Датум: 28.09.2007. године
На основу члана 23. алинеја 1, а у вези са чланом 24. Закона о електричној енергији (''Службени гласник Републике Српске'', број: 66/02, 29/03, 86/03, 111/04 и 60/07), члана 190. став 1. и 2. Закона о општем управном поступку (''Службени гласник Републике Српске'', број 13/02), члана 10. тачка 1. и члана 18. став 1. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске (''Службени гласник Републике Српске'', број 41/04 и 67/07), члана 37. став 1. тачка 4. Пословника о раду Регулаторне комисије за електричну енергију Републике Српске (''Службени гласник Републике Српске'', број 96/04) и члана 37. став 1. Правилника за издавање дозвола и сагласности (''Службени гласник Републике Српске'', број 52/05), након анализе Извјештаја са редовне надзорне провјере обављене у периоду 11. до 13. јуна 2007. године у предузећу Рудник и Термоелектрана Гацко, а.д. Гацко, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске на 14. (четрнаестој) редовној сједници одржаној 28.09.2007. године, донијела је
РЈЕШЕЊЕ
о предузимању мјера након обављене редовне надзорне провјере
I НАЛАЖЕ СЕ предузећу Рудник и Термоелектрана Гацко, а.д. Гацко, кориснику почетне дозволе за обављање дјелатности производње електричне енергије, предузимање сљедећих активности у циљу испуњења услова из издате почетне дозволе, по тачкама како слиједи:
Тачка 6.1. Придржавање закона и прописа
Корисник дозволе је дужан обавјештавати Регулаторну комисију за енергетику Републике Српске о свим активностима у вези са примјеном закљченог споразума са "ČEZ" a.s. Praha, што представља трајну активност.
Тачка 6.2. Придржавање одобрене тарифе
1. Документовати подлоге за коефицијент за кало и растур угља у складу са обавезом из Рјешења Регулаторне комисије за електричну енергију Републике Српске бр.01-1115-13/06 од 22.03.2006. године ("Службени гласник Републике Српске" број 27/06), без одлагања.
(мјера је поновљена у сличном облику, у односу на рјешење са претходне надзорне провјере број 01-499-3/07 од 21.02.2007. године)
2. Извршити нормативна испитивања и верификацију вриједности техничко -технолошких карактеристика термоелектране у сврху доказивања производних могућности, са роком извршења до истека важења почетне дозволе.
(мјера је поновљена у сличном облику, у односу на рјешење са претходне надзорне провјере број 01-499-3/07 од 21.02.2007. године)
3. Извршити потребну верификацију података о квалитету угља у руднику, те верификацију топлотне моћи угља који се користи у процесу производње електричне енергије у термоелектрани, са роком извршења до истека важења почетне дозволе.
(мјера је поновљена у сличном облику, у односу на рјешење са претходне надзорне провјере број 01-499-3/07 од 21.02.2007. године)
4. Пратити усклађеност дневних извјештаја о оствареном ископу и транспорту угља, међуслојне јаловине и откривке са мјесечним извјештајима које сачињавају геодетска и геолошка служба, што представља трајну активност.
(мјера је поновљена, као у рјешењу са претходне надзорне провјере број 01-499-3/07 од 21.02.2007. године)
5. Обезбиједити и примијенити механизме за обрачун одступања производње електричне енергије од билансиране, који обезбјеђују равноправност са другим учесницима на тржишту и одговорност за постизање билансираних величина, укључујући и механизме на основу којих се на транспарентан начин примјењује било једнокомпонентна цијена електричне енергије, било двокомпонентна цијена електричне енергије, са роком извршења до истека периода важења почетне дозволе.
(мјера је поновљена у сличном облику, у односу на мјеру број 2 у тачки 6.20. рјешења са претходне надзорне провјере број 01-499-3/07 од 21.02.2007. године)
Тачка 6.4. Безбједност рада постројења за производњу електричне енергије по здравље људи и функционисање опреме и инсталација
Наставити са предузимањем мјера у циљу постизања безбједности рада постројења по здравље људи и функционисање опреме и инсталација у складу са прописима, што представља трајну активност.
(мјера је поновљена, као у рјешењу са претходне надзорне провјере број 01-499-3/07 од 21.02.2007. године)
Тачка 6.5. Обавеза обављања јавне услуге
Корисник дозволе је дужан уговором уредити међусобне односе са купцима (снабдјевачима тарифних купаца и/или корисницима дозволе за трговину и снабдијевање електричном енергијом на територији БиХ), у циљу обезбјеђења стабилне јавне услуге снабдијевања тарифних купаца, са роком извршења до истека периода важења почетне дозволе.
(мјера је поновљена, као у рјешењу са претходне надзорне провјере број 01-499-3/07 од 21.02.2007. године)
Тачка 6.10. Ефикасност коришћења примарних извора енергије
1. Вршити узорковање и испитивање квалитета угља који служи као погонско гориво у термоелектрани у складу са важећим прописима из ове области, без одлагања.
(мјера је поновљена, као у рјешењу са претходне надзорне провјере број 01-499-3/07 од 21.02.2007. године).
2. Доставити преглед и резултате проведених активности у вези са побољшањем квалитета угља као погонског горива у циљу што ефикаснијег коришћења природног ресурса и стабилног рада термоелектране, са роком извршења до истека периода важења почетне дозволе.
(мјера је поновљена у сличном облику, у односу на рјешење са претходне надзорне провјере број 01-499-3/07 од 21.02.2007. године)
3. Утврдити специфични утрошак топлоте у функцији оптерећења блока термоелектране, са роком извршења до истека периода важења почетне дозволе.
(мјера је поновљена у сличном облику, у односу на рјешење са претходне надзорне провјере број 01-499-3/07 од 21.02.2007. год.)
Тачка 6.11. Мјерење електричне енергије на примопредајним мјестима
Вршити адекватан обрачун вриједности производње електричне енергије на прагу електране и вриједности властите потрошње електричне енергије узете из мреже (по тарифним ставовима), без одлагања.
(мјера је поновљена, као у рјешењу са претходне надзорне провјере број 01-499-3/07 од 21.02.2007. године).
Тачка 6.12. Сарадња са НОС-ом
Остварити сарадњу са НОС-ом како је прописано Тржишним правилима и Мрежним кодексом, што представља трајну активност.
(мјера је поновљена, као у рјешењу са претходне надзорне провјере број 01-499-3/07 од 21.02.2007. године).
Тачка 6.13. Раздвајање дјелатности производње електричне енергије од осталих дјелатности
Корисник дозволе обавезан је да обезбиједи посебну евиденцију прихода и расхода од лиценциране дјелатности у односу на приходе и расходе осталих дјелатности, односно презентацију финансијских извјештаја у складу са Одлуком о јединственом регулаторном контном плану и Упутством за примјену јединственог рерулаторног контног плана, како би се онемогућило унакрсно субвенционисање између лиценциране и осталих дјелатности, без одлагања.
(мјера је поновљена у сличном облику, у односу на рјешење са претходне надзорне провјере број 01-499-3/07 од 21.02.2007. године)
Тачка 6.14. Разграничење основних средстава потребних за дјелатност производње електричне енергије
Са предузећем "Електропренос БиХ" а.д. Бања Лука регулисати односе у вези са разграничењем власништва над земљиштем, одмах по стицању услова за такву активност.
(мјера је поновљена у сличном облику, у односу на рјешење са претходне надзорне провјере број 01-499-3/07 од 21.02.2007. године)
Тачка 6.15. Забрана унакрсног субвенционисања
Спровести рачуноводствено раздвајање по сегментима (тачка 6.13.) као битан услов почетне дозволе за контролу унакрсног субвенционисања, у складу са роком извршења наведеним у тачки 6.13.
(мјера је поновљена, као у рјешењу са претходне надзорне провјере број 01-499-3/07 од 21.02.2007. године)
Тачка 6.16. Увођење система квалитета
Израдити план и програм увођења и сертификације система квалитета по ISO стандардима (интегрални систем квалитета који подразумијева стандарде серије ISO 9000, ISO 14000 и ISO 17025) у пословни систем РиТЕ Гацко, без одлагања.
(мјера је поновљена, као у рјешењу са претходне надзорне провјере број 01-499-3/07 од 21.02.2007. године)
Тачка 6.18. Регулисање односа са другим учесницима на тржишту електричне енергије
Предузети активности ради регулисања односа са другим учесницима на тржишту електричне енергије у складу са прописима, са роком извршења до истека периода важења почетне дозволе.
(мјера је поновљена, као у рјешењу са претходне надзорне провјере број 01-499-3/07 од 21.02.2007. године)
Тачка 6.19. Финансијска стабилност и финансијске гаранције за пословање
Предузеће је дужно да редовно анализира и оцјењује свој финансијски положај и предузима потребне мјере ради обезбјеђења финансијске стабилности пословања, што представља трајну активност.
(мјера је поновљена у сличном облику, у односу на рјешење са претходне надзорне провјере број 01-499-3/07 од 21.02.2007. године)
Тачка 6.20. Фактурисање и наплата произведене електричне енергије
Уговором регулисати фактурисање и наплату произведене електричне енергије која се пласира за извоз и квалификоване купце, са роком извршења до истека периода важења почетне дозволе.
(мјера је поновљена, као у рјешењу са претходне надзорне провјере број 01-499-3/07 од 21.02.2007. године)
Тачка 6.21. Рачуноводствене евиденције
1. Потребно је ускладити рачуноводствене политике предузећа са Међународним стандардима извјештавања и обезбиједити досљедну примјену Међународних рачуноводствених стандарда и фер презентацију финансијског положаја предузећа, без одлагања.
(мјера је поновљена, као у рјешењу са претходне надзорне провјере број 01-499-3/07 од 21.02.2007. године)
2. Корисник дозволе је дужан редовно вршити провјеру обезвређења средстава по основу физичког оштећења или застарјелости појединачних средстава, смањења употребљивости средстава и других разлога утврђених рачуноводственим политикама предузећа, те средства водити по надокнадивој вриједности, што представља трајну активност.
(мјера је поновљена, као у рјешењу са претходне надзорне провјере број 01-499-3/07 од 21.02.2007. године)
3. Корисник дозволе је дужан идентификовати износ ревалоризационе резерве за свако средство појединачно, те евидентирати реализацију ревалоризационих резерви у складу са МРС 16, без одлагања.
(мјера је поновљена, као у рјешењу са претходне надзорне провјере број 01-499-3/07 од 21.02.2007. године)
4. Основна средства у власништву предузећа која не служе обављању лиценциране дјелатности треба идентификовати и одредити њихов статус, те идентификовати средства за обављање споредних и помоћних дјелатности, без одлагања.
(мјера је поновљена, у односу на мјеру број 2 у тачки 6.14. рјешења са претходне надзорне провјере број 01-499-3/07 од 21.02.2007. године)
5. Разврстати залихе материјала аналитички и идентификовати виталне резервне дијелове сегмената у складу са МРС 2 и МРС 16, без одлагања.
6. Корисник дозволе је дужан успоставити аналитичку евиденцију трошкова производних услуга у складу са Одлуком о јединственом регулаторном контном плану, без одлагања.
Тачка 6.24. Записници и рјешења надлежних инспекција
Водити јединствену евиденцију записника и рјешења надлежних инспекција на нивоу предузећа, те извјештаја о извршеним радњама по рјешењима, као трајну активност.
(мјера је поновљена у сличном облику, у односу на рјешење са претходне надзорне провјере број 01-499-3/07 од 21.02.2007. године)
Тачка 6.25. Одобрење за употребу
Прибавити одобрења за употребу за све објекте и опрему за које су иста по прописима неопходна, са роком извршења до истека периода важења почетне дозволе.
(мјера је поновљена у сличном облику, у односу на рјешење са претходне надзорне провјере број 01-499-3/07 од 21.02.2007. године)
Тачка 6.26. Уговор о концесији
Корисник дозволе је дужан доставити Регулаторној комисији за енергетику Републике Српске копије уговора о концесији, одмах по њиховом закључењу.
Тачка 6.28. Заштита животне средине
У циљу испуњења услова из почетне дозволе корисник дозволе дужан је да предузме сљедеће активности:
1. достави Регулаторној комисији за енергетику Републике Српске План активности са мјерама и роковима за постепено смањење емисија односно загађења и за усаглашавање са најбољом расположивом техником најкасније мјесец дана од дана завршетка израде Плана,
2. достави Регулаторној комисији за енергетику Републике Српске доказе о подношењу захтјева за издавање еколошке дозволе најкасније до 10. октобра 2007. године.
Тачка 6.30. Спорови
Квартално достављати извјештај о судским споровима, што представља трајну активност.
(мјера је поновљена, као у рјешењу са претходне надзорне провјере број 01-499-3/07 од 21.02.2007. године)
Тачка 6.32. Извјештавање Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске
1. Доставити документацију тражену по тачкама 13.3. и 13.5. почетне дозволе, без одлагања.
(мјера је поновљена, као у рјешењу са претходне надзорне
провјере број 01-499-3/07 од 21.02.2007. године)
2. Достављати другу документацију и информације на начин и у роковима прописаним условима почетне дозволе, што представља трајну активност.
(мјера је поновљена, као у рјешењу са претходне надзорне провјере број 01-499-3/07 од 21.02.2007. године)
II Ово рјешење је коначно и ступа на снагу даном доношења, а објављује се на огласној табли и wеb страници Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске.
О б р а з л о ж е њ е
Регулаторна комисија за електричну енергију Републике Српске је на 25. редовној сједници одржаној 27.12.2005. године донијела Рјешење број 01-1068-8/05 о издавању почетне дозволе за обављење дјелатности производње електричне енергије ЈП Рудник и Термоелектрана Гацко, а.д. Гацко (у даљем тексту: корисник дозволе), са роком важења до 27.12.2007. године.
У складу са чланом 23. алинеја 1. Закона о електричној енергији и чланом 37. став 3. Правилника о издавању дозвола и сагласности, у наведеном предузећу је у периоду од 11.06. до 13.06.2007. године обављена редовна надзорна провјера од стране чланова тима за надзорну провјеру који је именован Рјешењем Регулаторне комисије за електричну енергију Републике Српске, број 01-274-1/07 од 24.05.2007. године. Циљ ове надзорне провјере је првенствено био утврђивање степена испуњености мјера и препорука наложених рјешењем са претходно обављене редовне надзорне провјере број 01-499-3/07 од 21.02.2007. године, али су по потреби провјеравани и остали услови из издатих почетних дозвола. У току спровођења надзора, чланови тима за надзорну провјеру су прегледом документације и њеним изузимањем, увидом у стање постројења и опреме, као и узимањем изјава од одговорних лица корисника дозволе вршили провјеру усаглашености стварног стања са условима издате дозволе. Пресјек стања и постојање утврђених неправилности коришћења дозволе су констатовани у Извјештају са редовне надзорне провјере који је достављен кориснику дозволе на давање коментара. У остављеном року, тј. до 20.09.2007. године, корисник дозволе није подносио коментаре на Извјештај са редовне надзорне провјере, нити је коментаре подносио касније. РЕРС није разматрао захтјев корисника дозволе за продужење рока за подношење коментара, јер је у комуникацији са представницима корисника дозволе утврђено да коментари на Извјештај са редовне надзорне провјере нису били припремљени ни на дан одржавања 14. редовне сједнице на којој је разматран овај Извјештај. РЕРС је био спреман да размнотри коментаре да су били достављени и до почетка 14. редовне сједнице.
Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске је на 14. редовној сједници одржаној 28.09.2007. године анализирала Извјештај са редовне надзорне провјере, те је донијела одлуку као у диспозитиву овога рјешења.
Бројчане ознаке наведене у диспозитиву овог рјешења идентичне су бројчаним ознакама услова издатих почетних дозвола.
Дана 27.12.2007. године кориснику дозволе истиче почетна дозвола за обављање електроенергетске дјелатности. Имајући ово у виду Регулаторна комисија за електричну енергију Републике Српске је дониjeла Одлуку о плану подношења и обраде захтјева за издавање дозвола за обављање електроенергетских дјелатности број Р-5-170-43/07 од 12.04.2007. године ("Службени гласник Републике Српске" број 31/07), којом је одређено да је предузеће Рудник и Термоелектрана Гацко, а.д. Гацко дужно да поднесе захтјев за издавање дозволе за обављање електроенергетске дјелатности до 27.09.2007. године. Корисник дозволе је у наведеом року поднио захјтев за издавање дозволе. Од степена испуњености наложених мјера и активности, односно испуњености услова из издате почетне дозволе, зависиће одређивање дужине периода на који се издаје нова дозвола.
Правна поука: Ово рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном суду у Требињу, у року од 30 дана, од дана достављања рјешења.
Предсједник
Миленко Чокорило