Skip to Content

Rješenje o preduzimanju mjera nakon izvršene redovne nadzorne provjere - ZP "Hidroelektrane na Trebišnjici" а.d. Trebinje

Postavljeno u
Verzija prilagođena za štampanje Broj: 01-188-6/07

Datum: 23.08.2007.

 

Na osnovu člana 23. alineja 1, a u vezi sa članom 24. Zakona o električnoj energiji (''Službeni glasnik Republike Srpske'', broj: 66/02, 29/03, 86/03, 111/04 i 60/07), člana 190. stav 1. i 2. Zakona o opštem upravnom postupku (''Službeni glasnik Republike Srpske'', broj 13/02), člana 10. tačka 1. i člana 18. stav 1. Statuta Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske (''Službeni glasnik Republike Srpske'', broj 41/04 i 67/07), člana 37. stav 1. tačka 4. Poslovnika o radu Regulatorne komisije za električnu energiju Republike Srpske (''Službeni glasnik Republike Srpske'', broj 96/04) i člana 37. stav 1. Pravilnika za izdavanje dozvola i saglasnosti (''Službeni glasnik Republike Srpske'', broj 52/05), nakon analize  Izvještaja sa redovne nadzorne provjere obavljene 26. i 27. aprila 2007. godine u ZP "Hidroelektrane na Trebišnjici" a.d. Trebinje, Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske na 12. (dvanaestoj) redovnoj sjednici održanoj 23.08.2007. godine, donijela je

 

 

RJEŠENJE

o preduzimanju  mjera nakon obavljene redovne nadzorne provjere

 

I  NALAŽE SE ZP "Hidroelektrane na Trebišnjici" a.d. Trebinje, korisniku početne dozvole za obavljanje djelatnosti proizvodnje električne energije, preduzimanje sljedećih mjera i aktivnosti u cilju ispunjenja uslova iz izdate početne dozvole, po tačkama kako slijedi:

 

Tačka 6.2. Pridržavanje odobrene tarife

 

Obezbijediti i primijeniti mehanizme za obračun odstupanja proizvodnje električne energije od bilansirane, koji obezbjeđuju ravnopravnost sa drugim učesnicima na tržištu i odgovornost za postizanje bilansiranih veličina, uključujući i mehanizme na osnovu kojih se na transparentan način primjenjuje bilo jednokomponentna cijena električne energije, bilo dvokomponentna cijena električne energije, sa rokom izvršenja do isteka perioda važenja početne dozvole.  

 

Tačka 6.5. Obaveza obavljanja javne usluge

 

Korisnik dozvole je dužan ugovorom urediti međusobne odnose sa kupcima (snabdjevačima tarifnih kupaca i/ili korisnicima dozvole za trgovinu i snabdijevanje električnom energijom na teritoriji BiH), u cilju obezbjeđenja stabilne javne usluge snabdijevanja tarifnih kupaca, sa rokom izvršenja do isteka perioda važenja početne dozvole.

(mjera je ponovljena, kao u rješenju sa prethodne nadzorne provjere broj R-01-333-5/06 od 22.12.2006. godine).

 

Tačka 6.6. Pružanje pomoćnih usluga

 

Izraditi analizu mogućnosti i troškova pružanja pomoćnih usluga po vrsti i obimu, sa rokom izvršenja do isteka perioda važenja početne dozvole.

(mjera je ponovljena, kao u rješenju sa prethodne nadzorne provjere broj R-01-333-5/06 od 22.12.2006. godine).

 

Tačka 6.7. Regulisanje prava vlasništva ili korištenja zemljišta, postrojenja i objekata u svrhu obavljanja proizvodne djelatnosti

 

Potrebno je da korisnik dozvole ugovorno reguliše odnose sa korisnicima objekata i opreme Relejne stranice „Leotar“, sa rokom izvršenja do isteka važenja početne dozvole.

(mjera je ponovljena u sličnom obliku, u odnosu na rješenje sa prethodne nadzorne provjere broj R-01-333-5/06 od 22.12.2006. godine).

 

Tačka 6.9.  Baze podataka

 

Dostaviti termin plan i pregled aktivnosti na daljoj realizaciji SCADA sistema, kao i aktivnosti na uvođenju Informacionog sistema za finansijsko upravljanje (FMIS-a) sa rokom izvršenja do 30.09.2007. godine.

(mjera je propisana u drugom obliku, u odnosu na rješenje sa prethodne nadzorne provjere broj R-01-333-5/06 od 22.12.2006. godine).

                  

Tačka 6.11. Mjerenje električne energije na primopredajnim mjestima

 

Dostaviti termin plan i program usklađivanja mjernih slogova na mjestima primopredaje električne energije za HE Trebinje I i HE Trebinje II kako je definisano propisima iz ove oblasti, sa rokom izvršenja do 30.09.2007. godine.

(mjera je ponovljena u sličnom obliku, u odnosu na rješenje sa prethodne nadzorne provjere broj R-01-333-5/06 od 22.12.2006. godine).

 

Tačka 6.12. Saradnja sa NOS-om

 

Ostvariti saradnju sa NOS-om kako je propisano Tržišnim pravilima i Mrežnim kodeksom, što predstavlja trajnu aktivnost.

(mjera je ponovljena, kao u rješenju sa prethodne nadzorne provjere broj R-01-333-5/06 od 22.12.2006. godine).

 

Tačka 6.13. Razdvajanje djelatnosti proizvodnje električne energije od ostalih djelatnosti

 

Izvršiti računovodstveno razdvajanje proizvodne od neregulisanih djelatnosti u skladu sa Odlukom o jedinstvenom regulatornom kontnom planu, bez odlaganja.

(mjera je ponovljena u sličnom obliku, u odnosu na rješenje sa prethodne nadzorne provjere broj R-01-333-5/06 od 22.12.2006. godine).

 

Tačka 6.15. Zabrana unakrsnog subvencionisanja

 

1.         Sprovesti računovodstveno razdvajanje po segmentima (tačka 6.13.)  kao bitan uslov početne dozvole za kontrolu unakrsnog subvencionisanja, u skladu sa rokom izvršenja navedenim u tački 6.13.

(mjera je ponovljena, kao u rješenju sa predhodne nadzorne provjere broj R-01-333-5/06 od 22.12.2006. godine).

2.         Regulisati odnose sa Elektroprenosom a.d. Banja Luka u pogledu nastalih troškova od 01.04.2006. godine koji nisu uključeni u odobrenu cijenu na pragu HE na Trebišnjici a.d. Trebinje, bez odlaganja.

(mjera je ponovljena, kao u rješenju sa predhodne nadzprne provjere broj R- 01-333-5/06 od 22.12.2006. godine).

 

Tačka 6.16. Uvođenje sistema kvaliteta

 

Izraditi plan i program uvođenja i sertifikacije sistema kvaliteta po ISO standardima (integralni sistem kvaliteta koji podrazumijeva standarde serije ISO 9000, ISO 14000 i ISO 17025) u poslovni sistem HET-a, bez odlaganja.

(mjera je ponovljena, kao u rješenju sa prethodne nadzorne provjere broj   R-01-333-5/06 od 22.12.2006. godine).

 

Tačka 6.17. Kvalifikaciona struktura i stručna osposobljenost

 

Vršiti informisanje i edukaciju stručnog osoblja u vezi sa procesom reorganizacije elektroenergetskog sektora, liberalizacije tržišta, a u sklopu toga kretanja i trendove na tržištu električne energije uz praćenje akata koji regulišu ove oblasti, a sve u cilju što adekvatnije pripreme i organizovanja i adekvatnog iskorišćenja postojećih kapaciteta ovog preduzeća u novim uslovima poslovanja, što predstavlja trajnu aktivnost.

(mjera je ponovljena, kao u rješenju sa prethodne nadzorne provjere broj R-01-333-5/06 od 22.12.2006. godine).

 

Tačka 6.18 Regulisanje odnosa sa drugim učesnicima na tržištu električne energije

 

Preduzeti aktivnosti radi regulisanja odnosa sa drugim učesnicima na tržištu električne energije u skladu sa propisima, sa rokom izvršenja do isteka perioda važenja početne dozvole.

(mjera je ponovljena, kao u rješenju sa prethodne nadzorne provjere broj R-01-333-5/06 od 22.12.2006. godine).

 

Tačka 6.19. Finansijska stabilnost i finansijske garancije za poslovanje

 

Preduzeće je dužno da redovno analizira i ocjenjuje svoj finansijski položaj radi obezbjeđenja finansijske stabilnosti poslovanja, što predstavlja trajnu aktivnost.

(mjera je ponovljena u sličnom obliku, u odnosu na rješenje sa prethodne nadzorne provjere broj R-01-333-5/06 od 22.12.2006. godine).

 

Tačka 6.20. Fakturisanje i naplata proizvedene električne energija

 

Ugovorom regulisati fakturisanje i naplatu proizvedene električne energije koja se plasira za izvoz i kvalifikovane kupce, sa rokom izvršenja do isteka perioda važenja početne dozvole.

 

Tačka 6.21. Računovodstvene evidencije

 

1.         Potrebno je uskladiti računovodstvene politike preduzeća sa Međunarodnim standardima izvještavanja i obezbijediti dosljednu primjenu Međunarodnih računovodstvenih standarda i fer prezentaciju finansijskog položaja preduzeća, bez odlaganja.

(mjera je ponovljena, kao u rješenju sa predhodne nadzorne provjere broj R-01-333-5/06 od 22.12.2006. godine).

2.         Korisnik dozvole treba da obezbijedi posebnu evidenciju prihoda i rashoda od licencirane djelatnosti u odnosu na prihode i rashode ostalih djelatnosti, kako bi se onemogućilo unakrsno subvencionisanje između licencirane djelatnosti i ostalih djelatnosti. Prihodi od bazena, relejne stanice, laboratorije, projektnog biroa i drugi, bilo da se radi o prihodima ostvarenim korišćenjem licenciranih sredstava za pružanje usluga trećim licima, bilo korišćenjem nelicenciranih sredstava treba da budu identifikovani radi njihovog sučeljavanja sa troškovima i pravilne alokacije pripadajućih troškova na licenciranu djelatnost, što predstavlja trajnu aktivnost.

(mjera je ponovljena, kao u rješenju sa predhodne nadzorne provjere broj R-01-333-5/06 od 22.12.2006. godine).

3.         Korisnik dozvole je dužan voditi evidenciju dugoročnih finansijskih ulaganja u povezana lica u skladu sa Uputstvom za primjenu jedinstvenog regulatornog kontnog plana, na način koji obezbjeđuje da prihodi i troškovi povezanog lica, kao i odnosi sa povezanim licem budu iskazani po fer vrijednosti i na odgovarajući način objelodanjeni u finasijskim izvještajima, bez odlaganja.

(mjera je ponovljena u sličnom obliku, u odnosu na rješenje sa prethodne nadzorne provjere broj R-01-333-5/06 od 22.12.2006. godine).

4.         Isknjiženje stalnih sredstava sprovesti u skladu sa MRS 16 paragraf 41, bez odlaganja.

5.         Korisnik dozvole dužan je da obezbijedi mišljenje nezavisnog revizora o popisu imovine i obaveza, kao i revizijski dokaz o postojanju, sveobuhvatnosti i iskazanoj vrijednosti i fer prezentaciji imovine na osnovu informacija koje su pouzdane i u kojima nema materijalno zanačajnih grešaka, u skladu sa MRS i MSFI, što predstavlja trajnu aktivnost.

6.         Aktivirati sredstva u pripremi, koja su ispunila uslov da se klasifikuju kao sredstva u  upotrebi (kojima se ostavaruje ekonomska korist), bez odlaganja.

 

Tačka 6.24. Zapisnici i rješenja nadležnih inspekcija

 

Voditi jedinstvenu evidenciju zapisnika i rješenja nadležnih inspekcija na nivou preduzeća, te izvještaja o izvršenim radnjama po rješenjima, kao trajnu aktivnost.

 

Tačka 6.25. Vodoprivredni uslovi i usklađivanje rada elektrana na slivu

 

1.    Na nivou preduzeća izraditi pregled svih potrebnih vodopravnih akata, uključujući vodopravne akte koji su važeći, akte koje treba pribaviti i one koje treba preispitati u skladu sa propisima iz ove oblasti, bez odlaganja.

(mjera je ponovljena, kao u rješenju sa predhodne nadzorne provjere broj R-01-333-5/06 od 22.12.2006. godine).

2.   Pokrenuti postupak pribavljanja, odnosno preispitivanja vodopravnih akata na način i  u rokovima definisanim propisima, a prema pregledu iz tačke 1. ovog uslova.

(mjera je ponovljena, kao u rješenju sa predhodne nadzorne provjere broj R-01-333-5/06 od 22.12.2006. godine).

3.  Ažurirati 40-godišnji hidrološki niz u cilju preciznijeg planiranja proizvodnje u skladu sa propisima iz ove oblasti, sa rokom izvršenja do isteka perioda važenja početne dozvole

(mjera je ponovljena, kao u rješenju sa predhodne nadzorne provjere broj R-01-333-5/06 od 22.12.2006. godine).

4.  Dostavljati informacije o aktivnostima na regulisanju odnosa sa PHE Čapljina u vezi sa ispuštanjem vode na profilu brane "Gorica" i raspodjeli proizvedene električne energije uzrokovane tim ispuštanjem, kao i regulisanju odnosa sa HE Dubrovnikom (HEP-om) u vezi sa raspodjelom proizvedene električne energije, na kvartalnom nivou, kao trajnu aktivnost.

(mjera je ponovljena u sličnom obliku, u odnosu na rješenje sa prethodne nadzorne provjere broj R-01-333-5/06 od 22.12.2006. godine).

5.  Izraditi i dostaviti analizu položaja korisnika dozvole u vezi sa izgradnjom i održavanjem kanala Trebinje - PHE Čapljina, troškova koje ima korisnik dozvole po osnovu tih obaveza, te mogućnosti naknade troškova iz učešća u prihodu od proizvodnje električne energije i pružanja pomoćnih usluga od strane PHE Čapljina, bez odlaganja.

(mjera je ponovljena, kao u rješenju sa predhodne nadzorne provjere broj R-01-333-5/06 od 22.12.2006. godine).

 

Tačka 6.30. Zaštita životne sredine

 

U cilju ispunjenja uslova iz početne dozvole korisnik dozvole dužan je da preduzme sljedeće aktivnosti:

1. Dostavi RERS-u  Plan aktivnosti sa mjerama i rokovima za postepeno smanjenje emisija, odnosno zagađenja i za usaglašavanje sa najboljom raspoloživom tehnikom najkasnije mjesec dana od dana završetka izrade Plana,

2. Dostavi RERS-u dokaze o podnošenju zahtjeva za izdavanje ekološke dozvole najkasnije do 10. septembra 2007. godine.

 

Tačka 6.34. Izvještavanje RERS-a

 

1. Dostaviti dokumentaciju traženu tačkom 13.3. početne dozvole, bez odlaganja.

2. Dostavljati drugu dokumentaciju i informacije na način i u rokovima propisanim uslovima početne dozvole, što predstavlja trajnu aktivnost.

(mjera je ponovljena, kao u rješenju sa predhodne nadzorne provjere broj R-01-333-5/06 od 22.12.2006. godine).

II  Ovo rješenje je konačno i stupa na snagu danom donošenja, a objavljuje se na oglasnoj tabli i internet stranici Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske.

 

Obrazloženje

 

Regulatorna komisija za električnu eneregiju Republike Srpske (u daljem tekstu: REERS) je na 25. redovnoj sjednici održanoj 27.12.2005. godine donijela Rješenje broj 01-1062-10/05 o izdavanju početne dozvole za obavljanje djelatnosti proizvodnje električne energije JP "Hidroelektrane na Trebišnjici" a.d. Trebinje (u daljem tekstu: korisnik dozvole), sa rokom važenja do 27.12.2007. godine.

 

U skladu sa članom 23. alineja 1. Zakona o električnoj energiji i članom 37. stav 3. Pravilnika o izdavanju dozvola i saglasnosti, u navedenom preduzeću je u periodu od 26.04. do 27.04.2007. godine obavljena redovna nadzorna provjera od strane članova tima za nadzornu provjeru koji je imenovan Rješenjem REERS-a, broj 01-188-1/07 od 12.04.2007. godine. Cilj ove nadzorne provjere je prvenstveno bio utvrđivanje stepena ispunjenosti mjera i preporuka naloženih rješenjem sa prethodno obavljene redovne nadzorne provjere broj 01-333-5/06 od 22.12.2006. godine, ali su po potrebi provjeravani i ostali uslovi iz izdatih početnih dozvola. U toku sprovođenja nadzora, članovi tima za nadzornu provjeru su pregledom dokumentacije i njenim izuzimanjem, uvidom u stanje postrojenja i opreme, kao i uzimanjem izjava od odgovornih lica korisnika dozvole vršili provjeru usaglašenosti stvarnog stanja sa uslovima izdatih dozvola. Presjek stanja i postojanje utvrđenih nepravilnosti korišćenja dozvole su konstatovani u Izvještaju sa redovne nadzorne provjere koji je dostavljen korisniku dozvole na davanje komentara. U ostavljenom roku korisnik dozvole je dostavio komentare na Izvještaj.

 

Komentari korisnika dozvole odnosili su se na sljedeće tačke dozvole: obaveza obavljanja javne usluge, razdvajanje djelatnosti proizvodnje električne energije od ostalih djelatnosti, uvođenje sistema kvaliteta, regulisanje odnosa sa drugim učesnicima na tržištu električne energije, vodoprivredni uslovi i usklađivanje rada elektrana na slivu, zaštita životne sredine, pridržavanje odobrene tarife, fakturisanje i naplata proizvedene električne energije i zapisnici i rješenja nadležnih inspekcija. Komentari su pažljivo analizirani i razmotreni, nakon čega je ocijenjeno da se komentari koje je dostavio korisnik dozvole, a koji se odnose na uslove početne dozvole 6.2 pridržavanje odobrene tarife, 6.5. obaveza obavljanja javne usluge, 6.18. regulisanje odnosa sa drugim učesnicima na tržištu električne energije i 6.20. fakturisanje i naplata proizvedene električne energije, ne mogu uzeti u obzir, jer je članom 75. Statuta Mješovitog hodinga "Elektroprivreda" Republike Srpske Trebinje - Matično preduzeće akcionarsko društvo Trebinje, kao i članom 80. Statuta Zavisnog preduzeća "Hidroelektrane na Trebišnjici" akcionarskog društva Trebinje, propisano da se međusobni ekonomski odnosi između preduzeća povezanih u Mješoviti holding zasnivaju na ugovornim odnosima. Takođe u članu 6. Odluke o privremenom regulisanju međusobnih ekonomskih odnosa između preduzeće koja obavljaju elektroenergetsku djelatnost u Republici Srpskoj, a koja je privremenog karaktera, je navedeno da se ista primjenjuje dok se ne potpiše Ugovor o međusobnim ekonomskim odnosima. Komentar korisnika dozvole u vezi sa uslovom 6.13. razdvajanje djelatnosti proizvodnje električne energije od ostalih djelatnosti, nije prihvaćen, jer je RERS uslovima početne dozvole regulisao da se izvrši računovodstveno razdvajanje proizvodne djelatnosti od neregulisanih djelatnosti i definisao rok kada treba da se izvrši navedeno razdvajanje. Pored toga komentar korisnika dozvole, koji se odnosi na uslov 6.16. uvođenje sistema kvaliteta ne može se prihvatiti, jer je korisnik dozvole direktno odgovoran da se pridržava i ispunjava uslove koji su propisani početnom dozvolom.

Djelimično je izmjenjena mjera i prihvaćen komentar korisnika dozvole koji se odnosio na uslov 6.24. Zapisnici i rješenja nadležnih inspekcija, u kojoj je izbrisana obaveza korisnika dozvole da dostavlja RERS-u kopije rješenja i zapisnika nadležnih inspekcija, kao i izvještaja o preduzetim mjerama po njima.

Prihvaćen je komentar koji se odnosio na uslov 6.25. vodoprivredni uslovi i usklađivanje rada elektrana na slivu, tačka 4., i mjera je izbrisana. Komentar korisnika dozvole u vezi sa uslovom 6.30. zaštita životne sredine je dat samo u formi odgovora da je korisnik dozvole otpočeo aktivnosti po propisanim mjerama.

Opšta je konstatacija da se korisnik dozvole ograđuje od ispunjenja pojedinih mjera u smislu da ispunjenje istih ne zavisi od njih, već od drugih institucija, najviše od MH ERS-a, te u tom smislu navodimo da je korisnik dozvole direktno odgovoran za ispunjenje svih uslova početne dozvole. 

 

RERS je na 12. redovnoj sjednici održanoj 23.08.2007. godine analizirao Izvještaj sa redovne nadzorne provjere i komentare korisnika dozvole, te je donio odluku kao u dispozitivu ovoga rješenja.

 

Brojčane oznake navedene u dispozitivu ovog rješenja identične su brojčanim oznakama uslova izdatih početnih dozvola.

 

Dana 27.12.2007. godine korisniku dozvole ističe početna dozvola za obavljanje elektroenergetske djelatnosti. Imajući ovo u vidu RERS je donio Odluku o planu podnošenja i obrade zahtjeva za izdavanje dozvola za obavljanje elektroenergetskih djelatnosti broj R-5-170-43/07 od 12.04.2007. godine, kojom je određeno da je ZP "Hidroelektrane na Trebišnjici" a.d. Trebinje dužno da podnese kompletan zahtjev za izdavanje dozvole za obavljanje elektroenergetske djelatnosti do 12.09.2007. godine. Od stepena ispunjenosti naloženih mjera i aktivnosti, odnosno ispunjenosti uslova iz izdate početne dozvole, zavisiće definisanje uslova nove dozvole, kao i određivanje dužine perioda na koji se izdaje nova dozvola.

 

Pouka o pravnom lijeku: Ovo rješenje je konačno. Protiv ovog rješenja može se pokrenuti upravni spor podnošenjem tužbe Okružnom sudu u Trebinju, u roku od 30 dana, od dana dostavljanja rješenja.

 

Predsjednik

Milenko Čokorilo