Skip to Content

Рјешење о одобравању права на подстицај за производњу електричне енергије из обновљивих извора - МСЕ "Фратело 1"

Постављено у
Верзија прилагођена за штампање

Број: 01-447-13/13/Р-77-26
Датум: 30. јануар 2014.

На основу одредбe члана 27. Закона о обновљивим изворима енергије и ефикасној когенерацији (Службени гласник Републике Српске, број 39/13 и 108/13), члана 190. Закона о општем управном поступку (Службени гласник Републике Српске, број 13/02, 87/07 и 50/10), члана 33. став (1) тачка г) Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске (Службени гласник Републике Српске, број 59/10) и члана 18. став (2) Правилникa о подстицању производње електричне енергије из обновљивих извора и у ефикасној когенерацији (Службени гласник Републике Српске, број 128/11 и 53/12), одлучујући о захтјеву подносиоца “FRATELLO TRADE“ предузеће за производњу промет и услуге а.д. Бања Лука за одобрење права на подстицај производње електричне енергије коришћењем обновљивих извора енергије у производном постројењу Мала соларна електрана Фратело 1, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске је на 77. редовној сједници, одржаној 30. јануара 2014. године у Требињу, донијела
 

Р Ј Е Ш Е Њ Е
о одобравању права на подстицај за производњу електричне енергије из обновљивих извора у производном постројењу

 

Мала соларна електрана Фратело 1

1. Подносиоцу захтјева предузећу за производњу, промет и услуге “FRATELLO TRADE“ а.д. Бања Лука одобрава се право на подстицај производње електричне енергије из обновљивих извора енергије у Малој соларној електрани Фратело 1 у виду обавезног откупа по гарантованој откупној цијени.
2. Подносилац захтјева на основу овог рјешења стиче право да закључи уговор са Оператором система подстицаја о остваривању права на обавезан откуп по гарантованој откупној за нето произведену електричну енергију у планираном годишњем износу од 55.000 kWh.
3. Право на подстицај из тачке 2. овог рјешења даје се на период од петнаест (15) година, а почетак остваривања права на подстицај утврђује се у уговору који се закључује са Оператором система подстицаја.
4. Приликом закључења уговора о откупу електричне енергије по гарантованој откупној цијени са Оператором система подстицаја примјењујe се цијенa за соларне електране изграђене на објектима, инсталисане снаге до укључиво 50 kW утврђенa Одлуком о висини гарантованих откупних цијена и премија за електричну енергију произведену из обновљивих извора и у ефикасној когенерацији која је на снази у вријеме закључивања уговора, умањенa за 19,83%.
5. Обрачун електричне енергије коју подносилац захтјева испоручује у електроенергетску мрежу и за коју има право на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени врши се на основу очитања на мјерном мјесту смјештеном у МБТС Фратело са карактеристикама мјерних уређаја како je наведено у Сертификату за производно постројење, Декларацији о мјерном мјесту и како је означенo на једнополној шеми. Мјерење и регистрација електричне енергије испоручене у електроенергетску мрежу врши се на мјерном уређају произвођача Енел д.о.о. Београд, тип DB2 DLMS/COSEM Compliant, серијског броја: А00 305725, називног напона 3 x 230/400 и називне струје 10-80 А, при чему се активна електрична енергија мјери са класом тачности 1, реактивна електрична енергија са класом тачности 2 и вршно оптерећење са класом тачности 1.
6. Ово рјешење је коначно, ступа на снагу даном доношења и објављује се у Службеном гласнику Републике Српске, те на интернет страници и огласној табли Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске.
 

О б р а з л о ж е њ е

Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија) је дана 20. септембра 2013. године запримила Захтјев за одобрење права на подстицај у виду обавезног откупа по гарантованој откупној цијени привредног друштва “FRATELLO TRADE“ предузеће за производњу промет и услуге а.д. Бања Лука (у даљем тексту: подносилац захтјева) за производњу електричне енергије у Малој соларној електрани Фратело 1, инсталисане снаге: фотонапонски модули 42,75 kWp, инвертори 45 kW и планирану нето годишњу производњу електричне енергије од 55.000 kWh. Захтјев је у Регулаторној комисији заведен под редним бројем 01-447/13. Регулаторна комисија је 23. септембра 2013. године упутила подносиоцу захтјева обавјештење о некомплетности захтјева, након чега је подносилац захтјева 18. и 22. новембра 2013. године доставио допуну, чиме је захтјев комплетиран. Регулаторна комисија је у складу са чланом 17. став (5) Правилника о подстицању производње електричне енергије из обновљивих извора и у ефикасаној когенерацији (у даљем тексту: Правилник о подстицању) 25. новембра 2013. године обавијестила подносиоца захтјева и јавност о пријему комплетног захтјева.
Такође, 26. септембра 2013. године у Регулаторној комисији је за исто производно постројење запримљен комплетан Захтјев за одобрење прелиминарног права на подстицај, заведен под редним бројем 01-474/13, о чему је Регулаторна комисија обавјестила подносиоца захтјева и јавност 30. септембра 2013. године.
Регулаторна комисија је поступајући по захтјеву, у складу са чланом 34. Правилника о подстицању, 30. септембра 2013. године упутила захтјев за издавање потврда за енергију МХ "Електропривреда Републике Српске" Матичном предузећу, а.д. Требиње, као вршиоцу дужности Оператора система подстицаја, којим треба да се потврди испуњеност услова члана 21. Закона о обновљивим изворима и ефикасној когенерацији (у даљем тексту: Закон) у погледу количинских ограничења енергије планиране за подстицање која се утврђују Акционим планом. Захтјев је упућен према редослиједу подношења комплетног захтјева за одобрење прелиминарног права на подстицај. МХ "Електропривреда Републике Српске" Матично предузеће, а.д. Требиње је Регулаторној комисији доставио одговор 18. октобра 2013. године, који се односи на све захтјеве за издавање потврде за енергију поднијете послије 25. септембра 2013. године, у коме се наводи да је ступањем на снагу Закона престала да важи Уредба Владе Републике Српске о производњи и потрошњи енергије из обновљивих извора и когенерације (Службени гласник Републике Српске, број 28/11 и 39/11), те да више нема овлашћења да обавља послове Оператора система подстицаја, а тиме ни за издавање потврда о енергији, као појединачног акта. О свему наведеном Регулаторна комисија је обавијестила Министарство индустрије, енергетике и рударства, као и подносица захтјева.
Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске је на 71. редовној сједници одржаној 31. октобра 2013. године, донијела Рјешење о издавању Сертификата за производно постројење Мала соларна електрана Фратело 1, број 01-346-04-1/Spp-8/13 (у даљем тексту: Сертификат) којим се потврђује да производи електричну енергију користећи обновљиви извор енергије, а што је један од услова за одобрење права на подстицај.
Након што је 18. децембра 2013. године ступио на снагу Закон о измјенама и допуни закона о обновљивим изворима енергије и ефикасној когенерацији (Службени гласник Републике Српске, број 108/13), a 29. јануара 2014. године Уредба о производњи и потрошњи енергије из обновљивих извора и когенарације (Службени гласник Републике Српске, број 2/14) (у даљем тексту: Уредба) стекли су се услови за рјешавање захтјева за одобрење прелиминарног права на подстицај број 01-474/13 који је достављен комплетан 26. септембра 2013. године, као и захтјева за одобрење права на подстицај број 01-447/13 који је комплетиран 22. новембра 2013. године. Међутим, како су се истовремено стекли услови за одлучивање о Захтјеву за одобрење прелиминарног права на подстицај и Захтјеву за одобрење права на подстицај, то је престала потреба да се одлучује о Захтјеву за одобрење прелиминарног права на подстицај, будући да је рјешењем о одобравању права на подстицај коначно одлучено о праву на подстицај. На основу датума комплетирања захтјева за прелиминарно право на подстицај одређен је временски редослијед резервисања количина енергије за подстицање прописаних Уредбом, на основу којих се стиче право на подстицај.
Оператор система подстицаја је 30. јануара 2014. године издао потврду за енергију за производно постројење Мала соларна електрана Фратело 1, број 1.1/04/4-26-17/14 на основу које је потврђено да ово производно постројење, с обзиром на вријеме подношења захтјева за прелиминарно право на подстицај и количине прописане Уредбом, испуњава услов прописан чланом 21. Закона.
У складу са одредбама чланова 6, 10, 11. и 18. Правилника о подстицању размотрен је захтјев и утврђено је да подносилац захтјева испуњава све критеријуме и услове у погледу извора енергије, снаге постројења, планиране годишње производње и количина које су Уредбом планиране за подстицање, те је подносиоцу захтјева одобрено право на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени за нето произведену електричну енергију која се испоручује у мрежу у планираном годишњем износу од 55.000 kWh, а како је наведено у захтјеву, те је одлучено као у тачки 1. и 2. диспозитива овог рјешења.
Приликом утврђивања трајања права на подстицај, тачкa 3. диспозитива овог решења, Регулаторна комисија је поступила у складу са чланом 20. став (1) Правилника о подстицању који се односи на нова производна постројења (постројења која су са радом почела након 1. јануара 2012. године) по коме се право на обавезан откуп електричне енергије по гарантованој откупној цијени остварује на период од петнаест (15) година од дана почетка остваривања права на подстицај.
На основу члана 5, 21. и 26. Закона и члана 21. и 26. Правилника о подстицању производно постројење подносиоца захтјева се сврстава у соларне електране изграђене на објекту, инсталисане снаге до укључиво 50 kW, те се приликом закључења уговора о обавезном откупу по гарантованој откупној цијени са Оператором система подстицаја примјењује цијена из Одлуке о висини гарантованих откупних цијена и премија за електричну енергију произведену из обновљивих извора и у ефикасној когенерацији која је на снази у вријеме закључења уговора за ту врсту производног постројења, умањена за 19,83%. Наиме, у складу са чланом 20. став (3) и чланом 50. Правилника о подстицању произвођачу електричне енергије из обновљивих извора који је примио државну помоћ у виду повластица приликом инвестирања умањује се гарантована откупна цијена у износу од 50% процентуалног учешћа примљене помоћи у укупној инвестиционој суми. Према документацији којом подносилац потврђује податке које је навео у обрасцу захтјева, вриједност инвестиције у Соларну електрану Фратело 1 износи 166.410,00 КМ (Рачун/отпремница бр. 14/12 на износ 166.410 КМ без ПДВ, тј. 194.699,70 КМ са ПДВ коју је фактурисало привредно друштво ET Max 31.12.2012. године, Аналитичка картица вриједности основних средстава 31.12.2012. године, Листа основних средстава до 31.12.2012. године). Аналитичку евиденцију средстава која су набављена путем донација или државне помоћи, а која су утрошена за соларну електрану, подносилац није био у могућности да достави, јер нема такву рачуноводствену евиденцију. Умјесто тога, подносилац је доставио изјаву у којој се наводи да је од Министарства науке и технологије Републике Српске као директна помоћ у изградњи МСЕ Фратело 1 у 2012. години примљено 6.000 КМ, док је од Министарства пољопривреде, шумарства и водопривреде Републике Српске примљено 60.000 КМ у оквиру пројекта Модернизација и проширење постојећих капацитета и набавка технолошке опреме у прехрамбеној и прерађивачкој индустрији. У овој изјави је напоменуто да је наведени износ дио укупног одобреног износа који се односи на опрему за модернизацију објекта погона производње, а који је уложен у соларну електрану. Примљена помоћ у укупном износу од 66.000 КМ представља 39,66% укупне вриједности инвестиције у соларну електрану, што представља основу за умањење гарантоване откупне цијене. Гарантована откупна цијена не мијења се у периоду важења уговора, осим у случају већих промјена курса конвертибилне марке у односу на курс евра, те је одлучено као у тачки 4. диспозитива овог рјешења.
Тачкa 5. диспозитива овог рјешења заснива се на Сертификату, Декларацији о мјерном мјесту и једнополној шеми овог постројења.
Тачка 6. диспозитива овог рјешења заснива се на одредби члана 25. став (1) Закона о енергетици, с обзиром на коначност, те на одредби члана 20. став (3) истог Закона, одредби члана 20. став (2) алинеја 5. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске - Пречишћени текст (Службени гласник Републике Српске, број 6/10), с обзиром на објављивање.
Поука о правном лијеку се заснива на одредби члана 25. став (2) Закона о енергетици и члана 5. и 15. Закона о управним споровима (Службени гласник Републике Српске, број 109/05 и 63/11).

Поука о правном лијеку: Ово рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном суду у Требињу у року од 30 дана од дана пријема овог рјешења.
 

Предсједник
Миленко Чокорило