Skip to Content

Rješenje: Ibrahim Zakomac, Janja

Postavljeno u
Verzija prilagođena za štampanje

Broj: 01-164-8/14/R-86-189
Datum: 26.06.2014.

Na osnovu odredbi člana 28. stav 1. alineja 4. Zakona o električnoj energiji ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 8/08, 34/09, 92/09 i 1/11), člana 10. stav 1. tačka 9. Statuta Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske - Prečišćeni tekst ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 6/10), člana 33. stav 1. tačka g. Poslovnika o radu Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 59/10) i člana 74. Pravilnika o javnim raspravama i rješavanju sporova i žalbi ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 70/10), u skraćenom postupku rješavanja spora po zahtjevu Zakomac Ibrahima iz Janje, protiv MH "ERS" - MP a.d. Trebinje - ZEDP "Elektro-Bijeljina'' a.d. Bijeljina, RJ ''Elektrodistribucija'' Bijeljina u vezi sa tarifama po kojima se isporučuje električna energija, odnosno u vezi sa obračunom neovlaštene potrošnje električne energije, Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske na 86. redovnoj sjednici održanoj 26.06.2014. godine, donijela je
 

R J E Š E NJ E

1. USVAJA SE zahtjev Zakomac Ibrahima iz Janje od 25.03.2014. godine kojim osporava obračun neovlaštene potrošnje na mjernom mjestu broj broj 0041030700113004, koje se nalazi u objektu u ulici Nikole Tesle broj 19 u Janji i NALAŽE SE MH "ERS" - MP a.d. Trebinje - ZEDP "Elektro-Bijeljina'' a.d. Bijeljina, RJ ''Elektrodistribucija'' Bijeljina da stavi van snage obračun neovlaštene potrošnje u iznosu od 1.338,49 KM .
2. NALAŽE SE MH "ERS" - MP a.d. Trebinje - ZEDP "Elektro-Bijeljina'' a.d. Bijeljina, RJ ''Elektrodistribucija'' Bijeljina da izvrši korekciju obračuna električne energije na mjernom mjestu podnosioca zahtjeva broj 0041030700113004, za period od dvije godine unazad, od zamjene brojila broj 3460474 dana 20.12.2013. godine.
3. Svaka stranka snosi svoje troškove koje je imala u ovom postupku.
 

O b r a z l o ž e nj e

Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske (u daljem tekstu: Regulatorna komisija) primila je dana 28.03.2014. godine zahtjev za rješavanje spora Zakomac Ibrahima iz Janje, (u daljem tekstu: podnosilac zahtjeva), protiv MH "ERS" - MP a.d. Trebinje - ZEDP "Elektro-Bijeljina'' a.d. Bijeljina, RJ ''Elektrodistribucija'' Bijeljina (u daljem tekstu: protivna strana) u vezi sa tarifama po kojima se električna energija isporučuje, odnosno u vezi sa osporavanjem obračuna neovlaštene potrošnje električne energije. Podnosilac zahtjeva je prigovorio na obračun neovlaštene potrošnje električne energije u iznosu od 1.338,00 KM, za njegovo mjerno mjesto koje se nalazi u objektu u ulici Nikole Tesle broj 19 u Janji, a u koji je uselio kako navodi 2004. ili 2005. godine. Podnosilac zahtjeva ističe da nakon njegovog useljenja u ovaj objekat nije došlo do zamjene brojila i utrošena električna energija je redovno očitavana i plaćana, a tek poslije 10 godina je utvrđeno da brojilo nije ispravno, odnosno da je izgreban brojčanik brojila. Dalje se navodi da su ovom objektu prije podnosioca boravila izbjegla lica i da postoji mogućnost da su ta lica preduzimala nedozvoljene radnje na brojilu. U zahtjevu se navodi da brojilo duži vremenski period nije baždareno, te da ovlaštena lica koja vrše redovno očitanje brojila nisu primjetila nikakve neispravnosti na brojilu. Takođe, istaknuto je da je Okružno tužilaštvo Bijeljina donijelo naredbu o nesprovođenju istrage u ovom slučaju, jer nema dokaza da je podnosilac preduzimao nedozvoljene radnje na brojilu. Podnosilac zahtjeva je naveo i da će bez obzira na ishod spora pred Regulatornom komisijom pokrenuti i sudski postupak.
Na zahtjev Regulatorne komisije, protivna strana je dana 23.05.2014. godine dostavila izjašnjenje o zahtjevu podnosioca u kome se navodi da je podnosilac zahtjeva evidentiran kao krajnji kupac na dva mjerna mjesta među kojima i na mjernom mjestu broj 0041030700113004 u kategoriji potrošnje ''domaćinstvo'' 1- tarifna grupa, koje se nalazi u objektu u ulici Nikole Tesle broj 19 u Janji. U izjašnjenju se navodi da je mjerno mjesto lociranio u unutrašnjosti objekta i nije dostupno za redovno očitanje, a očitanje je vršeno kada je bio omogućen pristup mjernom mjestu. Protivna strana navodi da podnosilac zahtjeva nije zaključio ugovor o snabdijevanju za navedeno mjerno mjesto i za isto nije izdata deklaracija o priključku. Dalje se navodi da je dana 20.12.2013. godine izvršena kontrola mjernog mjesta podnosioca, kada je utvrđeno da su pokidane- oštećene, ''državne plombe'' na brojilu broj 3460474, te da su distributivne plombe zatečene bez oštećenja o čemu je sačinjen Zapisnik broj 994 o utvrđivanju neovlaštene potrošnje, koji je pored ovlaštenih lica distributera-snabdjevača potpisao i svjedok Zakomac Usnija, koji je bio prisutan prilikom kontrole i kome je uručen jedan primjerak zapisnika. Nakon pregleda izvršeno je isključenje mjernog mjesta, a brojilo broj 3460474 je dostaljeno na kontrolu ispravnosti. Kontrolom ispravnosti navedenog brojila utvrđeno je da brojilo ne radi u granicama dozvoljene greške na svim ispitnim tačkama, te da brojčanik ne registruje utrošenu energiju u dozvoljenim granicama. Takođe, Zapisnikom o vanrednoj kontroli uređaja od 31.12.2013. godine konstatovano je da na brojilu nedostaju ''državne plombe'', te da je prilikom otvaranja brojila utvrđeno da je izgreban brojčanik i natpisna pločica na otvorima brojčanika, što ukazuje da je isti vraćan radi prikazivanja manje potrošnje električne energije. Ukazano je i da je brojilo broj 3460474 poslednji put baždareno 1990. godine, ali da je podnosilac zahtjeva i pored toga odgovoran za utvrđene nepravilnosti na brojilu, jer je trebao zaštititi brojilo koje se nalazi u untrašnjosti objekta. Protivna strana navodi, da je imajući u vidu tako utvrđeno stanje na mjernom mjestu, a na osnovu relevantnih odredbi Opštih uslova za isporuku i snabdijevanje električnom energijom (''Službeni glasnik Republike Srpske'', broj 90/12) - u daljem tekstu: Opšti uslovi, izvršen obračun neovlaštene potrošnje u iznosu od 1.338,49 KM, i to za period od godinu dana, o čemu je podnosiocu zahtjeva izdata faktura broj Q05000003 od 13.01.2014. godine. Dalje je navedeno da je podnosilac zahtjeva podnio prigovor na obračun neovlaštene potrošnje, koji primljen kod protivne strane dana 06.02.2014. godine, na koji mu je dana 20.02.2014. godine dostavljen Odgovor po prigovoru broj 02-1/14. S obzirom da je u postupku utvrđeno postojanje neovlaštene potrošnje u objektu podnosioca zahtjeva u kome on boravi od 2004. godine, protivna strana predlaže da Regulatorna komisija odbije kao neosnovan prigovor podnosioca zahtjeva na obračun neovlaštene potrošnje.
Regulatorna komisija je, nakon što je razmotrila sve prikupljene dokaze u ovom postupku, ocijenila da je pribavljeno dovoljno dokaza na osnovu kojih se može utvrditi pravilno i potpuno činjenično stanje i donijeti pravedna odluka i bez posebnog saslušanja stranaka i dodatnog prikupljanja i izvođenja dokaza. S obzirom na to, Regulatorna komisija je na 85. redovnoj sjednici održanoj 05.06.2014. godine, donijela zaključak da se ovaj spor rješava u skraćenom postupku, kada je utvrdila i nacrt rješenja u ovom postupku. Navedeni akti su dostavljeni strankama, kojima je ostavljena mogućnost da u roku od osam dana dostave svoje komentare. Takođe, na internet stranici i oglasnoj tabli Regulatorne komisije je objavljeno i obavještenje za javnost o rješavanju spora u skraćenom postupku, u kojem je takođe ukazano na mogućnost podnošenja komentara na navedene akte. U ostavljenom roku stranke nisu dostavile komentare na navedene akte.
Prilikom rješavanja ovog spora izvršen je uvid u sljedeću dokumentaciju: Zahtjev za rješavanje spora od 25.03.2014. godine, Izjašnjenje protivne strane o zahtjevu podnosioca broj 02-4/14 od 14.05.2014. godine, Zapisnik broj 000994 o utvrđivanju neovlaštene potrošnje električne energije od 20.12.2013. godine, Zapisnik o kontrolnom pregledu mjernog mjesta po nalogu broj 0784, Zapisnik broj 015621 o izvršenom isključenju krajnjeg kupca od 20.12.2013. godine, Zapisnik o vanrednoj kontroli uređaja od 31.12.2013. godine, akt ''Dostava podataka'' broj 14981/13 od 31.12.2013. godine, Obračun neregistrovane električne energije broj 14981/13 od 31.12.2013. godine, Fakturu broj Q05000003 od 13.01.2014. godine, Naredbu o nesprovođenju istrage broj T 14 0 KT 00010572 14 od 29.01.2014. godine, Prigovor na ispostavljanju fakture od 05.02.2014. godine (primljen kod protivne strane 06.02.2014. godine), Dopis broj 02-2/14 od 20.02.2014. godine, Odgovor po prigovoru broj 02-1/14 od 20.02.2014. godine, Zahtjev broj 000096 za uključenje od 07.05.2014. godine, Zapisnik o izvršenom uključenju električne energije od 08.05.2014. godine, Karticu potrošača broj 00410307001133004, Karticu obračuna kupca broj 00410307001133004, Kamatne listove za mjerno mjesto broj 00410307001133004 i Račune za električnu energiju za mjerno mjesto broj 00410307001133004.
Nakon razmatranja zahtjeva podnosioca, izjašnjenja protivne strane i uvida u priloženu dokumentaciju stranaka, utvrđene su sljedeće činjenice:
- Podnosilac zahtjeva je u evidencijama protivne strane evidentiran kao krajnji kupac u kategoriji potrošnje "domaćinstvo" – prva tarifna na mjernom mjestu broj 00410307001133004, koje se nalazi unutar objekta u ulici Nikole Tesle, broj 19 u Janji, grad Bijeljina;
- Podnosilac zahtjeva od 2004. godine koristi navedeni objekat u ulici Nikole Tesle, broj 19 u Janji;
- Dana 20.12.2013. godine izvršena je kontrola mjernog mjesta podnosioca zahtjeva, kada je konstatovano da su na brojilu broj 3460474 oštećene, odnosno pokidane „državne plombe“, kao i da distributivne plombe nisu oštećene o čemu je sačinjen Zapisnik broj 000994 o utvrđivanju neovlaštene potrošnje električne energije;
- Kontroli mjernog mjesta je pored ovlaštenih lica protivne strane prisustvovao i svjedok Zakomac Ibrahim, koji nije imao primjedbi na Zapisnik broj 000994 o utvrđivanju neovlaštene potrošnje električne energije;
- Dana 20.12.2013. godine izvršeno je isključenje mjernog mjesta podnosioca zahtjeva, kao i zamjena brojila broj 3460474 i postavljanje brojila broj 4526812;
- Dana 30.12.2013. godine od strane odjeljenja baždarnice protivne strane, izvršena je vanredna kontrola brojila broj 3460474, kada je utvrđeno da ispitivano brojilo ne radi u granicama dozvoljene greške na svim ispitnim tačkama, odnosno da ime grešku u mjerenju od 4%, a posebno da brojčanik ne registruje utrošenu električnu energiju u dozvoljenim granicama, kao i da je izgreban brojčanik i natpisna pločica brojčanika, što je konstatovano Zapisnikom o vanrednoj kontroli uređaja od 31.12.2013. godine;
- Brojilo broj 3460474 je proizvedeno 1962. godine i nije baždareno od 1990. godine, a što je konstatovano i Zapisnikom o kontrolnom pregledu mjernog mjesta po nalogu broj 0784;
- Dana 31.12.2013. godine sačinjen je Obračun neregistrovane električne energije broj 14981/13, o čemu je podnosiocu zahtjeva dana 13.01.2014. godine izdata Faktura broj Q05000003;
- Dana 07.04.2014.godine podnosilac zahtjeva je podnio zahtjev za uključenje električne enegrije na svom mjernom mjestu, a mjerno mjesto je priključeno dana 08.05.2014. godine o čemu je sačinjen Zapisnik o izvršenom uključenju električne energije od 08.05.2014. godine;
- Podnosilac zahtjeva je protivnoj strani podnio prigovor na obračun neovlaštene potrošnje (primljen kod protivne strane 06.02.2014. godine), nakon čega mu je protivna strana dostavila Odgovor po prigovoru od 20.02.2014, kojim je njegov zahtjev odbijen;
- Podnosilac zahtjeva nije izvršio plaćanje iznosa fakturisanog po osnovu neovlaštene potrošnje.
Iz dostavljene dokumentacije je utvrđeno da je kontrolom mjernog mjesta podnosioca zahtjeva broj 00410307001133004, koje se nalazi unutar objekta u ulici Nikole Tesle, broj 19 u Janji, utvrđeno da su na ovom mjernom mjestu oštećene ''državne plombe'', dok distributivne plombe na poklopcu brijola nisu bile oštećene. O utvrđenom stanju na licu mjesta sačinjen je Zapisnik broj 000994 o utvrđivanju neovlaštene potrošnje električne energije. Istog dana protivna strana je isključila mjerno mjesto i izvršila zamjenu brojila broj 3460747, te postavljanje brojila broj 4526812, o čemu je sačinjen Zapisnik broj 015621 od 20.12.2013. godine, a zamijenjeno brojilo je poslato na kontrolu ispravnosti. Dalje, vanrednom kontrolom brojila broj 3460474 dana 30.12.2013. godine, utvrđeno je da ispitivano brojilo ne radi u granicama dozvoljene greške na svim ispitnim tačkama, odnosno da ima grešku u mjerenju električne energije od 4%, a pregledom unutrašnjosti brojila utvrđeno je da je izgreban brojčanik brojila i natpisna pločica na otvorima brojila. Utvrđeno stanje je konstatovano Zapisnikom o vanrednoj kontroli uređaja od 31.12.2013. godine. Međutim, Zapisnikom o kontrolnom pregledu mjernog mjesta po nalogu broj 0784, a što potvrđuje protivna strana u svom izjašnjenju, konstatovano je da je brojilo broj 3460474 proizvedeno 1962. godine i da je poslednji put baždareno 1990. godine, tj. nije baždareno u propisanom roku od 10 godina. Imajući u vidu ovu činjenicu nije se mogao prihvatiti ni sačinjeni obračun neovlaštene potrošnje u iznosu od 1.338,49 KM, koji je fakturisan podnosiocu zahtjeva dana 13.01.2014. godine. Protivna strana je u ovom slučaju propustila da postupi u skladu sa odredbom člana 9. tačka g) Opštih uslova, kojom je propisana obaveza distributera da održava, vrši zamjenu i verifikaciju (pregled i žigosanje) mjernih uređaja u skladu sa tehničkim i metrološkim propisima i zahtjevima. Takođe, Naredbom o ispitivanju tipa i periodičnim pregledima etalona i mjerila ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 8/01) je propisano da se periodični pregled indukcionih i elektronskih brojila električne energije za direktno priključenje vrši u roku od 10 godina, što kod brojila broj 3460474 nije bio slučaj. S tim u vezi, odredbama člana 17. stav 2. Zakona o metrologiji u Republici Srpskoj ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 13/02), je propisano da su se o ispravnosti mjerila koja se nalaze u upotrebi dužni brinuti vlasnici i/ili korisnici mjerila, a stavom 2. ovog člana propisano da se mjerilo za koje je istekao rok važnosti verifikacije ne smije upotrebljavati. Članom 17. stav 3. ovog zakona je propisano da nadležna institucija ima pravo izvršiti kontrolni pregled mjerila koja su upotrebi, bez obzira što nije istekao rok važenja verifikacionog žiga, a članom 23. je propisano da ako nadležni inspektori utvrde da mjerilo nema ispravan žig i/ili važeće Uvjerenje o ispravnosti (verifikaciji) mjerila donijeće rješenje o zabrani upotrebe, odnosno prometa tog mjerila. Pored toga, odredbom člana 22. stav 1. Zakona o metrologiji propisano je da ako pri vršenju (obavljanju) nadzora ovlašćeno lice nadležne institucije utvrdi da mjerilo nema sertifikat (potvrdu) o usaglašenosti i/ili da nije propisano označeno i/ili da nema ispravan žig i/ili uvjerenje o ispravnosti (verifikaciji) mjerila, nadležna institucija će donijeti rješenje o privremenoj zabrani upotrebe, odnosno prometa mjerila. Odredbom člana 22. stav 2. istog zakona propisano je da ako pri obavljanju nadzora ovlašćeno lice nadležne institucije utvrdi da mjerilo nije ispravno iako ima ispravan verifikacioni žig, odnosno uvjerenje o ispravnosti mjerila, nadležna institucija će donijeti rješenje o privremenoj zabrani upotrebe, odnosno prometa mjerila. Na osnovu navedenih odredbi Zakona o metrologiji jasno je da se ne mogu upotrebljavati mjerila koja nemaju ispravan žig, odnosno nemaju važeće Uvjerenje o verifikaciji (ispravnosti) mjernog uređaja. Iz navedenih razloga u ovom slučaju je bilo neophodno izvršiti kontrolu ispravnosti brojila od strane Republičkog zavoda za standardizaciju i metrologiju Republike Srpske. Pored toga, vanrednom kontrolom ispravnosti brojila broj 3460474 konstatovano je da nema oštećenja distributivnih plombi. Imajući u vidu naprijed navedeno, nije se mogao prihvatiti sačinjeni obračun neovlaštene potrošnje, odnosno protivna strana nije imala osnova za obračun neovlaštene potrošnje u smislu odredbe člana 89. stav (1) tačka b) Opštih uslova, pa je potrebno staviti van snage navedeni obračun neovlaštene potrošnje u iznosu od 1.338,49 KM, kako je i naloženo tačkom 1. dispozitiva ovog rješenja.
Kako je u ovom slučaju istekao rok za verifikaciju brojila, a uzimajući u obzir naprijed navedeno, u ovom slučaju je potrebno sačiniti korekciju obračuna električne energije, a na osnovu odredbi člana 79. Opštih uslova. S obzirom da je dana 20.12.2013. godine izvršena zamjene brojila broj 3460474, te da je period važnosti žiga istekao 2000. godine, odnosno da se od te godine navedeno brojilo nije smjelo upotrebljavati, to je kao period za korekciju obračuna električne energije utvrđen period u trajanju od dvije godine unazad, računajući od dana zamjene mjernog uređaja, a na osnovu odredbe člana 79. stav 7. tačka a. Opštih uslova. Imajući u vidu da je kontrolom ispravnosti zamijenjenog brojila 3460474, a koja je izvršena u baždarnici protivne strane, utvrđeno da je ovo brojilo neispravno, odnosno da je imalo grešku u mjerenju od 4%, to se za korekciju obračuna električne energije, uz saglasnost krajnjeg kupca, može uzeti potrošnja električne energije sa ovog brojila korigovana za iznos greške od 4%, pri čemu bi se mjerenje električne energije na brojilu broj 3460474 moglo smatrati kontrolnim mjerenjem, a na osnovu odredbe člana 79. stav 4. Opštih uslova. Pored navedene mogućnosti u ovom slučaju se može izvršiti korekcija obračuna električne enegrije za period od dvije godine dana od dana zamjene brojila 3460474 i na način da se za korekciju obračuna uzme potrošnja električne energije postignuta u sledećim obračunskim periodima, a na osnovu odredbe člana 79. stav 3. Opštih uslova. Imajući u vidu navedeni činjenični i pravni osnov odlučeno je kao u tački 2. dispozitiva ovog rješenja.
S obzirom da se ovaj spor rješava u skraćenom postupku i kako su troškovi postupka bili neznatni, te da nijedna stranka u postupku nije podnijela zahtjev za naknadu troškova, Regulatorna komisija je tačkom 3. dispozitiva ovog rješenja odlučila da svaka stranka snosi svoje troškove, koje je eventualno imala u ovom postupku, a na osnovu člana 27. stav 2. Zakona o električnoj energiji.
Pravna pouka se zasniva na odredbi člana 25. Zakona o energetici ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 49/09), te članu 5. i 15. Zakona o upravnim sporovima (''Službeni glasnik Republike Srpske'', broj 109/05 i 63/11).

Pravna pouka:
Ovo rješenje je konačno. Protiv ovog rješenja može se pokrenuti upravni spor podnošenjem tužbe Okružnom sudom u Trebinju u roku od 30 dana od dana prijema rješenja.
 

Predsjednik
Milenko Čokorilo