Skip to Content

Рјешење: Бојан Мрђен, Бања Лука

Постављено у
Верзија прилагођена за штампање

Број: 01-86-8/14/Р-84-138
Датум: 21.05.2014.


На основу одредби члана 28. став 1. алинеја 4. Закона о електричној енергији ("Службени гласник Републике Српске", број 8/08, 34/09, 92/09 и 1/11), члана 10. став 1. алинеја 9. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске - Пречишћени текст ("Службени гласник Републике Српске", број 6/10), члана 33. став 1. тачка г. Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске ("Службени гласник Републике Српске", број 59/10) и члана 74. Правилника о јавним расправама и рјешавању спорова и жалби ("Службени гласник Републике Српске", број 70/10), у скраћеном поступку рјешавања спора по захтјеву Мрђен Бојана из Бања Луке, ул. Владике Варнаве Настића број 9, против Мјешовитог холдинга "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗП "Електрокрајина" а.д. Бања Лука, РЈ "Електродистрибуција“ Бања Лука, у вези са тарифама по којима се електрична енергија испоручује, односно оспоравањем обрачуна неовлашћено утрошене електричне енергије, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске на 84. редовној сједници одржаној 21. маја 2014. године у Требињу, донијела је
 

Р Ј Е Ш Е Њ Е

1. ОДБИЈА СЕ захтјев за рјешавање спора Мрђен Бојана из Бања Луке од 07.02.2014. године, којим се оспорава основ за обрачун неовлашћене потрошње електричне енергије у износу од 6.448,15 КМ, на мјeрном мјесту наплатни број 101030500 у улици Владике Варнаве Настића број 9 у Бањој Луци, као неоснован.

2. НАЛАЖЕ СЕ МХ ЕРС ЗП "Електрокрајина" а.д. Бања Лука, РЈ "Електродистрибуција“ Бања Лука да сачини нови обрачун неовлашћене потрошње на начин да обачунску снагу утврди множењем мање вриједности номиналне струје главног осигурача или уређаја за ограничење снаге или дозвољеног струјног оптерећења прикључног вода, са номиналним напоном.

3. Свака странка сноси своје трошкове које је имала у овом поступку.
 

О б р а з л о ж е њ е

Захтјевом од 07.02.2014. године, Мрђен Бојан из Бања Луке, ул. Владике Варнаве Настића бр. 9, (у даљем тексту: подносилац захтјева), покренуо је поступак рјешавања спора код Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија), против Мјешовитог холдинга "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗП "Електрокрајина" а.д. Бања Лука, РЈ "Електродистрибуција'' Бања Лука (у даљем тексту: противна страна), у вези са тарифама по којима се испоручује електрична енергија. Поднесеним захтјевом се оспорава основ за обрачун невлашћене потрошње електричне енергије коју је противна страна установила на мјерном мјесту подносиоца захтјева. Подносилац у захтјеву, између осталог наводи, да му је противна страна дана 15.01.2014. године поред рачуна за утрошену електричну енергију за мјесец децембар 2013. године, доставила и обавјештење о наводној неовлашћеној потрошњи електричне енергије у износу од 6.448,15 КМ. Како је овај износ приказан на рачуну редовне потрошње за поменути мјесец, подносилац наводи да је противна страна поступајући по његовом приговору, исти одбила у цјелости као неоснован, а којим је тражио да се изврши корекција овог обрачуна и да се овај дуг отпише као непостојећи. Подносилац сматра да није утрошио електричну енергију у износу од 6.692,39 КМ који дуг у цјелости оспорава, а противна страна му није доставила извод из пословне документације из којег би се видјело у којем периоду је настао исказани дуг за електричну енергију. Даље наводи да као купац електричне енергије за посљедњих шест година колико борави на овој адреси има уједначену потрошњу електричне енергије, тако да није неовлашћено трошио електричну енергију и да се грије на дрва. Познато му је да су радници противне стране током новембра 2013. године заједно са полицијским службеницима долазили и прегедали мјерно мјесто и да су том приликом утврдили неке неправилности на постављеном печату, а да се мјерни уређај налази на спољњем дијелу зграде без икакве заштите, тако да је приступ инсталацијама омогућен и трећим лицима. Подносилац предлаже да Регулаторна комисија након спроведеног поступка усвоји његов захтјев, наложи отпис обрачунатог износа неовлашћене потрошње и умањење достављеног рачуна или састављање новог обрачуна неовлашћено преузете електричне енергије са корекцијом у складу са прописима.

На тражење Регулаторне комисије од 04.03.2014. године, противна страна је дана 01.04.2013. године доставила изјашњење и документацију у вези са захтјевом подносиоца. У изјашњењу је, између осталог наведено, да је предмет овог спора утврђивање и обрачун неовлашћено утрошене електричне енергије на мјерном мјесту ЕДБ: 101030500 који је извршен 03.12.2013. године у износу од 6.448,15 КМ. Дана 24.09.2001. године извршена је пријава мјерног мјеста ЕДБ: 101030500 на име крајњег купца Глигић Војислава. Дана 02.12.2013. године на основу пријаве обрачунског бројила за домаћинство од 11.11.2013. године поднесене од стране подносиоца, на овом мјерном мјесту, а према купопродајном уговору од 2008. године, извршена је промјена матичних података према којима је умјесто Глигић Војислава, подносилац захтјева регистрован као крајњи купац. Противна страна даље наводи да је 06.11.2013. године извршена контрола мјерног мјеста којом је записнички констатовано да су на бројилу утврђене одређене неправилности на начин да година баждарења не одговара години производње бројила и оштећена службена пломба број 052907 за коју не постоји пратећа наљепница, да је скинуто бројило број 50206962 послато на атест и замијењено другим бројилом број 50207226, те да подносилац захтјева није желио да потпише записник. Скинуто бројило број 50206962 је дана 07.11.2013. године достављено Републичком заводу за стандардизацију и метрологију Републике Српске – Одјељење за верификацију. У одговору овог завода је наведено да се на трофазном електронском бројилу активне и реактивне електричне енергије број 50206962 произвођача ''ИСКРА'' налазе фалсификовани оловни жигови Републичког завода за стандардизацију и метрологију РС КМ Б. Лука РС 11БиХ 19 110, да је нађено да су залемљени додатни отпорници, а код провјере резултата тачности установљено је да бројило није добро код прекида двије фазе напона, те да не мјери - 66% код испитивања бројчаника активне енергије. Противна страна даље наводи да је дана 03.12.2013. године доставила подносиоцу захтјева обачун неовлапшћено утрошене електричне енергије на основу члана 89, 90, 91. и 92. Општих услова за испоруку и снабдијевање електричном енергијом – Пречишћени текст (''Службени гласник Републике Српске'', број 90/12) – у даљем тескту: Општи услови, те важећих тарифних ставова и записнички утврђеног чињеничног стања и узимајући у обзир резултате техничке исправности бројила од стране Републичком заводу за стандардизацију и метрологију Републике Српске – Одјељење за верификацију. Подносиоцу захтјева је, како наводи противна страна, обрачун неовлашћене потрошње извршен према члану 89. став 1. под б) и г) Општих услова и ускладу са чланом 90. став 2. и 3. Општих услова за период од годину дана ретроактивно од замјене бројила. Примјеном члана 91. став 2 тачка а) подтачка 3) обрачунска снага утврђена је множењем мање вриједности номиналне струје главног осигурача или уређаја за ограничење снаге или дозвољеног струјног оптерећења прикључног вода са номиналним напоном, а примјеном тачке в) истог члана обрачун неовлашћене потрошње је извршен производом одговарајуће обрачунске снаге и времена од четири сата дневно за годину дана, а затим тако добијена количина неовлашћено утрошене електричне енергије умањена за фактурисану енергију примјеном члана 92. став 8. Општих услова.
Регулаторна комисија је оцијенила да су странке прибавиле довољно доказа на основу којих се може правилно и потпуно утврдити чињенично стање и донијети праведна одлука и без посебног саслушања странака на формалној расправи и додатног прикупљања и извођења доказа, те је на 82. редовној сједници одржаној 11. априла 2014. године, донијела закључак да се у овом спору донесе одлука у скраћеном поступку. На истој редовној сједници, Регулаторна комисија је утврдила и нацрт рјешења у овом поступку. Закључак и нацрт рјешења су достављени странкама, те је остављена могућност да странке у року од осам дана доставе коментаре на наведене акте. На интернет страници и огласној табли Регулаторне комисије објављено је обавјештење за јавност о рјешавању спора у скраћеном поступку, са могућношћу подношења коментара. У остављеном року, странке нису доставиле коментаре на закључак и нацрт рјршења.
У поступку рјешавања овог спора извршен је увид у сљедећу документацију коју су странке приложиле: захтјев за рјешавање спора од 07.02.2014. године, одлуку од 26.10.1995. године, уговор о коришћењу стана од 26.11.1995. године, извјештај о контроли мјерног мјеста – директно мјерење од 07.10.2003. године, уговор о купопродаји од 30.04.2008. године, потврду о замјени бројила од 23.08.2010. године, налог за рад од 24.09.2011. године, захтјев подносиоица за промјену назива мјерног мјеста од 06.11.2013. године, записник о извршеној контроли мјерног мјеста од 06.11.2013. године, потврду о замјени бројила од 06.11.2013. године, налог за рад од 11.11.2013. године, пријаву обрачунског бројила за домаћинство до 11.11.2013. године, измјену матичних података код мјерног мјеста од 02.12.2013. године, рачун за електричну енергију за мјесец децембар 2013. године, доставу обрачуна о неовлашћено преузетој електричној енергији од 03.12.2013. године, обрачун неовлашћене потрошње и наканде за неовлашћено утрошену електричну енергију, контролу исправности бројила електричне енергије сер. број 50206962 Републичког завода за стандардизацију и метрологију Републике Српске – Одјељење за верификацију од 15.11.2013. године, приговор подносиоца упућен противној страни на рачун од 17.01.2014. године, одговор на приговор противне стране од 28.01.2014. године, изјашњење противне стране од 27.03.2014. године, читачке листе, енергетску картицу, картицу потрошача и картицу потрошача са раздвијеним салдом енергије и камате.
Након разматрања захтјева подносиоца, изјашњења противне стране и увида у приложену документацију странака, утврђене су сљедеће чињенице:

 у евиденцијама противне стране као крајњи купац електричне енергије на мјерном мјесту наплатни број 10103055 у улици Владике Варнаве Настића број 9 у Бањој Луци до 02.12.2013. године био је регистрован Глигић Војислав;

 на основу захтјева подносиоца за промјену назива мјерног мјеста због наступања промјене власништва над објектом и пријаве обрачунског бројила за домаћинство од 11.11.2013. године, противна страна је у својим евиденцијама дана 02.12.2013. године евидентирала подносиоца захтјева као крајњег купца;

 уговором о купопродаји некретнина закљученим дана 30.04.2008. године у Бањој Луци између Глигић Војислава, као продавца и Мрђен Бојана, као купца, извршена је купопродаја куће у улици Владике Варнаве Настића број 9 у Бањој Луци;

 чланом 6. закљученог купопродајног уговора уговорне стране су предвидјеле да купац ступа у посјед некретнина даном потписивања уговора, тј. од 30.04.2008. године, са којим даном све користи и терети у вези са предметном некретнином прелазе на купце;

 претходно регистровани крајњи купац на овом мјерном мјесту Глигић Војислав није обавијестио противну страну да је наступила промјена власништва над објектом, нити је подносилац захтјева као нови власник објекта закључио уговор о снабдијевању прије уласка у посјед, односно прије коришћења електричне енергије у овом објекту;

 према подацима из енергетске картице, на овом мјерном мјесту је редовно очитавана потрошња електричне енергије, а према подацима из картице потрошача редовно су испостављани рачуни за утрошену електричну енергију;

 дана 06.11.2013. године противна страна је извршила контролу мјерног мјеста и констатовала да на бројилу број 50206962 година баждарења не одговара години производње бројила и да је оштећена службена пломба број 052907 за коју не постоји пратећа наљепница;

 о утврђеним неправилностима на мјерном мјесту сачињен је записник који је одбио да потпише подносилац захтјева,

 противна страна је том приликом извршила скидање бројила број 50206962 и постављање бројила број 50207226, што је констатовано потврдом о замјени бројила број 21-11/13 од 06.11.2013. године;

 скинуто бројило број 50206962, дана 07.11.2013. године противна страна је доставила Републичком заводу за стандардизацију и метрологију Републике Српске – Одјељење за верификацију, ради контроле његове исправности;

 контролом Републичког завода за стандардизацију и метрологију Републике Српске – Одјељење за верификацију од 15.11.2013. године, утврђено је да се на трофазном електронском бројилу активне и реактивне електричне енергије број 50206962 произвођача ''ИСКРА'' налазе фалсификовани оловни жигови Републичког завода за стандардизацију и метрологију РС КМ Б. Лука РС 11БиХ 19 110, да је нађено да су залемљени додатни отпорници, а код провјере резултата тачности установљено је да бројило није добро по свим испитним тачкама;

 противна страна је дана 03.12.2013. године, а на основу резултата ове контроле, извршила обрачун неовлашћене потрошње подносиоцу захтјева у износу од 6.448,15 КМ за период од годину дана примјеном одредби Општих услова;

 подносилац захтјева је приговором од 17.01.2014. године оспорио овај износ који му је исказан на рачуну за електричну енергију за мјесец децембар 2013. године, а противна страна је одговором на приговор од 28.01.2014. године одбила као несонован приговор подносиоца;

 подносилац захтјева није платио износ неовлашћено утрошене електричне енергије;

 подносилац захтјева остварује право на напајање електричном енергијом.

На основу наведених чињеница, у поступку је утврђено, да је захтјев подносиоца, којим оспорава основ за обрачун неовлашћене потрошње електричне енергије на мјерном мјесту наплатни број 10103055, у цјелости неоснован.
На основу приложене документације, а посебно записника о установљавању неовлашћене потрошње електричне енергије, неспорно је утврђено да је подносилац захтјева неовлашћено преузимао електричну енергију на oвом мјерном мјесту. Контролом мјерног мјеста од 06.11.2013. године утврђено је да је подносилац захтјева трошио електричну енергију на начин да је неовлашћена потрошња извршена онемогућавањем правилног регистровања преузете електричне енергије и снаге, а што представља неовлашћену потрошњу према члану 89. став 1. тачка б) Општих услова.
Противна страна је имала основа да на основу контроле испрвности скинутог мјерног уређаја 50206962 која је извршена од стране Републичког завода за стандардизацију и метрологију Републике Српске – Одјељење за верификацију дана 15.11.2013. године, а којом је утврђено да су фалсификовани оловни жигови и неисправност по свим тачкама испитивања, сачини и подносиоцу захтјева достави рачун за неовлашћену потрошњу електричне енергије у износу од 6.448,15 КМ. Приликом одређивања периода неовлашћене потрошње, противна страна је правилно примијенила одредбу члана 90. став 3. Општих услова, узевши у обзир период од годину дана за обрачун неовлашћене потрошње. Приликом сачињавања обрачуна противна страна је одредила обрачунску снагу у складу са одредбом члана 91. став 2. тачка а. подтачка 3) Општих услова, будући да се неовлашћена потрошња одвијала на мјерном уређају, на начин да је обрачунска снага утврђена множењем мање вриједности номиналне струје главног осигурача са номиналним напоном, тако да је обрачун неовлашћене потрошње извршен производом одговарајуће обрачунске снаге и времена од четири сата дневно за годину дана. Поред тога, противна страна је у конкретном случају правилно примијенила и одредбу члана 92. став 8. Општих услова, на начин да је износ накнаде за неовлашћено утрошену електричну енергију умањила за количине електричне енергије регистроване на мјерном уређају за период за који се врши обрачун неовлашћене потрошње.

Увидом у уговор о купопродаји некретнина закљученим дана 30.04.2008. године у Бањој Луци између Глигић Војислава, као продавца и Мрђен Бојана, као купца, извршена је купопродаја куће у улици Владике Варнаве Настића број 9 у Бањој Луци. Чланом 6. овог уговора уговорне стране су се предвидјеле да купац ступа у посјед некретнина даном потписивања уговора, тј. од 30.04.2008. године, са којим даном све користи и терети у вези са предметном некретнином прелазе на купце. Имајући у виду да се подносилац захтјева у посједу објекта налази од 30.04.2008. године, као такав је одговоран за утврђену неовлашћену потрошњу, иако претходно регистровани крајњи купац на овом мјерном мјесту Глигић Војислав није обавијестио противну страну да је наступила промјена власништва над објектом у смислу одредбе члана 52. став 2. Општих услова, нити је подносилац захтјева као нови власник објекта закључио уговор о снабдијевању електричном енергијом прије уласка у посјед, односно прије коришћења електричне енергије у овом објекту у смислу одредбе члана 52. став 5. Општих услова.

Подносилац свој захтјев заснива на наводима да он није предузимао неовлашћене радње на мјерном мјесту. Имајући у виду чињенице да се подносилац захтјева налази у посједу објекта од 30.04.2008. године, да је неовлашћена потрошња установљена дана 06.11.2013. године, да је обрачун неовлашћене потрошње сачињен у складу са одредбом члана 91. став 2. тачка а. подтачка 3) Општих услова, да је период за обрачун неовлашћене потрошње од годину дана утврђен у складу са одредбом члана 90. став 3. Општих услова, подносилац захтјева је обавезан да плати обрачунати износ неовлашћено преузете електричне енергије. Правни основ за ову новчану обавезу проистиче из одредбе члана 48. став 2. Закона о заштити потрошача у Републици Српској ("Службени гласник Републике Српске", број 6/12), којом је прописано да се обавеза плаћања услуга мора односити само на стварног корисника и/или страну која је потписала уговор. Дакле, у овом случају није релевантна чињеница, нити се она утврђује у овом поступку, у погледу одговорности лица које је предузело неовлашћене радње на мјерном мјесту. За утврђивање обавезе плаћања износа неовлашћено преузете електричне енергије у складу са наведеним одредбама Општих услова је релевантна чињеница, да је електрична енергија у периоду који је обухваћен обрачуном неовлашћено преузете електиричне енергије, преузимана онемугућавањем правилног регистровања преузете електричне енергије и снаге. Индивидуализација одговорности за предузимање неовлашћених радњи на мјерном мјесту се утврђује у кривичном поступку пред надлежним судом, будући да се радњама оштећења жига и онемогућавања правилног регистровања утрошене електричне енергије стичу обиљежја посебних кривичних дјела, која се гоне по службеној дужности. Обрачун неовлашћено утрошене електричне се сачињава у складу са напријед наведеним одредбама Општих услова, а Општи услови су донесени на основу члана 23. алинеја 6. и одредбе члана 74. Закона о електричној енергији. Одредбом члана 74. Закона о електричној енергији утврђено је шта је предмет регулисања општих услова, односно таксативно је утврђено који односи треба да се уреде Општим условима. Између осталог, одредбом члана 74. тачка 12. Закона о електричној енергији јасно је прописано да се Општим условима уређује начин утврђивања количине и снаге неовлашћено утрошене електричне енергије, као и начин обрачуна и наплате неовлашћено утрошене електричне енергије.
С обзиром на напријед наведене чињенице, те наведене одредбе Закона о електричној енергији и Општих услова одбијен је у цјелости захтјев подносиоца којим оспoрава основ за обрачун утрошене електричне енергије, као неоснован, те је одлучено као у тачки 1. диспозитива овога рјешења.
И поред чињенице да је противна страна правилно примијенила одредбе Општих услова за обрачун неовлашћене потрошње на напријед описани начин, противна страна у изјашњењу није навела нити је доставила записнички утврђен податак о дозвољеном струјном оптерећењу прикључног вода, односно није овај податак користила код сачњавања обрачуна. Стога је тачком 2. диспозитива овог рјешења наложено противној страни да сачини нови обрачун неовлашћене потрошње користећи мању вриједност номиналне струје главног осигурача или дозвољеног струјног оптерећења прикључног вода. за утврђивање обрачунске снаге. Уколико је дозвољено струјно оптерећење прикључног вода мање од 63 А тј. од номиналне струје главних осигурача, потребно је сачинити нови обрачун неовлашћено преузете електричне енергије користећи тај податак.
Како се овај спор рјешава у скраћеном поступку, а трошкови поступка су били незнатни, те како ниједна странка у поступку није поднијела захтјев за накнаду трошкова, Регулаторна комисија је тачком 2. диспозитива рјешења одлучила да свака странка сноси своје трошкове, које је евентуално имала у овом поступку, а на основу члана 27. став 2. Закона о електричној енергији.
Правна поука се заснива на одредби члана 25. Закона о енергетици ("Службени гласник Републике Српске", број 49/09), те члану 5. и 15. Закона о управним споровима (''Службени гласник Републике Српске'', број 109/05 и 63/11).

Правна поука:
Ово рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном судом у Требињу у року од 30 дана од дана пријема рјешења.
 

Предсједник
Миленко Чокорило