Skip to Content

Rješenje: Milomir Madžarević, iz mjesta Zaklopača, opština Milići

Postavljeno u
Verzija prilagođena za štampanje

Broj:01-66-8/14/R-84-139
Datum: 21 .05.2014.


Na osnovu člana 28. stav 1. alineja 4. Zakona o električnoj energiji ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 8/08, 34/09, 92/09 i 01/11), člana 10. stav 1. alineja 9. Statuta Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 6/10), člana 33. Poslovnika o radu Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 59/10) i člana 74. Pravilnika o javnim raspravama i rješavanju sporova i žalbi ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 70/10), u skraćenom postupku rješavanja spora po zahtjevu Madžarević Milomira iz mjesta Zaklopača, opština Milići, protiv Mješovitog Holdinga "ERS" - MP a.d. Trebinje, ZEDP "Elektro-Bijeljina" a.d. Bijeljina, RJ "Elektrodistribucija" Vlasenica, u vezi sa tarifama po kojima se energija isporučuje, odnosno u vezi sa osporavanjem obračuna neovlašćene potrošnje električne energije, Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske na 84. redovnoj sjednici održanoj 21.05.2014. godine u Trebinju, donijela je
 

R J E Š E NJ E

1. ODBIJA SE zahtjev Madžarević Milomira iz mjesta Zaklopača, opština Milići od 10.02.2014. godine kojim osporava neovlašćenu potrošnju električne energije na mjernom mjestu ID broj 0044025800075000, kao neosnovan.
2. NALAŽE SE Mješovitom Holdingu ''ERS'' - MP a.d. Trebinje - ZEDP "Elektro-Bijeljina" a.d. Bijeljina, RJ "Elektrodistribucija" Vlasenica da izvrši korekciju obračuna neovlašteno utrošene električne energije od 11.12.2012. godine, za iznos obračunske snage.
3. Svaka stranka snosi svoje troškove koje je imala u ovom postupku.

O b r a z l o ž e nj e

Madžarević Milomir iz mjesta Zaklopača, opština Milići (u daljem tekstu: podnosilac zahtjeva) pokrenuo je postupak rješavanja spora kod Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske (u daljem tekstu: Regulatorna komisija), protiv Mješovitog Holdinga "ERS" - MP a.d. Trebinje, ZEDP "Elektro-Bijeljina" a.d. Bijeljina, RJ "Elektrodistribucija" Vlasenica (u daljem tekstu: protivna strana), u vezi sa obračunom neovlašteno utrošene električne energije u objektu šumarnice u koji je privremeno smješten, a koji je vlasništvo ŠG "Birač" Vlasenica. Naime, podnosilac zahtjeva osporava obračun neregistrovane električne energije broj 2005/12-85/12-DE od 11.12.2012. godine koji je sačinjen i izdat po osnovu naknade za neovlašćeno utrošenu električnu energiju na ovom mjernom mjestu u iznosu od 1.104,82 KM, zbog potrošnje električne energije mimo mjernog uređaja. Prema navodima podnosioca, nakon što je navedeni objekat adaptiran o trošku vlasnika ŠG "Birač" Vlasenica, on živi u istom od 2002. godine. U navedenom periodu nije bilo kontrole mjernog mjesta sve do 07.12.2012. godine kada je kontrolni tim protivne strane ustanovio neovlašćenu potrošnju električne energije o čemu je sačinjen Zapisnik broj 01245. Podnosilac zahtjeva kategorički odbija svoje učešće u priključenju električne energije mimo mjernog uređaja jer je predmetni objekat prije njega koristilo više lica te navodi da postoji mogućnost da je neko od prethodnih korisnika preduzimao nedozvoljene radnje na ovom mjernom mjestu. Zbog naprijed navedenog podnosilac smatra da ga je protivna strana neosnovano zadužila za obračun neovlašteno utrošene električne energije na ovom mjernom mjestu.
Dana 04.03.2014. godine, Regulatorna komisija je zahtjev podnosioca dostavila na odgovor protivnoj strani, radi izjašnjenja i dostavljanja dokaza kojima raspolaže. U izjašnjenju od 31.03.2014. godine, koje je u Regulatornoj komisiji primljeno 11.04.2014. godine, protivna strana je navela da je podnosilac zahtjeva od 01.04.2002. godine registrovan kao krajnji kupac na mjernom mjestu ID broj 0044025800075000 koje se nalazi u mjestu Zaklopača, opština Milići. Mjerno mjesto je locirano u unutrašnjosti objekta, ali je i kao takvo uredno i redovno očitavano na kraju svakog obračunskog perioda. Podnosilac zahtjeva je registrovan u kategoriji potrošnje "Domaćinstva" 1. tarifna grupa, te se kompletna registrovana potrošnja električne energije fakturiše primjenom cijena utvrđenih za ovu tarifnu grupu. Kontrolom obavljenom dana 07.12.2012. godine članovi kontrolnog tima protivne strane otkrili su postojanje neovlašćene potrošnje električne energije na ovom mjernom mjestu, o čemu je sačinjen Zapisnik broj 01245. Tom prilikom je utvrđeno da je podnosilac sa glavnog voda, a prije mjernog uređaja, kablom presjeka PGP 2x2,5 mm2 prespojio dio instalacije na način da je preko spornog provodnika napojio dio kućne instalacije, te omogućio potrošnju električne energije bez njenog ispravnog registrovanja na mjernom uređaju. O stanju utvrđenom kontrolom sačinjen je i zapisnik o kontrolnom pregledu mjernog mjesta koji su potpisali i podnosilac zahtjeva i postupajući radnici protivne strane, kao i prisutni pripadnici MUP-a RS koji su po prijavi izašli na lice mjesta radi vršenja uvuđaja. Nakon obavljene kontrole mjerno mjesto podnosioca je isključeno sa distributivne mreže u skladu sa odredbom člana 97. stav 1. tačka z) Opštih uslova za isporuku i snabdijevanje električnom energijom - Prečišćeni tekst "Službeni glasnik Republike Srpske", broj 90/12 - u daljem tesktu: Opšti uslovi. S obzirom da je nakon isključenja mjernog mjesta sa distributivne mreže podnosilac zahtjeva postupio u skladu sa odredbama člana 103. Opštih uslova, protivna strana je izvršila ponovno priključenje ovog mjernog mjesta na distributivnu mrežu. Protivna strana dalje navodi da je utvrđeno činjenično stanje predstavljalo osnov za obračun naknade za neovlašćeno utrošenu električnu energiju primjenom odredbe člana 89. stav 1. tačka v) Opštih uslova. Faktura broj 05000362, koja je sačinjena dana 29.11.2013. godine na iznos od 1.104,82 KM, podnosiocu je ispostavljena sa zakašnjenjem zbog razloga navedenih u aktu rukovodioca Sektora snabdijevanja broj 996-int. od 28.11.2013. godine. Podnosilac zahtjeva je podnio prigovor na navedeni obračun. Nakon analize navoda iz prigovora i dokumentacije kojom raspolaže, protivna strana je sačinila Odgovor na prigovor broj 6917-1/13 od 23.12.2013. godine kojim je navedeni prigovor odbijen kao neosnovan, jer bez obzira na tvrdnju podnosioca da on nije preduzimao radnje koje su dovele do neovlašćene potrošnje, to ne znači da nije dužan da izmiri iznos naknade po tom osnovu. Naime, među strankama je nesporno da podnosilac koristi navedeni objekat od 2002. godine, a navedeni obračun je izvršen samo za period od godinu dana. Takođe, obračun naknade za neovlašćeno utrošenu električnu energiju se ne vrši po osnovu subjektivne, individualne odgovornosti, već na osnovu činjeničnog stanja utvrđenog kontrolnim pregledom mjernog mjesta.
Regulatorna komisija je ocijenila da su stranke pribavile dovoljno dokaza na osnovu kojih se može pravilno i potpuno utvrditi činjenično stanje i donijeti pravedna odluka i bez posebnog saslušanja stranaka na formalnoj raspravi i dodatnog prikupljanja i izvođenja dokaza, te je na 83. redovnoj sjednici održanoj 23. aprila 2014. godine, donijela zaključak da se u ovom sporu donese odluka u skraćenom postupku. Na istoj redovnoj sjednici Regulatorna komisija je utvrdila i Nacrt rješenja u ovom postupku. Zaključak i nacrt rješenja su dostavljeni strankama i ostavljen im je rok od osam dana za dostavljanje komenatara na navedene akte. Na internet stranici i oglasnoj tabli Regulatorne komisije objavljeno je obavještenje za javnost o rješavanju spora u skraćenom postupku. U ostavljenom roku nije bilo komentara na navedene akte.
Uvidom u zahtjev podnosioca od 10.02.2014. godine, izjašnjenje protivne strane, zapisnik o kontrolnom pregledu mjernog mjesta od 07.12.2012. godine, zapisnik o utvrđivanju neovlašćene potrošnje od 07.12.2012. godine, obračun neovlašteno utrošene električne energije broj: 108752005/12-85/12-DE od 11.12.2012. godine, poresku fakturu broj 05000362 od 29.11.2013. godine, odgovor na prigovor broj 6917-1/13 od 23.12.2013. godine, energetsku i finansijsku karticu, finansijsku karticu sa razdvojenim saldom energije i kamate, kopije obavještenja i naloga za rad, te kopije dopisa o komunikaciji sa podnosiocem zahtjeva, utvrđene su sljedeće činjenice:
- podnosilac zahtjeva je registrovan kao krajnji kupac na mjernom mjestu ID broj 0044025800075000 koje se nalazi u mjestu Zaklopača, opština Milići;
- mjerno mjesto je locirano u unutrašnjosti objekta, ali je i kao takvo uredno i redovno očitavano na kraju svakog obračunskog perioda, te su redovno ispostavljani računi za utrošenu električnu energiju;
- dana 07.12.2012. godine članovi kontrolnog tima protivne strane otkrili su postojanje neovlašćene potrošnje električne energije na ovom mjernom mjestu, o čemu je sačinjen Zapisnik broj 01245; kojim je konstatovano da je sa glavnog voda, a prije mjernog uređaja, kablom presjeka PGP 2x2,5 mm2 prespojen dio instalacije na način da je preko spornog provodnika napojen dio kućne instalacije;
- dana 11.12.2012. godine protivna strana je sačinila obračun naknade za neovlašteno utrošenu električnu energiju broj: 108752005/12-85/12-DE ;
- na osnovu obračuna neovlaštene potrošnje, podnosiocu zahtjeva je dostavljena faktura broj 05000362 koja je sačinjena dana 29.11.2013. godine na iznos od 1.104,82 KM;
- podnosilac zahtjeva je protivnoj strani dostavio prigovor na fakturu, odnosno na ispostavljeni obračun naknade za neovlašćeno utrošenu električnu energiju;
- odgovorom broj 6917-1/13 od 23.12.2013. godine protivna strana je odbila prigovor podnosioca zahtjeva kao neosnovan;
- s obzirom da je nakon isključenja mjernog mjesta sa distributivne mreže podnosilac zahtjeva postupio u skladu sa odredbama člana 103. Opštih uslova, protivna strana je izvršila ponovno priključenje ovog mjernog mjesta na distributivnu mrežu.
Na osnovu uvida u dostavljenu dokumentaciju u ovom postupku, utvrđeno je da je na mjernom mjestu ID broj 0044025800075000, koje se nalazi u mjestu Zaklopača, opština Milići, na kome se podnosilac vodi kao krajnji kupac, neovlašteno preuzimana električna energija, jer je onemogućeno pravilno registrovanje električne energije koje je vršeno mimo mjernog uređaja, što predstavlja neovlaštenu potrošnju električne energije u smislu odredbe člana 89. stav 1. tačka v) Opštih uslova za isporuku i snabdijevanje električnom energijom – Prečišćeni tekst, u daljem tekstu: Opšti uslovi ("Službeni glasnik Republike Srpske'', broj 90/12). Na osnovu Zapisnika o utvrđivanju neovlašćene potrošnje, utvrđeno je da je na ovom mjernom mjestu, sa glavnog voda, a prije mjernog uređaja, kablom presjeka PGP 2x2,5 mm2 prespojen dio instalacije na način da je preko spornog provodnika napojen dio kućne instalacije, čime je omogućena potrošnja električne energije bez njenog ispravnog registrovanja putem mjernog uređaja.
Na osnovu utvrđenog činjeničnog stanja protivna strana je, primjenom odredbi člana 91. i 92. Opštih uslova, sačinila obračun neovlaštene potrošnje na ovom mjernom mjestu na način da je:
• obračunsku snagu utvrdila u skladu sa članom 91. stav 2. tačka a) Opštih uslova odnosno kao proizvod dozvoljenog strujnog opterećenja provodnika preko koga je izvršena neovlašćena potrošnja i nominalnog napona,
• količinu neovlašćeno utrošene aktivne energije utvrdila primjenom člana 91. stav (2) tačka v) podtačka 1) i 2) kao proizvod obračunske snage, broja dana u periodu neovlašćene potrošnje - 366 dana i broja časova - 4 časa dnevno.
• prilikom sačinjavanja obračuna, protivna strana je podnosiocu zahtjeva obračunala i obračunsku snagu koju je već fakturisala putem redovnih računa za električnu energiju.
Protivna strana je period neovlašćene potrošnje od godinu dana pravilno utvrdila na osnovu odredbe člana 90. stav (2) i (3) Opštih uslova, jer u periodu od godinu dana prije utvrđivanja neovlašćene potrošnje nije bilo pregleda mjernog mjesta podnosioca zahtjeva. Naime odredbom stava (2) ovog člana je propisano da ukoliko se ne može utvrditi početak jedne ili više neovlašćenih radnji, smatra se da je neovlašćena potrošnja trajala od dana poslednjeg pregleda dijela priključka, odnosno mjernog mjesta na kojem je izvršena radnja kojom je omogućena neovlašćena potrošnja električne energije, a odredbom stava (3) da period za obračun neovlašćene potrošnje ne može biti duži od godinu dana.
Podnosilac svoj zahtjev temelji na navodima da on nije odgovoran za utvrđeno činjenično stanje jer je predmetni objekat prije njega koristilo više lica te da postoji mogućnost da je neko od prethodnih korisnika preduzimao nedozvoljene radnje na ovom mjernom mjestu. Međutim, za odlučivanje o zahtjevu podnosioca nije relevantna činjenica, koje lice je odgovorno za preduzimanje neovlašćenih radnji na mjernom mjestu, niti se ta odgovornost utvrđuje u ovom postupku. Utvrđivanje odgovornosti za preduzimanje neovlašćenih radnji na mjernom mjestu se utvrđuje u krivičnom postupku pred nadležnim sudom, budući da se onemogućavanjem pravilnog registrovanja utrošene električne energije, odnosno potrošnjom mimo mjernog uređaja stiču obilježja posebnih krivičnih djela, koja se gone po službenoj dužnosti. U ovom slučaju je utvrđeno da je sa glavnog voda, a prije mjernog uređaja, preko spornog provodnika napojen dio kućne instalacije, čime je omogućena potrošnja električne energije bez njenog ispravnog registrovanja putem mjernog uređaja. Zbog toga se nije mogao prihvatiti navod podnosioca da ga je protivna strana neosnovano zadužila za obračun naknade neovlašćeno utrošene električne energije iz razloga što se navedeni obračun ne vrši po osnovu subjektivne, individualne odgovornosti, već na osnovu činjeničnog stanja utvrđenog kontrolnim pregledom mjernog mjesta. Naime, obračun naknade za neovlašteno utrošenu električnu energiju se sačinjava u skladu sa naprijed navedenim odredbama Opštih uslova, a Opšti uslovi su doneseni na osnovu člana 23. alineja 6. i odredbe člana 74. Zakona o električnoj energiji. Između ostalog, navedenom odredbom Zakona o električnoj energiji jasno je propisano da se Opštim uslovima uređuje način utvrđivanja količine i snage neovlašteno utrošene električne energije, kao i način obračuna i naplate naknade za neovlašteno utrošenu električnu energiju. Obračunom neovlašteno preuzete električne energije, se u stvari utvrđuje količna električne energije u skladu sa propisima, budući da električna energija nije izmjerena usljed preduzimanja neovlaštenih radnji na mjernom mjestu. Sve navedene činjenice jasno ukazuju da je na mjernom mjestu, podnosioca zahtjeva neovlašteno preuzimana električna energija, jer je je preko spornog provodnika napojen dio kućne instalacije, čime je omogućena potrošnja električne energije bez njenog ispravnog registrovanja putem mjernog uređaja u smislu odredbe člana 89. stav (1) tačka b) i v) Opštih uslova. Kako u ovom slučaju preuzeta električna energija nije pravilno izmjerena usljed preduzimanja neovlaštenih radnji na mjernom mjestu, količina preuzete električne energije je utvrđena u skladu sa propisima, odnosno na osnovu odredbe člana 91. i 92. Opštih uslova u formi obračuna neovlašteno preuzete električne energije.
Na osnovu naprijed navedenih činjenica i navedenih odredbi Opštih uslova utvrđeno je da je zahtjev podnosioca, kojim osporava postojanje novlaštene potrošnje na ovom mjernom mjestu, u cjelosti neosnovan, te je odlučeno kao u tački 1. dispozitiva ovog rješenja.
Pošto je prilikom sačinjavanja obračuna neovlašćeno utrošene električne energije protivna strana podnosiocu zahtjeva obračunala i obračunsku snagu po pripadajućim tarifnim stavovima, koju je već fakturisala na redovnim računima u periodu za koji se vrši obračun neovlašćene potrošnje, to je tačkom 2. dispozitiva ovog rješenja naloženo protivnoj strani da izvrši korekciju obračuna neovlašćene potrošnje za iznos obračunske snage.
S obzirom da su troškovi postupka bili neznatni, te da nijedna stranka u postupku nije podnijela zahtjev za naknadu troškova, tačkom 3. dispozitiva rješenja odlučeno je da svaka stranka snosi svoje troškove, koje je eventualno imala u ovom postupku na osnovu člana 27. stav 2. Zakona o električnoj energiji, a u vezi sa članom 103. stav 1. Zakona o opštem upravnom postupku ("Službeni glasnik Republike Srpske'', broj 13/02, 87/07 i 50/10).
Pravna pouka se zasniva na odredbi člana 25. Zakona o energetici ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 49/09), te članu 5. i 15. Zakona o upravnim sporovima (''Službeni glasnik Republike Srpske'', broj 109/05 i 63/11).

Pravna pouka: Ovo rješenje je konačno. Protiv ovog rješenja može se pokrenuti upravni spor podnošenjem tužbe Okružnom sudu u Trebinju u roku od 30 dana od dana prijema rješenja.
 

Predsjednik
Milenko Čokorilo