Skip to Content

Rješenje: Administrativna služba Grada Bijeljina, Odjeljenje za stambeno - komunalne poslove i zaštitu životne sredine

Postavljeno u
Verzija prilagođena za štampanje

Broj: 01-521-8/13/R-76-3
Datum: 23.01.2014.

Na osnovu odredbi člana 28. stav 1. alineja 4. Zakona o električnoj energiji ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 8/08, 34/09, 92/09 i 1/11), člana 10. stav 1. alineja 9. Statuta Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske - Prečišćeni tekst ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 6/10), člana 33. stav 1. tačka g. Poslovnika o radu Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 59/10) i člana 72. Pravilnika o javnim raspravama i rješavanju sporova i žalbi ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 70/10), u skraćenom postupku rješavanja spora po zahtjevu Administrativne službe Grada Bijeljina, Odjeljenje za stambeno - komunalne poslove i zaštitu životne sredine, protiv MH "ERS" - MP a.d. Trebinje - ZEDP "Elektro-Bijeljina" a.d. Bijeljina, RJ ''Elektrodistribucija'' Bijeljina, u vezi sa tarifama po kojima se električna energija isporučuje, odnosno korekcijom obračuna utrošene električne energije, Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske na 76. redovnoj sjednici održanoj 23. januara 2014. godine u Trebinju, donijela je
 

R J E Š E NJ E

1. NALAŽE SE MH "ERS" - MP a.d. Trebinje - ZEDP "Elektro-Bijeljina" a.d. Bijeljina, RJ ''Elektrodistribucija'' Bijeljina, da sačini novu korekciju obračuna utrošene električne energije na mjernom mjestu broj 0041052100100001 Donje Crnjelovo, TS Grabici 1, na sljedeći način:
 za period 01.02.2011. - 19.12.2011. godine, prema potrošnji električne energije iz prethodnog obračunskog perioda kada je registrovanje bilo ispravno;
 za period 19.12.2011. - 01.02.2013. godine, prema potrošnji električne energije iz narednog obračunskog perioda kada je registrovanje bilo ispravno.
2. ODBACUJE SE zahtjev podnosioca za utvrđivanje zastarjelosti potraživanja, zbog stvarne nenadležnosti.
3. Svaka stranka snosi svoje troškove koje je imala u ovom postupku.
 

O b r a z l o ž e nj e

Zahtjevom od 10.10.2013. godine, koji je u Regulatornoj komisiji za energetiku Republike Srpske (u daljem tekstu: Regulatorna komisija), primljen 14.10.2013. godine, Administrativna služba Grada Bijeljina, Odjeljenje za stambeno - komunalne poslove i zaštitu životne sredine (u daljem tekstu: podnosilac zahtjeva), pokrenuo je postupak rješavanja spora protiv MH "ERS" - MP a.d. Trebinje - ZEDP "Elektro-Bijeljina" a.d. Bijeljina, RJ ''Elektrodistribucija'' Bijeljina (u daljem tekstu: protivna strana), u vezi sa tarifama po kojima se isporučuje električna energija. Podnesenim zahtjevom se osporava izvršena korekcija obračuna utrošene električne energije na mjernom mjestu Donje Crnjelovo - TS Grabici 1, za period 01.02.2011. - 01.02.2013. godine u iznosu od 4.572,29 KM. Podnosilac u zahtjevu, između ostalog navodi, da je vanrednom kontrolom i baždarenjem mjernog uređaja broj 054140 utvrđeno da ovo brojilo ne zadovoljava propisane uslove, odnosno ne radi u granicama dozvoljene greške na svim ispitnim tačkama, da brojčanik utrošenu energiju ne registruje u dozvoljenim granicama greške na obje tarife i da mjerni uređaj za 1 MWh propuštene energije registruje 0,3 MWh. Nakon toga, protivna strana je pristupila korekciji obračuna zbog greške u mjerenju na osnovu člana 79. stav 2, 3. i 7. Opštih uslova za isporuku i snabdijevanje elekričnom energijom - Prečišćeni tekst ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 90/12) - u daljem tekstu: Opšti uslovi. Podnosilac zahtjeva smatra da protivna strana prilikom izvršene korekcije obračuna nije uvažila činjenicu da je 19.12.2011. godine izvršena ugradnja "TAJMERA", kojim se, kako je naknadno ustanovljeno, postigla ušteda u potrošnji električne energije 35-38 %. Pored toga, podnosilac zahtjeva nije saglasan sa periodom obračuna od dvije godine i smatra da se pomenuta korekcija može izvršiti samo za period 19.02.2012. - 19.02.2013. godine, te ističe prigovor zastarjelsoti potraživanja, tako da sa aspekta obračuna prigovor na korekciju podnosilac zasniva na članu 378. stav 1. Zakona o obligacionim odnosima. Na kraju, podnosilac navodi da ga distributer - snabdjevač treba osloboditi plaćanja utrošene elekrične energije na spornom mjernom mjestu preko 540 kWh iz razloga što distributer - sanbdjevač nije prilikom obračuna utroška električne energije uvažio činjenicu ugradnje "TAJMERA", kojim su ostvarene vidne uštede u potrošnji električne energije, što ukazuje na jedan nekorektan odnos distributera - snabdjevača prema njemu.
Na traženje Regulatorne komisije od 31.10.2013. godine, protivna strana je dana 28.11.2013. godine dostavila izjašnjenje i dokumentaciju u vezi sa zahtjevom podnosioca. U izjašnjenju je, između ostalog navedeno, da je podnosilac zahtjeva registrovan u njihovim evidencijama na mjernom mjestu 0041052100100001 Donje Crnjelovo - Grabici, Grad Bijeljina, s tim da se kompletna potrošnja na svim mjernim mjestima koja pripadaju podnosiocu fakturiše na dvije finansijske kartice - 41002400 i 41002100, sa iskazivanjem odvojenog salda glavnice i obračunate kamate. Zbog takvog načina obračuna isporučene električne energije nije moguće izvršiti izdvajanje obračunatog iznosa naknade za isporučenu električnu energiju samo na mjernom mjestu 0041052100100001, odnosno javnu rasvjetu u mjestu Grabici 1 Donje Crnjelovo. Protivna strana navodi da je u proteklom periodu vršeno redovno očitanje utrošenih količina električne energije, te redovno obračunavanje i fakturisanje, te da su mjerna mjesta dostupna za očitanje, jer se nalaze na javnim površinama, obezbjeđena od neovlašćenog pristupa trećih lica. Na mjernom mjestu je sve do 19.02.2013. godine bilo postavljeno brojilo broj 54140 koje je zbog sumnje u njegovu ispravnost istog dana zamijenjen drugim brojilom broj 177359, te da shodno članu 76. stav 4. Opštih uslova podnosilac zahtjeva iako je uredno obaviješten, nije prisustvovao sprovođenju vanredne kontrole brojila. Zamijenjeno brojilo broj 54140 je upućeno u odjeljenje baždarnice radi njegove vanredne kontrole i baždarenja, kojom prilikom je utvrđeno da ovo brojilo ne zadovoljava propisane uslove po Zakonu o metrologiji u Republici Srpskoj ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 13/02), da ne radi u granicama dozvoljene greške na svim ispitnim tačkama, dok je na provjeri brojačkog protokola ustanovljeno da brojčanik utrošenu energiju ne registruje u dozvoljenim granicama greške na obje tarife u odnosu na rezultat ispitne tačke 15. po kojoj se ispituje brojčanik, jer je brojčanik na 1 kWh propuštene energije registrovao samo 0,3 kWh, nakon čega je brojilo upućeno na servis. Nakon toga, protivna strana navodi da je pristupila korekciji obračuna utrošene električne energije primjenom člana 79. stav 2. 3. i 7. Opštih uslova, za period od dvije godine unazad za period mart 2011 - januar 2013, pri čemu je korekcija obračuna izvršena primjenom prosječnih količina električne energije u periodu kada je mjerenje bilo ispravno, a to je 2008. godina. Protivna strana dalje navodi, da se navodi podnosioca o ugradnji "TAJMERA" na mjerna mjesta javne rasvjete nisu mogli uzeti u obzir kod korekcije obračuna iz razloga što ih podnosilac nije obavijestio o preduzimanju radnji na ugradnji ovog uređaja za kontrolu perioda uključivanja i isključivanja javne rasvjete, te da nije pozvao da predstavnik protivne strane prisustvuje ugradnji ovih uređaja, jer su oni ugrađeni iza mjernih garnitura, tj. na dijelu instalacije koja je u isključivoj odgovornosti podnosioca. Podnosilac je o iznosu naknade za isporučenu električnu energiju dobijenu korekcijom obračuna obaviješten putem računa broj 1/64/13 tj. o zaduženju u iznosu od 2.005,02 KM, računa broj 02/64/13 o zaduženju u iznosu od 2.298,91 KM, te računa broj 03/64/13 o zaduženju u iznosu od 268,36 KM, koji su izdati 13.06.2013. godine. Podnosilac je ove račune osporio prigovorom od 15.08.2013. godine, po kojem je postupalo Odjeljenje za rješavanje prigovora i žalbi i podnosiocu zahtjeva je 06.09.2013. godine dostavljen odgovor kojim je prigovor podnosioca odbijen kao neosnovan. Na kraju, protivna strana navoda da podnosilac zahtjeva nije postupio u skladu sa članom 11. stav 2. tačka e) Opštih uslova, jer nije prijavio ugradnju "TAJMERA" na mjerna mjesta javne rasprave, te predlaže da Regulatorna komisija nakon sprovedenog postupka dosnese odluku kojom će odbiti kao neosnovan zahtjev podnosioca i potvrditi akt distributera po prigovoru broj 551-1713 od 06.09.2013. godine.
Regulatorna komisija je ocijenila da su stranke pribavile dovoljno dokaza na osnovu kojih se može pravilno i potpuno utvrditi činjenično stanje i donijeti pravedna odluka i bez posebnog saslušanja stranaka i dodatnog prikupljanja i izvođenja dokaza, te je na 74. redovnoj sjednici održanoj 12. decembra 2013. godine u Trebinju, donijela zaključak da se u ovom sporu donese odluka u skraćenom postupku. Na istoj redovnoj sjednici, Regulatorna komisija je utvrdila i nacrt rješenja u ovom postupku. Zaključak i nacrt rješenja su dostavljeni strankama, te je ostavljena mogućnost da stranke u roku od osam dana dostave komentare na navedene akte. Na internet stranici i oglasnoj tabli Regulatorne komisije objavljeno je obavještenje za javnost o rješavanju spora u skraćenom postupku, sa mogućnošću podnošenja komentara. U ostavljenom roku, stranke nisu dostavile komentare na zaključak i nacrt rješenja.
U postupku rješavanja ovog spora izvršen je uvid u sljedeću dokumentaciju koju su stranke priložile: zahtjev podnosioca od 10.10.2013. godine, građevinski dnevnik od 17.12. i 19.12.2011. godine, račune za isporučenu električnu energiju, zapisnik o izvršenoj kontroli mjernog mjesta, potvrdu o zamjeni brojila i izjava o plombiranju od 19.02.2013. godine, obavještenje protivne strane od 26.03.2013. godine, zapisnik o vanrednoj kontroli brojila od 03.04.2013. godine, račune od 14.06.2013. godine, prigovor podnosioca od 15.08.2013. godine upućen protivnoj strani, odgovor po prigovoru protivne strane od 16.09.2013. godine, izjašnjenje protivne strane od 12.11.2013. godine, pregled utroška električne energije kod kupca - javna rasvjeta, pregled fakturisane električne energije za krajnjeg kupca - javna rasvjeta Grabici 1 na mjernom mjestu 0041052100100001 za period januar 2006. - jula 2013. godine, karticu tekuće potrošnje i pregled potrošnje za lokaciju Grabici 1.
Nakon razmatranja zahtjeva podnosioca, izjašnjenja protivne strane i uvida u priloženu dokumentaciju stranaka, utvrđene su sljedeće činjenice:
 na mjernom mjestu identifikacioni broj 0041052100100001 u evidencijama protivne strane u Bijeljini, Dolje Crnjelovo TS Grabici 1, kao krajnji kupac električne energije u kategoriji potrošnje javna rasvjeta registrovan je podnosilac zahtjeva;
 prema podacima iz energetske kartice, podnosiocu zahtjeva je redovno očitavana potrošnja električne energije, a prema podacima iz kartice potrošača podnosiocu zahtjeva su redovno ispostavljani računi za utrošenu električnu energiju;
 protivna stana je 19.02.2013. godine zbog sumnje u ispravnost brojila broj 54140 izvršila njegovo skidanje i postavljanje brojila broj 177359;
 skinuto brojilo broj 54140 protivna strana je uputila u odjeljenje baždarnice radi njegove vanredne kontrole i baždarenja, koja je obavljena 29.03.2013. godine,
 iako uredno obavavješten o terminu kontrole, podnosilac zahtjeva nije prisustvovao sprovođenju vanredne kontrole brojila;
 zapisnikom o vanrednoj kontroli brojila od 03.04.2013. godine, koja je obavljena u odjeljenju baždarnice protivne strane, zapisnički je utvrđeno da brojilo broj 54140 ne zadovoljava propisane uslove, odnosno ne radi u granicama dozvoljene greške na svim ispitnim tačkama, dok je na provjeri brojačkog protokola ustanovljeno da brojčanik utrošenu elektrčnu energiju ne registruje u granicama dozvoljene greške na obje tarife u odnosu na rezultat ispitne tačke 15 po kojoj se ispituje brojčanik, jer je brojčanik ispitivanog brojila za 1 propušten kWh registrovao 0,3 kWh;
 protivna strana je na osnovu rezultata ispitivanja brojila izršila korekciju obračuna utrošene električne energije na mjernom mjestu podnosioca zahtjeva za period mart 2011 - januar 2013. godine u ukupnom iznosu od 4.572,29 KM, pri čemu je korekcija obračuna izvršena primjenom prosječnih količina električne energije u periodu kada je mjerenje bilo ispravno, iz 2008. godine.
 da je 19.12.2011. godine, "Telefonija Vidaković" d.o.o. Doboj na mjernim mjestima javne rasvjete koja se vode na ime podnosioca zahtjeva izvršila ugradnju "TAJMERA" - uređaja za kontrolu perioda uključivanja i isključivanja javne rasvjete;
 podnosilac zahtjeva je prigovorom osporio izvršenu korekciju, a protivna strana je odbila prigovor podnosioca kao neosnovan.
Na osnovu navedenih činjenica, utvrđeno je da je protivna strana imala osnova da u konkretnom slučaju primijeni odredbu člana 79. stav 2. Opštih uslova, kojom je propisano da ukoliko se baždarenjm utvrdi da je mjerni uređaj imao grešku dva puta veću od klase tačnosti, ili zbog kvara izvjesno vrijeme nije mjerio električnu energiju i snagu, odnosno da je mjerenje bilo djelimično, isporučena električna energija, odnosno snaga se utvrđuje proračunom ako je moguće ili procjenom, a za procjenu preuzete električne energije uzima se potrošnja postignuta u odgovarajućem vremenskom periodu kada je registrovanje bilo ispravno, ukoliko je to moguće, a ukoliko to nije moguće, za procjenu preuzete električne energije uzima se potrošnja postignuta u sledećim obračunskim periodima, kada registrovanje bude ispravno, dok u skladu sa stavom 7. ovog člana period za koji se vrši korekcija obračuna zbog greške u mjerenju ne može biti duži od dvije godine. Naime, zapisnikom o vanrednoj kontroli brojila, odnosno rezultatima ispitivanja brojila broj 51540 od 03.04.2013 utvrđeno je da isti ne zadovoljava propisane uslove, odnosno ne radi u granicama dozvoljene greške na svim ispitnim tačaka, dok je na provjeri brojačkog protokola ustanovljeno da brojčanik utrošenu elektrčnu energiju ne registruje u granicma dozvoljene greške na obje tarife u odnosu na rezultat ispitne tačke 15 po kojoj se ispituje brojčanik, jer je brojčanik ispitivanog brojila za 1 propušten kWh registrovao 0,3 kWh. Na osnovu rezultata vanredne kontrole brojila broj 54140, protivna strana je izršila korekciju obračuna utrošene električne energije mjernom mjestu podnosioca zahtjeva za period mart 2011 - januar 2013 u ukupnom iznosu od 4.572,29 KM, pri čemu je korekcija obračuna izvršena primjenom prosječnih količina električne energije u periodu kada je mjerenje bilo ispravno, iz 2008. godine. Međutim, protivna strana prilikom vršenja korekcije obračuna nije uvažila činjenicu da je kod podnosica zahtjeva 19.12.2011. godine izvršena ugradnja "TAJMERA" - uređaja za kontrolu perioda uključivanja i isključivanja javne rasvjete, koji je regulisao potrošnje električne energije u periodu nakon ugradnje, a što je dokumentovano građevinskim dnevnikom izvođača radova "Telefonija Vidaković". Imajući u vidu da se prilikom korekcije za procjenu preuzete električne energije uzima potrošnja postignuta u odgovarajućem vremenskom periodu kada je registrovanje bilo ispravno, a ukoliko to nije moguće, potrošnja postignuta u sljedećim obračunskim periodima, kada registrovanje bude ispravno, protivna strana je trebala za procjenu potrošnje električne energije u periodu nakon 19.12.2011. godine, tj. nakon ugradnje "TAJMERA", uzeti potrošnju postignutu nakon februara 2013. godine, jer ova potrošnja realnije odražava potrošnju u posmatranom periodu.
Imajući u vidu navedeni činjenični i pravni osnov, protivnoj strani je naloženo da sačini novu korekciju obračuna utrošene električne energije za period od dvije godine uzimajući u obzir činjenicu ugradnje TAJMERA, na način da za obračun primijeni periode koji su navedeni u tački 1. dispozitiva ovog rješenja.
U pogledu prigovora podnosioca o zastrjelosti potraživanja, potrebno je istaći da Regulatorna komisija nije nadležna da odlučuje o prigovoru zastarjelosti potraživanja, kao pitanju građanskopravne prirode, već je za odlučivanje o takvim pitanjima, nadležan osnovni sud na osnovu odredbe člana 360. stav 3. Zakona o obligacionim odnosima ("Službeni list SFRJ", broj 29/78, 39/85, 45/89 i 57/89) i ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 17/93, 3/96, 39/03, 74/04), a u vezi sa članom člana 30. tačka b) Zakona o sudovima Republike Srpske („Službeni glasnik Republike Srpske“, broj 37/12) što je odlučeno tačkom 2. dispozitiva ovog rješenja.
Kako se ovaj spor rješava u skraćenom postupku, a troškovi postupka su bili neznatni, te kako nijedna stranka u postupku nije podnijela zahtjev za naknadu troškova, Regulatorna komisija je tačkom 3. dispozitiva rješenja odlučila da svaka stranka snosi svoje troškove, koje je eventualno imala u ovom postupku, a na osnovu člana 27. stav 2. Zakona o električnoj energiji.
Pravna pouka se zasniva na odredbi člana 25. Zakona o energetici ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 49/09), te članu 5. i 15. Zakona o upravnim sporovima (''Službeni glasnik Republike Srpske'', broj 109/05 i 63/11).

Pravna pouka:
Ovo rješenje je konačno. Protiv ovog rješenja može se pokrenuti upravni spor podnošenjem tužbe Okružnom sudom u Trebinju u roku od 30 dana od dana prijema ovog rješenja.
 

Predsjednik
Milenko Čokorilo