Број:01-387-4/13/Р-79-57
Датум: 26.02.2014.
На основу члана 33. став 1. тачка д) Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске (''Службени гласник Републике Српске'', број 59/10) и члана 72. Правилника о јавним расправама и рјешавању спорова и жалби (''Службени гласник Републике Српске'', број 70/10) у поступку рјешавања спора по захтјеву Галић Петка из Зворника, против Мјешовитог холдинга "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ "Електродистрибуција" Зворник, у вези са тарифама по којима се енергија испоручује, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске на 79. редовној сједници, одржаној 26.02.2014. године, донијела је
ЗАКЉУЧАК
Спор покренут захтјевом Галић Петка из Зворника, против Мјешовитог холдинга "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ "Електродистрибуција" Зворник, у вези са тарифама по којима се енергија испоручује, рјешаваће се у скраћеном поступку.
О б р а з л о ж е њ е
Захтјевом који је у Регулаторној комисији за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија) примљен 06.08.2013. године, Галић Петко из Зворника (у даљем тексту: подносилац захтјева) покренуо је поступак рјешавања спора против Мјешовитог холдинга "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ "Електродистрибуција" Зворник (у даљем тексту: противна страна), у вези са тарифама по којима се испоручује електрична енергија. Наиме, подносилац захтјева оспорава извршену корекцију обрачуна утрошене електричне енергије која је урађена након замјенe мјерног уређаја. Подносилац захтјева даље наводи да је спорни мјерни уређај, који не задовољава важеће техничке нормативе, био доступан противној страни, да раније није било сумње у његову исправност све до момента кад су рачуни за утрошену електричну енергију на овом мјерном мјесту постали несразмјерно велики у односу на дотадашњу потрошњу у спорном објекту у коме су, стицајем околности, живјели само његови родитељи који се грију на чврсто гориво. Због сумње у исправност мјерења подносилац је од противне стране затражио да изврши контролу овог мјерног мјеста. Имајући у виду напријед наведено подносилац сматра да га је противна страна неосновано задужила за износ од 1140,32 КМ по основу извршене корекције на овом мјерном мјесту.
Регулаторна комисија је захтјев подносиоца доставила противној страни ради изјашњења о истом и достављања расположиве документације, која је значајна за одлучивање о овом захтјеву. У изјашњењу противне стране, које је Регулаторној комисији достављено дана 15.01.2014. године је, између осталог наведено, да је подносилац захтјева евидентиран као крајњи купац у евиденцијима противне у категорији потрошње домаћинство, а као датум укључења овог мјерног мјеста наводи се 04.01.2013. године што представља датум уноса података о извршеној замјени мјерног уређаја по захтјеву подносиоца због изражене сумње у његову исправност. Мјерно мјесто подносиоца се налази на спољњем зиду објекта, те је као такво доступно за редовно очитање, а што су радници противне стране вршили у претходном периоду и редовно испостављали рачуне за утрошену електричну енергију. Подносилац захтјева није са противном страном закључио уговор о снабдијевању, иако је био дужан, али и поред те чињенице на овом мјерном мјесту није обустављена испорука електричне енергије. На захтјев подносиоца, због сумње у исправност мјерења изражене на крају обрачунског периода децембар 2012. године, радници противне стране су дана 28.12.2012. године извршили контролу овог мјерног мјеста, којом приликом су извршили замјену мјерног уређаја број: 060873, типа ТЕБ10А4211, произвођача "Чајавец", ради његове ванредне контроле исправности и баждарења у Одјељењу баждарнице противне стране. Том приликом сачињен је записник о контролном прегледу мјерног мјеста, а који је подносилац уредно потписао. Наведеном контролом, која је обављена у Одјељењу баждарнице противне стране, утврђено је да контролисани мјерни уређај не задовољава прописане услове према Закону о метрологији у Републици Српској и Наредби о испитивању и периодичном прегледу мјерила. Поред наведеног утврђено је да испитивано бројило не ради у границама дозвољене грешке на свим испитним тачкама, док је на провјери бројачког протокола утврђено да бројчаник утрошену енергију не региструје у дозвољеним границама грешке у односу на резултат испитне тачке 15. по којој се испитује бројчаник. Наиме, утврђено је да испитивано бројило региструје само 30% пропуштене енергије, односно само "R" фаза, због чега је исто упућено у сервис. Како је наведеном контролом, која је обављена 06.02.2013. године, утврђено да контролисани мјерни уређај региструје само 30% пропуштене енергије, на овом мјерном мјесту извршена је корекција обрачуна утрошене електричне енергије. У изјашњењу је наведено да је корекција извршена у складу са одредбом члана 79. став 2. Општих услова за испоруку и снабдијевање електричном енергијом - у даљем тексту: Општи услови ("Службени гласник Републике Српске", број 90/12), којом је прописано да уколико се баждарењем утврди да је мјерни уређај имао грешку два пута већу од класе тачности, или због квара извјесно вријеме није мјерио електричну енергију и снагу, односно да је мјерење било дјелимично, испоручена електрична енергија, односно снага, се утврђује прорачуном ако је могуће или процјеном. У конкретном случају противна страна је приликом корекције обрачуна примијенила метод прорачуна којом приликом је задужила подносиоца за износ од 1.140,2 КМ. С обзиром да подносилац захтјева није платио наведени износ противна страна му је доставила обавјештење о искључењу дана 02.06.2013. године. Након тога подносилац је дана 07.06.2013. године доставио приговор на наведене акте, а противна страна је одговором број: 3305-2/13 од 17.07.2013. године одбила овај приговор као неоснован.
Регулаторна комисија је оцијенила да су странке прибавиле довољно доказа на основу којих се може правилно и потпуно утврдити чињенично стање и донијети праведна одлука и без посебног саслушања странака и додатног прикупљања и извођења доказа, те је на 79. редовној сједници одржаној 26. фебруара 2014. године, донијела закључак да се у овом спору донесе одлука у скраћеном поступку. На истој редовној сједници, Регулаторна комисија је утврдила и нацрт рјешења у овом поступку. Закључак и нацрт рјешења су достављени странкама, те је остављена могућност да странке у року од осам дана доставе коменатаре на наведене акте. На интернет страници и огласној табли Регулаторне комисије објављено је обавјештење за јавност о рјешавању спора у скраћеном поступку, са могућношћу подношења коментара.
Правна поука:
На овај закључак странке могу поднијети коментаре Регулаторној комисији и то у писаној форми и у року од осам дана од дана достављања.
Предсједник
Миленко Чокорило