Skip to Content

Рјешење: Административна служба Града Бијељина - Градоначелник

Постављено у
Верзија прилагођена за штампање

Број: 01-542-9/13/Р-79-54
Датум: 26.02.2014.

На основу одредби члана 28. став 1. алинеја 4. Закона о електричној енергији ("Службени гласник Републике Српске", број 8/08, 34/09, 92/09 и 1/11), члана 10. став 1. алинеја 9. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске - Пречишћени текст ("Службени гласник Републике Српске", број 6/10), члана 33. став 1. тачка г. Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске ("Службени гласник Републике Српске", број 59/10) и члана 74. Правилника о јавним расправама и рјешавању спорова и жалби ("Службени гласник Републике Српске", број 70/10), у скраћеном поступку рјешавања спора по захтјеву Административнe службe Града Бијељина - Градоначелник, против МХ "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ ''Електродистрибуција'' Бијељина, у вези са тарифама по којима се електрична енергија испоручује, односно обрачуном неовлаћено утрошене електричне енергије, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске, на 79. редовној сједници одржаној 26. фебруарa 2014. године у Требињу, донијела је
 

Р Ј Е Ш Е Њ Е

1. ОДБИЈА СЕ захтјев подносиоца Административна служба Града Бијељина - Градоначелник од 29.10.2013. године, којим се оспорава основ за обрачун неовлашћено утрошене електричне енергије на мјерном мјесту Мјесна заједница Доњи Бродац идентификациони број 0041062102100000, као неоснован.
2. НАЛАЖЕ СЕ МХ "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ ''Електродистрибуција'' Бијељина, да сачини нови обрачун неовлашћено утрошене електричне енергије на мјерном мјесту Мјесна заједница Доњи Бродац идентификациони број 0041062102100000, на начин да обрачунску снагу утврди множењем називног дозвољеног струјног оптерећења проводника 4x10 mm2 преко којег је извршена неовлашћена потрошња са номиналним напоном и тако сачињен обрачун достави подносиоцу захтјева.
3. Свака странка сноси своје трошкове које је имала у овом поступку.
 

О б р а з л о ж е њ е
 

Захтјевом од 29.10.2013. године, који је у Регулаторној комисији за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија), примљен 30.10.2013. године, Административна служба Града Бијељина - Градоначелник (у даљем тексту: подносилац захтјева), покренула је поступак рјешавања спора против МХ "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ ''Електродистрибуција'' Бијељина (у даљем тексту: противна страна), у вези са тарифама по којима се испоручује електрична енергија. Поднесеним захтјевом се оспорава обрачун неовлашћено утрошене електричне енергије по пореској фактури од 29.08.2013. године у износу од 34.366,80 КМ на мјерном мјесту Мјесна заједница "Доњи Бродац". Подносилац у захтјеву, између осталог наводи, да је против испостављене пореске фактуре, дана 17.09.2013. године поднио приговор Одељењу за приговоре и жалбе крајњих купаца противне стране, а које је својим актом од 20.09.2013. године у цјелости одбило као неоснован његов приговор. Подносилац је приговором оспорио пасивну легитимацију у овом поступку, јер му није јасно на основу чега је заснована његова обавеза за плаћање овог износа, а из записника о утврђивању неовлашћене потрошње произилази да су наводном неовлашћеном потрошњом електричне енергије снабдијеване просторије Дома културе, Мјесне заједнице Бродац и просторије фудбалског клуба. Поред тога, у приговору је наведено да дио просторија у Доњем Бродцу користе и ПЗС "Агросемберија" Бијељина и ТП "Прогрес" а.д. Бијељина, те да је у току поступак ради утврђивања и преноса права располагања имовином. Подносилац сматра да се према стању на лицу мјеста овдје не ради о потрошњи електричне енергије без мјерних уређаја или мимо њих сходно одредби члана 89. став 1. тачка в) Општих услова за испоруку и снабдијевање електричном енергијом - Пречишћени текст ("Службени гласник Републике Српске", број 90/12) - у даљем тексту: Општи услови, како је то утврђено записником о контролном порегледу од 28.08.2013. године и обрачуном неовлашћене потрошње од 29.08.2013. године. Даље се наводи да је противна страна прихватила навод из приговора да је предметно бројило мјерило утрошену електричну енергију, али је приговор одбијен уз констатацију да се ова потрошња није могла узети приликом обрачуна накнаде за неовлашћено утрошену електричну енергију. Подносилац захтјева сматра да наведено бројило није контролисано и баждарено у складу са метролошким прописима, те да због тога постоји сумња у његову исправност која се могла отклонити његовим испитивањем, а што није учињено. У погледу периода који је примијењен приликом обрачуна неовлашћене потрошње, подносиолац сматра да противна страна није имала основа да изврши обрачун за 365 дана, те сматра да је примјеном одредбе члана 90. став 2. Општих услова неовлашћена потрошња трајала од дана посљедњег прегледа дијела прикључка односно мјерног мјеста на којем је извршена радња којом је омогућена неовлашћена потрошња електричне енергије. Будући да је претходна контрола овог мјерног мјеста извршена 31.07.2013. године када је вршено очитање, а бројило за које противна страна тврди да је нерегистровано се налази непосредно поред уређаја који је регистрован, то се не ради о скривеном прикључку који се није могао уочити приликом редовног очитавања стања регистрованог бројила, тако да је противна страна требала примијенити период од 31.07 - 28.08. 2013. године за обрачун неовлашћене потрошње. Подносилац захтјева предлаже да се у складу са одредбом члана 110. став 2. тачка а) Општих услова споразумно утврди питање утрошене електричне енергије у овом објекту.
На тражење Регулаторне комисије, противна страна је дана 23.12.2013. године доставила изјашњење и документацију у вези са захтјевом подносиоца. У изјашњењу је, између осталог наведено, да је подносилац захтјева обвезник плаћања рачуна за испоручену електричну енергију за мјерна мјеста која се налазе у објектима мјесних заједница на подручју Града Бијељина, тако да има обавезу и за измирење рачуна за испоручену електричну енергију и у објекту Мјесне заједнице Доњи Бродац, гдје се налазе два мјерна мјеста, и то: 0041062102100000 преко којег се електричном енергијом напаја локални Дом културе, те мјерно мјесто: 00411062200700000, преко којег се елекрична енергија испоручује за канцеларије МЗ "Доњи Бродац", с тим да се укупно утрошена електрична енергија за ова два мјерна мјеста фактурише на једном рачуну под бројем крајњег купаца: 41004660 са јасно раздвојеним мјерним мјестима, те појединачним обрачунима. Противна страна наводи да је у питању вишенамјенски објекат тако да се на спрату налази канцеларија МЗ Доњи Бродац и сала Дома културе, те свлачионице ФК "Бродац", док се у приземљу објекта налази угоститељки објекат који се електричном енергијом такође напаја преко мјерног уређаја број 6070641, односно мјерног мјеста 041062102100000. Мјерно мјесто се налази у унутрашњости објекта Дома културе Доњи Бродац, истом је омогућен несметан приступ и доступно је за редовно очитање. Поступајући по налогу за рад од 28.08.2013. године, чланови контролног тима извршили су контролни преглед мјерног мјеста 0041062102100000, ради провјере исправности регистровања испоручене електричне енергије, када је откривена неовлашћена потрошња. Противна страна наводи да је том приликом утврђено да је на дијелу инсталације прије струјних мјерних трансформатора спојен проводник ПФ 4X16 mm2, чији је други крај спојен на осигураче снаге 3X63 А, одакле је даље одведен проводник пресјека ПФ 4X10 mm2 до мјерног уређаја број 05931, са сљедећим стањем бројчаникa ВТ 014544 и МТ 000001. На наведеном мјерном уређају у тренутку контроле није било поклопца, док је накнадном провјером утврђено да исто није регистровано у бази дистрибутера, као и да се преко тог мјерног уређаја електрична енергија користила за потребе сале Дома културе и просторије ФК "Бродац". Након обављене контроле, мјерно мјесто је искључено у главном разводном ормару, који је након тога пломбиран пломбом број 178164, а искључење је извршено и на кровном носачу. Противна страна наводи да су провођењу мјера и радњи на утврђивању неовлашћене потрошње присуствовали представници МЗ "Бродац", али су одбили да потпишу записник. Нерегистровано бројило је постављено у сврху раздвајања мјерења испоручене електричне енергије за просторије Дома културе од оног намијењеног угоститељском објекту у приземљу објекта, али процедура раздвајања, односно регистровања новог мјерног уређаја није спроведена до краја, будући да подносилац захтјева није поднио захтјев за издавање нове електроенергетске сагласности. Противна страна даље наводи да је утврђено и записнички констатовано стање са лица мјеста представљало правни основ за приступање обрачуну накнаде за неовлашћено утрошену електричну енергију примјеном одредби члана 89. став 1. тачка в) Општих услова којом је прописано да се под неовлашћеном потрошњом подразумијева потрошња без мјерних уређаја или мимо њих. Противна страна наводи да је код одређивања обрачунске снаге примијенила одредбу члана 91. став 2. тачка а) Општих услова, у погледу периода који је обухваћен обрачуном од 365 дана, те одредбу члана 90. став 3. Општих услова, с тим да је укупна количина неовлашћено утрошене електричне енергије добијена множењем утврђеног износа обрачунске снаге са осам часова дневно, на коју су примијењене цијене електричне енергије из одредбе члана 92. став 2. тачка б) Општих услова, тако да је подносиоцу обрачуната неовлашћено утрошене електричне енергије у укупном износу од 34.366,80 КМ, на пореској фактури од 05.09.2013. године. Након што је подносилац захтјева приговором оспорио пореску фактуру не сматрајући се обвезником плаћања неовлашћено утрошене електричне енергије и затражио да коначан обвезник плаћања накнаде буде одређен након окончања управног поступка код Републичке управе за геодетске и имовинско - правне послове, Одјељење за приговоре и жалбе крајњих купаца је одбило у цјелости као неоснован овај приговор. Противна страна наводи да према одредбама Закона о локалној самоуправи ("Службени гласник Републике Српске", број 101/04, 42/05, 118/05 и 98/13), мјесне заједнице у саставу јединица локлане самоуправе немају статус правног лица, што значи да немају властита финансијска средства, тако да се све обавезе за потребе савјета мјесних заједница као и домова културе, укључујући и рачуне за испоручену електричну енергију, плаћају из буџета јединице локалне самопураве - града Бијељине. Подносилац захтјева је у претходном периоду уредно примао и измиривао рачуне за испоручену електричну енергију, без захтјева за утврђивање стварног корисника електричне енергије, тако да је на рачунима за електричну енергију наведен и ПДВ број подносиоца захтјева. Противна страна наводи да чињеница коју наводи подносилац да је нерегистровано бројило било постављено поред регистрованог бројила број 6070641 не значи нужно да на истом мјерном мјесту није било неовлашћене потрошње, јер контрола овог мјерног мјеста није вршена дужи временски период, па је приликом очитавања овог мјерног мјеста нерегистровани мјерни уређај у ГРО сматран дијелом мјерног мјеста преко којег се не врши регистровање потрошње, односно преко којег нема испоруке електричне енергије, тако да је тек накнадном контролом дијела прикључка утврђено да се преко спорног мјерног уређаја врши потрошња електричне енергије и то у просторијама дома културе, мјесне заједнице и фудбалског клуба.
Регулаторна комисија је оцијенила да су странке прибавиле довољно доказа на основу којих се може правилно и потпуно утврдити чињенично стање и донијети праведна одлука и без посебног саслушања странака и додатног прикупљања и извођења доказа, те је на 76. редовној сједници одржаној 23. јанура 2014. године у Требињу, донијела закључак да се у овом спору донесе одлука у скраћеном поступку. На истој редовној сједници, Регулаторна комисија је утврдила и нацрт рјешења у овом поступку. Закључак и нацрт рјешења су достављени странкама, те је остављена могућност да странке у року од осам дана доставе коментаре на наведене акте. На интернет страници и огласној табли Регулаторне комисије објављено је обавјештење за јавност о рјешавању спора у скраћеном поступку, са могућношћу подношења коментара. Подносилац захтјева је доставио коментаре на нацрт рјешења. Увидом у повратницу утврђено је да је подносилац захтјева закључак и нацрт рјешења примио 31.01.2014. године, тако да је рок од осам дана за достављање коментара на ове акте истекао 08.02.2014. године. Будући да је подносилац захтјева коментаре предао на пошту 10.02.2014. године, они су неблаговремени и као такви се нису могли узети у разматрање приликом доношења коначног рјешења. И поред чињенице што су достављени коментари неблаговремени, подносилац захтјева у коментарима није навео нове релевантне чињенице и доказе који би били од утицаја на другачије рјешење овог спора.
У поступку рјешавања овог спора извршен је увид у сљедећу документацију коју су странке приложиле: захтјев подносиоца од 29.10.2013. године, записник о усменој расправи од 28.11.2012. године, записник о контролном прегледу мјерног мјеста од 28.08.2013. године, записник о утврђивању неовлашћене потрошње електричне енергије од 28.08.2013. године, обрачун нерегистроване енергије од 29.08.2013. године, пореску фактуру од 05.09.2013. године, достављање фактуре за накнаду неовлашћено утрошене еелктричне енергије од 05.09.2013. године, приговор на фактуру од 17.09.2013. године, одговор по приговору од 20.09.2013. године, изјашњење противне стране од 13.12.2013. године, рачуне за испоручену електричну енергију, каматне листове, енергетску картицу и картицу потрошача.
Након разматрања захтјева подносиоца, изјашњења противне стране и увида у приложену документацију странака, утврђене су сљедеће чињенице:
 у евиденцијама противне стране за објекат Мјесне заједнице Доњи Бродац, гдје се налазе два мјерна мјеста, и то: 0041062102100000 преко којег се електричном енергијом напаја Дом културе, те мјерно мјесто: 00411062200700000, преко којег се електрична енергија користи за канцеларије МЗ "Доњи Бродац", регистрован је подносилац захтјева у категорији потрошње "Остала потрошња на ниском напону";
 укупно утрошена електрична енергија за ова два мјерна мјеста фактурише се на једном рачуну под бројем 41004660 са јасно раздвојеним мјерним мјестима, те појединачним обрачунима;
 према подацима из енергетске картице, подносиоцу захтјева је редовно очитавана потрошња електричне енергије, а према подацима из картице потрошача подносиоцу захтјева су редовно испостављани рачуни за утрошену електричну енергију;
 дана 28.08.2013. године, чланови контролног тима противне стране су извршили контролни преглед мјерног мјеста 0041062102100000, ради провјере исправности регистровања испоручене електричне енергије, када је откривена неовлашћена потрошња;
 неовлашћена потрошња је изведена на начин да је на дијелу инсталације прије струјних мјерних трансформатора спојен проводник ПФ 4X16 mm2, чији је други крај спојен на осигураче снаге 3X63 А, одакле је даље одведен проводник пресјека ПФ 4X10 mm2 до мјерног уређаја број 05931, са сљедећим стањем бројчаника ВТ 014544 и МТ 000001, при чему на наведеном мјерном уређају у тренутку контроле није било поклопца, док је накнадном провјером утврђено да исто није регистровано у бази дистрибутера, као и да се преко тог мјерног уређаја електрична енергија користила за потребе сале Дома културе и просторије ФК "Бродац";
 чланови контролног тима су након обављене контроле искључили мјерно мјесто у главном разводном ормару и пломбирали пломбом број 178164, а искључење је извршено и на кровном носачу;
 противна страна је примијеном одредби Општих услова извршила обрачун накнаде за неовлашћено утрошену електричну енергију у укупном износу од 34.366,80 КМ за период од годину дана;
 поступајући по приговору подносиоца од 17.09.2013. године, Одјељење за приговоре и жалбе крајњих купаца је одговором на приговор од 20.09.2013. године одбило у цјелости као неонован приговор подносиоца.
На основу наведених чињеница, неспорно је утврђено да је на мјерном мјесту подносиоца захтјева извршена неовлашћена потрошња која је откривена контролним прегледом од 28.08.2013. године, а којом је омогућено преузимање електричне енергије са електродистрибутивне мреже мимо мјерног уређаја, у смислу одредбе члана 89. став 1. тачка в. Општих услова. Наиме, контролним прегледом мјерног мјеста од 28.08.2013. године, противна страна је утврдила и записнички констатовала неовлашћену потрошњу која је изведена на начин да је на дијелу инсталације прије струјних мјерних трансформатора спојен проводник ПФ 4X16 mm2, чији је други крај спојен на осигураче снаге 3X63 А, одакле је даље одведен проводник пресјека ПФ 4X10 mm2 до мјерног уређаја број 05931, са сљедећим стањем бројчаника ВТ 014544 и МТ 000001. На наведеном мјерном уређају у тренутку контроле није било поклопца, док је накнадном провјером утврђено да исто није регистровано у бази дистрибутера, као и да се преко тог мјерног уређаја електрична енергија користила за потребе сале Дома културе и просторије ФК "Бродац".
Усљед таквог стања на мјерном мјесту, противна страна је на основу члана 81. алинеја 4. Закона о електричној енергији и члана 97. став 1. тачка з) Општих услова, без претходног упозорења подносиоцу захтјева обуставила испоруку електричне енергије, а потом 05.09.2013. године доставила пореску фактуру подносиоцу захтјева за неовлашћену потрошњу електричне енергије у износу од 34.366,80 КМ.
С обзиром на чињеницу да није утврђено када су почињене неовлаштене радње на мјерном мјесту, односно да у предходном пeриоду од годину дана није било контрола оног дијела мјерног мјеста на којем су извршене неовлаштене радње, противна страна је за обрачун неовлаштено утрошене електричне енергије одредила период од годину дана на основу одредбе члана 90. став 3. Општих услова.
Будући да се неовлашћена потрошња одвијала прије мјерног уређаја, противна страна приликом сачињавања обрачуна неовлашћено утрошене електричне енергије у складу са одредбом члана 91. став 2. тачка а. подтачка а) Општих услова, није правилно одредила обрачунску снагу. Противна страна је приликом сачињавања овог обрачуна умјесто пресјека кабла 4X16 mm2 требала примијенити пресјек кабла 4X10 mm2, како је то записнички утврђено контролом од 28.08. године, будући да су преко овог кабла напајани сала дома културе, прострорије мјесне заједнице и просторије фудбалског клуба. У погледу осталих параметара који се примјењују за обрачун неовлашћене потрошње, противна страна је правилно примијенила одредбе члана 91. став 2. тачка б) подтачка 1) Општих услова у погледу количине неовлашћено утрошене електричне енергије за категорију остала потрошња на ниском напону, као и одредбу члана 92. став 2. тачка б) Општих услова у погледу цијене.
У погледу навода подносиоца да се не сматра обвезником плаћања накнаде за неовлашћено утрошену електричну енергију, а у контексту одредби Закона о локалној самоуправи, потребно је истаћи да су мјесне заједнице у складу са чланом 107. став 1. поменутог закона образују одлуком скупштине јединице локалне самоуправе, тј. у овом случају Града Бијељине, те да према члану 109. став 2. истог закона јединица локалне самоуправе буџетом утврђује посебна средства за финансирање мјесне заједнице. С тим у вези, мјесне заједнице које су у саставу јединица локалне самоуправе немају својство правног лица и самим тим не располажу властитим финасијским средствима, тако да се финасирање њиховог рада, као и обавеза које у конкретном случају имају по основу утрошене електричне енергије падају на терет јединице локалне самоуправе која их је и формирала, тј. Града Бијељине.
Имајући у виду напријед наведено утврђено чињенично стање, као и наведени правни основ, утврђено је да је захтјев подносиоца у вези са оспоравањем обрачуна неовлашћене потрошње неоснован, те је одлучено као у тачки 1. диспозитива овог рјешења.
Приликом сачињавања обрачуна неовлашћене потрошње електричне енергије противна страна је користила вриједност трајно дозвољене струје проводника 4x16 mm². Међутим, у овом случају је противна страна била дужна обрачунску снагу утврдити множењем мање вриједности тј. називног дозвољеног струјног оптерећења проводника 4x10 mm2 преко кога је и извршена неовлашћена потрошња са номиналним напоном, а на основу одредбе члана 91. став 2. тачка а. подтачка 1. Општих услова.
С тога је тачком 2. диспозитива рјешења наложено противној страни да сачини нови обрачун неовлашћено утрошене електричне енергије на мјерном мјесту Мјесна заједница Доњи Бродац, на начин да обрачунску снагу утврди множењем називног дозвољеног струјног оптерећења проводника 4x10 mm2 са номиналним напоном и тако сачињен обрачун достави подносиоцу захтјева.
Како се овај спор рјешава у скраћеном поступку, а трошкови поступка су били незнатни, те како ниједна странка у поступку није поднијела захтјев за накнаду трошкова, Регулаторна комисија је тачком 3. диспозитива рјешења одлучила да свака странка сноси своје трошкове, које је евентуално имала у овом поступку, а на основу члана 27. став 2. Закона о електричној енергији.
Правна поука се заснива на одредби члана 25. Закона о енергетици ("Службени гласник Републике Српске", број 49/09), те члану 5. и 15. Закона о управним споровима („Службени гласник Републике Српске“, број 109/05 и 63/11).

Правна поука:
Ово рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном судом у Требињу у року од 30 дана од дана пријема рјешења.
 

Предсједник
Миленко Чокорило