Skip to Content

Рјешење о предузимању мјера након редовне надзорне провјере - МХ "ЕРС" МП АД Требиње

Постављено у
Верзија прилагођена за штампање Број: 01-286-7/07
Датум: 19.10.2007. године

 

На основу члана 23. алинеја 1, а у вези са чланом 24. Закона о електричној енергији (''Службени гласник Републике Српске'', број: 66/02, 29/03, 86/03, 111/04 и 60/07), члана 190. став 1. и 2. Закона о општем управном поступку (''Службени гласник Републике Српске'', број 13/02), члана 10. тачка 1. и члана 18. став 1. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске (''Службени гласник Републике Српске'', број 41/04 и 67/07), члана 37. став 1. тачка 4. Пословника о раду Регулаторне комисије за електричну енергију Републике Српске (''Службени гласник Републике Српске'', број 96/04) и члана 37. став 1. Правилника за издавање дозвола и сагласности (''Службени гласник Републике Српске'', број 52/05), након анализе Извјештаја са редовне надзорне провјере обављене дана 18. и 19. јуна 2007. године у предузећу Мјешовити холдинг "Електропривреда" Републике Српске -Матично предузеће, акционарско друштво, Требиње, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске на 15. редовној сједници одржаној 19.10.2007. године, донијела је


 

РЈЕШЕЊЕ
о предузимању мјера након обављене редовне надзорне провјере

I НАЛАЖЕ СЕ предузећу Мјешовити холдинг "Електропривреда" Републике Српске -Матично предузеће, акционарско друштво, Требиње, кориснику почетне дозволе за обављање дјелатности трговине и снабдијевања електричном енергијом на територији Босне и Херцеговине, предузимање сљедећих активности у циљу испуњења услова из издате почетне дозволе, по тачкама како слиједи:

Тачка 6.2. Регулисање односа са другим учесницима на тржишту
електричне енергије

1) Уговором регулисати међусобне економске односе са осталим учесницима на тржишту електричне енергије који се налазе у саставу Мјешовитог Холдинга, имајући у виду одредбе Закона о трговини, без одлагања. 

(Мјера је поновљена у сличном облику, у односу на Рјешење са претходне надзорне провјере број 01-596-7/07 од 12.04.2007. године)

2) Преиспитати "натуралну" размјену електричне енергије са другим системима са аспекта одредби Закона о облигационим односима и Закона о јавним предузећима, без одлагања.

(Мјера је поновљена у сличном облику, у односу на Рјешење са претходне надзорне провјере број 01-596-7/07 од 12.04.2007. године)

3) Успоставити евиденцију којом се обезбјеђује тачан обрачун трошкова снабдијевања тарифних купаца и припадајућих трошкова производње (како оних везаних за дистрибутивну потрошњу, тако и оних везаних за пружање помоћних услуга) према извору из кога је набављена електрична енергија водећи рачуна о обавези јавне услуге одређене за кориснике дозволе за производњу и кориснике дозволе за снабдијевање тарифних купаца на начин да исти морају бити усклађени, што представља трајну активност. 4) Корисник дозволе је дужан да има уредну евиденцију свих количина којима задужује електродистрибутивна предузећа, како са преносне, тако и са дистрибутивне мреже и по мјестима преузимања и по напонском нивоу, што представља трајну активност. 5) Корисник дозволе је дужан да приликом фактурисања преузете електричне енергије дистрибутивним предузећима, одвојено приказује и обрађује трошкове електричне енергије преузете са мреже преноса, а одвојено трошкове енергије коју дистрибутивна предузећа преузимају са дистрибутивне мреже, што представља трајну активност. 6) Корисник дозволе је дужан да приликом фактурисања преузете електричне енергије предузећима која обављају дјелатност дистрибуције електричне енергије и снабдијевања тарифних купаца електричном енергијом обезбиједи посебну евиденцију о потрошњи крајњих купаца на 110 kV напону и да уреди односе са "Електропреносом" БиХ и НОС-ом у складу са тарифном методологијом ДЕРК-а како би се омогућило правилно алоцирање трошкова које проузрокују крајњи купци на 110 kV и крајњи купци на дистрибутивној мрежи, што представља трајну активност.

Тачка 6.7. Квалификациона структура, стручна и техничка оспособљеност и увођење система квалитета

Израдити и доставити РЕРС-у план и програм увођења система квалитета по стандарду ИСО 9001 у свој пословни систем, до истека важења почетне дозволе.

(Мјера је поновљена, као у Рјешењу са претходне надзорне провјере број 01-596-7/07 од 12.04.2007. године)

Тачка 6.8. Раздвајање дјелатности Мјере и препоруке: Извршити рачуноводствено раздвајање дјелатности трговине и снабдијевања електричном енергијом од других дјелатности по сегменту у складу са МРС 14, без одлагања.

(Мјера је поновљена у сличном облику, у односу на Рјешење са претходне надзорне провјере број 01-596-7/07 од 12.04.2007. године)

Тачка 6.9. Финансијске обавезе корисника дозволе

1) Предузеће је дужно да редовно анализира и оцјењује свој финансијски положај и предузима потребне мјере ради обезбјеђења финансијске стабилности пословања, што представља трајну активност.

(Мјера је поновљена, као у Рјешењу са претходне надзорне провјере број 01-596-7/07 од 12.04.2007. године)

2) Потребно је ускладити рачуноводствене политике предузећа са Међународним стандардима извјештавања и обезбиједити досљедну примјену Међународних рачуноводствених стандарда и фер презентацију финансијског положаја предузећа, без одлагања.

(Мјера је поновљена, као у Рјешењу са претходне надзорне провјере број 01-596-7/07 од 12.04.2007. године)

3) Корисник дозволе је дужан водити уредну старосну структуру потраживања, анализирати вјероватноћу наплате и на одговарајући начин објелоданити у својим финансијским извјештајима, што представља трајну активност.

(Мјера је поновљена, као у Рјешењу са претходне надзорне провјере број 01-596-7/07 од 12.04.2007. године)

4) Отклонити висок ниво кумулативних обавеза према лиценцираним производним предузећима, на дан 31.12.2006. године, узимајући у обзир ниво потраживања од купаца (дистрибутивна предузећа и остали купци), без одлагања.

(Мјера је поновљена у сличном облику као у рјешењу са претходне надзорне провјере број 01-596-7/07 од 12.04.2007. године)

5) Предузеће је дужно да анализира и оцијени свој положај по основу отписа ненаплаћених потраживања и обавеза од повезаних правних лица, да анализира потенцијалне обавезе и потраживања и да их објелодани у својим финансијским извјештајима, што представља трајну активност.

(Мјера је поновљена, као у рјешењу са претходне надзорне провјере број 01-596-7/07 од 12.04.2007. године)

6) Отклонити грешке објелодањене у финансијским извјештајима, на начин како је прописано МРС 1 и МРС 8, усклађене са Оквиром за припремање и презентацију финансијских извјештаја, без одлагања.

Тачка 6.12. Забрана унакрсног субвенционисања

Корисник дозволе треба да обезбиједи посебну евиденцију прихода и расхода од лиценциране дјелатности у односу на приходе и расходе осталих дјелатности, односно презентацију финансијских извјештаја сегмената у складу са МРС 14, како би се онемогућило унакрсно субвенционисање између дјелатности, без одлагања.

(Мјера је поновљена, као у Рјешењу са претходне надзорне провјере број 01-596-7/07 од 12.04.2007. године)

II       Ово рјешење је коначно и ступа на снагу даном доношења, а објављује се на огласној табли и wеb страници Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске.
 

Образложење

 

Регулаторна комисија за електричну енергију Републике Српске је на 25. редовној сједници одржаној 27.12.2005. године донијела Рјешење број 01-10548/05 о издавању почетне дозволе за обављење дјелатности трговине и снабдијевања електричном енергијом на територији Босне и Херцеговине предузећу "Електропривреда" Републике Српске, а.д. Требиње, са роком важења до 27.12.2007. године. Усљед новог организовања предузећа као Мјешовитог холдинга "Електропривреда" Републике Српске -Матично предузеће, акционарско друштво, Требиње (у даљем тексту: корисник дозволе) РЕРС је на 10. (десетој) редовној сједници, одржаној дана 20.07.2007. године донијела Рјешење бр. 10-367-107/07 о измјенама и допунама почетне дозволе и Услова за обављање дјелатности трговине и снабдијевања на територији Републике Српске. У складу са чланом 23. алинеја 1. Закона о електричној енергији и чланом 37. став 3. Правилника о издавању дозвола и сагласности, у наведеном предузећу је дана 18. и 19. јуна 2007. године обављена редовна надзорна провјера од стране чланова тима за надзорну провјеру који је именован Рјешењем Регулаторне комисије за електричну енергију Републике Српске, број 01-2861/07 од 31.05.2007. године. Циљ ове надзорне провјере је првенствено био утврђивање степена испуњености мјера и препорука наложених рјешењем са претходно обављене редовне надзорне провјере број 01-596-7/07 од 12.04.2007. године, али су по потреби провјеравани и остали услови из издате почетне дозволе. У току спровођења надзора, чланови тима за надзорну провјеру су прегледом документације и њеним изузимањем, као и узимањем изјава од одговорних лица корисника дозволе вршили провјеру усаглашености стварног стања са условима издате дозволе. Пресјек стања и постојање утврђених неправилности коришћења дозволе су констатовани у Извјештају са редовне надзорне провјере који је достављен кориснику дозволе на давање коментара. У остављеном року, тј. до 04.10.2007. године, корисник дозволе није подносио коментаре на Извјештај са редовне надзорне провјере. Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске је на 15. редовној сједници одржаној 19.10.2007. године анализирала Извјештај са редовне надзорне провјере, те је донијела одлуку као у диспозитиву овога рјешења.

Бројчане ознаке наведене у диспозитиву овог рјешења идентичне су бројчаним ознакама услова издате почетне дозволе . Дана 27.12.2007. године кориснику дозволе истиче почетна дозвола за обављање електроенергетске дјелатности. Имајући ово у виду Регулаторна комисија за електричну енергију Републике Српске је дониjeла Одлуку о плану подношења и обраде захтјева за издавање дозвола за обављање електроенергетских дјелатности број Р-5-170-43/07 од 12.04.2007. године ("Службени гласник Републике Српске" број 31/07), којом је одређено да је Мјешовити холдинг "Електропривреда" Републике Српске -Матично предузеће, акционарско друштво, Требиње дужно да поднесе захтјев за издавање дозволе за обављање електроенергетске дјелатности до 27.09.2007. године. Корисник дозволе је у наведеном року поднио захтјев за издавање дозволе. Од степена испуњености наложених мјера и активности, односно испуњености услова из издате почетне дозволе, зависиће одређивање дужине периода на који се издаје нова дозвола.

Правна поука: Ово рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном суду у Требињу, у року од 30 дана, од дана достављања рјешења.

Предсједник

Миленко Чокорило