Skip to Content

Rješenje: Administrativna služba Grada Bijeljina - Gradonačelnik

Postavljeno u
Verzija prilagođena za štampanje

Broj: 01-542-9/13/R-79-54
Datum: 26.02.2014.


Na osnovu odredbi člana 28. stav 1. alineja 4. Zakona o električnoj energiji ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 8/08, 34/09, 92/09 i 1/11), člana 10. stav 1. alineja 9. Statuta Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske - Prečišćeni tekst ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 6/10), člana 33. stav 1. tačka g. Poslovnika o radu Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 59/10) i člana 74. Pravilnika o javnim raspravama i rješavanju sporova i žalbi ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 70/10), u skraćenom postupku rješavanja spora po zahtjevu Administrativne službe Grada Bijeljina - Gradonačelnik, protiv MH "ERS" - MP a.d. Trebinje - ZEDP "Elektro-Bijeljina" a.d. Bijeljina, RJ ''Elektrodistribucija'' Bijeljina, u vezi sa tarifama po kojima se električna energija isporučuje, odnosno obračunom neovlaćeno utrošene električne energije, Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske, na 79. redovnoj sjednici održanoj 26. februara 2014. godine u Trebinju, donijela je
 

R J E Š E NJ E
 

1. ODBIJA SE zahtjev podnosioca Administrativna služba Grada Bijeljina - Gradonačelnik od 29.10.2013. godine, kojim se osporava osnov za obračun neovlašćeno utrošene električne energije na mjernom mjestu Mjesna zajednica Donji Brodac identifikacioni broj 0041062102100000, kao neosnovan.
2. NALAŽE SE MH "ERS" - MP a.d. Trebinje - ZEDP "Elektro-Bijeljina" a.d. Bijeljina, RJ ''Elektrodistribucija'' Bijeljina, da sačini novi obračun neovlašćeno utrošene električne energije na mjernom mjestu Mjesna zajednica Donji Brodac identifikacioni broj 0041062102100000, na način da obračunsku snagu utvrdi množenjem nazivnog dozvoljenog strujnog opterećenja provodnika 4x10 mm2 preko kojeg je izvršena neovlašćena potrošnja sa nominalnim naponom i tako sačinjen obračun dostavi podnosiocu zahtjeva.
3. Svaka stranka snosi svoje troškove koje je imala u ovom postupku.
 

O b r a z l o ž e nj e

Zahtjevom od 29.10.2013. godine, koji je u Regulatornoj komisiji za energetiku Republike Srpske (u daljem tekstu: Regulatorna komisija), primljen 30.10.2013. godine, Administrativna služba Grada Bijeljina - Gradonačelnik (u daljem tekstu: podnosilac zahtjeva), pokrenula je postupak rješavanja spora protiv MH "ERS" - MP a.d. Trebinje - ZEDP "Elektro-Bijeljina" a.d. Bijeljina, RJ ''Elektrodistribucija'' Bijeljina (u daljem tekstu: protivna strana), u vezi sa tarifama po kojima se isporučuje električna energija. Podnesenim zahtjevom se osporava obračun neovlašćeno utrošene električne energije po poreskoj fakturi od 29.08.2013. godine u iznosu od 34.366,80 KM na mjernom mjestu Mjesna zajednica "Donji Brodac". Podnosilac u zahtjevu, između ostalog navodi, da je protiv ispostavljene poreske fakture, dana 17.09.2013. godine podnio prigovor Odeljenju za prigovore i žalbe krajnjih kupaca protivne strane, a koje je svojim aktom od 20.09.2013. godine u cjelosti odbilo kao neosnovan njegov prigovor. Podnosilac je prigovorom osporio pasivnu legitimaciju u ovom postupku, jer mu nije jasno na osnovu čega je zasnovana njegova obaveza za plaćanje ovog iznosa, a iz zapisnika o utvrđivanju neovlašćene potrošnje proizilazi da su navodnom neovlašćenom potrošnjom električne energije snabdijevane prostorije Doma kulture, Mjesne zajednice Brodac i prostorije fudbalskog kluba. Pored toga, u prigovoru je navedeno da dio prostorija u Donjem Brodcu koriste i PZS "Agrosemberija" Bijeljina i TP "Progres" a.d. Bijeljina, te da je u toku postupak radi utvrđivanja i prenosa prava raspolaganja imovinom. Podnosilac smatra da se prema stanju na licu mjesta ovdje ne radi o potrošnji električne energije bez mjernih uređaja ili mimo njih shodno odredbi člana 89. stav 1. tačka v) Opštih uslova za isporuku i snabdijevanje električnom energijom - Prečišćeni tekst ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 90/12) - u daljem tekstu: Opšti uslovi, kako je to utvrđeno zapisnikom o kontrolnom poregledu od 28.08.2013. godine i obračunom neovlašćene potrošnje od 29.08.2013. godine. Dalje se navodi da je protivna strana prihvatila navod iz prigovora da je predmetno brojilo mjerilo utrošenu električnu energiju, ali je prigovor odbijen uz konstataciju da se ova potrošnja nije mogla uzeti prilikom obračuna naknade za neovlašćeno utrošenu električnu energiju. Podnosilac zahtjeva smatra da navedeno brojilo nije kontrolisano i baždareno u skladu sa metrološkim propisima, te da zbog toga postoji sumnja u njegovu ispravnost koja se mogla otkloniti njegovim ispitivanjem, a što nije učinjeno. U pogledu perioda koji je primijenjen prilikom obračuna neovlašćene potrošnje, podnosiolac smatra da protivna strana nije imala osnova da izvrši obračun za 365 dana, te smatra da je primjenom odredbe člana 90. stav 2. Opštih uslova neovlašćena potrošnja trajala od dana posljednjeg pregleda dijela priključka odnosno mjernog mjesta na kojem je izvršena radnja kojom je omogućena neovlašćena potrošnja električne energije. Budući da je prethodna kontrola ovog mjernog mjesta izvršena 31.07.2013. godine kada je vršeno očitanje, a brojilo za koje protivna strana tvrdi da je neregistrovano se nalazi neposredno pored uređaja koji je registrovan, to se ne radi o skrivenom priključku koji se nije mogao uočiti prilikom redovnog očitavanja stanja registrovanog brojila, tako da je protivna strana trebala primijeniti period od 31.07 - 28.08. 2013. godine za obračun neovlašćene potrošnje. Podnosilac zahtjeva predlaže da se u skladu sa odredbom člana 110. stav 2. tačka a) Opštih uslova sporazumno utvrdi pitanje utrošene električne energije u ovom objektu.
Na traženje Regulatorne komisije, protivna strana je dana 23.12.2013. godine dostavila izjašnjenje i dokumentaciju u vezi sa zahtjevom podnosioca. U izjašnjenju je, između ostalog navedeno, da je podnosilac zahtjeva obveznik plaćanja računa za isporučenu električnu energiju za mjerna mjesta koja se nalaze u objektima mjesnih zajednica na području Grada Bijeljina, tako da ima obavezu i za izmirenje računa za isporučenu električnu energiju i u objektu Mjesne zajednice Donji Brodac, gdje se nalaze dva mjerna mjesta, i to: 0041062102100000 preko kojeg se električnom energijom napaja lokalni Dom kulture, te mjerno mjesto: 00411062200700000, preko kojeg se elekrična energija isporučuje za kancelarije MZ "Donji Brodac", s tim da se ukupno utrošena električna energija za ova dva mjerna mjesta fakturiše na jednom računu pod brojem krajnjeg kupaca: 41004660 sa jasno razdvojenim mjernim mjestima, te pojedinačnim obračunima. Protivna strana navodi da je u pitanju višenamjenski objekat tako da se na spratu nalazi kancelarija MZ Donji Brodac i sala Doma kulture, te svlačionice FK "Brodac", dok se u prizemlju objekta nalazi ugostiteljki objekat koji se električnom energijom takođe napaja preko mjernog uređaja broj 6070641, odnosno mjernog mjesta 041062102100000. Mjerno mjesto se nalazi u unutrašnjosti objekta Doma kulture Donji Brodac, istom je omogućen nesmetan pristup i dostupno je za redovno očitanje. Postupajući po nalogu za rad od 28.08.2013. godine, članovi kontrolnog tima izvršili su kontrolni pregled mjernog mjesta 0041062102100000, radi provjere ispravnosti registrovanja isporučene električne energije, kada je otkrivena neovlašćena potrošnja. Protivna strana navodi da je tom prilikom utvrđeno da je na dijelu instalacije prije strujnih mjernih transformatora spojen provodnik PF 4X16 mm2, čiji je drugi kraj spojen na osigurače snage 3X63 A, odakle je dalje odveden provodnik presjeka PF 4X10 mm2 do mjernog uređaja broj 05931, sa sljedećim stanjem brojčanika VT 014544 i MT 000001. Na navedenom mjernom uređaju u trenutku kontrole nije bilo poklopca, dok je naknadnom provjerom utvrđeno da isto nije registrovano u bazi distributera, kao i da se preko tog mjernog uređaja električna energija koristila za potrebe sale Doma kulture i prostorije FK "Brodac". Nakon obavljene kontrole, mjerno mjesto je isključeno u glavnom razvodnom ormaru, koji je nakon toga plombiran plombom broj 178164, a isključenje je izvršeno i na krovnom nosaču. Protivna strana navodi da su provođenju mjera i radnji na utvrđivanju neovlašćene potrošnje prisustvovali predstavnici MZ "Brodac", ali su odbili da potpišu zapisnik. Neregistrovano brojilo je postavljeno u svrhu razdvajanja mjerenja isporučene električne energije za prostorije Doma kulture od onog namijenjenog ugostiteljskom objektu u prizemlju objekta, ali procedura razdvajanja, odnosno registrovanja novog mjernog uređaja nije sprovedena do kraja, budući da podnosilac zahtjeva nije podnio zahtjev za izdavanje nove elektroenergetske saglasnosti. Protivna strana dalje navodi da je utvrđeno i zapisnički konstatovano stanje sa lica mjesta predstavljalo pravni osnov za pristupanje obračunu naknade za neovlašćeno utrošenu električnu energiju primjenom odredbi člana 89. stav 1. tačka v) Opštih uslova kojom je propisano da se pod neovlašćenom potrošnjom podrazumijeva potrošnja bez mjernih uređaja ili mimo njih. Protivna strana navodi da je kod određivanja obračunske snage primijenila odredbu člana 91. stav 2. tačka a) Opštih uslova, u pogledu perioda koji je obuhvaćen obračunom od 365 dana, te odredbu člana 90. stav 3. Opštih uslova, s tim da je ukupna količina neovlašćeno utrošene električne energije dobijena množenjem utvrđenog iznosa obračunske snage sa osam časova dnevno, na koju su primijenjene cijene električne energije iz odredbe člana 92. stav 2. tačka b) Opštih uslova, tako da je podnosiocu obračunata neovlašćeno utrošene električne energije u ukupnom iznosu od 34.366,80 KM, na poreskoj fakturi od 05.09.2013. godine. Nakon što je podnosilac zahtjeva prigovorom osporio poresku fakturu ne smatrajući se obveznikom plaćanja neovlašćeno utrošene električne energije i zatražio da konačan obveznik plaćanja naknade bude određen nakon okončanja upravnog postupka kod Republičke uprave za geodetske i imovinsko - pravne poslove, Odjeljenje za prigovore i žalbe krajnjih kupaca je odbilo u cjelosti kao neosnovan ovaj prigovor. Protivna strana navodi da prema odredbama Zakona o lokalnoj samoupravi ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 101/04, 42/05, 118/05 i 98/13), mjesne zajednice u sastavu jedinica loklane samouprave nemaju status pravnog lica, što znači da nemaju vlastita finansijska sredstva, tako da se sve obaveze za potrebe savjeta mjesnih zajednica kao i domova kulture, uključujući i račune za isporučenu električnu energiju, plaćaju iz budžeta jedinice lokalne samopurave - grada Bijeljine. Podnosilac zahtjeva je u prethodnom periodu uredno primao i izmirivao račune za isporučenu električnu energiju, bez zahtjeva za utvrđivanje stvarnog korisnika električne energije, tako da je na računima za električnu energiju naveden i PDV broj podnosioca zahtjeva. Protivna strana navodi da činjenica koju navodi podnosilac da je neregistrovano brojilo bilo postavljeno pored registrovanog brojila broj 6070641 ne znači nužno da na istom mjernom mjestu nije bilo neovlašćene potrošnje, jer kontrola ovog mjernog mjesta nije vršena duži vremenski period, pa je prilikom očitavanja ovog mjernog mjesta neregistrovani mjerni uređaj u GRO smatran dijelom mjernog mjesta preko kojeg se ne vrši registrovanje potrošnje, odnosno preko kojeg nema isporuke električne energije, tako da je tek naknadnom kontrolom dijela priključka utvrđeno da se preko spornog mjernog uređaja vrši potrošnja električne energije i to u prostorijama doma kulture, mjesne zajednice i fudbalskog kluba.
Regulatorna komisija je ocijenila da su stranke pribavile dovoljno dokaza na osnovu kojih se može pravilno i potpuno utvrditi činjenično stanje i donijeti pravedna odluka i bez posebnog saslušanja stranaka i dodatnog prikupljanja i izvođenja dokaza, te je na 76. redovnoj sjednici održanoj 23. janura 2014. godine u Trebinju, donijela zaključak da se u ovom sporu donese odluka u skraćenom postupku. Na istoj redovnoj sjednici, Regulatorna komisija je utvrdila i nacrt rješenja u ovom postupku. Zaključak i nacrt rješenja su dostavljeni strankama, te je ostavljena mogućnost da stranke u roku od osam dana dostave komentare na navedene akte. Na internet stranici i oglasnoj tabli Regulatorne komisije objavljeno je obavještenje za javnost o rješavanju spora u skraćenom postupku, sa mogućnošću podnošenja komentara. Podnosilac zahtjeva je dostavio komentare na nacrt rješenja. Uvidom u povratnicu utvrđeno je da je podnosilac zahtjeva zaključak i nacrt rješenja primio 31.01.2014. godine, tako da je rok od osam dana za dostavljanje komentara na ove akte istekao 08.02.2014. godine. Budući da je podnosilac zahtjeva komentare predao na poštu 10.02.2014. godine, oni su neblagovremeni i kao takvi se nisu mogli uzeti u razmatranje prilikom donošenja konačnog rješenja. I pored činjenice što su dostavljeni komentari neblagovremeni, podnosilac zahtjeva u komentarima nije naveo nove relevantne činjenice i dokaze koji bi bili od uticaja na drugačije rješenje ovog spora.
U postupku rješavanja ovog spora izvršen je uvid u sljedeću dokumentaciju koju su stranke priložile: zahtjev podnosioca od 29.10.2013. godine, zapisnik o usmenoj raspravi od 28.11.2012. godine, zapisnik o kontrolnom pregledu mjernog mjesta od 28.08.2013. godine, zapisnik o utvrđivanju neovlašćene potrošnje električne energije od 28.08.2013. godine, obračun neregistrovane energije od 29.08.2013. godine, poresku fakturu od 05.09.2013. godine, dostavljanje fakture za naknadu neovlašćeno utrošene eelktrične energije od 05.09.2013. godine, prigovor na fakturu od 17.09.2013. godine, odgovor po prigovoru od 20.09.2013. godine, izjašnjenje protivne strane od 13.12.2013. godine, račune za isporučenu električnu energiju, kamatne listove, energetsku karticu i karticu potrošača.
Nakon razmatranja zahtjeva podnosioca, izjašnjenja protivne strane i uvida u priloženu dokumentaciju stranaka, utvrđene su sljedeće činjenice:
 u evidencijama protivne strane za objekat Mjesne zajednice Donji Brodac, gdje se nalaze dva mjerna mjesta, i to: 0041062102100000 preko kojeg se električnom energijom napaja Dom kulture, te mjerno mjesto: 00411062200700000, preko kojeg se električna energija koristi za kancelarije MZ "Donji Brodac", registrovan je podnosilac zahtjeva u kategoriji potrošnje "Ostala potrošnja na niskom naponu";
 ukupno utrošena električna energija za ova dva mjerna mjesta fakturiše se na jednom računu pod brojem 41004660 sa jasno razdvojenim mjernim mjestima, te pojedinačnim obračunima;
 prema podacima iz energetske kartice, podnosiocu zahtjeva je redovno očitavana potrošnja električne energije, a prema podacima iz kartice potrošača podnosiocu zahtjeva su redovno ispostavljani računi za utrošenu električnu energiju;
 dana 28.08.2013. godine, članovi kontrolnog tima protivne strane su izvršili kontrolni pregled mjernog mjesta 0041062102100000, radi provjere ispravnosti registrovanja isporučene električne energije, kada je otkrivena neovlašćena potrošnja;
 neovlašćena potrošnja je izvedena na način da je na dijelu instalacije prije strujnih mjernih transformatora spojen provodnik PF 4X16 mm2, čiji je drugi kraj spojen na osigurače snage 3X63 A, odakle je dalje odveden provodnik presjeka PF 4X10 mm2 do mjernog uređaja broj 05931, sa sljedećim stanjem brojčanika VT 014544 i MT 000001, pri čemu na navedenom mjernom uređaju u trenutku kontrole nije bilo poklopca, dok je naknadnom provjerom utvrđeno da isto nije registrovano u bazi distributera, kao i da se preko tog mjernog uređaja električna energija koristila za potrebe sale Doma kulture i prostorije FK "Brodac";
 članovi kontrolnog tima su nakon obavljene kontrole isključili mjerno mjesto u glavnom razvodnom ormaru i plombirali plombom broj 178164, a isključenje je izvršeno i na krovnom nosaču;
 protivna strana je primijenom odredbi Opštih uslova izvršila obračun naknade za neovlašćeno utrošenu električnu energiju u ukupnom iznosu od 34.366,80 KM za period od godinu dana;
 postupajući po prigovoru podnosioca od 17.09.2013. godine, Odjeljenje za prigovore i žalbe krajnjih kupaca je odgovorom na prigovor od 20.09.2013. godine odbilo u cjelosti kao neonovan prigovor podnosioca.
Na osnovu navedenih činjenica, nesporno je utvrđeno da je na mjernom mjestu podnosioca zahtjeva izvršena neovlašćena potrošnja koja je otkrivena kontrolnim pregledom od 28.08.2013. godine, a kojom je omogućeno preuzimanje električne energije sa elektrodistributivne mreže mimo mjernog uređaja, u smislu odredbe člana 89. stav 1. tačka v. Opštih uslova. Naime, kontrolnim pregledom mjernog mjesta od 28.08.2013. godine, protivna strana je utvrdila i zapisnički konstatovala neovlašćenu potrošnju koja je izvedena na način da je na dijelu instalacije prije strujnih mjernih transformatora spojen provodnik PF 4X16 mm2, čiji je drugi kraj spojen na osigurače snage 3X63 A, odakle je dalje odveden provodnik presjeka PF 4X10 mm2 do mjernog uređaja broj 05931, sa sljedećim stanjem brojčanika VT 014544 i MT 000001. Na navedenom mjernom uređaju u trenutku kontrole nije bilo poklopca, dok je naknadnom provjerom utvrđeno da isto nije registrovano u bazi distributera, kao i da se preko tog mjernog uređaja električna energija koristila za potrebe sale Doma kulture i prostorije FK "Brodac".
Usljed takvog stanja na mjernom mjestu, protivna strana je na osnovu člana 81. alineja 4. Zakona o električnoj energiji i člana 97. stav 1. tačka z) Opštih uslova, bez prethodnog upozorenja podnosiocu zahtjeva obustavila isporuku električne energije, a potom 05.09.2013. godine dostavila poresku fakturu podnosiocu zahtjeva za neovlašćenu potrošnju električne energije u iznosu od 34.366,80 KM.
S obzirom na činjenicu da nije utvrđeno kada su počinjene neovlaštene radnje na mjernom mjestu, odnosno da u predhodnom periodu od godinu dana nije bilo kontrola onog dijela mjernog mjesta na kojem su izvršene neovlaštene radnje, protivna strana je za obračun neovlašteno utrošene električne energije odredila period od godinu dana na osnovu odredbe člana 90. stav 3. Opštih uslova.
Budući da se neovlašćena potrošnja odvijala prije mjernog uređaja, protivna strana prilikom sačinjavanja obračuna neovlašćeno utrošene električne energije u skladu sa odredbom člana 91. stav 2. tačka a. podtačka a) Opštih uslova, nije pravilno odredila obračunsku snagu. Protivna strana je prilikom sačinjavanja ovog obračuna umjesto presjeka kabla 4X16 mm2 trebala primijeniti presjek kabla 4X10 mm2, kako je to zapisnički utvrđeno kontrolom od 28.08. godine, budući da su preko ovog kabla napajani sala doma kulture, prostrorije mjesne zajednice i prostorije fudbalskog kluba. U pogledu ostalih parametara koji se primjenjuju za obračun neovlašćene potrošnje, protivna strana je pravilno primijenila odredbe člana 91. stav 2. tačka b) podtačka 1) Opštih uslova u pogledu količine neovlašćeno utrošene električne energije za kategoriju ostala potrošnja na niskom naponu, kao i odredbu člana 92. stav 2. tačka b) Opštih uslova u pogledu cijene.
U pogledu navoda podnosioca da se ne smatra obveznikom plaćanja naknade za neovlašćeno utrošenu električnu energiju, a u kontekstu odredbi Zakona o lokalnoj samoupravi, potrebno je istaći da su mjesne zajednice u skladu sa članom 107. stav 1. pomenutog zakona obrazuju odlukom skupštine jedinice lokalne samouprave, tj. u ovom slučaju Grada Bijeljine, te da prema članu 109. stav 2. istog zakona jedinica lokalne samouprave budžetom utvrđuje posebna sredstva za finansiranje mjesne zajednice. S tim u vezi, mjesne zajednice koje su u sastavu jedinica lokalne samouprave nemaju svojstvo pravnog lica i samim tim ne raspolažu vlastitim finasijskim sredstvima, tako da se finasiranje njihovog rada, kao i obaveza koje u konkretnom slučaju imaju po osnovu utrošene električne energije padaju na teret jedinice lokalne samouprave koja ih je i formirala, tj. Grada Bijeljine.
Imajući u vidu naprijed navedeno utvrđeno činjenično stanje, kao i navedeni pravni osnov, utvrđeno je da je zahtjev podnosioca u vezi sa osporavanjem obračuna neovlašćene potrošnje neosnovan, te je odlučeno kao u tački 1. dispozitiva ovog rješenja.
Prilikom sačinjavanja obračuna neovlašćene potrošnje električne energije protivna strana je koristila vrijednost trajno dozvoljene struje provodnika 4x16 mm². Međutim, u ovom slučaju je protivna strana bila dužna obračunsku snagu utvrditi množenjem manje vrijednosti tj. nazivnog dozvoljenog strujnog opterećenja provodnika 4x10 mm2 preko koga je i izvršena neovlašćena potrošnja sa nominalnim naponom, a na osnovu odredbe člana 91. stav 2. tačka a. podtačka 1. Opštih uslova.
S toga je tačkom 2. dispozitiva rješenja naloženo protivnoj strani da sačini novi obračun neovlašćeno utrošene električne energije na mjernom mjestu Mjesna zajednica Donji Brodac, na način da obračunsku snagu utvrdi množenjem nazivnog dozvoljenog strujnog opterećenja provodnika 4x10 mm2 sa nominalnim naponom i tako sačinjen obračun dostavi podnosiocu zahtjeva.
Kako se ovaj spor rješava u skraćenom postupku, a troškovi postupka su bili neznatni, te kako nijedna stranka u postupku nije podnijela zahtjev za naknadu troškova, Regulatorna komisija je tačkom 3. dispozitiva rješenja odlučila da svaka stranka snosi svoje troškove, koje je eventualno imala u ovom postupku, a na osnovu člana 27. stav 2. Zakona o električnoj energiji.
Pravna pouka se zasniva na odredbi člana 25. Zakona o energetici ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 49/09), te članu 5. i 15. Zakona o upravnim sporovima („Službeni glasnik Republike Srpske“, broj 109/05 i 63/11).

Pravna pouka:
Ovo rješenje je konačno. Protiv ovog rješenja može se pokrenuti upravni spor podnošenjem tužbe Okružnom sudom u Trebinju u roku od 30 dana od dana prijema rješenja.
 

Predsjednik
Milenko Čokorilo