Skip to Content

Закључак о рјешавању спора у скраћеном поступку - Административна служба Града Бијељина

Постављено у
Верзија прилагођена за штампање

Број: 01-542-4/13/R-76-12
Датум: 23.01.2014.

На основу одредби члана 33. став 1. тачка д. Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске (''Службени гласник Републике Српске'', број 59/10) и члана 72. Правилника о јавним расправама и рјешавању спорова и жалби (''Службени гласник Републике Српске'', број 70/10), у поступку рјешавања спора по захтјеву Административнe службe Града Бијељина - Градоначелник, против МХ "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ ''Електродистрибуција'' Бијељина, у вези са тарифама по којима се електрична енергија испоручује, односно обрачуном неовлаћено утрошене електричне енергије, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске на 76. редовној сједници, одржаној 23. јануара 2014. године у Требињу, донијела je
 

З А К Љ У Ч А К

Спор покренут захтјевoм Административнe службe Града Бијељина - Градоначелник, против МХ "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ ''Електродистрибуција'' Бијељина, у вези са тарифама по којима се електрична енергија испоручује, односно обрачуном неовлаћено утрошене електричне енергије, рјешаваће се у скраћеном поступку.

О б р а з л о ж е њ е

Захтјевом од 29.10.2013. године, који је у Регулаторној комисији за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија), примљен 30.10.2013. године, Административна служба Града Бијељина - Градоначелник (у даљем тексту: подносилац захтјева), покренуо је поступак рјешавања спора против МХ "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ ''Електродистрибуција'' Бијељина (у даљем тексту: противна страна), у вези са тарифама по којима се испоручује електрична енергија. Поднесеним захтјевом се оспорава обрачун неовлашћено утрошене електричне енергије по пореској фактури од 29.08.2013. године у износу од 34.366,80 КМ на мјерном мјесту Мјесна заједница "Доњи Бродац". Подносилац у захтјеву, између осталог наводи, да је против испостављене пореске фактуре, дана 17.09.2013. године поднио приговор Одељењу за приговоре и жалбе крајњих купаца, а које је својим актом од 20.09.2013. године у цјелости одбило као неоснован његов приговор. Подносилац је приговором оспорио пасивну легитимацију у овом поступку, јер није јасно на основу чега је заснована обавеза подносиоца за плаћање овог износа, а из записника о утврђивању неовлашћене потрошње произилази да су наводном неовлашћеном потрошњом електричне енергије снабдијевале просторије Дома културе, Мјесне заједнице Бродац и просторије фудбалског клуба. Поред тога, у приговору је наведено да дио просторија у Доњем Бродцу користе и ПЗС "Агросемберија" Бијељина и ТП "Прогрес" а.д. Бијељина, те да је у току поступак ради утврђивања и преноса права располагања имовином. Подносилац сматра да се према стању на лицу мјеста овдје не ради о потрошњи електричне енергије без мјерних уређаја или мимо њих сходно одредби члана 89. став 1. тачка в) Општих услова за испоруку и снабдијевање електричном енергијом - Пречишћени текст ("Службени гласник Републике Српске", број 90/12) - у даљем тексту: Општи услови, како је то утврђено записником о контролном порегледу од 28.08.2013. године и обрачуном неовлашћене потрошње од 29.08.2013. године. Даље се наводи да је противна страна прихватила навод из приговора да је предметно бројило мјерило утрошену електричну енергију, али је приговор одбијен уз констатацију да се ова потрошња није могла узети приликом обрачуна накнаде за неовлашћено утрошену електричну енергију. Подносилац захтјева сматра да наведено бројило није контролисано и баждарено у складу са метролошким прописима, те да због тога постоји сумња у његову исправност која се могла отклонити његовим испитивањем, а што није учињено. У погледу периода који је примијењен приликом обрачуна неовлашћене потрошње, подносиолац сматра да противна страна није имала основа да изврши обрачун за 365 дана, те сматра да је примјеном одредбе члана 90. став 2. Општих услова неовлашћена потрошња трајала од дана посљедњег прегледа дијела прикључка односно мјерног мјеста на којем је извршена радња којом је омогућена неовлашћена потрошња електричне енергије. Будући да је претходна контрола овог мејрног мејста извршена 31.07.2013. године када је вршено очитање, а бројило за које противна страна тврди да је нерегистровано се налази непосредно поред уређаја који је регистрован, то се не ради о скривеном прикључку који се није могао уочити приликом редовног очитавања стања регистрованог бројила, тако да је противна страна требала примијенити период од 31.07 - 28.08. 2013. године за обрачун неовлашћене потрошње. Подносилац захтјева предлаже да се у складу са одредбом члана 110. став 2. тачка а) Општих услова споразумно утврди питање утрошене електричне енергије у овом објекту.
На тражење Регулаторне комисије, противна страна је дана 23.12.2013. године доставила изјашњење и документацију у вези са захтјевом подносиоца. У изјашњењу је, између осталог наведено, да је подносилац захтјева обвезник плаћања рачуна за испоручену електричну енергију за мјерна мјеста која се налазе у објектима мјесних заједница на подручју Града Бијељина, тако да има обавезу и за измирење рачуна за испоручену електричну енергију и у објекту Мјесне заједнице Доњи Бродац, гдје се налазе два мјерна мјеста, и то: 0041062102100000 преко којег се електричном енергијом напаја локални Дом културе, те мјерно мјесто: 00411062200700000, преко којег се елекрична енергија испоручује за канцеларије МЗ "Доњи Бродац", с тим да се укупно утрошена електрична енергија за ова два мјерна мјеста фактурише на једном рачуну под бројем платца: 41004660 са јасно раздвојеним мјерним мјестима, те појединачним обрачунима. Противна страна наводи да је у питању вишенамјенски објекат тако да се на спрату налази канцеларија МЗ Доњи Бродац и сала Дома културе, те свлачионице ФК "Бродац", док се у приземљу објекта налази угоститељки објекат који се електричном енергијом такође напаја преко мјерног уређаја број 6070641, односно мјерног мјеста 0041062102100000. Мјерно мјесто се налази у унутрашњости објекта Дома културе Доњи Бродац, истом је омогућен несметан приступ и доступно је за редовно очитање. Поступајући по налогу за рад од 28.08.2013. године, чланови контролног тима извршили су контролни преглед мјерног мјеста 0041062102100000, ради провјере исправности регистровања испоручене електричне енергије, када је откривена неовлашћена потрошња. Противна страна наводи да је том приликом утврђено да је на дијелу инсталације прије струјних мјерних трансформатора спојен проводник ПФ 4X16 mm2, чији је други крај спојен на осигураче снаге 3X63 А, одакле је даље одведен проводник пресјека ПФ 4X10 mm2 до мјерног уређаја број 05931, са сљедећим стањем бројчаникa ВТ 014544 и МТ 000001. На наведеном мјерном уређају у тренутку контроле није било поклопца, док је накнадном провјером утврђено да исто није регистровано у бази дистрибутера, као и да се преко тог мјерног уређаја електрична енергија користила за потребе сале Дома културе и просторије ФК "Бродац". Након обављене контроле, мјерно мјесто је искључено у главном разводном ормару, који је након тога пломбиран пломбом број 178164, а искључење је извршено и на кровном носачу. Противна страна наводи да су провођењу мјера и радњи на утврђивању неовлашћене потрошње присуствовали представници МЗ "Бродац", али су одбили да потпишу записник. Нерегистровано бројило је постављено у сврху раздвајања мјерења испоручене електричне енергије за просторије Дома културе од оног намијењеног угоститељском објекту у приземљу објекта, али процедура раздвајања, односно регистровања новог мјерног уређаја није спроведена до краја, будући да подносилац захтјева није поднио захтјев за издавање нове електроенергетске сагласности. Противна страна даље наводи да утврђено и записнички констатовано стање са лица мјеста представљало правни основ за приступање обрачуну накнаде за неовлашћено утрошену електричну енергију примјеном одредби члана 89. став 1. тачка в) Општих услова којом је прописано да се под неовлашћеном потрошњом подразумијева потрошња без мјерних уређаја или мимо њих. Противна страна наводи да је код одређивања обрачунске снаге примијенила одредбу члана 91. став 2. тачка а) Општих услова, у погледу периода који је обухваћен обрачуном од 365 дана одредбу члана 90. став 3. Општих услова, с тим да је укупна количина неовлашћено утрошене електричне енергије добијена множењем утврђеног износа обрачунске снаге са осам часова дневно, на коју су примијењене цијене електричне енергије из одредбе члана 92. став 2. тачка б) Општих услова, тако да је подносиоцу обрачуната неовлашћено утрошене електричне енергије у укупном износу од 34.366,80 КМ, на пореској фактури од 05.09.2013. године. Након што је подносилац захтјева приговором оспорио пореску фактуру не сматрајући се обвезником плаћања неовлашћено утрошене електричне енергије и затражио да коначан обвезник плаћања накнаде буде одређен након окончања управног поступка код Републичке управе за геодетске и имовинско - правне послове, Одјељење за приговоре и жалбе крајњих купаца је одбило у цјелости као неоснован овај приговор. Противна страна наводи да према одредбама Закона о локалној самоуправи ("Службени гласник Републике Српске", број 101/04, 42/05, 118/05 и 98/13), мјесне заједнице у саставу јединица локлане самоуправе немају статус правног лица, што значи да немају властита финансијска средства, тако да се све обавезе за потребе савјета мјесних заједница као и домова културе, укључујући и рачуне за испоручену електричну енергију, плаћају из буџета јединице локалне самопураве - града Бијељине. Подносилац захтјева је у претходном периоду уредно примао и измиривао рачуне за испоручену електричну енергију, без захтјева за утврђивање стварног корисника електричне енергије, тако да је на рачунима за електричну енергију наведен и ПДВ број подносиоца захтјева. Противна страна наводи да чињеница коју наводи подносилац да је нерегистровано бројило било постављено поред регистрованог бројила број 6070641 не значи нужно да на истом мјерном мјесту није било неовлашћене потрошње, јер контрола овог мјерног мјеста није вршена дужи временски период, па је приликом очитавања овог мјерног мјеста нерегистровани мјерни уређај у ГРО сматран дијелом мјерног мејста преко којег се не врши регистровање потрошње, односно преко којег нема испоруке електричне енергије, тако да је тек накнадном контролом дијела прикључка утврђено да се преко спорног мјерног уређаја врши потрошња електричне енергије и то у просторијама дома културе, мјесне заједнице и фудбалског клуба.
Регулаторна комисија је оцијенила да су странке прибавиле довољно доказа на основу којих се може правилно и потпуно утврдити чињенично стање и донијети праведна одлука без посебног саслушања странака на формалној расправи и додатног извођења доказа, па је на основу одредбе члана 72. Правилника о јавним расправама и рјешавању спорова и жалби, на 76. редовној сједници одржаној 23. јануара 2014. године, одлучено као у диспозитиву овога закључка, односно да се одлука о захтјеву подносиоца донесе у скраћеном поступку.

Правна поука:
На овај закључак, странке могу Регулаторној комисији за енергетику Републике Српске поднијети коментаре у писаној форми у року од 8 дана од дана пријема овог закључка.

Предсједник
Миленко Чокорило