Skip to Content

Рјешење: Meџлис исламске заједнице Сребреница

Постављено у
Верзија прилагођена за штампање

Број: 01-637-8/13/Р-81-85
Датум: 27.03.2014.


На основу одредби члана 28. став 1. алинеја 4. Закона о електричној енергији ("Службени гласник Републике Српске", број 8/08, 34/09, 92/09 и 1/11), члана 10. став 1. тачка 9. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске - Пречишћени текст ("Службени гласник Републике Српске", број 6/10), члана 33. став 1. тачка г. Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске ("Службени гласник Републике Српске", број 59/10) и члана 74. Правилника о јавним расправама и рјешавању спорова и жалби ("Службени гласник Републике Српске", број 70/10), у скраћеном поступку рјешавања спора по захтјеву Meџлиса исламске заједнице Сребреница, против МХ "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина'' а.д. Бијељина, РЈ ''Електродистрибуција'' Братунац у вези са тарифама по којима се испоручује електрична енергија, односно у вези са обрачуном неовлаштене потрошње електричне енергије, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске на 81. редовној сједници одржаној 27. марта 2014. године у Требињу, донијела је
 

Р Ј Е Ш Е Њ Е

1. ОДБИЈА СЕ захтјев подносиоца Meџлис исламске заједнице Сребреница број 02-10-184/13 од 25.12.2013. године, којим оспорава основ за обрачун неовлаштене потрошње на мјерном мјесту "Мектеб - Крушев До" идентификациони број 0042027170001003, које се налази објекту у улици Крушев До бб у Сребреници, као неоснован.
2. НАЛАЖЕ СЕ МХ "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина'' а.д. Бијељина, РЈ ''Електродистрибуција'' Братунац да изврши корекцију обрачуна неовлаштене потрошње у дијелу који се односи на обрачун накнаде за обрачунску снагу у износу од 71,00 КМ, тe да не задужује подносиоца захтјева за овај износ.
3. Свака странка сноси своје трошкове које је имала у овом поступку.
 

О б р а з л о ж е њ е

Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија) примила је дана 30.12.2013. године захтјев за рјешавање спора Меџлиса исламске заједнице Сребреница број 02-10-184/13 од 25.12.2013. године, (у даљем тексту: подносилац захтјева), против МХ "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина'' а.д. Бијељина, РЈ ''Електродистрибуција'' Братунац (у даљем тексту: противна страна) у вези са тарифама по којима се електрична енергија испоручује, односно у вези са оспоравањем обрачуна неовлаштене потрошње електричне енергије. Подносилац захтјева приговора на обрачун неовлаштене потрошње електричне енергије за објекат "Мектеб Крушев До", коју је противна страна утврдила дана 02.10.2013. године и када је констатовано да је скинута пломба са главног осигурача и мјерног уређаја, те да је скинут поклопац на бројилу и један "мјерни мост на прикључници". Даље се наводи да је након утврђивања неовлаштене потрошње дана 02.10.2013. године, противна страна истог дана извршила обуставу испоруке електричне енергије мјерном мјесту подносиоца захтјева. У овом захтјеву подносилац је истакао и да редовно измирује своје обавезе по основу испоручене електричне енергије за наведени објекат, те да није одговоран за недозвољене радње на мјерном мјесту. Такође, подносилац је истакао да се наведени објекат користи само два пута годишње, да у истом нема већих потрошача електричне енергије, те да је бројило диступно и другим лицима. У захтјеву је указано да постоји несагласност у подацима о очитању мјерног мјеста из рачуна за електричну енергију и Записника о контролном прегледу мјерног мјеста, као и да противна страна и након обуставе испоруке електричне енергије врши обрачун накнаде за обрачунску снагу. С обзиром да се не сматра одговорним за неовлаштену потрошњу електричне енергије, подносилац захтјева је Регулаторној комисији поднио захтјев за рјешавaње спора са противном страном.
Регулаторна комисија је након разматрања захтјева подносиоца, исти доставила противној страни ради изјашњења, а које је противна страна доставила Регулаторној комисији дана 17.02.2014. године. У изјашњењу је наведено да је подносилац захтјева евидентиран као крајњи купац на више мјерних мјеста, која су доступна за очитање, а сва мјерна мјеста подносиоца се редовно очитавају и подносиоцу се редовно врши фактурисање рачуна за утрошену електричну енегрију, на коме је видљив обрачун електричне енергије за свако мјерно мјесто посебно. Противна страна наводи да је 02.10.2013. године, на основу налога за рад број 13966 извршен контролни преглед мјерног мјеста подносиоца "Мектеб- Крушев До" Сребреница, када је утврђено постојање неовлаштене потрошње електричне енергије, односно утврђено је, да је са главног осигурача снаге 63 А скинута пломба, да је са бројила број 7170988 скинут поклопац, те да је на бројилу скинут један мјерни мост. Утврђено стање је констатовано записнички дана 02.10.2013. године и то Записником о утврђивању неовлаштене потрошње електричне енергије број 01155 и Записником о контролном прегледу мјерног мјеста по налогу број 13966, а истог дана извршено је искључење мјерног мјеста, што је констатовано Записником о извршеном искључењу мјерног мјеста по налогу број 13966. Записник о утврђивању неовлаштене потрошње електричне енергије су поред овлаштених лица дистрибутера, потписали припадници МУП РС, који су по пријави изашли на лице мјеста, као и свједок Фехим Хабибовић. Противна страна наводи да је примјењујући одредбе Општих услова за испоруку и снабдијевање електричном енергијом - Пречишћени текст (Службени гласник Републике Српске" број 90/12) - у даљем тексту: Општи услови, извршила обрачун неовлаштене потрошње за период од годину дана и подносиоцу захтјева по том основу фактурисала износ од 2.201,26 КМ, на који износ гласи и Пореска фактура број 05000326 од 22.10.2013. године. У изјашњењу се наводи да је подносилац захтјева приговорио на наведени обрачун, на који му је одговорено и том приликом је поучен на могућност обраћања Регулаторној комисији. Противна страна је навела да се након обуставе испоруке електричне енергије не врши обрачун накнаде за обрачунску снагу, тако да је неоснован навод подносиоца којим тврди другачије. У изјашњењу је указано на грешку у позивању на одговарајуће чланове Општих услова, којима се прописују видови неовлаштене потрошње, али да је и поред тога сачињен одговарајући обрачун неовлаштене потрошње. С обзиром на наведене чињенице и доказе, противна страна предлаже да се захтјев подносиоца одбије као неоснован.
Након разматрања свих прикупљених доказа у овом поступку Регулаторна комисија је оцијенила да су странке прибавиле довољно доказа на основу којих се може правилно и потпуно утврдити чињенично стање и донијети праведна одлука и без посебног саслушања странака и додатног прикупљања и извођења доказа. С обзиром на ту чињеницу Регулаторна комисија је на 79. редовној сједници одржаној 26.02.2014. године, донијела закључак да се овај спор рјешава у скраћеном поступку, истовремено је утврдила и нацрт рјешења у овом поступку. Закључак и нацрт рјешења су достављени странкама, којима је остављена могућност да у року од осам дана доставе коментара на наведене акте. Поред тога, на интернет страници и огласној табли Регулаторне комисије објављено је и обавјештење за јавност о рјешавању спора у скраћеном поступку, у којем је такође указано на могућност подношења коментара на наведене акте. У остављеном року, странке нису доставиле коментаре на ове акте.
Приликом рјешавања овог спора извршен је увид у сљедећу документацију: Захтјев за рјешавање спора Меџлиса исламске заједнице Сребреница број 02-10-184/13 од 25.12.2013. године, Изјашњење противне стране о захтјеву подносиоца број 5943-4/13 од 05.02.2014. године, Записник о утврђивању неовлаштене потрошње електричне енергије број 01155 од 02.10.2013. године, Записник о контролном прегледу мјерног мјеста по налогу број 13966 од 02.10.2013. године, Налог за рад број 13966 од 02.10.2013. године, Записник о извршеном искључењу крајњег купца по налогу број 13966 од 02.10.2013. године, Обрачун нерегистроване енергије број 1097/13 од 04.10.2013. године, Доставу фактуре за накнаду неовлаштене потрошње електричне енергије број 5582/13 од 22.10.2013. године, Пореску фактуру број 05000326 од 22.10.2013. године, Одговор по приговору број 5943-1/13 од 08.11.2013. године, Допис противне стране број 5943-2/13 од 11.11.2013. године, Приговор подносиоца број 02-04-1-161/13 од 01.11.2013. године, рачуне за испоручену електричну енергију за мјерно мјесто идентификациони број 0042027170001003 "Мектеб-Крушев До", Податке о вирманским потрошачима од 11.02.2014. године, Картицу купца број 42000390 и Енергетску картицу идентификациони број 0042027170001003.
Након разматрања захтјева подносиоца, изјашњења противне стране и увида у приложену документацију странака, утврђене су сљедеће чињенице:
- Подносилац захтјева је у евиденцијама противне стране евидентиран као крајњи купац на више мјерних мјеста, а између осталог и као крајњи купац у категорији потрошње "домаћинство" на мјерном мјесту идентификациони број 0042027170001003, које се налази у објекту ''Мектеб Крушев До'' у Сребреници;
- Дана 02.10.2013. године на основу налога за рад број 13966, извршена је контрола мјерног мјеста подносиоца захтјева, када је утврђено да су скинуте пломбе са главног осигурача и поклопца бројила, као и да је скинут мјерни мост на прикључници бројила, а што је констатовано Записником о утврђивању неовлаштене потрошње електричне енергије број 01155 од 02.10.2013. године и Записником о контролном прегледу мјерног мјеста по налогу број 13966 од 02.10.2013. године;
- Записником о утврђивању неовлаштене потрошње констатовано је, да је снага главног осигурача 63А, као и да је пресјек проводника од главног осигурача до бројила 1x6 mm2, а што одговора дозвољеном струјном оптерећењу овог вода од 52 А;
- Прегледу мјерног мјеста од 02.10.2013. године су поред овлаштених радника противне стране присуствовали су и припадници МУП РС, као и свједок Хабибовић Фехим;
- Противна страна је дана 02.10.2013. године извршила обуставу испоруке електричне енергије на мјерном мјесту подносиоца захтјева, што је констатовано Записником о извршеном искључењу крајњег купца по налогу број 13966 од 02.10.2013. године;
- Након обуставе испоруке електричне енергије на мјерном мјесту подносиоца захтјева противна страна не врши обрачун и фактурисање накнаде за обрачунску снагу;
- Дана 04.10.2013. године противна страна је сачинила обрачун неовлаштено преузете електричне енергије и дана 22.10.2013. године подносиоцу захтјева по том основу издала Пореску фактуру број 05000326 у износу од 2.201,26 КМ;
- Приликом обрачуна неовлаштене потрошње, противна страна је за период од годину дана обрачунала и накнаду за обрачунску снагу у укупном износу од 71,00 КМ, иако је ова накнада већ једном фактурисана подносиоцу захтјева уз рачуне за утрошену електричну енергију;
- На мјерном мјесту подносиоца захтјева идентификациони број 0042027170001003, последњи пут је евидентирана потрошња електричне енергије у децембру 2012. године у износу од 664 kWh, што је утврђено из енергетске картице за ово мјерно мјесто;
- Мјерно мјесто подносиоца захтјева је редовно очитавано и подносиоцу захтјева су редовно испостављани рачуни за испоручену електричну енергију;
- Подносилац захтјева није извршио плаћање износа који му је фактурисан по основу неовлаштене потрошње електричне енергије.
Из достављене документације је утврђено да је подносилац захтјева у евиденцијама противне стране евидентиран као крајњи купац на мјерном мјесту идентификациони број 0042027170001003, које се налази у објекту ''Мектеб Крушев До'' у Сребреници. Неспорно је утврђено да је противна страна дана 02.10.2013. године поступајући по Налогу за рад број 13966, извршила преглед наведеног мјереног мјеста, којом приликом је утврђено да су скинуте пломбе са главног осигурача и поклопца бројила, те да је скинут мјерни мост на прикључници бројила. Утврђено стање на лицу мјеста констатовано је Записником о утврђивању неовлаштене потрошње електричне енергије број 01155 од 02.10.2013. године и Записником о контролном прегледу мјерног мјеста по налогу број 13966 од 02.10.2013. године. Такође, прегледу мјерног мјеста су поред овлаштених лица противне стране присуствовали и припадници МУП РС, као и свједок Хебибовић Фехим, који нису имали примједби на сачињени записник. Имајући у виду наведено чињенично стање, које је утврђено непосредно на лицу мјеста, постојао је основ за обрачун неовлаштене потрошње електричне енерије из члана 89. став 1. тачка б) Општих услова. С обзиром да је контролом мјерног мјеста утврђено да је скинут и мјерни мост са прикључнице бројила, потребно је указати да се у овом случају ради о онемогућавању правилног регистровања преузете електричне енергије, као виду неовлаштене потрошње из члана 89. став 1. тачка б) Општих услова. На мјерном мјесту подносиоца захтјева је констатована и повреда пломби на главном осигурачима и поклопцу бројила, што је такође један од видова неовлаштене потрошње прописан Општим услова, али исти није узет приликом обрачуна неовлаштене потрошње, јер нема основа да се на истом мјерном мјесту за исти период изврши обрачун неовлаштено преузете електричне енергије за два вида неовлаштене потрошње. Дакле, обрачун неовлаштено преузете електричне енергије по основу самовољног скидања или оштећења пломбе врши само у ситуацији када нису предузимане друге неовлаштене радње на мјерном мјесту. С обзиром на наведено чињенично стање, противна страна је дана 04.10.2013. године на основу одредбе члана 92. став 5. Општих услова сачинила обрачун неовлаштене потрошње и дана 22.10.2013. године подносиоцу захтјева издала Пореску фактуру број 05000326 у износу од 2.201,26 КМ. Што се тиче обрачуна неовлаштене потрошње противна страна је правилно примјенила одредбе Општих услова, тако да је приликом израчуна обрачунске снаге примјењена одредба члана 91. став 2. тачка а) подтачка 3) Општих услова, јер је узета вриједност дозвољена струјног оптерећења проводника од 52 А као мања вриједност у односу на номиналну струју главног осигурача од 63 А. За израчун количине неовлаштено утрошене електричне енергије примјењена је одредба члана 91. става 2. тачка в) подтачка 1) и 2) Општих услова, јер се ради о крајњем купцу из категорије "домаћинство", а за израчун су узета четири часа дневно за цијели период неовлаштене потрошње. У овом случају су код обрачуна неовлаштене потрошње правилно примјењени тарифни ставови у складу са одредбом члана 92. став 2. тачка а) Општих услова. Што се тиче периода за обрачун неовлаштене потрошње у овом случају је узет период од годину дана, а на основу одредбе члана 90. став 2. и 3. Општих услова, јер се није могао утврдити почетак једне или више неовлаштених радњи. Такође, на овом мјерном мјесту у последњих годину дана није било контрола дистрибутера, нити је дистрибутер сачињавао записнике о контроли мјерног мјеста у смислу члана 90. став 4. Општих услова. Иако је противна страна правилно примјенила напријед наведене одредбе Општих услова, које се примјењују приликом обрачуна неовлаштене потрошње, увидом у обрачун неовлаштене потрошње утврђено је да је подносиоцу захтјева за период неовлаштене потрошње, фактурисана и накнада за обрачунску снагу у износу од 71,00 КМ, иако је ова накнада већ једном фактурисана подносиоцу захтјева, а што је утврђено из рачуна за утрошену електричну енергију за мјерно мјесто подносиоца захтјева. С обзиром да је ова накнада два пута фактурисана подносиоцу захтјева, то је потребно извршити корекцију обрачуна неовлаштене потрошње, у дијелу који се односи на обрачун накнаде за обрачунску снагу у укупном износу од 71,00 КМ, тако да се подносилац захтјева не задужује за овај износ, а како је то одлучено у диспозитиву овог рјешења.
Противна страна је након утврђивања неовлаштене потрошње електричне енергије, на основу одредбе члана 81. алинеја 4. Закона о електричној енергији и члана 97. став 1. тачка з) Општих услова, дана 02.10.2013. године без претходног упозорења извршила обуставу испоруке електричне енергије на мјерном мјесту подносиоца захтјева, што је констатовано Записником о извршеном искључењу крајњег купца по налогу број 13966 од 02.10.2013. године. Такође, након обуставе испоруке електричне енергије на мјерном мјесту идентификациони број 0042027170001003, противна страна на основу члана 102. Општих услова од новембра 2013. године не врши обрачун накнаде за обрачунску снагу, а што је утврђено из картице купца и рачуна за испоручену електричну енергију за ово мјерно мјесто, па су неосновани наводи подносиоца изнесени у захтјеву, да му се и након обуставе испоруке електричне енергије обрачунава и фактурише накнада за обрачунску снагу. Што се тиче навода подносиоца захтјева у којима приговара да му је противна страна и за октобар 2013. године фактурисала накнаду за обрачунску снагу, иако је у том мјесецу обустављена испорука електричне енергије, исти су неосновани, јер је противна страна примјенила одредбу члана 92. став 7. Општих услова, којом је прописано да се за мјесец у којем је утврђена неовлаштена потрошња електричне енергије, независно о утврђеном броју дана, утврђује мјесечна накнада за снагу.
Имајући у виду наводе подносица захтјева да је бројило било доступно и другим лицима, односно да су и друга лица могла предузети недозвољене радње на бројилу, потребно је указати да у овом случају то није релевантна чињеница у погледу одговорности лица које је предузело неовлаштене радње на мјерном мјесту, јер се та чињеница не утврђује у овом поступку. За утврђивање обавезе плаћања износа неовлаштено преузете електричне енергије у складу са наведеним одредбама Општих услова релевантна је чињеница, да електрична енергија у периоду који је обухваћен обрачуном неовлаштено преузете електричне енергије, није мјерена, због предузетих неовлаштених радњи на бројилу. С обзиром на чињеницу да су пломбе на главном осигурачу и поклопцу бројила скинуте, чиме је омогућен неовлаштен приступ бројилу, те да је скинут мјерни мост на прикључници бројила, чиме је онемогућено мјерење електричне енергије, у овом случају се ради о онемогућавању правилног регистровања преузете електричне енергије, као виду неовлаштене потрошње из члана 89. став 1. тачка б) Општих услова, па је противна страна правилно примјенила одредбе Општих услова, којима су прописани видови неовлаштене потрошње и начин обрачуна неовлаштене потрошње. Потребно је указати и да се обрачун неовлаштено утрошене електричне енергије сачињава у складу са напријед наведеним одредбама Општих услова, а који су донесени на основу одредбе члана 23. алинеја 6. и члана 74. Закона о електричној енергији. Одредбом члана 74. Закона о електричној енергији утврђено је шта је предмет регулисања Општих услова, односно таксативно је утврђено, који односи треба да се уреде Општим условима. Између осталог, одредбом члана 74. тачка 12. Закона о електричној енергији јасно је прописано да се Општим условима уређује начин утврђивања количине и снаге неовлаштено утрошене електричне енергије, као и начин обрачуна и наплате неовлаштено утрошене електричне енергије. Обрачуном неовлаштено преузете електричне енергије се у ствари утврђује количина испоручене електричне енергије у складу са прописима, будући да испоручена електрична енергија није измјерена услијед предузимања неовлаштених радњи на мјерном мјесту.
Није се могао прихватити навод подносиоца да постоји несагласност у подацима о очитању мјерног мјеста из рачуна за утрошену електричну енергију и Записника о контролном прегледу мјерног мјеста, јер ово у суштини не утиче на одлуку о захтјеву.
Имајући у виду напријед наведено, а посебно чињеницу да је у овом случају неспорно утврђено постојање неовлаштене потрошње на бројилу, те да је обрачун неовлаштене потрошње сачињен у складу са одредбама Општих услова, осим у дијелу који се односи на фактурисање накнаде за обрачунску снагу, за који је наложена корекцију овог обрачуна, одлучено је као у тачки 1. и 2. диспозитива овог рјешења.
Како се овај спор рјешава у скраћеном поступку и да су трошкови поступка били незнатни, те да ниједна странка у поступку није поднијела захтјев за накнаду трошкова, Регулаторна комисија је тачком 3. диспозитива овог рјешења одлучила да свака странка сноси своје трошкове, које је евентуално имала у овом поступку, а на основу члана 27. став 2. Закона о електричној енергији.
Правна поука се заснива на одредби члана 25. Закона о енергетици ("Службени гласник Републике Српске", број 49/09), те члану 5. и 15. Закона о управним споровима (''Службени гласник Републике Српске'', број 109/05 и 63/11).

Правна поука:
Ово рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном судом у Требињу у року од 30 дана од дана пријема рјешења.
 

Предсједник
Миленко Чокорило