Рјешење: Административна служба Града Бијељина, Одјељење за стамбено - комуналне послове и заштиту животне средине
Број: 01-521-8/13/R-76-3
Датум: 23.01.2014.
На основу одредби члана 28. став 1. алинеја 4. Закона о електричној енергији ("Службени гласник Републике Српске", број 8/08, 34/09, 92/09 и 1/11), члана 10. став 1. алинеја 9. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске - Пречишћени текст ("Службени гласник Републике Српске", број 6/10), члана 33. став 1. тачка г. Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске ("Службени гласник Републике Српске", број 59/10) и члана 72. Правилника о јавним расправама и рјешавању спорова и жалби ("Службени гласник Републике Српске", број 70/10), у скраћеном поступку рјешавања спора по захтјеву Административнe службe Града Бијељина, Одјељење за стамбено - комуналне послове и заштиту животне средине, против МХ "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ ''Електродистрибуција'' Бијељина, у вези са тарифама по којима се електрична енергија испоручује, односно корекцијом обрачуна утрошене електричне енергије, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске на 76. редовној сједници одржаној 23. јануара 2014. године у Требињу, донијела је
Р Ј Е Ш Е Њ Е
1. НАЛАЖЕ СЕ МХ "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ ''Електродистрибуција'' Бијељина, да сачини нову корекцију обрачуна утрошене електричне енергије на мјерном мјесту број 0041052100100001 Доње Црњелово, ТС Грабици 1, на сљедећи начин:
за период 01.02.2011. - 19.12.2011. године, према потрошњи електричне енергије из претходног обрачунског периода када је регистровање било исправно;
за период 19.12.2011. - 01.02.2013. године, према потрошњи електричне енергије из наредног обрачунског периода када је регистровање било исправно.
2. ОДБАЦУЈЕ СЕ захтјев подносиоца за утврђивање застарјелости потраживања, због стварне ненадлежности.
3. Свака странка сноси своје трошкове које је имала у овом поступку.
О б р а з л о ж е њ е
Захтјевом од 10.10.2013. године, који је у Регулаторној комисији за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија), примљен 14.10.2013. године, Административна служба Града Бијељина, Одјељење за стамбено - комуналне послове и заштиту животне средине (у даљем тексту: подносилац захтјева), покренуо је поступак рјешавања спора против МХ "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ ''Електродистрибуција'' Бијељина (у даљем тексту: противна страна), у вези са тарифама по којима се испоручује електрична енергија. Поднесеним захтјевом се оспорава извршена корекција обрачуна утрошене електричне енергије на мјерном мјесту Доње Црњелово - ТС Грабици 1, за период 01.02.2011. - 01.02.2013. године у износу од 4.572,29 КМ. Подносилац у захтјеву, између осталог наводи, да је ванредном контролом и баждарењем мјерног уређаја број 054140 утврђено да ово бројило не задовољава прописане услове, односно не ради у границама дозвољене грешке на свим испитним тачкама, да бројчаник утрошену енергију не региструје у дозвољеним границама грешке на обје тарифе и да мјерни уређај за 1 MWh пропуштене енергије региструје 0,3 MWh. Након тога, противна страна је приступила корекцији обрачуна због грешке у мјерењу на основу члана 79. став 2, 3. и 7. Општих услова за испоруку и снабдијевање елекричном енергијом - Пречишћени текст ("Службени гласник Републике Српске", број 90/12) - у даљем тексту: Општи услови. Подносилац захтјева сматра да противна страна приликом извршене корекције обрачуна није уважила чињеницу да је 19.12.2011. године извршена уградња "ТАЈМЕРА", којим се, како је накнадно установљено, постигла уштеда у потрошњи електричне енергије 35-38 %. Поред тога, подносилац захтјева није сагласан са периодом обрачуна од двије године и сматра да се поменута корекција може извршити само за период 19.02.2012. - 19.02.2013. године, те истиче приговор застарјелсоти потраживања, тако да са аспекта обрачуна приговор на корекцију подносилац заснива на члану 378. став 1. Закона о облигационим односима. На крају, подносилац наводи да га дистрибутер - снабдјевач треба ослободити плаћања утрошене елекричне енергије на спорном мјерном мјесту преко 540 kWh из разлога што дистрибутер - санбдјевач није приликом обрачуна утрошка електричне енергије уважио чињеницу уградње "ТАЈМЕРА", којим су остварене видне уштеде у потрошњи електричне енергије, што указује на један некоректан однос дистрибутера - снабдјевача према њему.
На тражење Регулаторне комисије од 31.10.2013. године, противна страна је дана 28.11.2013. године доставила изјашњење и документацију у вези са захтјевом подносиоца. У изјашњењу је, између осталог наведено, да је подносилац захтјева регистрован у њиховим евиденцијама на мјерном мјесту 0041052100100001 Доње Црњелово - Грабици, Град Бијељина, с тим да се комплетна потрошња на свим мјерним мјестима која припадају подносиоцу фактурише на двије финансијске картице - 41002400 и 41002100, са исказивањем одвојеног салда главнице и обрачунате камате. Због таквог начина обрачуна испоручене електричне енергије није могуће извршити издвајање обрачунатог износа накнаде за испоручену електричну енергију само на мјерном мјесту 0041052100100001, односно јавну расвјету у мјесту Грабици 1 Доње Црњелово. Противна страна наводи да је у протеклом периоду вршено редовно очитање утрошених количина електричне енергије, те редовно обрачунавање и фактурисање, те да су мјерна мјеста доступна за очитање, јер се налазе на јавним површинама, обезбјеђена од неовлашћеног приступа трећих лица. На мјерном мјесту је све до 19.02.2013. године било постављено бројило број 54140 које је због сумње у његову испрaвност истог дана замијењен другим бројилом број 177359, те да сходно члану 76. став 4. Општих услова подносилац захтјева иако је уредно обавијештен, није присуствовао спровођењу ванредне контроле бројила. Замијењено бројило број 54140 је упућено у одјељење баждарнице ради његове ванредне контроле и баждарења, којом приликом је утврђено да ово бројило не задовољава прописане услове по Закону о метрологији у Републици Српској ("Службени гласник Републике Српске", број 13/02), да не ради у границама дозвољене грешке на свим испитним тачкама, док је на провјери бројачког протокола установљено да бројчаник утрошену енергију не региструје у дозвољеним границама грешке на обје тарифе у односу на резултат испитне тачке 15. по којој се испитује бројчаник, јер je бројчаник на 1 kWh пропуштене енергије регистровао само 0,3 kWh, након чега је бројило упућено на сервис. Након тога, противна страна наводи да је приступила корекцији обрачуна утрошене електричне енергије примјеном члана 79. став 2. 3. и 7. Општих услова, за период од двије године уназад за период март 2011 - јануар 2013, при чему је корекција обрачуна извршена примјеном просјечних количина електричне енергије у периоду када је мјерење било исправно, а то је 2008. година. Противна страна даље наводи, да се наводи подносиоца о уградњи "ТАЈМЕРА" на мјерна мјеста јавне расвјете нису могли узети у обзир код корекције обрачуна из разлога што их подносилац није обавијестио о предузимању радњи на уградњи овог уређаја за контролу периода укључивања и искључивања јавне расвјете, те да није позвао да представник противне стране присуствује уградњи ових уређаја, јер су они уграђени иза мјерних гарнитура, тј. на дијелу инсталације која је у искључивој одговорности подносиоца. Подносилaц је о износу накнаде за испоручену електричну енергију добијену корекцијом обрачуна обавијештен путем рачуна број 1/64/13 тј. о задужењу у износу од 2.005,02 КM, рачуна број 02/64/13 о задужењу у износу од 2.298,91 КМ, те рачуна број 03/64/13 о задужењу у износу од 268,36 КМ, који су издати 13.06.2013. године. Подносилац је ове рачуне оспорио приговором од 15.08.2013. године, по којем је поступало Одјељење за рјешавање приговора и жалби и подносиоцу захтјева је 06.09.2013. године достављен одговор којим је приговор подносиоца одбијен као неоснован. На крају, противна страна навода да подносилац захтјева није поступио у складу са чланом 11. став 2. тачка е) Општих услова, јер није пријавио уградњу "TAJМЕРА" на мјерна мјеста јавне расправе, те предлаже да Регулаторна комисија након спроведеног поступка доснесе одлуку којом ће одбити као неоснован захтјев подносиоца и потврдити акт дистрибутера по приговору број 551-1713 од 06.09.2013. године.
Регулаторна комисија је оцијенила да су странке прибавиле довољно доказа на основу којих се може правилно и потпуно утврдити чињенично стање и донијети праведна одлука и без посебног саслушања странака и додатног прикупљања и извођења доказа, те је на 74. редовној сједници одржаној 12. децембра 2013. године у Требињу, донијела закључак да се у овом спору донесе одлука у скраћеном поступку. На истој редовној сједници, Регулаторна комисија је утврдила и нацрт рјешења у овом поступку. Закључак и нацрт рјешења су достављени странкама, те је остављена могућност да странке у року од осам дана доставе коментаре на наведене акте. На интернет страници и огласној табли Регулаторне комисије објављено је обавјештење за јавност о рјешавању спора у скраћеном поступку, са могућношћу подношења коментара. У остављеном року, странке нису доставиле коментаре на закључак и нацрт рјешења.
У поступку рјешавања овог спора извршен је увид у сљедећу документацију коју су странке приложиле: захтјев подносиоца од 10.10.2013. године, грађевински дневник од 17.12. и 19.12.2011. године, рачуне за испоручену електричну енергију, записник о извршеној контроли мјерног мјеста, потврду о замјени бројила и изјава о пломбирању од 19.02.2013. године, обавјештење противне стране од 26.03.2013. године, записник о ванредној контроли бројила од 03.04.2013. године, рачуне од 14.06.2013. године, приговор подносиоца од 15.08.2013. године упућен противној страни, одговор по приговору противне стране од 16.09.2013. године, изјашњење противне стране од 12.11.2013. године, преглед утрошка електричне енергије код купца - јавна расвјета, преглед фактурисане електричне енергије за крајњег купца - јавна расвјета Грабици 1 на мјерном мјесту 0041052100100001 за период јануар 2006. - јула 2013. године, картицу текуће потрошње и преглед потрошње за локацију Грабици 1.
Након разматрања захтјева подносиоца, изјашњења противне стране и увида у приложену документацију странака, утврђене су сљедеће чињенице:
на мјерном мјесту идентификациони број 0041052100100001 у евиденцијама противне стране у Бијељини, Доље Црњелово ТС Грабици 1, као крајњи купац електричне енергије у категорији потрошње јавна расвјета регистрован је подносилац захтјева;
према подацима из енергетске картице, подносиоцу захтјева је редовно очитавана потрошња електричне енергије, а према подацима из картице потрошача подносиоцу захтјева су редовно испостављани рачуни за утрошену електричну енергију;
противна стана је 19.02.2013. године због сумње у испрaвност бројила број 54140 извршила његово скидање и постављање бројила број 177359;
скинуто бројило број 54140 противна страна је упутила у одјељење баждарнице ради његове ванредне контроле и баждарења, која је обављена 29.03.2013. године,
иако уредно обававјештен о термину контроле, подносилац захтјева није присуствовао спровођењу ванредне контроле бројила;
записником о ванредној контроли бројила од 03.04.2013. године, која је обављена у одјељењу баждарнице противне стране, записнички је утврђено да бројило број 54140 не задовољава прописане услове, односно не ради у границама дозвољене грешке на свим испитним тачкама, док је на провјери бројачког протокола установљено да бројчаник утрошену електрчну енергију не региструје у границама дозвољене грешке на обје тарифе у односу на резултат испитне тачке 15 по којој се испитује бројчаник, јер је бројчаник испитиваног бројила за 1 пропуштен kWh регистровао 0,3 kWh;
противна страна је на основу резултата испитивања бројила изршила корекцију обрачуна утрошене електричне енергије на мјерном мјесту подносиоца захтјева за период март 2011 - јануар 2013. године у укупном износу од 4.572,29 КМ, при чему је корекција обрачуна извршена примјеном просјечних количина електричне енергије у периоду када је мјерење било исправно, из 2008. године.
да је 19.12.2011. године, "Телефонија Видаковић" д.о.о. Добој на мјерним мјестима јавне расвјете која се воде на име подносиоца захтјева извршила уградњу "ТАЈМЕРА" - уређаја за контролу периода укључивања и искључивања јавне расвјете;
подносилац захтјева је приговором оспорио извршену корекцију, а противна страна је одбила приговор подносиоца као неоснован.
На основу наведених чињеница, утврђено је да је противна страна имала основа да у конкретном случају примијени одредбу члана 79. став 2. Општих услова, којом је прописано да уколико се баждарењм утврди да је мјерни уређај имао грешку два пута већу од класе тачности, или због квара извјесно вријеме није мјерио електричну енергију и снагу, односно да је мјерење било дјелимично, испоручена електрична енергија, односно снага се утврђује прорачуном ако је могуће или процјеном, а за процјену преузете електричне енергије узима се потрошња постигнута у одговарајућем временском периоду када је регистровање било исправно, уколико је то могуће, а уколико то није могуће, за процјену преузете електричне енергије узима се потрошња постигнута у следећим обрачунским периодима, када регистровање буде исправно, док у складу са ставом 7. овог члана период за који се врши корекција обрачуна због грешке у мјерењу не може бити дужи од двије године. Наиме, записником о ванредној контроли бројила, односно резултатима испитивања бројила број 51540 од 03.04.2013 утврђено је да исти не задовољава прописане услове, односно не ради у границама дозвољене грешке на свим испитним тачака, док је на провјери бројачког протокола установљено да бројчаник утрошену електрчну енергију не региструје у границма дозвољене грешке на обје тарифе у односу на резултат испитне тачке 15 по којој се испитује бројчаник, јер је бројчаник испитиваног бројила за 1 пропуштен kWh регистровао 0,3 kWh. На основу резултата ванредне контроле бројила број 54140, противна страна је изршила корекцију обрачуна утрошене електричне енергије мјерном мјесту подносиоца захтјева за период март 2011 - јануар 2013 у укупном износу од 4.572,29 КМ, при чему је корекција обрачуна извршена примјеном просјечних количина електричне енергије у периоду када је мјерење било исправно, из 2008. године. Међутим, противна страна приликом вршења корекције обрачуна није уважила чињеницу да је код подносица захтјева 19.12.2011. године извршена уградња "ТАЈМЕРА" - уређаја за контролу периода укључивања и искључивања јавне расвјете, који је регулисао потрошње електричне енергије у периоду након уградње, а што је документовано грађевинским дневником извођача радова "Телефонија Видаковић". Имајући у виду да се приликом корекције за процјену преузете електричне енергије узима потрошња постигнута у одговарајућем временском периоду када је регистровање било исправно, а уколико то није могуће, потрошња постигнута у сљедећим обрачунским периодима, када регистровање буде исправно, противна страна је требала за процјену потрошње електричне енергије у периоду након 19.12.2011. године, тј. након уградње "TAJMEРA", узети потрошњу постигнуту након фебруара 2013. године, јер ова потрошња реалније одражава потрошњу у посматраном периоду.
Имајући у виду наведени чињенични и правни основ, противној страни је наложено да сачини нову корекцију обрачуна утрошене електричне енергије за период од двије године узимајући у обзир чињеницу уградње ТАЈМЕРА, на начин да за обрачун примијени периоде који су наведени у тачки 1. диспозитива овог рјешења.
У погледу приговора подносиоца о застрјелости потраживања, потребно је истаћи да Регулаторна комисија није надлежна да одлучује о приговору застарјелости потраживања, као питању грађанскоправне природе, већ је за одлучивање о таквим питањима, надлежан основни суд на основу одредбе члана 360. став 3. Закона о облигационим односима ("Службени лист СФРЈ", број 29/78, 39/85, 45/89 и 57/89) и ("Службени гласник Републике Српске", број 17/93, 3/96, 39/03, 74/04), а у вези са чланом члана 30. тачка б) Законa о судовима Републике Српске („Службени гласник Републике Српске“, број 37/12) што је одлучено тачком 2. диспозитива овог рјешења.
Како се овај спор рјешава у скраћеном поступку, а трошкови поступка су били незнатни, те како ниједна странка у поступку није поднијела захтјев за накнаду трошкова, Регулаторна комисија је тачком 3. диспозитива рјешења одлучила да свака странка сноси своје трошкове, које је евентуално имала у овом поступку, а на основу члана 27. став 2. Закона о електричној енергији.
Правна поука се заснива на одредби члана 25. Закона о енергетици ("Службени гласник Републике Српске", број 49/09), те члану 5. и 15. Закона о управним споровима (''Службени гласник Републике Српске'', број 109/05 и 63/11).
Правна поука:
Ово рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном судом у Требињу у року од 30 дана од дана пријема овог рјешења.
Предсједник
Миленко Чокорило