Skip to Content

Рјешење: Романа Макић, Бијељина

Постављено у
Верзија прилагођена за штампање

Број: 01-561-9/13/Р-81-83
Датум: 27.03.2014.


На основу одредби члана 28. став 1. алинеја 4. Закона о електричној енергији ("Службени гласник Републике Српске", број 8/08, 34/09, 92/09 и 1/11), члана 10. став 1. тачка 9. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске - Пречишћени текст ("Службени гласник Републике Српске", број 6/10), члана 33. став 1. тачка г. Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске ("Службени гласник Републике Српске", број 59/10) и члана 74. Правилника о јавним расправама и рјешавању спорова и жалби ("Службени гласник Републике Српске", број 70/10), у скраћеном поступку рјешавања спора по захтјеву Макић Романе из Бијељине, против Мјешовитог холдинга "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ "Електродистрибуција" Бијељина, у вези са тарифама по којима се енергија испоручује, односно у вези са оспоравањем обрачуна неовлашћене потрошње електричне енергије, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске на 81. редовној сједници одржаној 27.03.2014. године у Требињу, донијела је
 

Р Ј Е Ш Е Њ Е

1. УСВАЈА СЕ захтјев Макић Романе из Бијељине којим оспорава основ за обрачун неовлашћено утрошене електричне енергије и налаже се Мјешовитом холдингу "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ "Електродистрибуција" Бијељина да стави ван снаге обрачун неовлашћене потрошње електричне енергије број: 11875/13 од 27.09.2013. године на мјeрном мјесту ИД број 0041017000004001 у објекту на адреси Трг Краља Петра број 15, те да у картици крајњег купца Макић Романе из Бијељине, изврши одобрење за износ од 6.978,26 КМ.
2. Свака странка сноси своје трошкове које је имала у овом поступку.
 

О б р а з л о ж е њ е

Захтјевом од 13.11.2013. године, који је у Регулаторној комисији за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија) примљен 14.11.2013. године, Макић Романа из Бијељине, (у даљем тексту: подносилац захтјева) покренула је поступак рјешавања спора против Мјешовитог холдинга "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ "Електродистрибуција" Бијељина (у даљем тексту: противна страна), у вези са тарифама по којима се енергија испоручује, односно у вези са оспоравањем обрачуна неовлашћене потрошње електричне енергије. Подносилац захтјева оспорава одговор по приговору, у вези са обрачуном неовлаштено утрошене електричне енергије у њеном објекту јер су дистрибутивне пломбе на мјерном уређају биле исправне, а да утврђена неисправност државних пломби није узрокована њеним дјеловањем. Подносилац даље наводи да је дана 24.09.2013. године извршена обустава испоруке електричне енергије због сумње у неовлаштено трошење електричне енргије, а мјерни уређај број 1790041 упућен на контролу исправности. Контролом исправности предметног бројила, које је баждарено 1992. године, у овлаштеној баждарници утврђено је да има грешку од 3% а да на бројчанику није било трагова дјеловања на исти. Због напријед наведеног подносилац сматра да га је противна страна неосновано задужила за обрачун неовлаштено утрошене електричне енергије на овом мјерном мјесту.
Регулаторна комисија је захтјев подносиоца доставила противној страни ради изјашњења о истом и достављања расположиве документације која је значајна за одлучивање о овом захтјеву. У изјашњењу противне стране, које је Регулаторној комисији достављено дана 17.01.2014. године је, између осталог наведено, да је подносилац захтјева, као крајњи купац у евиденцијима противне стране евидентиран у категорији потрошње домаћинство дана 31.03.1997. године. Подносилац је са противном страном закључио Уговор о снабдијевању број 2660/09-12-880 од 12.04.2012. године, којом приликом је, према изјави подносиоца мјерно мјесто прешло у власништво дистрибутера. Приликом предаје мјерног мјеста у власништво дистрибутера није обављен преглед мјерног уређаја и прикључка од стране дистрибутера, већ је све прихваћено у стању у каквом је био у моменту предаје. Радници противне стране су дана 24.09.2013. године извршили контролу овог мјерног мјеста којом приликом је записнички констатовано да су на мјерном уређају број: 1790041, типа Т22ЦД, произвођача Искра оштећене двије државне пломбе (покидана жица), а да треће пломбе уопште нема на бројилу. Поред тога је утврђено да у унутрашњости бројила постоје трагови оштећења, док је преостали дио инсталације исправан. Након тога извршено је демонтирање наведеног мјерног уређаја ради његове ванредне контроле и баждарења, те је пломбирано пломбом број 46. Том приликом сачињен је записник број:004937 о контролном прегледу мјерног мјеста и Записник број:0077 о утврђивању неовлашћене потрошње, које је подносилац примио и потписао. Због постојања основа сумње у вршење недозвољених радњи на мјерном уређају исти је упућен на ванредну контролу исправности. Наведеном контролом, која је обављена у Одјељењу баждарнице противне стране, утврђено је да контролисани мјерни уређај региструје умањену пропуштену енергију за 3 %. Приликом отварања бројила је констатовано да недостаје један шараф који причвршћује натписну плочицу, те да је према траговима на поклопцу бројила и на натписној плочици евидентно да је испитивано бројило више пута отварано, али да нема видљивих оштећења на бројилу. Након обављене контроле мјерно мјесто подносиоца је искључено са дистрибутивне мреже на кровном носачу у складу са одредбом члана 97. став 1. тачка з) Општих услова за испоруку и снабдијевање електричном енергијом - Пречишћени текст ("Службени гласник Републике Српске", број 90/12 - у даљем тескту: Општи услови). Противна страна даље наводи да је утврђено чињенично стање представљало основ за обрачун неовлаштено утрошене електричне енергије број: 11875/13, који је сачињен дана 27.09.2013. године у складу са одредбама Општих услова на износ од 6.978,26 КМ. Дана 04.10.2013. године подносилац захтјева је поднио приговор на наведени обрачун оспоравајући и основ за обрачун неовлашћене потрошње јер се не сматра одговорним за утврђено чињенично стање, те да је прикључење нерегистрованог бројила искључиво грешка трећих лица, односно поступајућег радника противне стране приликом првог прикључења мјерног мјеста подносиоца на дистрибутивну мрежу.
Регулаторна комисија је оцијенила да су странке прибавиле довољно доказа на основу којих се може правилно и потпуно утврдити чињенично стање и донијети праведна одлука и без посебног саслушања странака и додатног прикупљања и извођења доказа, те је на 79. редовној сједници одржаној 26. фебруара 2014. године, донијела закључак да се у овом спору донесе одлука у скраћеном поступку. На истој редовној сједници, Регулаторна комисија је утврдила и нацрт рјешења у овом поступку. Закључак и нацрт рјешења су достављени странкама, те је остављена могућност да странке у року од осам дана доставе коменатаре на наведене акте. На интернет страници и огласној табли Регулаторне комисије објављено је обавјештење за јавност о рјешавању спора у скраћеном поступку, са могућношћу подношења коментара. Противна страна је доставила коментаре на нацрт рјешења. Увидом у повратницу утврђено је да је подносилац захтјева закључак и нацрт рјешења примио 06.03.2014. године, тако да је рок од осам дана за достављање коментара на ове акте истекао 14.03.2014. године. Будући да је противна страна коментаре предала на пошту 19.03.2014. године, исти су неблаговремени и као такви се нису могли узети у разматрање приликом доношења коначног рјешења. Поред тога, што су коментари противне стране неблаговремени, у њима нису изнесене нове чињенице и околности, нити достављени докази којима би се потврдили наводи из коментара. Дакле, наводи из коментара су у ствари поновљени наводи из изјашњења противне стране који су у потпуности размотрени приликом утврђивања нацрта рјешења, односно противна страна се и у коментарима позивала на неовлаштену потрошњу која је проузрокована оштећењем "државног жига", односно жига Завода за стандардизацију и метрологију Републике Српске.
У поступку рјешавања овог спора извршен је увид у сљедећу документацију коју су странке приложиле: захтјев за рјешавање спора од 13.11.2013. године, уговор о снабдијевању број 2660/09-12-880 од 12.04.2012. године, рачуне за испоручену електричну енергију за 2012. и 2013. годину, записник број: 004937 о контролном прегледу мјерног мјеста, записник број: 0077 о утврђивању неовлашћене потрошње, извјештај о контроли мјерног мјеста - директно мјерење од 06.06.2013, записник о ванредној контроли уређаја од 27.09.2013. године, обрачун нерегистроване електричне енергије број: 10875/13 који је сачињен дана 27.09.2013. године, пореску фактуру број 05000316 од 30.09.2013. године, приговор на пореску фактуру од 04.10.2013. године, одговор на приговор број 5383-1/13 од 11.10.2013. године, изјашњење противне стране од 17.01.2014. године, те картицу обрачуна подносиоца захтјева.
Након разматрања захтјева подносиоца, изјашњења противне стране и увида у приложену документацију странака, утврђене су сљедеће чињенице:
• подносилац захтјева, као крајњи купац у евиденцијима противне стране евидентиран је на мјерном мјесту ИД број 0041017000004001, у категорији потрошње домаћинство дана 31.03.1997. године;
• подносилац је закључио Уговор о снабдијевању број 2660/09-12-880 од 12.04.2012. године;
• приликом предаје мјерног мјеста у власништво дистрибутера противна страна није обавила преглед мјерног уређаја и прикључка;
• дана 24.09.2013. године радници противне стране су извршили контролу овог мјерног мјеста о чему је сачињен записник број:004937 у коме је наведено да се ради о мјерном уређају број: 1790041, типа Т22ЦД, произвођача Искра које је произведено 1974. године, а баждарено 1992. Године, те да пломбе на прикључници нису скинуте нити оштећене;
• у Записнику број: 0077 о утврђивању неовлашћене потрошње је констатовано да су на мјерном уређају број: 1790041, типа Т22ЦД, произвођача Искра оштећене двије државне пломбе (покидана жица), а да треће пломбе уопште нема на бројилу, те да у унутрашњости бројила постоје трагови оштећења, док је преостали дио инсталације исправан;
• извршено је демонтирање наведеног мјерног уређаја ради његове ванредне контроле и баждарења, те је пломбирано пломбом број 46;
• ванредном контролом исправности мјерног уређаја која је обављена у Одјељењу баждарнице Мјешовитог холдинга "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина, утврђено је да бројчаник испитиваног мјерног уређаја има грешку од 3%, да је исто отварано више пута али видљивих оштећења на бројчанику нема;
• на основу утврђеног чињеничног стања дана 27.09.2013. године сачињен је обрачун накнаде за неовлаштено утрошену електричну енергију број: 10875/13 и пореска фактура број 05000316 на износ од 6.978,27 КМ;
• подносилац захтјева је противној страни доставио приговор на пореску фактуру број 05000316, односно на испостављени обрачун накнаде за неовлашћено утрошену електричну енергију;
• противна страна је одбила приговор подносиоца захтјева одговором од 11.10.2013. године.
На основу приложене документације утврђено је да је крајњи купац Макић Романа из Бијељине која је регистрована на мјерном мјесту ИД број 0041017000004001 на адреси Трг Краља Петра број 15 закључила Уговор о снабдијевању дана 12.04.2012. године, којом приликом је мјерно мјесто предато у власништво противне стране. Приликом предаје мјерног мјеста у његово власништво дистрибутер није обавио преглед мјерног уређаја и прикључка. Радници противне стране су дана 24.09.2013. године извршили контролу овог мјерног мјеста којом приликом је записнички констатовано да је предметни мјерни уређај број: 1790041, типа Т22ЦД, произвођача Искра, произведен 1974. године, а баждарен 1992. године. Истовремено, у наведеном записнику је констатовано да пломбе на прикључници нису скинуте нити оштећене. У записнику о утврђивању неовлашћене потрошње је констатовано да су оштећене двије државне пломбе (покидана жица), а да треће пломбе уопште нема на бројилу. Ванредном контролом исправности мјерног уређаја која је обављена у Одјељењу баждарнице противне стране утврђено је да контролисани мјерни уређај има грешку од 3 %.
На основу изведених доказа утврђено је да је регистровање преузете електричне енергије на наведеном мјерном мјесту вршено са мјерним уређајем коме је истекаo рок верификације, односно увјерење о верификацији (исправности) 2002. године, те да је подносилац захтјева 2012. године предао мјерно мјесто у власништво противне стране. Налазом контролe исправности мјерног уређаја која је обављена у Одјељењу баждарнице противне стране, утврђено је да је бројчаник испитиваног мјерног уређаја имао грешку од 3 %, односно грешку која није два пута већа од класе тачности у смислу одредбе члана 79. став 2. Општих услова, те да није било видљивих оштећења на бројчанику. Имајући у виду чињенице да је налазом исправности мјерног уређаја који је извршила противна страна, утврђено да се мјерни уређај налазио у границама дозвољене тачности, те да пломбе дистрибутера на прикључници нису скинуте нити оштећене, то противна страна није имала основа за обрачун неовлашћене потрошње у смислу одредбе члана 89. став (1) тачка б) Општих услова. У ситуацији када је оштећен жиг Завода за стандардизацију и метрологију Републике Српске, а дистрибутивне пломбе нису повријеђене, противна страна у смислу одредби члана 89. став (1) тачка г) и члана 91. став 3. Општих услова не може вршити обрачун неовлаштене потрошње по основу скидања или оштећења пломби. Из наведених разлога, а на основу наведених одредби Општих услова, наводи противне стране у изјашњењу о захтјеву и коментарима, о основаности сачињеног обрачуна неовлаштене потрошње електричне енергије, нису се могли прихватити. С обзиром да је противна страна неосновано обрачунала накнаду за неовлашћену потрошњу, то је било неопходно наложити да стави ван снаге обрачун неовлашћене потрошње електричне енергије број:11875/13 од 27.09.2013. године, те да у картици потрошача, изврши одобрење за износ од 6.978,26 КМ , како је и одлучено тачком 1. диспозитива овог рјешења.
На основу наведених чињеница, битно је напоменути да је противна страна у конкретном случају пропустила да поступи у складу са одредбом члана 9. тачка г) Општих услова за испоруку и снабдијевање електричном енергијом – Пречишћени текст (''Службени гласник Републике Српске'', број 90/12) - у даљем тексту: Општи услови, којом је прописана обавеза дистрибутера да одржава, врши замјену и верификацију (преглед и жигосање) мјерних уређаја у складу са техничким и метролошким прописима и захтјевима. Наредбом о испитивању типа и периодичним прегледима еталона и мјерила ("Службени гласник Републике Српске", број 8/01) прописано је да се периодични преглед индукционих и електронских бројила електричне енергије за директно прикључење врши у року од 10 година. Будући да је 2002. године истекао рок важења верификационог жига, противна страна је тада била обавезна да изврши верификацију овог мјерног уређаја. С тим у вези, одредбама члана 17. став 2. Закона о метрологији у Републици Српској ("Службени гласник Републике Српске", број 13/02), је прописано да су се о исправности мјерила која се налазе у употреби дужни бринути власници и/или корисници мјерила, док је ставом 2. овог члана прописано да се мјерило за које је истекао рок важности верификације не смије употребљавати. Чланом 17. став 3. овог закона је прописано да надлежна институција има право извршити контролни преглед мјерила која су употреби, без обзира што није истекао рок важења верификационог жига, а чланом 23. jе прописано да ако надлежни инспектори утврде да мјерило нема исраван жиг и/или важеће Увјерење о исправности (верификацији) мјерила донијеће рјешење о забрани употребе, односно промета тог мјерила. Додатно, одредбом члана 22. став 1. Закона о метрологији прописано је да ако при вршењу (обављању) надзора овлашћено лице надлежне институције утврди да мјерило нема сертификат (потврду) о усаглашености и/или да није прописано означено и/или да нема исправан жиг и/или увјерење о исправности (верификацији) мјерила, надлежна институција ће донијети рјешење о привременој забрани употребе, односно промета мјерила. Одредбом члана 22. став 2. истог закона прописано је да ако при обављању надзора овлашћено лице надлежне институције утврди да мјерило није исправно иако има исправан верификациони жиг, односно увјерење о испрaвности мјерила, надлежна институција ће донијети рјешење о привременој забрани употребе, односно промета мјерила. Имајући у виду наведене одредбе Закона о метрологији у Републици Српској јасно је да се не могу употребљавати мјерила која немају исправан жиг, односно немају важеће Увјерење о верификацији (исправности) мјерног уређаја.
С обзиром да су трошкови поступка били незнатни, те да ниједна странка у поступку није поднијела захтјев за накнаду трошкова, тачком 2. диспозитива рјешења одлучено је да свака странка сноси своје трошкове, које је евентуално имала у овом поступку на основу члана 27. став 2. Закона о електричној енергији, а у вези са чланом 103. став 1. Закона о општем управном поступку ("Службени гласник Републике Српске'', број 13/02, 87/07 и 50/10).
Правна поука се заснива на одредби члана 25. Закона о енергетици ("Службени гласник Републике Српске", број 49/09), те члану 5. и 15. Закона о управним споровима (''Службени гласник Републике Српске'', број 109/05 и 63/11).

Правна поука: Ово рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном суду у Требињу у року од 30 дана од дана пријема рјешења.
 

Предсједник
Миленко Чокорило