014. године достављен Одговор по приговору број 02-1/14. С обзиром да је у поступку утврђено постојање неовлаштене потрошње у објекту подносиоца захтјева у коме он борави од 2004. године, противна страна предлаже да Регулаторна комисија одбије као неоснован приговор подносиоца захтјева на обрачун неовлаштене потрошње.
Регулаторна комисија је, након што је размотрила све прикупљене доказe у овом поступку, оцијенила да је прибављено довољно доказа на основу којих се може утврдити правилно и потпуно чињенично стање и донијети праведна одлука и без посебног саслушања странака и додатног прикупљања и извођења доказа. С обзиром на то, Регулаторна комисија је на 85. редовној сједници одржаној 05.06.2014. године, донијела закључак да се овај спор рјешава у скраћеном поступку, када је утврдила и нацрт рјешења у овом поступку. Наведени акти су достављени странкама, којима је остављена могућност да у року од осам дана доставе своје коментаре. Такође, на интернет страници и огласној табли Регулаторне комисије је објављено и обавјештење за јавност о рјешавању спора у скраћеном поступку, у којем је такође указано на могућност подношења коментара на наведене акте. У остављеном року странке нису доставиле коментаре на наведене акте.
Приликом рјешавања овог спора извршен је увид у сљедећу документацију: Захтјев за рјешавање спора од 25.03.2014. године, Изјашњење противне стране о захтјеву подносиоца број 02-4/14 од 14.05.2014. године, Записник број 000994 о утврђивању неовлаштене потрошње електричне енергије од 20.12.2013. године, Записник о контролном прегледу мјерног мјеста по налогу број 0784, Записник број 015621 о извршеном искључењу крајњег купца од 20.12.2013. године, Записник о ванредној контроли уређаја од 31.12.2013. године, акт ''Достава података'' број 14981/13 од 31.12.2013. године, Обрачун нерегистроване електричне енергије број 14981/13 од 31.12.2013. године, Фактуру број Q05000003 од 13.01.2014. године, Наредбу о неспровођењу истраге број Т 14 0 КТ 00010572 14 од 29.01.2014. године, Приговор на испостављању фактуре од 05.02.2014. године (примљен код противне стране 06.02.2014. године), Допис број 02-2/14 од 20.02.2014. године, Одговор по приговору број 02-1/14 од 20.02.2014. године, Захтјев број 000096 за укључење од 07.05.2014. године, Записник о извршеном укључењу електричне енергије од 08.05.2014. године, Картицу потрошача број 00410307001133004, Картицу обрачуна купца број 00410307001133004, Каматне листове за мјерно мјесто број 00410307001133004 и Рачуне за електричну енергију за мјерно мјесто број 00410307001133004.
Након разматрања захтјева подносиоца, изјашњења противне стране и увида у приложену документацију странака, утврђене су сљедеће чињенице:
- Подносилац захтјева је у евиденцијама противне стране евидентиран као крајњи купац у категорији потрошње "домаћинство" – прва тарифна на мјерном мјесту број 00410307001133004, које се налази унутар објекта у улици Николе Тесле, број 19 у Јањи, град Бијељина;
- Подносилац захтјева од 2004. године користи наведени објекат у улици Николе Тесле, број 19 у Јањи;
- Дана 20.12.2013. године извршена је контрола мјерног мјеста подносиоца захтјева, када је констатовано да су на бројилу број 3460474 оштећене, односно покидане „државне пломбе“, као и да дистрибутивне пломбе нису оштећене о чему је сачињен Записник број 000994 о утврђивању неовлаштене потрошње електричне енергије;
- Контроли мјерног мјеста је поред овлаштених лица противне стране присуствовао и свједок Закомац Ибрахим, који није имао примједби на Записник број 000994 о утврђивању неовлаштене потрошње електричне енергије;
- Дана 20.12.2013. године извршено је искључење мјерног мјеста подносиоца захтјева, као и замјена бројила број 3460474 и постављање бројила број 4526812;
- Дана 30.12.2013. године од стране одјељења баждарнице противне стране, извршена је ванредна контрола бројила број 3460474, када је утврђено да испитивано бројило не ради у границама дозвољене грешке на свим испитним тачкама, односно да име грешку у мјерењу од 4%, а посебно да бројчаник не региструје утрошену електричну енергију у дозвољеним границама, као и да је изгребан бројчаник и натписна плочица бројчаника, што је констатовано Записником о ванредној контроли уређаја од 31.12.2013. године;
- Бројило број 3460474 је произведено 1962. године и није баждарено од 1990. године, а што je констатовано и Записником о контролном прегледу мјерног мјеста по налогу број 0784;
- Дана 31.12.2013. године сачињен је Обрачун нерегистроване електричне енергије број 14981/13, о чему је подносиоцу захтјева дана 13.01.2014. године издата Фактура број Q05000003;
- Дана 07.04.2014.године подносилац захтјева је поднио захтјев за укључење електричне енегрије на свом мјерном мјесту, а мјерно мјесто је прикључено дана 08.05.2014. године о чему је сачињен Записник о извршеном укључењу електричне енергије од 08.05.2014. године;
- Подносилац захтјева је противној страни поднио приговор на обрачун неовлаштене потрошње (примљен код противне стране 06.02.2014. године), након чега му је противна страна доставила Одговор по приговору од 20.02.2014, којим је његов захтјев одбијен;
- Подносилац захтјева није извршио плаћање износа фактурисаног по основу неовлаштене потрошње.
Из достављене документације је утврђено да је контролом мјерног мјеста подносиоца захтјева број 00410307001133004, које се налази унутар објекта у улици Николе Тесле, број 19 у Јањи, утврђено да су на овом мјерном мјесту оштећене ''државне пломбе'', док дистрибутивне пломбе на поклопцу бријола нису биле оштећене. О утврђеном стању на лицу мјеста сачињен је Записник број 000994 о утврђивању неовлаштене потрошње електричне енергије. Истог дана противна страна је искључила мјерно мјесто и извршила замјену бројила број 3460747, те постављање бројила број 4526812, о чему је сачињен Записник број 015621 од 20.12.2013. године, а замијењено бројило је послато на контролу исправности. Даље, ванредном контролом бројила број 3460474 дана 30.12.2013. године, утврђено је да испитивано бројило не ради у границама дозвољене грешке на свим испитним тачкама, односно да има грешку у мјерењу електричне енергије од 4%, а прегледом унутрашњости бројила утврђено је да је изгребан бројчаник бројила и натписна плочица на отворима бројила. Утврђено стање је констатовано Записником о ванредној контроли уређаја од 31.12.2013. године. Међутим, Записником о контролном прегледу мјерног мјеста по налогу број 0784, а што потврђује противна страна у свом изјашњењу, констатовано је да је бројило број 3460474 произведено 1962. године и да је последњи пут баждарено 1990. године, тј. није баждарено у прописаном року од 10 година. Имајући у виду ову чињеницу није се могао прихватити ни сачињени обрачун неовлаштене потрошње у износу од 1.338,49 КМ, који је фактурисан подносиоцу захтјева дана 13.01.2014. године. Противна страна је у овом случају пропустила да поступи у складу са одредбом члана 9. тачка г) Општих услова, којом је прописана обавеза дистрибутера да одржава, врши замјену и верификацију (преглед и жигосање) мјерних уређаја у складу са техничким и метролошким прописима и захтјевима. Такође, Наредбом о испитивању типа и периодичним прегледима еталона и мјерила ("Службени гласник Републике Српске", број 8/01) је прописано да се периодични преглед индукционих и електронских бројила електричне енергије за директно прикључење врши у року од 10 година, што код бројила број 3460474 није био случај. С тим у вези, одредбама члана 17. став 2. Закона о метрологији у Републици Српској ("Службени гласник Републике Српске", број 13/02), је прописано да су се о исправности мјерила која се налазе у употреби дужни бринути власници и/или корисници мјерила, а ставом 2. овог члана прописано да се мјерило за које је истекао рок важности верификације не смије употребљавати. Чланом 17. став 3. овог закона је прописано да надлежна институција има право извршити контролни преглед мјерила која су употреби, без обзира што није истекао рок важења верификационог жига, а чланом 23. jе прописано да ако надлежни инспектори утврде да мјерило нема исправан жиг и/или важеће Увјерење о исправности (верификацији) мјерила донијеће рјешење о забрани употребе, односно промета тог мјерила. Поред тога, одредбом члана 22. став 1. Закона о метрологији прописано је да ако при вршењу (обављању) надзора овлашћено лице надлежне институције утврди да мјерило нема сертификат (потврду) о усаглашености и/или да није прописано означено и/или да нема исправан жиг и/или увјерење о исправности (верификацији) мјерила, надлежна институција ће донијети рјешење о привременој забрани употребе, односно промета мјерила. Одредбом члана 22. став 2. истог закона прописано је да ако при обављању надзора овлашћено лице надлежне институције утврди да мјерило није исправно иако има исправан верификациони жиг, односно увјерење о испрaвности мјерила, надлежна институција ће донијети рјешење о привременој забрани употребе, односно промета мјерила. На основу наведених одредби Закона о метрологији јасно је да се не могу употребљавати мјерила која немају исправан жиг, односно немају важеће Увјерење о верификацији (исправности) мјерног уређаја. Из наведених разлога у овом случају је било неопходно извршити контролу исправности бројила од стране Републичког завода за стандардизацију и метрологију Републике Српске. Поред тога, ванредном контролом исправности бројила број 3460474 констатовано је да нема оштећења дистрибутивних пломби. Имајући у виду напријед наведено, није се могао прихватити сачињени обрачун неовлаштене потрошње, односно противна страна није имала основа за обрачун неовлаштене потрошње у смислу одредбе члана 89. став (1) тачка б) Општих услова, па је потребно ставити ван снаге наведени обрачун неовлаштене потрошње у износу од 1.338,49 КМ, како је и наложено тачком 1. диспозитива овог рјешења.
Како је у овом случају истекао рок за верификацију бројила, а узимајући у обзир напријед наведено, у овом случају је потребно сачинити корекцију обрачуна електричне енергије, а на основу одредби члана 79. Општих услова. С обзиром да је дана 20.12.2013. године извршена замјене бројила број 3460474, те да је период важности жига истекао 2000. године, односно да се од те године наведено бројило није смјело употребљавати, то је као период за корекцију обрачуна електричне енергије утврђен период у трајању од двије године уназад, рачунајући од дана замјене мјерног уређаја, а на основу одредбе члана 79. став 7. тачка а. Општих услова. Имајући у виду да је контролом исправности замијењеног бројила 3460474, а која је извршена у баждарници противне стране, утврђено да је ово бројило неисправно, односно да је имало грешку у мјерењу од 4%, то се за корекцију обрачуна електричне енергије, уз сагласност крајњег купца, може узети потрошња електричне енергије са овог бројила коригована за износ грешке од 4%, при чему би се мјерење електричне енергије на бројилу број 3460474 могло сматрати контролним мјерењем, а на основу одредбе члана 79. став 4. Општих услова. Поред наведене могућности у овом случају се може извршити корекција обрачуна електричне енегрије за период од двије године дана од дана замјене бројила 3460474 и на начин да се за корекцију обрачуна узме потрошња електричне енергије постигнута у следећим обрачунским периодима, а на основу одредбе члана 79. став 3. Општих услова. Имајући у виду наведени чињенични и правни основ одлучено је као у тачки 2. диспозитива овог рјешења.
С обзиром да се овај спор рјешава у скраћеном поступку и како су трошкови поступка били незнатни, те да ниједна странка у поступку није поднијела захтјев за накнаду трошкова, Регулаторна комисија је тачком 3. диспозитива овог рјешења одлучила да свака странка сноси своје трошкове, које је евентуално имала у овом поступку, а на основу члана 27. став 2. Закона о електричној енергији.
Правна поука се заснива на одредби члана 25. Закона о енергетици ("Службени гласник Републике Српске", број 49/09), те члану 5. и 15. Закона о управним споровима (''Службени гласник Републике Српске'', број 109/05 и 63/11).

Правна поука:
Ово рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном судом у Требињу у року од 30 дана од дана пријема рјешења.
 

Предсједник
Миленко Чокорило