Број:01-66-8/14/Р-84-139
Датум: 21.05.2014.
На основу члана 28. став 1. алинеја 4. Закона о електричној енергији ("Службени гласник Републике Српске", број 8/08, 34/09, 92/09 и 01/11), члана 10. став 1. алинеја 9. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске ("Службени гласник Републике Српске", број 6/10), члана 33. Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске ("Службени гласник Републике Српске", број 59/10) и члана 74. Правилника о јавним расправама и рјешавању спорова и жалби ("Службени гласник Републике Српске", број 70/10), у скраћеном поступку рјешавања спора по захтјеву Маџаревић Миломира из мјеста Заклопача, општина Милићи, против Мјешовитог Холдинга "ЕРС" - МП а.д. Требиње, ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ "Електродистрибуција" Власеница, у вези са тарифама по којима се енергија испоручује, односно у вези са оспоравањем обрачуна неовлашћене потрошње електричне енергије, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске на 84. редовној сједници одржаној 21.05.2014. године у Требињу, донијела је
Р Ј Е Ш Е Њ Е
1. ОДБИЈА СЕ захтјев Маџаревић Миломира из мјеста Заклопача, општина Милићи од 10.02.2014. године којим оспорава неовлашћену потрошњу електричне енергије на мјерном мјесту ИД број 0044025800075000, као неоснован.
2. НАЛАЖЕ СЕ Мјешовитом Холдингу ''ЕРС'' - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ "Електродистрибуција" Власеница да изврши корекцију обрачуна неовлаштено утрошене електричне енергије од 11.12.2012. године, за износ обрачунске снаге.
3. Свака странка сноси своје трошкове које је имала у овом поступку.
О б р а з л о ж е њ е
Маџаревић Миломир из мјеста Заклопача, општина Милићи (у даљем тексту: подносилац захтјева) покренуо је поступак рјешавања спора код Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија), против Мјешовитог Холдинга "ЕРС" - МП а.д. Требиње, ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ "Електродистрибуција" Власеница (у даљем тексту: противна страна), у вези са обрачуном неовлаштено утрошене електричне енергије у објекту шумарнице у који је привремено смјештен, а који је власништво ШГ "Бирач" Власеница. Наиме, подносилац захтјева оспорава обрачун нерегистроване електричне енергије број 2005/12-85/12-ДЕ од 11.12.2012. године који је сачињен и издат по основу накнаде за неовлашћено утрошену електричну енергију на овом мјерном мјесту у износу од 1.104,82 КМ, због потрошње електричне енергије мимо мјерног уређаја. Према наводима подносиоца, након што је наведени објекат адаптиран о трошку власника ШГ "Бирач" Власеница, он живи у истом од 2002. године. У наведеном периоду није било контроле мјерног мјеста све до 07.12.2012. године када је контролни тим противне стране установио неовлашћену потрошњу електричне енергије о чему је сачињен Записник број 01245. Подносилац захтјева категорички одбија своје учешће у прикључењу електричне енергије мимо мјерног уређаја јер је предметни објекат прије њега користило више лица те наводи да постоји могућност да је неко од претходних корисника предузимао недозвољене радње на овом мјерном мјесту. Због напријед наведеног подносилац сматра да га је противна страна неосновано задужила за обрачун неовлаштено утрошене електричне енергије на овом мјерном мјесту.
Дана 04.03.2014. године, Регулаторна комисија је захтјев подносиоца доставила на одговор противној страни, ради изјашњења и достављања доказа којима располаже. У изјашњењу од 31.03.2014. године, које је у Регулаторној комисији примљено 11.04.2014. године, противна страна је навела да је подносилац захтјева од 01.04.2002. године регистрован као крајњи купац на мјерном мјесту ИД број 0044025800075000 које се налази у мјесту Заклопача, општина Милићи. Мјерно мјесто је лоцирано у унутрашњости објекта, али је и као такво уредно и редовно очитавано на крају сваког обрачунског периода. Подносилац захтјева је регистрован у категорији потрошње "Домаћинства" 1. тарифна група, те се комплетна регистрована потрошња електричне енергије фактурише примјеном цијена утврђених за ову тарифну групу. Контролом обављеном дана 07.12.2012. године чланови контролног тима противне стране открили су постојање неовлашћене потрошње електричне енергије на овом мјерном мјесту, о чему је сачињен Записник број 01245. Том приликом је утврђено да је подносилац са главног вода, а прије мјерног уређаја, каблом пресјека PGP 2x2,5 mm2 преспојио дио инсталације на начин да је преко спорног проводника напојио дио кућне инсталације, те омогућио потрошњу електричне енергије без њеног исправног регистровања на мјерном уређају. О стању утврђеном контролом сачињен је и записник о контролном прегледу мјерног мјеста који су потписали и подносилац захтјева и поступајући радници противне стране, као и присутни припадници МУП-а РС који су по пријави изашли на лице мјеста ради вршења увуђаја. Након обављене контроле мјерно мјесто подносиоца је искључено са дистрибутивне мреже у складу са одредбом члана 97. став 1. тачка з) Општих услова за испоруку и снабдијевање електричном енергијом - Пречишћени текст "Службени гласник Републике Српске", број 90/12 - у даљем тескту: Општи услови. С обзиром да је након искључења мјерног мјеста са дистрибутивне мреже подносилац захтјева поступио у складу са одредбама члана 103. Општих услова, противна страна је извршила поновно прикључење овог мјерног мјеста на дистрибутивну мрежу. Противна страна даље наводи да је утврђено чињенично стање представљало основ за обрачун накнаде за неовлашћено утрошену електричну енергију примјеном одредбе члана 89. став 1. тачка в) Општих услова. Фактура број 05000362, која је сачињена дана 29.11.2013. године на износ од 1.104,82 КМ, подносиоцу је испостављена са закашњењем због разлога наведених у акту руководиоца Сектора снабдијевања број 996-инт. од 28.11.2013. године. Подносилац захтјева је поднио приговор на наведени обрачун. Након анализе навода из приговора и документације којом располаже, противна страна је сачинила Одговор на приговор број 6917-1/13 од 23.12.2013. године којим је наведени приговор одбијен као неоснован, јер без обзира на тврдњу подносиоца да он није предузимао радње које су довеле до неовлашћене потрошње, то не значи да није дужан да измири износ накнаде по том основу. Наиме, међу странкама је неспорно да подносилац користи наведени објекат од 2002. године, а наведени обрачун је извршен само за период од годину дана. Такође, обрачун накнаде за неовлашћено утрошену електричну енергију се не врши по основу субјективне, индивидуалне одговорности, већ на основу чињеничног стања утврђеног контролним прегледом мјерног мјеста.
Регулаторна комисија је оцијенила да су странке прибавиле довољно доказа на основу којих се може правилно и потпуно утврдити чињенично стање и донијети праведна одлука и без посебног саслушања странака на формалној расправи и додатног прикупљања и извођења доказа, те је на 83. редовној сједници одржаној 23. априла 2014. године, донијела закључак да се у овом спору донесе одлука у скраћеном поступку. На истој редовној сједници Регулаторна комисија је утврдила и Нацрт рјешења у овом поступку. Закључак и нацрт рјешења су достављени странкама и остављен им је рок од осам дана за достављање коменатара на наведене акте. На интернет страници и огласној табли Регулаторне комисије објављено је обавјештење за јавност о рјешавању спора у скраћеном поступку. У остављеном року није било коментара на наведене акте.
Увидом у захтјев подносиоца од 10.02.2014. године, изјашњење противне стране, записник о контролном прегледу мјерног мјеста од 07.12.2012. године, записник о утврђивању неовлашћене потрошње од 07.12.2012. године, обрачун неовлаштено утрошене електричне енергије број: 108752005/12-85/12-ДЕ од 11.12.2012. године, пореску фактуру број 05000362 од 29.11.2013. године, одговор на приговор број 6917-1/13 од 23.12.2013. године, енергетску и финансијску картицу, финансијску картицу са раздвојеним салдом енергије и камате, копије обавјештења и налога за рад, те копије дописа о комуникацији са подносиоцем захтјева, утврђене су сљедеће чињенице:
- подносилац захтјева је регистрован као крајњи купац на мјерном мјесту ИД број 0044025800075000 које се налази у мјесту Заклопача, општина Милићи;
- мјерно мјесто је лоцирано у унутрашњости објекта, али је и као такво уредно и редовно очитавано на крају сваког обрачунског периода, те су редовно испостављани рачуни за утрошену електричну енергију;
- дана 07.12.2012. године чланови контролног тима противне стране открили су постојање неовлашћене потрошње електричне енергије на овом мјерном мјесту, о чему је сачињен Записник број 01245; којим је констатовано да је са главног вода, а прије мјерног уређаја, каблом пресјека PGP 2x2,5 mm2 преспојен дио инсталације на начин да је преко спорног проводника напојен дио кућне инсталације;
- дана 11.12.2012. године противна страна је сачинила обрачун накнаде за неовлаштено утрошену електричну енергију број: 108752005/12-85/12-ДЕ ;
- на основу обрачуна неовлаштене потрошње, подносиоцу захтјева је достављена фактура број 05000362 која је сачињена дана 29.11.2013. године на износ од 1.104,82 КМ;
- подносилац захтјева је противној страни доставио приговор на фактуру, односно на испостављени обрачун накнаде за неовлашћено утрошену електричну енергију;
- одговором број 6917-1/13 од 23.12.2013. године противна страна је одбила приговор подносиоца захтјева као неоснован;
- с обзиром да је након искључења мјерног мјеста са дистрибутивне мреже подносилац захтјева поступио у складу са одредбама члана 103. Општих услова, противна страна је извршила поновно прикључење овог мјерног мјеста на дистрибутивну мрежу.
На основу увида у достављену документацију у овом поступку, утврђено је да је на мјерном мјесту ИД број 0044025800075000, које се налази у мјесту Заклопача, општина Милићи, на коме се подносилац води као крајњи купац, неовлаштено преузимана електрична енергија, јер је онемогућено правилно регистровање електричне енергије које је вршено мимо мјерног уређаја, што представља неовлаштену потрошњу електричне енергије у смислу одредбе члана 89. став 1. тачка в) Општих услова за испоруку и снабдијевање електричном енергијом – Пречишћени текст, у даљем тексту: Општи услови ("Службени гласник Републике Српске'', број 90/12). На основу Записника о утврђивању неовлашћене потрошње, утврђено је да је на овом мјерном мјесту, са главног вода, а прије мјерног уређаја, каблом пресјека PGP 2x2,5 mm2 преспојен дио инсталације на начин да је преко спорног проводника напојен дио кућне инсталације, чиме је омогућена потрошња електричне енергије без њеног исправног регистровања путем мјерног уређаја.
На основу утврђеног чињеничног стања противна страна је, примјеном одредби члана 91. и 92. Општих услова, сачинила обрачун неовлаштене потрошње на овом мјерном мјесту на начин да је:
• обрачунску снагу утврдила у складу са чланом 91. став 2. тачка а) Општих услова односно као производ дозвољеног струјног оптерећења проводника преко кога је извршена неовлашћена потрошња и номиналног напона,
• количину неовлашћено утрошене активне енергије утврдила примјеном члана 91. став (2) тачка в) подтачка 1) и 2) као производ обрачунске снаге, броја дана у периоду неовлашћене потрошње - 366 дана и броја часова - 4 часа дневно.
• приликом сачињавања обрачуна, противна страна је подносиоцу захтјева обрачунала и обрачунску снагу коју је већ фактурисала путем редовних рачуна за електричну енергију.
Противна страна је период неовлашћене потрошње од годину дана правилно утврдила на основу одредбе члана 90. став (2) и (3) Општих услова, јер у периоду од годину дана прије утврђивања неовлашћене потрошње није било прегледа мјерног мјеста подносиоца захтјева. Наиме одредбом става (2) овог члана је прописано да уколико се не може утврдити почетак једне или више неовлашћених радњи, сматра се да је неовлашћена потрошња трајала од дана последњег прегледа дијела прикључка, односно мјерног мјеста на којем је извршена радња којом је омогућена неовлашћена потрошња електричне енергије, а одредбом става (3) да период за обрачун неовлашћене потрошње не може бити дужи од годину дана.
Подносилац свој захтјев темељи на наводима да он није одговоран за утврђено чињенично стање јер је предметни објекат прије њега користило више лица те да постоји могућност да је неко од претходних корисника предузимао недозвољене радње на овом мјерном мјесту. Међутим, за одлучивање о захтјеву подносиоца није релевантна чињеница, које лице је одговорно за предузимање неовлашћених радњи на мјерном мјесту, нити се та одговорност утврђује у овом поступку. Утврђивање одговорности за предузимање неовлашћених радњи на мјерном мјесту се утврђује у кривичном поступку пред надлежним судом, будући да се онемогућавањем правилног регистровања утрошене електричне енергије, односно потрошњом мимо мјерног уређаја стичу обиљежја посебних кривичних дјела, која се гоне по службеној дужности. У овом случају је утврђено да је са главног вода, а прије мјерног уређаја, преко спорног проводника напојен дио кућне инсталације, чиме је омогућена потрошња електричне енергије без њеног исправног регистровања путем мјерног уређаја. Због тога се није могао прихватити навод подносиоца да га је противна страна неосновано задужила за обрачун накнаде неовлашћено утрошене електричне енергије из разлога што се наведени обрачун не врши по основу субјективне, индивидуалне одговорности, већ на основу чињеничног стања утврђеног контролним прегледом мјерног мјеста. Наиме, обрачун накнаде за неовлаштено утрошену електричну енергију се сачињава у складу са напријед наведеним одредбама Општих услова, а Општи услови су донесени на основу члана 23. алинеја 6. и одредбе члана 74. Закона о електричној енергији. Између осталог, наведеном одредбом Закона о електричној енергији јасно је прописано да се Општим условима уређује начин утврђивања количине и снаге неовлаштено утрошене електричне енергије, као и начин обрачуна и наплате накнаде за неовлаштено утрошену електричну енергију. Oбрачуном неовлаштено преузете електричне енергије, се у ствари утврђује колична електричне енергије у складу са прописима, будући да електрична енергија није измјерена усљед предузимања неовлаштених радњи на мјерном мјесту. Све наведене чињенице јасно указују да је на мјерном мјесту, подносиоца захтјева неовлаштено преузимана електрична енергија, јер је је преко спорног проводника напојен дио кућне инсталације, чиме је омогућена потрошња електричне енергије без њеног исправног регистровања путем мјерног уређаја у смислу одредбе члана 89. став (1) тачка б) и в) Општих услова. Како у овом случају преузета електрична енергија није правилно измјерена усљед предузимања неовлаштених радњи на мјерном мјесту, количина преузете електричне енергије је утврђена у складу са прописима, односно на основу одредбе члана 91. и 92. Општих услова у форми обрачуна неовлаштено преузете електричне енергије.
На основу напријед наведених чињеница и наведених одредби Општих услова утврђено је да је захтјев подносиоца, којим оспорава постојање новлаштене потрошње на овом мјерном мјесту, у цјелости неоснован, те је одлучено као у тачки 1. диспозитива овог рјешења.
Пошто је приликом сачињавања обрачуна неовлашћено утрошене електричне енергије противна страна подносиоцу захтјева обрачунала и обрачунску снагу по припадајућим тарифним ставовима, коју је већ фактурисала на редовним рачунима у периоду за који се врши обрачун неовлашћене потрошње, то је тачком 2. диспозитива овог рјешења наложено противној страни да изврши корекцију обрачуна неовлашћене потрошње за износ обрачунске снаге.
С обзиром да су трошкови поступка били незнатни, те да ниједна странка у поступку није поднијела захтјев за накнаду трошкова, тачком 3. диспозитива рјешења одлучено је да свака странка сноси своје трошкове, које је евентуално имала у овом поступку на основу члана 27. став 2. Закона о електричној енергији, а у вези са чланом 103. став 1. Закона о општем управном поступку ("Службени гласник Републике Српске'', број 13/02, 87/07 и 50/10).
Правна поука се заснива на одредби члана 25. Закона о енергетици ("Службени гласник Републике Српске", број 49/09), те члану 5. и 15. Закона о управним споровима (''Службени гласник Републике Српске'', број 109/05 и 63/11).
Правна поука: Ово рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном суду у Требињу у року од 30 дана од дана пријема рјешења.
Предсједник
Миленко Чокорило