Skip to Content

Rješenje: Bojan Mrđen, Banja Luka

Postavljeno u
Verzija prilagođena za štampanje

Broj: 01-86-8/14/R-84-138
Datum: 21.05.2014.

Na osnovu odredbi člana 28. stav 1. alineja 4. Zakona o električnoj energiji ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 8/08, 34/09, 92/09 i 1/11), člana 10. stav 1. alineja 9. Statuta Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske - Prečišćeni tekst ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 6/10), člana 33. stav 1. tačka g. Poslovnika o radu Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 59/10) i člana 74. Pravilnika o javnim raspravama i rješavanju sporova i žalbi ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 70/10), u skraćenom postupku rješavanja spora po zahtjevu Mrđen Bojana iz Banja Luke, ul. Vladike Varnave Nastića broj 9, protiv Mješovitog holdinga "ERS" - MP a.d. Trebinje - ZP "Elektrokrajina" a.d. Banja Luka, RJ "Elektrodistribucija“ Banja Luka, u vezi sa tarifama po kojima se električna energija isporučuje, odnosno osporavanjem obračuna neovlašćeno utrošene električne energije, Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske na 84. redovnoj sjednici održanoj 21. maja 2014. godine u Trebinju, donijela je
 

R J E Š E NJ E

1. ODBIJA SE zahtjev za rješavanje spora Mrđen Bojana iz Banja Luke od 07.02.2014. godine, kojim se osporava osnov za obračun neovlašćene potrošnje električne energije u iznosu od 6.448,15 KM, na mjernom mjestu naplatni broj 101030500 u ulici Vladike Varnave Nastića broj 9 u Banjoj Luci, kao neosnovan.

2. NALAŽE SE MH ERS ZP "Elektrokrajina" a.d. Banja Luka, RJ "Elektrodistribucija“ Banja Luka da sačini novi obračun neovlašćene potrošnje na način da obačunsku snagu utvrdi množenjem manje vrijednosti nominalne struje glavnog osigurača ili uređaja za ograničenje snage ili dozvoljenog strujnog opterećenja priključnog voda, sa nominalnim naponom.

3. Svaka stranka snosi svoje troškove koje je imala u ovom postupku.
 

O b r a z l o ž e nj e

Zahtjevom od 07.02.2014. godine, Mrđen Bojan iz Banja Luke, ul. Vladike Varnave Nastića br. 9, (u daljem tekstu: podnosilac zahtjeva), pokrenuo je postupak rješavanja spora kod Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske (u daljem tekstu: Regulatorna komisija), protiv Mješovitog holdinga "ERS" - MP a.d. Trebinje - ZP "Elektrokrajina" a.d. Banja Luka, RJ "Elektrodistribucija'' Banja Luka (u daljem tekstu: protivna strana), u vezi sa tarifama po kojima se isporučuje električna energija. Podnesenim zahtjevom se osporava osnov za obračun nevlašćene potrošnje električne energije koju je protivna strana ustanovila na mjernom mjestu podnosioca zahtjeva. Podnosilac u zahtjevu, između ostalog navodi, da mu je protivna strana dana 15.01.2014. godine pored računa za utrošenu električnu energiju za mjesec decembar 2013. godine, dostavila i obavještenje o navodnoj neovlašćenoj potrošnji električne energije u iznosu od 6.448,15 KM. Kako je ovaj iznos prikazan na računu redovne potrošnje za pomenuti mjesec, podnosilac navodi da je protivna strana postupajući po njegovom prigovoru, isti odbila u cjelosti kao neosnovan, a kojim je tražio da se izvrši korekcija ovog obračuna i da se ovaj dug otpiše kao nepostojeći. Podnosilac smatra da nije utrošio električnu energiju u iznosu od 6.692,39 KM koji dug u cjelosti osporava, a protivna strana mu nije dostavila izvod iz poslovne dokumentacije iz kojeg bi se vidjelo u kojem periodu je nastao iskazani dug za električnu energiju. Dalje navodi da kao kupac električne energije za posljednjih šest godina koliko boravi na ovoj adresi ima ujednačenu potrošnju električne energije, tako da nije neovlašćeno trošio električnu energiju i da se grije na drva. Poznato mu je da su radnici protivne strane tokom novembra 2013. godine zajedno sa policijskim službenicima dolazili i pregedali mjerno mjesto i da su tom prilikom utvrdili neke nepravilnosti na postavljenom pečatu, a da se mjerni uređaj nalazi na spoljnjem dijelu zgrade bez ikakve zaštite, tako da je pristup instalacijama omogućen i trećim licima. Podnosilac predlaže da Regulatorna komisija nakon sprovedenog postupka usvoji njegov zahtjev, naloži otpis obračunatog iznosa neovlašćene potrošnje i umanjenje dostavljenog računa ili sastavljanje novog obračuna neovlašćeno preuzete električne energije sa korekcijom u skladu sa propisima.

Na traženje Regulatorne komisije od 04.03.2014. godine, protivna strana je dana 01.04.2013. godine dostavila izjašnjenje i dokumentaciju u vezi sa zahtjevom podnosioca. U izjašnjenju je, između ostalog navedeno, da je predmet ovog spora utvrđivanje i obračun neovlašćeno utrošene električne energije na mjernom mjestu EDB: 101030500 koji je izvršen 03.12.2013. godine u iznosu od 6.448,15 KM. Dana 24.09.2001. godine izvršena je prijava mjernog mjesta EDB: 101030500 na ime krajnjeg kupca Gligić Vojislava. Dana 02.12.2013. godine na osnovu prijave obračunskog brojila za domaćinstvo od 11.11.2013. godine podnesene od strane podnosioca, na ovom mjernom mjestu, a prema kupoprodajnom ugovoru od 2008. godine, izvršena je promjena matičnih podataka prema kojima je umjesto Gligić Vojislava, podnosilac zahtjeva registrovan kao krajnji kupac. Protivna strana dalje navodi da je 06.11.2013. godine izvršena kontrola mjernog mjesta kojom je zapisnički konstatovano da su na brojilu utvrđene određene nepravilnosti na način da godina baždarenja ne odgovara godini proizvodnje brojila i oštećena službena plomba broj 052907 za koju ne postoji prateća naljepnica, da je skinuto brojilo broj 50206962 poslato na atest i zamijenjeno drugim brojilom broj 50207226, te da podnosilac zahtjeva nije želio da potpiše zapisnik. Skinuto brojilo broj 50206962 je dana 07.11.2013. godine dostavljeno Republičkom zavodu za standardizaciju i metrologiju Republike Srpske – Odjeljenje za verifikaciju. U odgovoru ovog zavoda je navedeno da se na trofaznom elektronskom brojilu aktivne i reaktivne električne energije broj 50206962 proizvođača ''ISKRA'' nalaze falsifikovani olovni žigovi Republičkog zavoda za standardizaciju i metrologiju RS KM B. Luka RS 11BiH 19 110, da je nađeno da su zalemljeni dodatni otpornici, a kod provjere rezultata tačnosti ustanovljeno je da brojilo nije dobro kod prekida dvije faze napona, te da ne mjeri - 66% kod ispitivanja brojčanika aktivne energije. Protivna strana dalje navodi da je dana 03.12.2013. godine dostavila podnosiocu zahtjeva obačun neovlapšćeno utrošene električne energije na osnovu člana 89, 90, 91. i 92. Opštih uslova za isporuku i snabdijevanje električnom energijom – Prečišćeni tekst (''Službeni glasnik Republike Srpske'', broj 90/12) – u daljem tesktu: Opšti uslovi, te važećih tarifnih stavova i zapisnički utvrđenog činjeničnog stanja i uzimajući u obzir rezultate tehničke ispravnosti brojila od strane Republičkom zavodu za standardizaciju i metrologiju Republike Srpske – Odjeljenje za verifikaciju. Podnosiocu zahtjeva je, kako navodi protivna strana, obračun neovlašćene potrošnje izvršen prema članu 89. stav 1. pod b) i g) Opštih uslova i uskladu sa članom 90. stav 2. i 3. Opštih uslova za period od godinu dana retroaktivno od zamjene brojila. Primjenom člana 91. stav 2 tačka a) podtačka 3) obračunska snaga utvrđena je množenjem manje vrijednosti nominalne struje glavnog osigurača ili uređaja za ograničenje snage ili dozvoljenog strujnog opterećenja priključnog voda sa nominalnim naponom, a primjenom tačke v) istog člana obračun neovlašćene potrošnje je izvršen proizvodom odgovarajuće obračunske snage i vremena od četiri sata dnevno za godinu dana, a zatim tako dobijena količina neovlašćeno utrošene električne energije umanjena za fakturisanu energiju primjenom člana 92. stav 8. Opštih uslova.
Regulatorna komisija je ocijenila da su stranke pribavile dovoljno dokaza na osnovu kojih se može pravilno i potpuno utvrditi činjenično stanje i donijeti pravedna odluka i bez posebnog saslušanja stranaka na formalnoj raspravi i dodatnog prikupljanja i izvođenja dokaza, te je na 82. redovnoj sjednici održanoj 11. aprila 2014. godine, donijela zaključak da se u ovom sporu donese odluka u skraćenom postupku. Na istoj redovnoj sjednici, Regulatorna komisija je utvrdila i nacrt rješenja u ovom postupku. Zaključak i nacrt rješenja su dostavljeni strankama, te je ostavljena mogućnost da stranke u roku od osam dana dostave komentare na navedene akte. Na internet stranici i oglasnoj tabli Regulatorne komisije objavljeno je obavještenje za javnost o rješavanju spora u skraćenom postupku, sa mogućnošću podnošenja komentara. U ostavljenom roku, stranke nisu dostavile komentare na zaključak i nacrt rjršenja.
U postupku rješavanja ovog spora izvršen je uvid u sljedeću dokumentaciju koju su stranke priložile: zahtjev za rješavanje spora od 07.02.2014. godine, odluku od 26.10.1995. godine, ugovor o korišćenju stana od 26.11.1995. godine, izvještaj o kontroli mjernog mjesta – direktno mjerenje od 07.10.2003. godine, ugovor o kupoprodaji od 30.04.2008. godine, potvrdu o zamjeni brojila od 23.08.2010. godine, nalog za rad od 24.09.2011. godine, zahtjev podnosioica za promjenu naziva mjernog mjesta od 06.11.2013. godine, zapisnik o izvršenoj kontroli mjernog mjesta od 06.11.2013. godine, potvrdu o zamjeni brojila od 06.11.2013. godine, nalog za rad od 11.11.2013. godine, prijavu obračunskog brojila za domaćinstvo do 11.11.2013. godine, izmjenu matičnih podataka kod mjernog mjesta od 02.12.2013. godine, račun za električnu energiju za mjesec decembar 2013. godine, dostavu obračuna o neovlašćeno preuzetoj električnoj energiji od 03.12.2013. godine, obračun neovlašćene potrošnje i nakande za neovlašćeno utrošenu električnu energiju, kontrolu ispravnosti brojila električne energije ser. broj 50206962 Republičkog zavoda za standardizaciju i metrologiju Republike Srpske – Odjeljenje za verifikaciju od 15.11.2013. godine, prigovor podnosioca upućen protivnoj strani na račun od 17.01.2014. godine, odgovor na prigovor protivne strane od 28.01.2014. godine, izjašnjenje protivne strane od 27.03.2014. godine, čitačke liste, energetsku karticu, karticu potrošača i karticu potrošača sa razdvijenim saldom energije i kamate.
Nakon razmatranja zahtjeva podnosioca, izjašnjenja protivne strane i uvida u priloženu dokumentaciju stranaka, utvrđene su sljedeće činjenice:

 u evidencijama protivne strane kao krajnji kupac električne energije na mjernom mjestu naplatni broj 10103055 u ulici Vladike Varnave Nastića broj 9 u Banjoj Luci do 02.12.2013. godine bio je registrovan Gligić Vojislav;

 na osnovu zahtjeva podnosioca za promjenu naziva mjernog mjesta zbog nastupanja promjene vlasništva nad objektom i prijave obračunskog brojila za domaćinstvo od 11.11.2013. godine, protivna strana je u svojim evidencijama dana 02.12.2013. godine evidentirala podnosioca zahtjeva kao krajnjeg kupca;

 ugovorom o kupoprodaji nekretnina zaključenim dana 30.04.2008. godine u Banjoj Luci između Gligić Vojislava, kao prodavca i Mrđen Bojana, kao kupca, izvršena je kupoprodaja kuće u ulici Vladike Varnave Nastića broj 9 u Banjoj Luci;

 članom 6. zaključenog kupoprodajnog ugovora ugovorne strane su predvidjele da kupac stupa u posjed nekretnina danom potpisivanja ugovora, tj. od 30.04.2008. godine, sa kojim danom sve koristi i tereti u vezi sa predmetnom nekretninom prelaze na kupce;

 prethodno registrovani krajnji kupac na ovom mjernom mjestu Gligić Vojislav nije obavijestio protivnu stranu da je nastupila promjena vlasništva nad objektom, niti je podnosilac zahtjeva kao novi vlasnik objekta zaključio ugovor o snabdijevanju prije ulaska u posjed, odnosno prije korišćenja električne energije u ovom objektu;

 prema podacima iz energetske kartice, na ovom mjernom mjestu je redovno očitavana potrošnja električne energije, a prema podacima iz kartice potrošača redovno su ispostavljani računi za utrošenu električnu energiju;

 dana 06.11.2013. godine protivna strana je izvršila kontrolu mjernog mjesta i konstatovala da na brojilu broj 50206962 godina baždarenja ne odgovara godini proizvodnje brojila i da je oštećena službena plomba broj 052907 za koju ne postoji prateća naljepnica;

 o utvrđenim nepravilnostima na mjernom mjestu sačinjen je zapisnik koji je odbio da potpiše podnosilac zahtjeva,

 protivna strana je tom prilikom izvršila skidanje brojila broj 50206962 i postavljanje brojila broj 50207226, što je konstatovano potvrdom o zamjeni brojila broj 21-11/13 od 06.11.2013. godine;

 skinuto brojilo broj 50206962, dana 07.11.2013. godine protivna strana je dostavila Republičkom zavodu za standardizaciju i metrologiju Republike Srpske – Odjeljenje za verifikaciju, radi kontrole njegove ispravnosti;

 kontrolom Republičkog zavoda za standardizaciju i metrologiju Republike Srpske – Odjeljenje za verifikaciju od 15.11.2013. godine, utvrđeno je da se na trofaznom elektronskom brojilu aktivne i reaktivne električne energije broj 50206962 proizvođača ''ISKRA'' nalaze falsifikovani olovni žigovi Republičkog zavoda za standardizaciju i metrologiju RS KM B. Luka RS 11BiH 19 110, da je nađeno da su zalemljeni dodatni otpornici, a kod provjere rezultata tačnosti ustanovljeno je da brojilo nije dobro po svim ispitnim tačkama;

 protivna strana je dana 03.12.2013. godine, a na osnovu rezultata ove kontrole, izvršila obračun neovlašćene potrošnje podnosiocu zahtjeva u iznosu od 6.448,15 KM za period od godinu dana primjenom odredbi Opštih uslova;

 podnosilac zahtjeva je prigovorom od 17.01.2014. godine osporio ovaj iznos koji mu je iskazan na računu za električnu energiju za mjesec decembar 2013. godine, a protivna strana je odgovorom na prigovor od 28.01.2014. godine odbila kao nesonovan prigovor podnosioca;

 podnosilac zahtjeva nije platio iznos neovlašćeno utrošene električne energije;

 podnosilac zahtjeva ostvaruje pravo na napajanje električnom energijom.


Na osnovu navedenih činjenica, u postupku je utvrđeno, da je zahtjev podnosioca, kojim osporava osnov za obračun neovlašćene potrošnje električne energije na mjernom mjestu naplatni broj 10103055, u cjelosti neosnovan.
Na osnovu priložene dokumentacije, a posebno zapisnika o ustanovljavanju neovlašćene potrošnje električne energije, nesporno je utvrđeno da je podnosilac zahtjeva neovlašćeno preuzimao električnu energiju na ovom mjernom mjestu. Kontrolom mjernog mjesta od 06.11.2013. godine utvrđeno je da je podnosilac zahtjeva trošio električnu energiju na način da je neovlašćena potrošnja izvršena onemogućavanjem pravilnog registrovanja preuzete električne energije i snage, a što predstavlja neovlašćenu potrošnju prema članu 89. stav 1. tačka b) Opštih uslova.
Protivna strana je imala osnova da na osnovu kontrole isprvnosti skinutog mjernog uređaja 50206962 koja je izvršena od strane Republičkog zavoda za standardizaciju i metrologiju Republike Srpske – Odjeljenje za verifikaciju dana 15.11.2013. godine, a kojom je utvrđeno da su falsifikovani olovni žigovi i neispravnost po svim tačkama ispitivanja, sačini i podnosiocu zahtjeva dostavi račun za neovlašćenu potrošnju električne energije u iznosu od 6.448,15 KM. Prilikom određivanja perioda neovlašćene potrošnje, protivna strana je pravilno primijenila odredbu člana 90. stav 3. Opštih uslova, uzevši u obzir period od godinu dana za obračun neovlašćene potrošnje. Prilikom sačinjavanja obračuna protivna strana je odredila obračunsku snagu u skladu sa odredbom člana 91. stav 2. tačka a. podtačka 3) Opštih uslova, budući da se neovlašćena potrošnja odvijala na mjernom uređaju, na način da je obračunska snaga utvrđena množenjem manje vrijednosti nominalne struje glavnog osigurača sa nominalnim naponom, tako da je obračun neovlašćene potrošnje izvršen proizvodom odgovarajuće obračunske snage i vremena od četiri sata dnevno za godinu dana. Pored toga, protivna strana je u konkretnom slučaju pravilno primijenila i odredbu člana 92. stav 8. Opštih uslova, na način da je iznos naknade za neovlašćeno utrošenu električnu energiju umanjila za količine električne energije registrovane na mjernom uređaju za period za koji se vrši obračun neovlašćene potrošnje.

Uvidom u ugovor o kupoprodaji nekretnina zaključenim dana 30.04.2008. godine u Banjoj Luci između Gligić Vojislava, kao prodavca i Mrđen Bojana, kao kupca, izvršena je kupoprodaja kuće u ulici Vladike Varnave Nastića broj 9 u Banjoj Luci. Članom 6. ovog ugovora ugovorne strane su se predvidjele da kupac stupa u posjed nekretnina danom potpisivanja ugovora, tj. od 30.04.2008. godine, sa kojim danom sve koristi i tereti u vezi sa predmetnom nekretninom prelaze na kupce. Imajući u vidu da se podnosilac zahtjeva u posjedu objekta nalazi od 30.04.2008. godine, kao takav je odgovoran za utvrđenu neovlašćenu potrošnju, iako prethodno registrovani krajnji kupac na ovom mjernom mjestu Gligić Vojislav nije obavijestio protivnu stranu da je nastupila promjena vlasništva nad objektom u smislu odredbe člana 52. stav 2. Opštih uslova, niti je podnosilac zahtjeva kao novi vlasnik objekta zaključio ugovor o snabdijevanju električnom energijom prije ulaska u posjed, odnosno prije korišćenja električne energije u ovom objektu u smislu odredbe člana 52. stav 5. Opštih uslova.

Podnosilac svoj zahtjev zasniva na navodima da on nije preduzimao neovlašćene radnje na mjernom mjestu. Imajući u vidu činjenice da se podnosilac zahtjeva nalazi u posjedu objekta od 30.04.2008. godine, da je neovlašćena potrošnja ustanovljena dana 06.11.2013. godine, da je obračun neovlašćene potrošnje sačinjen u skladu sa odredbom člana 91. stav 2. tačka a. podtačka 3) Opštih uslova, da je period za obračun neovlašćene potrošnje od godinu dana utvrđen u skladu sa odredbom člana 90. stav 3. Opštih uslova, podnosilac zahtjeva je obavezan da plati obračunati iznos neovlašćeno preuzete električne energije. Pravni osnov za ovu novčanu obavezu proističe iz odredbe člana 48. stav 2. Zakona o zaštiti potrošača u Republici Srpskoj ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 6/12), kojom je propisano da se obaveza plaćanja usluga mora odnositi samo na stvarnog korisnika i/ili stranu koja je potpisala ugovor. Dakle, u ovom slučaju nije relevantna činjenica, niti se ona utvrđuje u ovom postupku, u pogledu odgovornosti lica koje je preduzelo neovlašćene radnje na mjernom mjestu. Za utvrđivanje obaveze plaćanja iznosa neovlašćeno preuzete električne energije u skladu sa navedenim odredbama Opštih uslova je relevantna činjenica, da je električna energija u periodu koji je obuhvaćen obračunom neovlašćeno preuzete elektirične energije, preuzimana onemugućavanjem pravilnog registrovanja preuzete električne energije i snage. Individualizacija odgovornosti za preduzimanje neovlašćenih radnji na mjernom mjestu se utvrđuje u krivičnom postupku pred nadležnim sudom, budući da se radnjama oštećenja žiga i onemogućavanja pravilnog registrovanja utrošene električne energije stiču obilježja posebnih krivičnih djela, koja se gone po službenoj dužnosti. Obračun neovlašćeno utrošene električne se sačinjava u skladu sa naprijed navedenim odredbama Opštih uslova, a Opšti uslovi su doneseni na osnovu člana 23. alineja 6. i odredbe člana 74. Zakona o električnoj energiji. Odredbom člana 74. Zakona o električnoj energiji utvrđeno je šta je predmet regulisanja opštih uslova, odnosno taksativno je utvrđeno koji odnosi treba da se urede Opštim uslovima. Između ostalog, odredbom člana 74. tačka 12. Zakona o električnoj energiji jasno je propisano da se Opštim uslovima uređuje način utvrđivanja količine i snage neovlašćeno utrošene električne energije, kao i način obračuna i naplate neovlašćeno utrošene električne energije.
S obzirom na naprijed navedene činjenice, te navedene odredbe Zakona o električnoj energiji i Opštih uslova odbijen je u cjelosti zahtjev podnosioca kojim osporava osnov za obračun utrošene električne energije, kao neosnovan, te je odlučeno kao u tački 1. dispozitiva ovoga rješenja.
I pored činjenice da je protivna strana pravilno primijenila odredbe Opštih uslova za obračun neovlašćene potrošnje na naprijed opisani način, protivna strana u izjašnjenju nije navela niti je dostavila zapisnički utvrđen podatak o dozvoljenom strujnom opterećenju priključnog voda, odnosno nije ovaj podatak koristila kod sačnjavanja obračuna. Stoga je tačkom 2. dispozitiva ovog rješenja naloženo protivnoj strani da sačini novi obračun neovlašćene potrošnje koristeći manju vrijednost nominalne struje glavnog osigurača ili dozvoljenog strujnog opterećenja priključnog voda. za utvrđivanje obračunske snage. Ukoliko je dozvoljeno strujno opterećenje priključnog voda manje od 63 A tj. od nominalne struje glavnih osigurača, potrebno je sačiniti novi obračun neovlašćeno preuzete električne energije koristeći taj podatak.
Kako se ovaj spor rješava u skraćenom postupku, a troškovi postupka su bili neznatni, te kako nijedna stranka u postupku nije podnijela zahtjev za naknadu troškova, Regulatorna komisija je tačkom 2. dispozitiva rješenja odlučila da svaka stranka snosi svoje troškove, koje je eventualno imala u ovom postupku, a na osnovu člana 27. stav 2. Zakona o električnoj energiji.
Pravna pouka se zasniva na odredbi člana 25. Zakona o energetici ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 49/09), te članu 5. i 15. Zakona o upravnim sporovima (''Službeni glasnik Republike Srpske'', broj 109/05 i 63/11).

Pravna pouka:
Ovo rješenje je konačno. Protiv ovog rješenja može se pokrenuti upravni spor podnošenjem tužbe Okružnom sudom u Trebinju u roku od 30 dana od dana prijema rješenja.
 

Predsjednik
Milenko Čokorilo