Skip to Content

Рјешење о предузимању мјера након извршене редовне надзорне провјере - ЗП "Хидроелектране на Требишњици" а.д. Требиње

Постављено у
Верзија прилагођена за штампање Број: 01-188-6/07

Датум: 23.08.2007.

 

На основу члана 23. алинеја 1, а у вези са чланом 24. Закона о електричној енергији (''Службени гласник Републике Српске'', број: 66/02, 29/03, 86/03, 111/04 и 60/07), члана 190. став 1. и 2. Закона о општем управном поступку (''Службени гласник Републике Српске'', број 13/02), члана 10. тачка 1. и члана 18. став 1. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске (''Службени гласник Републике Српске'', број 41/04 и 67/07), члана 37. став 1. тачка 4. Пословника о раду Регулаторне комисије за електричну енергију Републике Српске (''Службени гласник Републике Српске'', број 96/04) и члана 37. став 1. Правилника за издавање дозвола и сагласности (''Службени гласник Републике Српске'', број 52/05), након анализе  Извјештаја са редовне надзорне провјере обављене 26. и 27. априла 2007. године у ЗП "Хидроелектране на Требишњици" а.д. Требиње, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске на 12. (дванаестој) редовној сједници одржаној 23.08.2007. године, донијела је

 

РЈЕШЕЊЕ

о предузимању  мјера након обављене редовне надзорне провјере

 

I  НАЛАЖЕ СЕ ЗП "Хидроелектране на Требишњици" а.д. Требиње, кориснику почетне дозволе за обављање дјелатности производње електричне енергије, предузимање сљедећих мјера и активности у циљу испуњења услова из издате почетне дозволе, по тачкама како слиједи:

 

Тачка 6.2. Придржавање одобрене тарифе

 

Обезбиједити и примијенити механизме за обрачун одступања производње електричне енергије од билансиране, који обезбјеђују равноправност са другим учесницима на тржишту и одговорност за постизање билансираних величина, укључујући и механизме на основу којих се на транспарентан начин примјењује било једнокомпонентна цијена електричне енергије, било двокомпонентна цијена електричне енергије, са роком извршења до истека периода важења почетне дозволе.  

 

Тачка 6.5. Обавеза обављања јавне услуге

 

Корисник дозволе је дужан уговором уредити међусобне односе са купцима (снабдјевачима тарифних купаца и/или корисницима дозволе за трговину и снабдијевање електричном енергијом на територији БиХ), у циљу обезбјеђења стабилне јавне услуге снабдијевања тарифних купаца, са роком извршења до истека периода важења почетне дозволе.

(мјера је поновљена, као у рјешењу са претходне надзорне провјере број Р-01-333-5/06 од 22.12.2006. године).

 

Тачка 6.6. Пружање помоћних услуга

 

Израдити анализу могућности и трошкова пружања помоћних услуга по врсти и обиму, са роком извршења до истека периода важења почетне дозволе.

(мјера је поновљена, као у рјешењу са претходне надзорне провјере број Р-01-333-5/06 од 22.12.2006. године).

 

Тачка 6.7. Регулисање права власништва или кориштења земљишта, постројења и објеката у сврху обављања производне дјелатности

 

Потребно је да корисник дозволе уговорно регулише односе са корисницима објеката и опреме Релејне странице „Леотар“, са роком извршења до истека важења почетне дозволе.

(мјера је поновљена у сличном облику, у односу на рјешење са претходне надзорне провјере број Р-01-333-5/06 од 22.12.2006. године).

 

Тачка 6.9.  Базе података

 

Доставити термин план и преглед активности на даљој реализацији SCADA система, као и активности на увођењу Информационог система за финансијско управљање (ФМИС-а) са роком извршења до 30.09.2007. године.

(мјера је прописана у другом облику, у односу на рјешење са претходне надзорне провјере број Р-01-333-5/06 од 22.12.2006. године).

                  

Тачка 6.11. Мјерење електричне енергије на примопредајним мјестима

 

Доставити термин план и програм усклађивања мјерних слогова на мјестима примопредаје електричне енергије за ХЕ Требиње I и ХЕ Требиње II како је дефинисано прописима из ове области, са роком извршења до 30.09.2007. године.

(мјера је поновљена у сличном облику, у односу на рјешење са претходне надзорне провјере број Р-01-333-5/06 од 22.12.2006. године).

 

Тачка 6.12. Сарадња са НОС-ом

 

Остварити сарадњу са НОС-ом како је прописано Тржишним правилима и Мрежним кодексом, што представља трајну активност.

(мјера је поновљена, као у рјешењу са претходне надзорне провјере број Р-01-333-5/06 од 22.12.2006. године).

 

Тачка 6.13. Раздвајање дјелатности производње електричне енергије од осталих дјелатности

 

Извршити рачуноводствено раздвајање производне од нерегулисаних дјелатности у складу са Одлуком о јединственом регулаторном контном плану, без одлагања.

(мјера је поновљена у сличном облику, у односу на рјешење са претходне надзорне провјере број Р-01-333-5/06 од 22.12.2006. године).

 

Тачка 6.15. Забрана унакрсног субвенционисања

 

1.         Спровести рачуноводствено раздвајање по сегментима (тачка 6.13.)  као битан услов почетне дозволе за контролу унакрсног субвенционисања, у складу са роком извршења наведеним у тачки 6.13.

(мјера је поновљена, као у рјешењу са предходне надзорне провјере број Р-01-333-5/06 од 22.12.2006. године).

2.         Регулисати односе са Електропреносом а.д. Бања Лука у погледу насталих трошкова од 01.04.2006. године који нису укључени у одобрену цијену на прагу ХЕ на Требишњици а.д. Требиње, без одлагања.

(мјера је поновљена, као у рјешењу са предходне надзпрне провјере број Р- 01-333-5/06 од 22.12.2006. године).

 

Тачка 6.16. Увођење система квалитета

 

Израдити план и програм увођења и сертификације система квалитета по ISO стандардима (интегрални систем квалитета који подразумијева стандарде серије ISO 9000, ISO 14000 и ISO 17025) у пословни систем ХЕТ-а, без одлагања.

(мјера је поновљена, као у рјешењу са претходне надзорне провјере број   Р-01-333-5/06 од 22.12.2006. године).

 

Тачка 6.17. Квалификациона структура и стручна оспособљеност

 

Вршити информисање и едукацију стручног особља у вези са процесом реорганизације електроенергетског сектора, либерализације тржишта, а у склопу тога кретања и трендове на тржишту електричне енергије уз праћење аката који регулишу ове области, а све у циљу што адекватније припреме и организовања и адекватног искоришћења постојећих капацитета овог предузећа у новим условима пословања, што представља трајну активност.

(мјера је поновљена, као у рјешењу са претходне надзорне провјере број Р-01-333-5/06 од 22.12.2006. године).

 

Тачка 6.18 Регулисање односа са другим учесницима на тржишту електричне енергије

 

Предузети активности ради регулисања односа са другим учесницима на тржишту електричне енергије у складу са прописима, са роком извршења до истека периода важења почетне дозволе.

(мјера је поновљена, као у рјешењу са претходне надзорне провјере број Р-01-333-5/06 од 22.12.2006. године).

 

Тачка 6.19. Финансијска стабилност и финансијске гаранције за пословање

 

Предузеће је дужно да редовно анализира и оцјењује свој финансијски положај ради обезбјеђења финансијске стабилности пословања, што представља трајну активност.

(мјера је поновљена у сличном облику, у односу на рјешење са претходне надзорне провјере број Р-01-333-5/06 од 22.12.2006. године).

 

Тачка 6.20. Фактурисање и наплата произведене електричне енергија

 

Уговором регулисати фактурисање и наплату произведене електричне енергије која се пласира за извоз и квалификоване купце, са роком извршења до истека периода важења почетне дозволе.

 

Тачка 6.21. Рачуноводствене евиденције

 

1.         Потребно је ускладити рачуноводствене политике предузећа са Међународним стандардима извјештавања и обезбиједити досљедну примјену Међународних рачуноводствених стандарда и фер презентацију финансијског положаја предузећа, без одлагања.

(мјера је поновљена, као у рјешењу са предходне надзорне провјере број Р-01-333-5/06 од 22.12.2006. године).

2.         Корисник дозволе треба да обезбиједи посебну евиденцију прихода и расхода од лиценциране дјелатности у односу на приходе и расходе осталих дјелатности, како би се онемогућило унакрсно субвенционисање између лиценциране дјелатности и осталих дјелатности. Приходи од базена, релејне станице, лабораторије, пројектног бироа и други, било да се ради о приходима оствареним коришћењем лиценцираних средстава за пружање услуга трећим лицима, било коришћењем нелиценцираних средстава треба да буду идентификовани ради њиховог сучељавања са трошковима и правилне алокације припадајућих трошкова на лиценцирану дјелатност, што представља трајну активност.

(мјера је поновљена, као у рјешењу са предходне надзорне провјере број Р-01-333-5/06 од 22.12.2006. године).

3.         Корисник дозволе је дужан водити евиденцију дугорочних финансијских улагања у повезана лица у складу са Упутством за примјену јединственог регулаторног контног плана, на начин који обезбјеђује да приходи и трошкови повезаног лица, као и односи са повезаним лицем буду исказани по фер вриједности и на одговарајући начин објелодањени у финасијским извјештајима, без одлагања.

(мјера је поновљена у сличном облику, у односу на рјешење са претходне надзорне провјере број Р-01-333-5/06 од 22.12.2006. године).

4.         Искњижење сталних средстава спровести у складу са МРС 16 параграф 41, без одлагања.

5.         Корисник дозволе дужан је да обезбиједи мишљење независног ревизора о попису имовине и обавеза, као и ревизијски доказ о постојању, свеобухватности и исказаној вриједности и фер презентацији имовине на основу информација које су поуздане и у којима нема материјално заначајних грешака, у складу са МРС и МСФИ, што представља трајну активност.

6.         Активирати средства у припреми, која су испунила услов да се класификују као средства у  употреби (којима се оставарује економска корист), без одлагања.

 

Тачка 6.24. Записници и рјешења надлежних инспекција

 

Водити јединствену евиденцију записника и рјешења надлежних инспекција на нивоу предузећа, те извјештаја о извршеним радњама по рјешењима, као трајну активност.

 

Тачка 6.25. Водопривредни услови и усклађивање рада електрана на сливу

 

1.    На нивоу предузећа израдити преглед свих потребних водоправних аката, укључујући водоправне акте који су важећи, акте које треба прибавити и оне које треба преиспитати у складу са прописима из ове области, без одлагања.

(мјера је поновљена, као у рјешењу са предходне надзорне провјере број Р-01-333-5/06 од 22.12.2006. године).

2.   Покренути поступак прибављања, односно преиспитивања водоправних аката на начин и  у роковима дефинисаним прописима, а према прегледу из тачке 1. овог услова.

(мјера је поновљена, као у рјешењу са предходне надзорне провјере број Р-01-333-5/06 од 22.12.2006. године).

3.  Ажурирати 40-годишњи хидролошки низ у циљу прецизнијег планирања производње у складу са прописима из ове области, са роком извршења до истека периода важења почетне дозволе

(мјера је поновљена, као у рјешењу са предходне надзорне провјере број Р-01-333-5/06 од 22.12.2006. године).

4.  Достављати информације о активностима на регулисању односа са ПХЕ Чапљина у вези са испуштањем воде на профилу бране "Горица" и расподјели произведене електричне енергије узроковане тим испуштањем, као и регулисању односа са ХЕ Дубровником (ХЕП-ом) у вези са расподјелом произведене електричне енергије, на кварталном нивоу, као трајну активност.

(мјера је поновљена у сличном облику, у односу на рјешење са претходне надзорне провјере број Р-01-333-5/06 од 22.12.2006. године).

5.  Израдити и доставити анализу положаја корисника дозволе у вези са изградњом и одржавањем канала Требиње - ПХЕ Чапљина, трошкова које има корисник дозволе по основу тих обавеза, те могућности накнаде трошкова из учешћа у приходу од производње електричне енергије и пружања помоћних услуга од стране ПХЕ Чапљина, без одлагања.

(мјера је поновљена, као у рјешењу са предходне надзорне провјере број Р-01-333-5/06 од 22.12.2006. године).

 

Тачка 6.30. Заштита животне средине

 

У циљу испуњења услова из почетне дозволе корисник дозволе дужан је да предузме сљедеће активности:

1. Достави РЕРС-у  План активности са мјерама и роковима за постепено смањење емисија, односно загађења и за усаглашавање са најбољом расположивом техником најкасније мјесец дана од дана завршетка израде Плана,

2. Достави РЕРС-у доказе о подношењу захтјева за издавање еколошке дозволе најкасније до 10. септембра 2007. године.

 

Тачка 6.34. Извјештавање РЕРС-а

 

1. Доставити документацију тражену тачком 13.3. почетне дозволе, без одлагања.

2. Достављати другу документацију и информације на начин и у роковима прописаним условима почетне дозволе, што представља трајну активност.

(мјера је поновљена, као у рјешењу са предходне надзорне провјере број Р-01-333-5/06 од 22.12.2006. године).

II  Ово рјешење је коначно и ступа на снагу даном доношења, а објављује се на огласној табли и интернет страници Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске.

 

Образложење

 

Регулаторна комисија за електричну енерегију Републике Српске (у даљем тексту: РЕЕРС) је на 25. редовној сједници одржаној 27.12.2005. године донијела Рјешење број 01-1062-10/05 о издавању почетне дозволе за обављaње дјелатности производње електричне енергије ЈП "Хидроелектране на Требишњици" а.д. Требиње (у даљем тексту: корисник дозволе), са роком важења до 27.12.2007. године.

 

У складу са чланом 23. алинеја 1. Закона о електричној енергији и чланом 37. став 3. Правилника о издавању дозвола и сагласности, у наведеном предузећу је у периоду од 26.04. до 27.04.2007. године обављена редовна надзорна провјера од стране чланова тима за надзорну провјеру који је именован Рјешењем РЕЕРС-а, број 01-188-1/07 од 12.04.2007. године. Циљ ове надзорне провјере је првенствено био утврђивање степена испуњености мјера и препорука наложених рјешењем са претходно обављене редовне надзорне провјере број 01-333-5/06 од 22.12.2006. године, али су по потреби провјеравани и остали услови из издатих почетних дозвола. У току спровођења надзора, чланови тима за надзорну провјеру су прегледом документације и њеним изузимањем, увидом у стање постројења и опреме, као и узимањем изјава од одговорних лица корисника дозволе вршили провјеру усаглашености стварног стања са условима издатих дозвола. Пресјек стања и постојање утврђених неправилности коришћења дозволе су констатовани у Извјештају са редовне надзорне провјере који је достављен кориснику дозволе на давање коментара. У остављеном року корисник дозволе је доставио коментаре на Извјештај.

 

Коментари корисника дозволе односили су се на сљедеће тачке дозволе: обавеза обављања јавне услуге, раздвајање дјелатности производње електричне енергије од осталих дјелатности, увођење система квалитета, регулисање односа са другим учесницима на тржишту електричне енергије, водопривредни услови и усклађивање рада електрана на сливу, заштита животне средине, придржавање одобрене тарифе, фактурисање и наплата произведене електричне енергије и записници и рјешења надлежних инспекција. Коментари су пажљиво анализирани и размотрени, након чега је оцијењено да сe коментари које je доставио корисник дозволе, а који се односе на услове почетне дозволе 6.2 придржавање одобрене тарифе, 6.5. обавеза обављања јавне услуге, 6.18. регулисање односа са другим учесницима на тржишту електричне енергије и 6.20. фактурисање и наплата произведене електричне енергије, не могу узети у обзир, јер је чланом 75. Статута Мјешовитог ходинга "Електропривреда" Републике Српске Требиње - Матично предузеће акционарско друштво Требиње, као и чланом 80. Статута Зависног предузећа "Хидроелектране на Требишњици" акционарског друштва Требиње, прописано да се међусобни економски односи између предузећа повезаних у Мјешовити холдинг заснивају на уговорним односима. Такође у члану 6. Одлуке о привременом регулисању међусобних економских односа између предузеће која обављају електроенергетску дјелатност у Републици Српској, а која је привременог карактера, је навeдeно да се иста примјењује док се не потпише Уговор о међусобним економским односима. Коментар корисника дозволе у вези са условом 6.13. раздвајање дјелатности производње електричне енергије од осталих дјелатности, није прихваћен, јер је РЕРС условима почетне дозволе регулисао да се изврши рачуноводствено раздвајање производне дјелатности од нерегулисаних дјелатности и дефинисао рок када треба да се изврши наведено раздвајање. Поред тога коментар корисника дозволе, који се односи на услов 6.16. увођење система квалитета не може се прихватити, јер је корисник дозволе директно одговоран да се придржава и испуњава услове који су прописани почетном дозволом.

Дјелимично је измјењена мјера и прихваћен коментар корисника дозволе који се односио на услов 6.24. Записници и рјешења надлежних инспекција, у којој је избрисана обавеза корисника дозволе да доставља РЕРС-у копије рјешења и записника надлежних инспекција, као и извјештаја о предузетим мјерама по њима.

Прихваћен је коментар који се односио на услов 6.25. водопривредни услови и усклађивање рада електрана на сливу, тачка 4., и мјера је избрисана. Коментар корисника дозволе у вези са условом 6.30. заштита животне средине je дат само у форми одговора да је корисник дозволе отпочео активности по прописаним мјерама.

Општа је констатација да се корисник дозволе ограђује од испуњења појединих мјера у смислу да испуњење истих не зависи од њих, већ од других институција, највише од МХ ЕРС-а, те у том смислу наводимо да је корисник дозволе директно одговоран за испуњење свих услова почетне дозволе. 

 

РЕРС је на 12. редовној сједници одржаној 23.08.2007. године анализирао Извјештај са редовне надзорне провјере и коментаре корисника дозволе, те је донио одлуку као у диспозитиву овога рјешења.

 

Бројчане ознаке наведене у диспозитиву овог рјешења идентичне су бројчаним ознакама услова издатих почетних дозвола.

 

Дана 27.12.2007. године кориснику дозволе истичe почетнa дозволa за обављање електроенергетскe дјелатности. Имајући ово у виду РЕРС је донио Одлуку о плану подношења и обраде захтјева за издавање дозвола за обављање електроенергетских дјелатности број Р-5-170-43/07 од 12.04.2007. године, којом је одређено да је ЗП "Хидроелектране на Требишњици" а.д. Требиње дужнo да поднесе комплетан захтјев за издавање дозволе за обављање електроенергетскe дјелатности до 12.09.2007. године. Од степена испуњености наложених мјера и активности, односно испуњености услова из издате почетне дозволе, зависиће дефинисање услова нове дозволе, као и одређивање дужине периода на који се издаје нова дозвола.

 

Поука о правном лијеку: Ово рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном суду у Требињу, у року од 30 дана, од дана достављања рјешења.

 

Предсједник

Миленко Чокорило