Датум: 27.05.2008. године
На основу члана 23. став 1. алинеја 1, а у вези са чланом 24. Закона о електричној енергији - Пречишћен текст (''Службени гласник Републике Српске'', 8/08), члана 190. став 1. и 2. Закона о општем управном поступку (''Службени гласник Републике Српске'', број 13/02), члана 10. тачка 1. и члана 18. став 1. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске (''Службени гласник Републике Српске'', број 41/04, 67/07 и 113/07), члана 37. став 1. тачка 4. Пословника о раду Регулаторне комисије за електричну енергију Републике Српске (''Службени гласник Републике Српске'', број 96/04) и члана 42. став 1. Правилника о издавању дозвола (''Службени гласник Републике Српске'', број 8/08), након анализе Извјештаја са ванредне надзорне провјере спроведене у Мјешовитом холдингу Електропривреда Републике Српске Зависно предузеће „Електродистрибуција“ а.д. Пале, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске на 27. редовној сједници одржаној 27. маја 2008. године, донијела је
Р Ј Е Ш Е Њ Е
о предузимању мјера након обављене ванредне надзорне провјере
I НАЛАЖЕ СЕ Мјешовитом холдингу Електропривреда Републике Српске Зависно предузеће „Електродистрибуција“ а.д. Пале, кориснику дозволе за обављање дјелатности дистрибуције електричне енергије, дозволе за обављање дјелатности снабдијевања тарифних купаца електричном енергијом и дозволе за обављење дјелатности производње електричне енергије, да у циљу досљедне примјене Одлуке о тарифном систему за продају електричне енергије у Републици Српској („Службени гласник Републике Српске“, број 114/07) предузме мјере ради испуњења тачке 6.4. Обрачун, фактурисање, обавјештавање и наплата, услова издате дозволе за обављање дјелатности снабдијевања тарифних купаца електричном енергијом и то:
- у складу са одредбом тачке XX став 4. Одлуке о тарифном систему за продају електричне енергије у Републици Српској обезбиједити одговарајућу исправу на којој се налази тачан датум очитања који одговара датуму очитања на испостављеном рачуну како би купци имали могућност провјере;
- у складу са одредбом тачке XX став 3. Одлуке о тарифном систему за продају електричне енергије у Републици Српској обезбиједити да период примјене нижих тарифних ставова крајњим купцима не буде краћи од 180 дана, а у другим случајевима промјене тарифних ставова вршити очитање на начин да се обезбиједи равноправан третман свих купаца.
II Ово рјешење је коначно и ступа на снагу даном доношења, а објављује се на огласној табли и интернет страници Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске.
О б р а з л о ж е њ е
Мјешовити холдинг Електропривреда Републике Српске Зависно предузеће „Електродистрибуција“ а.д. Пале је корисник дозволе за обављање дјелатности дистрибуције електричне енергије, дозволе за обављање дјелатности снабдијевања тарифних купаца електричном енергијом и дозволе за обављање дјелатности производње електричне енергије (у даљем тексту: корисник дозволе), издатих од стране Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулатор).
Поступајући по тачки 1. Закључка Народне скупштине Републике Српске број: 01-1437/07 од 12.09.2007. године, Влада Републике Српске је задужена да у сарадњи са Регулатором преиспита процедуру обрачуна камата која су вршила електродистрибутивна предузећа у периоду од 01.06. до 31.12.2006. године. С обзиром да надлежност Регулатора, између осталог обухвата и редован и ванредан надзор над радом корисника издатих дозвола у смислу члана 23. став 1. алинеја 1. Закона о електричној енергији и члана 42. Правилника о дозволама, Регулатор је на 22. редовној сједници одржаној 11.02.2008. године донио Закључак број: Р-22-07-03 да је потребно формирати тим који ће спровести ванредну надзорну провјеру у МХ ЕРС ЗП „Електрокрајина“ а.д. Бања Лука, МХ ЕРС ЗП „Електордистрибуција“ а.д. Пале и МХ ЕРС ЗП „Електро – Херцеговина“ а.д. Требиње. Рјешењем Регулатора број 01-141-1/08од 05.03.2008. године именовани су чланови тима који ће извршити надзорну провјеру у МХ ЕРС ЗП „Електро - Херцеговина“ а.д. Требиње дана 12.03.2008. године. Поред провјере начина обрачуна камата, током овог надзора извршена је и провјера датума и износа очитања утрошене електричне енергије за период децембар 2007. – јануар 2008. године.
Провјером узоркованих потрошачких и каматних листа, те испостављених рачуна за мјесеце јун и новембар 2006. године, методом случајног узорка код категорија потрошње домаћинства и остала потрошња нису уочене неправилности при обрачуну камата на утрошену електричну енергију нити је било обрачуна камате на камату. На аналитичким картицама потрошача се не приказује одвојено салдо енергије и салдо камате, иако их рачунарски програм одвојено прати. Корисник дозволе на каматним листама приказује одвојено двије камате: на стари дуг и на нови дуг.
Усљед промјене тарифних ставова по којима се обрачунава електрична енергија почев од 01.01.2008. године, чланови тима су анализирали датуме и износе очитања за период децембар 2007.- јануар 2008. године и утврдили следеће:
- на читачким листама и испостављеним рачунима су идентични износи;
- на читачким листама за домаћинства нема претходног стања бројила као ни датума очитања већ само период за који се врши очитање и тај период је увијек од 1. до 30 (31) у мјесецу..
- на рачунима се као датум очитања увијек наводи задњи дан у мјесецу
- на преласку из љетње у зимску сезону неколико дана купци бивају обухваћени по вишим тарифним ставовима, а на преласку из зимске на љетну сезону бивају обухваћени неколико дана по нижим тарифним ставовима;
- испоштован је минимум од најмање 180 дана у нижем тарифном ставу што се захтијева одредбом тачке XX став 3 поменуте Одлуке;
- у периоду промјене примјене тарифних ставова 01.01.2008. године крајњи купци су очитавани неколико задњих дана мјесеца децембра 2007. године и неколико дана мјесеца јануара 2008, године;
Утврђено стање након спроведене надзорне провјере је констатовано у Извјештају са ванредне надзорне провјере који је достављен кориснику дозволе на давање коментара. У остављеном року корисник дозволе је доставио коментаре на Извјештај са ванредне надзорне провјере у којима је навео сљедеће: у дијелу извјештаја гдје се говори о репрограму дуга, треба нагласити да се по уплати посљедње рате репрограмираног дуга или уплатом дуга у цјелости стичу се усови за отпис неизмирених камата са 31.12.2005. године, а не обрачунате камате, затим у дијелу извјештаја у којем се говори о проблему застарјелих потраживања, треба нагласити да је у току 2007. године поднесено око 800 тужби за наплату дуга.
Регулатор је оцијенио да достављени коментари корисника дозволе нису од утицаја на изречене мјере у диспозитиву рјешења, јер се изречене мјере односе на очитање и исправно обухватање потрошње у периоду промјене цијене електричне енергије као и периоду промјене сезонских ставова. У вези са отписом камата, коментар корисника дозволе је оправдан да се у случају потписивања уговора о репрограму отписују камате закључно са 31.12.2005. године, а у вези са поднесеним тужбама за наплату дуга и питањем застарјелости потраживања, пословна политика и интерес предузећа налажу да корисник дозволе води рачуна о наплати потраживања.
Регулатор је на 27. редовној сједници одржаној 27.05.2008. године анализирао Извјештај са ванредне надзорне провјере и достављене коментаре, те донио рјешење о предузимању мјера као у диспозитиву.
Поука о правном лијеку: Ово рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном суду у Требињу у року од 30 дана од дана достављања рјешења.
Предсједник
Миленко Чокорило