Skip to Content

Rješenje: Petko Galić, Zvornik

Postavljeno u
Verzija prilagođena za štampanje

Broj: 01-387-9/13/R-81-81
Datum: 27.03.2014.


Na osnovu odredbi člana 28. stav 1. alineja 4. Zakona o električnoj energiji ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 8/08, 34/09, 92/09 i 1/11), člana 10. stav 1. tačka 9. Statuta Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske - Prečišćeni tekst ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 6/10), člana 33. stav 1. tačka g. Poslovnika o radu Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 59/10) i člana 74. Pravilnika o javnim raspravama i rješavanju sporova i žalbi ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 70/10), u skraćenom postupku rješavanja spora po zahtjevu Galić Petka iz Zvornika, protiv Mješovitog holdinga "ERS" - MP a.d. Trebinje - ZEDP "Elektro-Bijeljina" a.d. Bijeljina, RJ "Elektrodistribucija" Zvornik, u vezi sa tarifama po kojima se energija isporučuje, odnosno u vezi sa osporavanjem korekcije obračuna utrošene električne energije, Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske na 81. redovnoj sjednici održanoj 27.03.2014. godine u Trebinju, donijela je
 

R J E Š E NJ E

1. USVAJA SE zahtjev Galić Petka iz Zvornika od 06.08.2013. godine kojim osporava korekciju obračuna utrošene električne energije na mjernom mjestu ID broj 0038521400801000 u objektu na adresi Malešić bb i NALAŽE Mješovitom holdingu "ERS" - MP a.d. Trebinje - ZEDP "Elektro-Bijeljina" a.d. Bijeljina, RJ "Elektrodistribucija" Bijeljina da u kartici krajnjeg kupca Galić Petka iz Zvornika, izvrši odobrenje za iznos od 1140,32 KM.
2. NALAŽE SE Mješovitom holdingu "ERS" - MP a.d. Trebinje - ZEDP "Elektro-Bijeljina" a.d. Bijeljina, RJ "Elektrodistribucija" Bijeljina da sačini novu korekciju obračuna utrošene električne energije na mjernom mjestu iz tačke 1. za period od jedne godine unazad od zamjene brojila dana 28.12.2012. godine, na način da za procjenu preuzete električne energije uzme potrošnju postignutu u sljedećim obračunskim periodima, kada je registrovanje bilo ispravno.
3. Svaka stranka snosi svoje troškove koje je imala u ovom postupku.
 

O b r a z l o ž e nj e

Zahtjevom koji je u Regulatornoj komisiji za energetiku Republike Srpske (u daljem tekstu: Regulatorna komisija) primljen 06.08.2013. godine, Galić Petko iz Zvornika, (u daljem tekstu: podnosilac zahtjeva) pokrenuo je postupak rješavanja spora protiv Mješovitog holdinga "ERS" - MP a.d. Trebinje - ZEDP "Elektro-Bijeljina" a.d. Bijeljina, RJ "Elektrodistribucija" Zvornik (u daljem tekstu: protivna strana), u vezi sa tarifama po kojima se isporučuje električna energija. Naime, podnosilac zahtjeva osporava izvršenu korekciju obračuna utrošene električne energije koja je urađena nakon zamjene mjernog uređaja. Podnosilac zahtjeva dalje navodi da je sporni mjerni uređaj, koji ne zadovoljava važeće tehničke normative, bio dostupan protivnoj strani, da ranije nije bilo sumnje u njegovu ispravnost sve do momenta kad su računi za utrošenu električnu energiju na ovom mjernom mjestu postali nesrazmjerno veliki u odnosu na dotadašnju potrošnju u spornom objektu u kome su, sticajem okolnosti, živjeli samo njegovi roditelji koji se griju na čvrsto gorivo. Zbog sumnje u ispravnost mjerenja podnosilac je od protivne strane zatražio da izvrši kontrolu ovog mjernog mjesta. Imajući u vidu naprijed navedeno podnosilac smatra da ga je protivna strana neosnovano zadužila za iznos od 1140,32 KM po osnovu izvršene korekcije na ovom mjernom mjestu.
Regulatorna komisija je zahtjev podnosioca dostavila protivnoj strani radi izjašnjenja o istom i dostavljanja raspoložive dokumentacije, koja je značajna za odlučivanje o ovom zahtjevu. U izjašnjenju protivne strane, koje je Regulatornoj komisiji dostavljeno dana 15.01.2014. godine je, između ostalog navedeno, da je podnosilac zahtjeva evidentiran kao krajnji kupac u evidencijima protivne u kategoriji potrošnje domaćinstvo, a kao datum uključenja ovog mjernog mjesta navodi se 04.01.2013. godine što predstavlja datum unosa podataka o izvršenoj zamjeni mjernog uređaja po zahtjevu podnosioca zbog izražene sumnje u njegovu ispravnost. Mjerno mjesto podnosioca se nalazi na spoljnjem zidu objekta, te je kao takvo dostupno za redovno očitanje, a što su radnici protivne strane vršili u prethodnom periodu i redovno ispostavljali račune za utrošenu električnu energiju. Podnosilac zahtjeva nije sa protivnom stranom zaključio ugovor o snabdijevanju, iako je bio dužan, ali i pored te činjenice na ovom mjernom mjestu nije obustavljena isporuka električne energije. Na zahtjev podnosioca, zbog sumnje u ispravnost mjerenja izražene na kraju obračunskog perioda decembar 2012. godine, radnici protivne strane su dana 28.12.2012. godine izvršili kontrolu ovog mjernog mjesta, kojom prilikom su izvršili zamjenu mjernog uređaja broj: 060873, tipa TEB10A4211, proizvođača "Čajavec" , radi njegove vanredne kontrole ispravnosti i baždarenja u Odjeljenju baždarnice protivne strane. Tom prilikom sačinjen je zapisnik o kontrolnom pregledu mjernog mjesta, a koji je podnosilac uredno potpisao. Navedenom kontrolom, koja je obavljena u Odjeljenju baždarnice protivne strane, utvrđeno je da kontrolisani mjerni uređaj ne zadovoljava propisane uslove prema Zakonu o metrologiji u Republici Srpskoj i Naredbi o ispitivanju i periodičnom pregledu mjerila. Pored navedenog utvrđeno je da ispitivano brojilo ne radi u granicama dozvoljene greške na svim ispitnim tačkama, dok je na provjeri brojačkog protokola utvrđeno da brojčanik utrošenu energiju ne registruje u dozvoljenim granicama greške u odnosu na rezultat ispitne tačke 15. po kojoj se ispituje brojčanik. Naime, utvrđeno je da ispitivano brojilo registruje samo 30% propuštene energije, odnosno samo "R" faza, zbog čega je isto upućeno u servis. Kako je navedenom kontrolom, koja je obavljena 06.02.2013. godine, utvrđeno da kontrolisani mjerni uređaj registruje samo 30% propuštene energije, na ovom mjernom mjestu izvršena je korekcija obračuna utrošene električne energije. U izjašnjenju je navedeno da je korekcija izvršena u skladu sa odredbom člana 79. stav 2. Opštih uslova za isporuku i snabdijevanje električnom energijom - u daljem tekstu: Opšti uslovi ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 90/12), kojom je propisano da ukoliko se baždarenjem utvrdi da je mjerni uređaj imao grešku dva puta veću od klase tačnosti, ili zbog kvara izvjesno vrijeme nije mjerio električnu energiju i snagu, odnosno da je mjerenje bilo djelimično, isporučena električna energija, odnosno snaga, se utvrđuje proračunom ako je moguće ili procjenom. U konkretnom slučaju protivna strana je prilikom korekcije obračuna primijenila metod proračuna kojom prilikom je zadužila podnosioca za iznos od 1.140,2 KM. S obzirom da podnosilac zahtjeva nije platio navedeni iznos protivna strana mu je dostavila obavještenje o isključenju dana 02.06.2013. godine. Nakon toga podnosilac je dana 07.06.2013. godine dostavio prigovor na navedene akte, a protivna strana je odgovorom broj: 3305-2/13 od 17.07.2013. godine odbila ovaj prigovor kao neosnovan.
Regulatorna komisija je ocijenila da su stranke pribavile dovoljno dokaza na osnovu kojih se može pravilno i potpuno utvrditi činjenično stanje i donijeti pravedna odluka i bez posebnog saslušanja stranaka i dodatnog prikupljanja i izvođenja dokaza, te je na 79. redovnoj sjednici održanoj 26. februara 2014. godine, donijela zaključak da se u ovom sporu donese odluka u skraćenom postupku. Na istoj redovnoj sjednici, Regulatorna komisija je utvrdila i nacrt rješenja u ovom postupku. Zaključak i nacrt rješenja su dostavljeni strankama, te je ostavljena mogućnost da stranke u roku od osam dana dostave komenatare na navedene akte. Na internet stranici i oglasnoj tabli Regulatorne komisije objavljeno je obavještenje za javnost o rješavanju spora u skraćenom postupku, sa mogućnošću podnošenja komentara. Protivna strana je dostavila komentare na nacrt rješenja. Uvidom u povratnicu utvrđeno je da je podnosilac zahtjeva zaključak i nacrt rješenja primio 06.03.2014. godine, tako da je rok od osam dana za dostavljanje komentara na ove akte istekao 14.03.2014. godine. Budući da je podnosilac zahtjeva komentare predao na poštu 18.03.2014. godine, oni su neblagovremeni. Međutim, u podnesenim komentarima su iznesene činjenice koje su od značaja za konačno odlučivanje. Naime, protivna strana se izjasnila da je, nakon vanredne kontrole od 06.02.2013. godine koja je obavljena u Odjeljenju baždarnice protivne strane, mjerni uređaj broj 060873 kompletno servisiran, nakon čega je ponovno stavljen u eksploataciju. Prema podacima iz baze brojila navedeni mjerni uređaj se nalazi u eksploataciji od 19.04.2013. godine.
U postupku rješavanja ovog spora izvršen je uvid u sljedeću dokumentaciju: zahtjev za rješavanje spora od 06.08.2013. godine, zapisnik o kontrolnom pregledu mjernog mjesta od 28.12.2012. godine, zapisnik o vanrednoj kontroli uređaja od 06.02.2013. godine, obračun korekcije potrošnje od 15.05.2013. godine, obavještenje o isključenju od 02.06.2013. godine, prigovor na korekciju obračuna od 07.06.2013. godine, odgovor na prigovor broj 3305-2/13 od 17.07.2013. godine, izjašnjenje protivne strane od 15.01.2014. godine, dopis RJ Zvornik, račune za isporučenu električnu energiju i kamatne listove za 2013. godinu, te karticu obračuna podnosioca zahtjeva.
Nakon razmatranja zahtjeva podnosioca, izjašnjenja protivne strane i uvida u priloženu dokumentaciju stranaka, utvrđene su sljedeće činjenice:
• podnosilac zahtjeva, kao krajnji kupac u evidencijima protivne strane evidentiran je na mjernom mjestu ID broj 0038521400801000 u objektu na adresi Malešić bb, u kategoriji potrošnje domaćinstvo;
• mjerno mjesto podnosioca se nalazi na spoljnjem zidu objekta, te je kao takvo dostupno za redovno očitanje;
• uvidom u dopis RJ Zvornik utvrđeno je da je mjerni uređaj broj: 060873 postavljen prije 2001. godine, tj. nije vršeno redovno baždarenje ovog mjernog uređaja u propisanom roku od 10 godina;
• dana 28.12.2012. godine, na zahtjev podnosioca, obavljena je kontrola ovog mjernog mjesta kojom prilikom je izvršena zamjena mjernog uređaja broj: 060873, tipa TEB10A4211, proizvođača "Čajavec" i sačinjen zapisnik o kontrolnom pregledu mjernog mjesta koje je podnosilac primio i potpisao,
• u Odjeljenju baždarnice protivne strane dana 06.02.2013. godine obavljena je vanredna kontrola ispravnosti i baždarenja skinutog mjernog uređaja broj: 060873, kojom prilikom je utvrđeno da kontrolisani mjerni uređaj registruje samo 30% propuštene energije;
• na osnovu utvrđenog činjeničnog stanja dana 15.05.2013. godine sačinjen je obračun korekcije potrošnje električne energije na iznos od 1.140,2 KM;
• dana 07.06.2013. godine podnosilac zahtjeva je protivnoj strani dostavio prigovor na ispostavljeni obračun korekcije utrošene električne energije i obavještenje o isključenju od 02.06.2013. godine, protivna strana je odbila prigovor podnosioca zahtjeva odgovorom broj 3305-2/13 od 17.07.2013. godine;
• na ovom mjernom mjestu nije obustavljena isporuka električne energije.
Na osnovu navedenih činjenica i priložene dokumentacije u ovom postupku utvrđeno je da je na ovom mjernom mjestu ID broj 0038521400801000 u objektu na adresi Malešić bb, na zahtjev podnosioca, dana 28.12.2012. godine izvršena kontrola ovog mjernog mjesta. Tom prilikom radnici protivne strane su izvršili zamjenu mjernog uređaja broj: 060873, tipa TEB10A4211, proizvođača "Čajavec", radi njegove vanredne kontrole ispravnosti i baždarenja. U zapisniku o kontrolnom pregledu mjernog mjesta od 28.12.2012. godine, koje je podnosilac primio i potpisao, podatak o baždarenju skinutog mjernog uređaja je vrlo nečitak ali iz dopisa RJ Zvornik proizilazi da se radi o mjernom uređaju, koji je postavljen prije 2001. godine i kome je istekao rok verifikacije. Vanrednom kontrolom ispravnosti mjernog uređaja koja je obavljena u Odjeljenju baždarnice protivne strane, utvrđeno je da kontrolisani mjerni uređaj registruje samo 30% propuštene energije. Imajući u vidu činjenicu da je registrovanje preuzete električne energije na navedenom mjernom mjestu vršeno sa mjernim uređajem kome je istekao rok verifikacije, odnosno uvjerenje o ispravnosti, nalaz Odjeljenja baždarnice protivne strane se nije mogao prihvatiti kao osnov za obračun korekcije potrošnje električne energije.
Na osnovu navedenih činjenica, protivna strana je u konkretnom slučaju propustila da postupi u skladu sa odredbom člana 9. tačka g) Opštih uslova za isporuku i snabdijevanje električnom energijom – Prečišćeni tekst (''Službeni glasnik Republike Srpske'', broj 90/12) - u daljem tekstu: Opšti uslovi, kojom je propisana obaveza distributera da održava, vrši zamjenu i verifikaciju (pregled i žigosanje) mjernih uređaja u skladu sa tehničkim i metrološkim propisima i zahtjevima. Naredbom o ispitivanju tipa i periodičnim pregledima etalona i mjerila ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 8/01) propisano je da se periodični pregled indukcionih i elektronskih brojila električne energije za direktno priključenje vrši u roku od 10 godina. Budući da je istekao rok važenja verifikacionog žiga, protivna strana je bila obavezna da izvrši verifikaciju ovog mjernog uređaja. S tim u vezi, odredbama člana 17. stav 2. Zakona o metrologiji u Republici Srpskoj ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 13/02), je propisano da su se o ispravnosti mjerila koja se nalaze u upotrebi dužni brinuti vlasnici i/ili korisnici mjerila, a stavom 2. ovog člana propisano da se mjerilo za koje je istekao rok važnosti verifikacije ne smije upotrebljavati. Članom 17. stav 3. ovog zakona je propisano da nadležna institucija ima pravo izvršiti kontrolni pregled mjerila koja su upotrebi, bez obzira što nije istekao rok važenja verifikacionog žiga, a članom 23. je propisano da ako nadležni inspektori utvrde da mjerilo nema isravan žig i/ili važeće Uvjerenje o ispravnosti (verifikaciji) mjerila donijeće rješenje o zabrani upotrebe, odnosno prometa tog mjerila. Dodatno, odredbom člana 22. stav 1. Zakona o metrologiji propisano je da ako pri vršenju (obavljanju) nadzora ovlašćeno lice nadležne institucije utvrdi da mjerilo nema sertifikat (potvrdu) o usaglašenosti i/ili da nije propisano označeno i/ili da nema ispravan žig i/ili uvjerenje o ispravnosti (verifikaciji) mjerila, nadležna institucija će donijeti rješenje o privremenoj zabrani upotrebe, odnosno prometa mjerila. Odredbom člana 22. stav 2. istog zakona propisano je da ako pri obavljanju nadzora ovlašćeno lice nadležne institucije utvrdi da mjerilo nije ispravno iako ima ispravan verifikacioni žig, odnosno uvjerenje o ispravnosti mjerila, nadležna institucija će donijeti rješenje o privremenoj zabrani upotrebe, odnosno prometa mjerila. Imajući u vidu navedene odredbe Zakona o metrologiji u Republici Srpskoj jasno je da se ne mogu upotrebljavati mjerila koja nemaju ispravan žig, odnosno nemaju važeće Uvjerenje o verifikaciji (ispravnosti) mjernog uređaja. Iz navedenih razloga u ovom slučaju je bilo neophodno izvršiti kontrolu ispravnosti brojila od strane Republičkog zavoda za standardizaciju i metrologiju Republike Srpske.

Međutim, u podnesenim komentarima su iznesene činjenice koje su od značaja za konačno odlučivanje. Naime, protivna strana se izjasnila da je, nakon vanredne kontrole od 06.02.2013. godine koja je obavljena u Odjeljenju baždarnice protivne strane, mjerni uređaj broj 060873 kompletno servisiran, nakon čega je ponovno stavljen u eksploataciju. Prema podacima iz baze brojila navedeni mjerni uređaj se nalazi u eksploataciji od 19.04.2013. godine.
Imajući u vidu prednje navedeno, a naročito činjenicu da je registrovanje preuzete električne energije na navedenom mjernom mjestu vršeno sa mjernim uređajem kome je istekao rok verifikacije, odnosno uvjerenje o ispravnosti, to se nije mogao prihvatiti ni obračun korekcije potrošnje električne energije na ovom mjernom mjestu prema utvrđenom procentu neispravnosti. Zbog navedenog je bilo neophodno naložiti protivnoj strani da stavi van snage sačinjeni obračun korekcije potrošnje električne energije od 15.05.2013. godine, te da, u kartici potrošača, izvrši odobrenje za iznos od 1.140,2 KM , kako je i naloženo tačkom 1. dispozitiva ovog rješenja.
Uvažavajući činjenicu da je u ovom slučaju istekao rok za verifikaciju, odnosno da mjerni uređaj nije bio ispravan, te da je podnosilac zahtjeva u kontinuitetu trošio električnu energiju u periodu koji je prethodio zamjeni i ugradnji ispravnog brojila dana 28.12.2012. godine, to je bilo potrebno sačiniti korekciju obračuna utrošene električne energije u smislu odredbi člana 79. Opštih uslova. S obzirom da se nije sa sigurnošću moglo utvrditi kada je nastupila neispravnost mjernog uređaja, te da je nesporno da je dana 28.12.2012. godine, prilikom kontrole ovog mjernog mjesta, izvršena zamjena mjernog uređaja, kada postavljen novi mjerni uređaj kojim je omogućeno ispravno mjerenje utrošene električne energije, to je period za korekciju obračuna utvrđen u trajanju od godinu dana unazad, računajući od dana zamjene mjernog uređaja, a na osnovu odredbe člana 79. stav 7. tačka v. Opštih uslova. Kako se sa sigurnošću nije mogao odrediti period kada je brojilo bilo ispravno, a koji je prethodio navedenoj zamjeni brojila, to je na osnovu odredbe člana 79. stav 3. Opštih uslova utvrđeno da se nova korekcija obračuna utrošene električne energije na ovom mjernom mjestu izvrši na način da se za procjenu preuzete električne energije uzme potrošnja postignuta u sljedećim obračunskim periodima, kada je registrovanje bilo ispravno. Imajući u vidu navedeni činjenični i pravni osnov odlučeno je kao u tački 2. dispozitiva ovog rješenja.
S obzirom da se ovaj spor rješava u skraćenom postupku i da su troškovi postupka bili neznatni, te da nijedna stranka u postupku nije podnijela zahtjev za naknadu troškova, Regulatorna komisija je tačkom 3. dispozitiva ovog rješenja odlučila da svaka stranka snosi svoje troškove, koje je eventualno imala u ovom postupku na osnovu člana 27. stav 2. Zakona o električnoj energiji, a u vezi sa članom 103. stav 1. Zakona o opštem upravnom postupku ("Službeni glasnik Republike Srpske'', broj 13/02, 87/07 i 50/10).
Pravna pouka se zasniva na odredbi člana 25. Zakona o energetici ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 49/09), te članu 5. i 15. Zakona o upravnim sporovima (''Službeni glasnik Republike Srpske'', broj 109/05 i 63/11).

Pravna pouka: Ovo rješenje je konačno. Protiv ovog rješenja može se pokrenuti upravni spor podnošenjem tužbe Okružnom sudu u Trebinju u roku od 30 dana od dana prijema rješenja.
 

Predsjednik
Milenko Čokorilo