Број: 01-387-9/13/Р-81-81
Датум: 27.03.2014.
На основу одредби члана 28. став 1. алинеја 4. Закона о електричној енергији ("Службени гласник Републике Српске", број 8/08, 34/09, 92/09 и 1/11), члана 10. став 1. тачка 9. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске - Пречишћени текст ("Службени гласник Републике Српске", број 6/10), члана 33. став 1. тачка г. Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске ("Службени гласник Републике Српске", број 59/10) и члана 74. Правилника о јавним расправама и рјешавању спорова и жалби ("Службени гласник Републике Српске", број 70/10), у скраћеном поступку рјешавања спора по захтјеву Галић Петка из Зворника, против Мјешовитог холдинга "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ "Електродистрибуција" Зворник, у вези са тарифама по којима се енергија испоручује, односно у вези са оспоравањем корекције обрачуна утрошене електричне енергије, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске на 81. редовној сједници одржаној 27.03.2014. године у Требињу, донијела је
Р Ј Е Ш Е Њ Е
1. УСВАЈА СЕ захтјев Галић Петка из Зворника од 06.08.2013. године којим оспорава корекцију обрачуна утрошене електричне енергије на мјeрном мјесту ИД број 0038521400801000 у објекту на адреси Малешић бб и НАЛАЖЕ Мјешовитом холдингу "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ "Електродистрибуција" Бијељина да у картици крајњег купца Галић Петка из Зворника, изврши одобрење за износ од 1140,32 КМ.
2. НАЛАЖЕ СЕ Мјешовитом холдингу "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ "Електродистрибуција" Бијељина да сачини нову корекцију обрачуна утрошене електричне енергије на мјeрном мјесту из тачке 1. за период од једне године уназад од замјене бројила дана 28.12.2012. године, на начин да за процјену преузете електричне енергије узме потрошњу постигнуту у сљедећим обрачунским периодима, када је регистровање било исправно.
3. Свака странка сноси своје трошкове које је имала у овом поступку.
О б р а з л о ж е њ е
Захтјевом који је у Регулаторној комисији за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија) примљен 06.08.2013. године, Галић Петко из Зворника, (у даљем тексту: подносилац захтјева) покренуо је поступак рјешавања спора против Мјешовитог холдинга "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ "Електродистрибуција" Зворник (у даљем тексту: противна страна), у вези са тарифама по којима се испоручује електрична енергија. Наиме, подносилац захтјева оспорава извршену корекцију обрачуна утрошене електричне енергије која је урађена након замјенe мјерног уређаја. Подносилац захтјева даље наводи да је спорни мјерни уређај, који не задовољава важеће техничке нормативе, био доступан противној страни, да раније није било сумње у његову исправност све до момента кад су рачуни за утрошену електричну енергију на овом мјерном мјесту постали несразмјерно велики у односу на дотадашњу потрошњу у спорном објекту у коме су, стицајем околности, живјели само његови родитељи који се грију на чврсто гориво. Због сумње у исправност мјерења подносилац је од противне стране затражио да изврши контролу овог мјерног мјеста. Имајући у виду напријед наведено подносилац сматра да га је противна страна неосновано задужила за износ од 1140,32 КМ по основу извршене корекције на овом мјерном мјесту.
Регулаторна комисија је захтјев подносиоца доставила противној страни ради изјашњења о истом и достављања расположиве документације, која је значајна за одлучивање о овом захтјеву. У изјашњењу противне стране, које је Регулаторној комисији достављено дана 15.01.2014. године је, између осталог наведено, да је подносилац захтјева евидентиран као крајњи купац у евиденцијима противне у категорији потрошње домаћинство, а као датум укључења овог мјерног мјеста наводи се 04.01.2013. године што представља датум уноса података о извршеној замјени мјерног уређаја по захтјеву подносиоца због изражене сумње у његову исправност. Мјерно мјесто подносиоца се налази на спољњем зиду објекта, те је као такво доступно за редовно очитање, а што су радници противне стране вршили у претходном периоду и редовно испостављали рачуне за утрошену електричну енергију. Подносилац захтјева није са противном страном закључио уговор о снабдијевању, иако је био дужан, али и поред те чињенице на овом мјерном мјесту није обустављена испорука електричне енергије. На захтјев подносиоца, због сумње у исправност мјерења изражене на крају обрачунског периода децембар 2012. године, радници противне стране су дана 28.12.2012. године извршили контролу овог мјерног мјеста, којом приликом су извршили замјену мјерног уређаја број: 060873, типа ТЕБ10А4211, произвођача "Чајавец" , ради његове ванредне контроле исправности и баждарења у Одјељењу баждарнице противне стране. Том приликом сачињен је записник о контролном прегледу мјерног мјеста, а који је подносилац уредно потписао. Наведеном контролом, која је обављена у Одјељењу баждарнице противне стране, утврђено је да контролисани мјерни уређај не задовољава прописане услове према Закону о метрологији у Републици Српској и Наредби о испитивању и периодичном прегледу мјерила. Поред наведеног утврђено је да испитивано бројило не ради у границама дозвољене грешке на свим испитним тачкама, док је на провјери бројачког протокола утврђено да бројчаник утрошену енергију не региструје у дозвољеним границама грешке у односу на резултат испитне тачке 15. по којој се испитује бројчаник. Наиме, утврђено је да испитивано бројило региструје само 30% пропуштене енергије, односно само "R" фаза, због чега је исто упућено у сервис. Како је наведеном контролом, која је обављена 06.02.2013. године, утврђено да контролисани мјерни уређај региструје само 30% пропуштене енергије, на овом мјерном мјесту извршена је корекција обрачуна утрошене електричне енергије. У изјашњењу је наведено да је корекција извршена у складу са одредбом члана 79. став 2. Општих услова за испоруку и снабдијевање електричном енергијом - у даљем тексту: Општи услови ("Службени гласник Републике Српске", број 90/12), којом је прописано да уколико се баждарењем утврди да је мјерни уређај имао грешку два пута већу од класе тачности, или због квара извјесно вријеме није мјерио електричну енергију и снагу, односно да је мјерење било дјелимично, испоручена електрична енергија, односно снага, се утврђује прорачуном ако је могуће или процјеном. У конкретном случају противна страна је приликом корекције обрачуна примијенила метод прорачуна којом приликом је задужила подносиоца за износ од 1.140,2 КМ. С обзиром да подносилац захтјева није платио наведени износ противна страна му је доставила обавјештење о искључењу дана 02.06.2013. године. Након тога подносилац је дана 07.06.2013. године доставио приговор на наведене акте, а противна страна је одговором број: 3305-2/13 од 17.07.2013. године одбила овај приговор као неоснован.
Регулаторна комисија је оцијенила да су странке прибавиле довољно доказа на основу којих се може правилно и потпуно утврдити чињенично стање и донијети праведна одлука и без посебног саслушања странака и додатног прикупљања и извођења доказа, те је на 79. редовној сједници одржаној 26. фебруара 2014. године, донијела закључак да се у овом спору донесе одлука у скраћеном поступку. На истој редовној сједници, Регулаторна комисија је утврдила и нацрт рјешења у овом поступку. Закључак и нацрт рјешења су достављени странкама, те је остављена могућност да странке у року од осам дана доставе коменатаре на наведене акте. На интернет страници и огласној табли Регулаторне комисије објављено је обавјештење за јавност о рјешавању спора у скраћеном поступку, са могућношћу подношења коментара. Противна страна је доставила коментаре на нацрт рјешења. Увидом у повратницу утврђено је да је подносилац захтјева закључак и нацрт рјешења примио 06.03.2014. године, тако да је рок од осам дана за достављање коментара на ове акте истекао 14.03.2014. године. Будући да је подносилац захтјева коментаре предао на пошту 18.03.2014. године, они су неблаговремени. Међутим, у поднесеним коментарима су изнесене чињенице које су од значаја за коначно одлучивање. Наиме, противна страна се изјаснила да је, након ванредне контроле од 06.02.2013. године која је обављена у Одјељењу баждарнице противне стране, мјерни уређај број 060873 комплетно сервисиран, након чега је поновно стављен у експлоатацију. Према подацима из базе бројила наведени мјерни уређај се налази у експлоатацији од 19.04.2013. године.
У поступку рјешавања овог спора извршен је увид у сљедећу документацију: захтјев за рјешавање спора од 06.08.2013. године, записник о контролном прегледу мјерног мјеста од 28.12.2012. године, записник о ванредној контроли уређаја од 06.02.2013. године, обрачун корекције потрошње од 15.05.2013. године, обавјештење о искључењу од 02.06.2013. године, приговор на корекцију обрачуна од 07.06.2013. године, одговор на приговор број 3305-2/13 од 17.07.2013. године, изјашњење противне стране од 15.01.2014. године, допис РЈ Зворник, рачуне за испоручену електричну енергију и каматне листове за 2013. годину, те картицу обрачуна подносиоца захтјева.
Након разматрања захтјева подносиоца, изјашњења противне стране и увида у приложену документацију странака, утврђене су сљедеће чињенице:
• подносилац захтјева, као крајњи купац у евиденцијима противне стране евидентиран је на мјерном мјесту ИД број 0038521400801000 у објекту на адреси Малешић бб, у категорији потрошње домаћинство;
• мјерно мјесто подносиоца се налази на спољњем зиду објекта, те је као такво доступно за редовно очитање;
• увидом у допис РЈ Зворник утврђено је да је мјерни уређај број: 060873 постављен прије 2001. године, тј. није вршено редовно баждарење овог мјерног уређаја у прописаном року од 10 година;
• дана 28.12.2012. године, на захтјев подносиоца, обављена је контрола овог мјерног мјеста којом приликом је извршена замјена мјерног уређаја број: 060873, типа ТЕБ10А4211, произвођача "Чајавец" и сачињен записник о контролном прегледу мјерног мјеста које је подносилац примио и потписао,
• у Одјељењу баждарнице противне стране дана 06.02.2013. године обављена је ванредна контрола исправности и баждарења скинутог мјерног уређаја број: 060873, којом приликом је утврђено да контролисани мјерни уређај региструје само 30% пропуштене енергије;
• на основу утврђеног чињеничног стања дана 15.05.2013. године сачињен је обрачун корекције потрошње електричне енергије на износ од 1.140,2 КМ;
• дана 07.06.2013. године подносилац захтјева је противној страни доставио приговор на испостављени обрачун корекције утрошене електричне енергије и обавјештење о искључењу од 02.06.2013. године, противна страна је одбила приговор подносиоца захтјева одговором број 3305-2/13 од 17.07.2013. године;
• на овом мјерном мјесту није обустављена испорука електричне енергије.
На основу наведених чињеница и приложене документације у овом поступку утврђено је да је на овом мјерном мјесту ИД број 0038521400801000 у објекту на адреси Малешић бб, на захтјев подносиоца, дана 28.12.2012. године извршена контрола овог мјерног мјеста. Том приликом радници противне стране су извршили замјену мјерног уређаја број: 060873, типа ТЕБ10А4211, произвођача "Чајавец", ради његове ванредне контроле исправности и баждарења. У записнику о контролном прегледу мјерног мјеста од 28.12.2012. године, које је подносилац примио и потписао, податак о баждарењу скинутог мјерног уређаја је врло нечитак али из дописа РЈ Зворник произилази да се ради о мјерном уређају, који је постављен прије 2001. године и коме је истекао рок верификације. Ванредном контролом исправности мјерног уређаја која је обављена у Одјељењу баждарнице противне стране, утврђено је да контролисани мјерни уређај региструје само 30% пропуштене енергије. Имајући у виду чињеницу да је регистровање преузете електричне енергије на наведеном мјерном мјесту вршено са мјерним уређајем коме је истекаo рок верификације, односно увјерење о исправности, налаз Одјељења баждарнице противне стране се није могао прихватити као основ за обрачун корекције потрошње електричне енергије.
На основу наведених чињеница, противна страна је у конкретном случају пропустила да поступи у складу са одредбом члана 9. тачка г) Општих услова за испоруку и снабдијевање електричном енергијом – Пречишћени текст (''Службени гласник Републике Српске'', број 90/12) - у даљем тексту: Општи услови, којом је прописана обавеза дистрибутера да одржава, врши замјену и верификацију (преглед и жигосање) мјерних уређаја у складу са техничким и метролошким прописима и захтјевима. Наредбом о испитивању типа и периодичним прегледима еталона и мјерила ("Службени гласник Републике Српске", број 8/01) прописано је да се периодични преглед индукционих и електронских бројила електричне енергије за директно прикључење врши у року од 10 година. Будући да је истекао рок важења верификационог жига, противна страна је била обавезна да изврши верификацију овог мјерног уређаја. С тим у вези, одредбама члана 17. став 2. Закона о метрологији у Републици Српској ("Службени гласник Републике Српске", број 13/02), је прописано да су се о исправности мјерила која се налазе у употреби дужни бринути власници и/или корисници мјерила, а ставом 2. овог члана прописано да се мјерило за које је истекао рок важности верификације не смије употребљавати. Чланом 17. став 3. овог закона је прописано да надлежна институција има право извршити контролни преглед мјерила која су употреби, без обзира што није истекао рок важења верификационог жига, а чланом 23. jе прописано да ако надлежни инспектори утврде да мјерило нема исраван жиг и/или важеће Увјерење о исправности (верификацији) мјерила донијеће рјешење о забрани употребе, односно промета тог мјерила. Додатно, одредбом члана 22. став 1. Закона о метрологији прописано је да ако при вршењу (обављању) надзора овлашћено лице надлежне институције утврди да мјерило нема сертификат (потврду) о усаглашености и/или да није прописано означено и/или да нема исправан жиг и/или увјерење о исправности (верификацији) мјерила, надлежна институција ће донијети рјешење о привременој забрани употребе, односно промета мјерила. Одредбом члана 22. став 2. истог закона прописано је да ако при обављању надзора овлашћено лице надлежне институције утврди да мјерило није исправно иако има исправан верификациони жиг, односно увјерење о испрaвности мјерила, надлежна институција ће донијети рјешење о привременој забрани употребе, односно промета мјерила. Имајући у виду наведене одредбе Закона о метрологији у Републици Српској јасно је да се не могу употребљавати мјерила која немају исправан жиг, односно немају важеће Увјерење о верификацији (исправности) мјерног уређаја. Из наведених разлога у овом случају је било неопходно извршити контролу исправности бројила од стране Републичког завода за стандардизацију и метрологију Републике Српске.
Међутим, у поднесеним коментарима су изнесене чињенице које су од значаја за коначно одлучивање. Наиме, противна страна се изјаснила да је, након ванредне контроле од 06.02.2013. године која је обављена у Одјељењу баждарнице противне стране, мјерни уређај број 060873 комплетно сервисиран, након чега је поновно стављен у експлоатацију. Према подацима из базе бројила наведени мјерни уређај се налази у експлоатацији од 19.04.2013. године.
Имајући у виду предње наведено, а нарочито чињеницу да је регистровање преузете електричне енергије на наведеном мјерном мјесту вршено са мјерним уређајем коме је истекаo рок верификације, односно увјерење о исправности, то се није могао прихватити ни обрачун корекције потрошње електричне енергије на овом мјерном мјесту према утврђеном проценту неисправности. Због наведеног је било неопходно наложити противној страни да стави ван снаге сачињени обрачун корекције потрошње електричне енергије од 15.05.2013. године, те да, у картици потрошача, изврши одобрење за износ од 1.140,2 КМ , како је и наложено тачком 1. диспозитива овог рјешења.
Уважавајући чињеницу да је у овом случају истекао рок за верификацију, односно да мјерни уређај није био исправан, те да је подносилац захтјева у континуитету трошио електричну енергију у периоду који је претходио замјени и уградњи исправног бројила дана 28.12.2012. године, то је било потребно сачинити корекцију обрачуна утрошене електричне енергије у смислу одредби члана 79. Општих услова. С обзиром да се није са сигурношћу могло утврдити када је наступила неисправност мјерног уређаја, те да је неспорно да је дана 28.12.2012. године, приликом контроле овог мјерног мјеста, извршена замјена мјерног уређаја, када постављен нови мјерни уређај којим је омогућено исправно мјерење утрошене електричне енергије, то је период за корекцију обрачуна утврђен у трајању од годину дана уназад, рачунајући од дана замјене мјерног уређаја, а на основу одредбе члана 79. став 7. тачка в. Општих услова. Како се са сигурношћу није могао одредити период када је бројило било исправно, а који је претходио наведеној замјени бројила, то је на основу одредбе члана 79. став 3. Општих услова утврђено да се нова корекција обрачуна утрошене електричне енергије на овом мјерном мјесту изврши на начин да се за процјену преузете електричне енергије узме потрошња постигнута у сљедећим обрачунским периодима, када је регистровање било исправно. Имајући у виду наведени чињенични и правни основ одлучено је као у тачки 2. диспозитива овог рјешења.
С обзиром да се овај спор рјешава у скраћеном поступку и да су трошкови поступка били незнатни, те да ниједна странка у поступку није поднијела захтјев за накнаду трошкова, Регулаторна комисија је тачком 3. диспозитива овог рјешења одлучила да свака странка сноси своје трошкове, које је евентуално имала у овом поступку на основу члана 27. став 2. Закона о електричној енергији, а у вези са чланом 103. став 1. Закона о општем управном поступку ("Службени гласник Републике Српске'', број 13/02, 87/07 и 50/10).
Правна поука се заснива на одредби члана 25. Закона о енергетици ("Службени гласник Републике Српске", број 49/09), те члану 5. и 15. Закона о управним споровима (''Службени гласник Републике Српске'', број 109/05 и 63/11).
Правна поука: Ово рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном суду у Требињу у року од 30 дана од дана пријема рјешења.
Предсједник
Миленко Чокорило