Broj: 01-542-4/13/R-76-12
Datum: 23.01.2014.
Na osnovu odredbi člana 33. stav 1. tačka d. Poslovnika o radu Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske (''Službeni glasnik Republike Srpske'', broj 59/10) i člana 72. Pravilnika o javnim raspravama i rješavanju sporova i žalbi (''Službeni glasnik Republike Srpske'', broj 70/10), u postupku rješavanja spora po zahtjevu Administrativne službe Grada Bijeljina - Gradonačelnik, protiv MH "ERS" - MP a.d. Trebinje - ZEDP "Elektro-Bijeljina" a.d. Bijeljina, RJ ''Elektrodistribucija'' Bijeljina, u vezi sa tarifama po kojima se električna energija isporučuje, odnosno obračunom neovlaćeno utrošene električne energije, Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske na 76. redovnoj sjednici, održanoj 23. januara 2014. godine u Trebinju, donijela je
Z A K LJ U Č A K
Spor pokrenut zahtjevom Administrativne službe Grada Bijeljina - Gradonačelnik, protiv MH "ERS" - MP a.d. Trebinje - ZEDP "Elektro-Bijeljina" a.d. Bijeljina, RJ ''Elektrodistribucija'' Bijeljina, u vezi sa tarifama po kojima se električna energija isporučuje, odnosno obračunom neovlaćeno utrošene električne energije, rješavaće se u skraćenom postupku.
O b r a z l o ž e nj e
Zahtjevom od 29.10.2013. godine, koji je u Regulatornoj komisiji za energetiku Republike Srpske (u daljem tekstu: Regulatorna komisija), primljen 30.10.2013. godine, Administrativna služba Grada Bijeljina - Gradonačelnik (u daljem tekstu: podnosilac zahtjeva), pokrenuo je postupak rješavanja spora protiv MH "ERS" - MP a.d. Trebinje - ZEDP "Elektro-Bijeljina" a.d. Bijeljina, RJ ''Elektrodistribucija'' Bijeljina (u daljem tekstu: protivna strana), u vezi sa tarifama po kojima se isporučuje električna energija. Podnesenim zahtjevom se osporava obračun neovlašćeno utrošene električne energije po poreskoj fakturi od 29.08.2013. godine u iznosu od 34.366,80 KM na mjernom mjestu Mjesna zajednica "Donji Brodac". Podnosilac u zahtjevu, između ostalog navodi, da je protiv ispostavljene poreske fakture, dana 17.09.2013. godine podnio prigovor Odeljenju za prigovore i žalbe krajnjih kupaca, a koje je svojim aktom od 20.09.2013. godine u cjelosti odbilo kao neosnovan njegov prigovor. Podnosilac je prigovorom osporio pasivnu legitimaciju u ovom postupku, jer nije jasno na osnovu čega je zasnovana obaveza podnosioca za plaćanje ovog iznosa, a iz zapisnika o utvrđivanju neovlašćene potrošnje proizilazi da su navodnom neovlašćenom potrošnjom električne energije snabdijevale prostorije Doma kulture, Mjesne zajednice Brodac i prostorije fudbalskog kluba. Pored toga, u prigovoru je navedeno da dio prostorija u Donjem Brodcu koriste i PZS "Agrosemberija" Bijeljina i TP "Progres" a.d. Bijeljina, te da je u toku postupak radi utvrđivanja i prenosa prava raspolaganja imovinom. Podnosilac smatra da se prema stanju na licu mjesta ovdje ne radi o potrošnji električne energije bez mjernih uređaja ili mimo njih shodno odredbi člana 89. stav 1. tačka v) Opštih uslova za isporuku i snabdijevanje električnom energijom - Prečišćeni tekst ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 90/12) - u daljem tekstu: Opšti uslovi, kako je to utvrđeno zapisnikom o kontrolnom poregledu od 28.08.2013. godine i obračunom neovlašćene potrošnje od 29.08.2013. godine. Dalje se navodi da je protivna strana prihvatila navod iz prigovora da je predmetno brojilo mjerilo utrošenu električnu energiju, ali je prigovor odbijen uz konstataciju da se ova potrošnja nije mogla uzeti prilikom obračuna naknade za neovlašćeno utrošenu električnu energiju. Podnosilac zahtjeva smatra da navedeno brojilo nije kontrolisano i baždareno u skladu sa metrološkim propisima, te da zbog toga postoji sumnja u njegovu ispravnost koja se mogla otkloniti njegovim ispitivanjem, a što nije učinjeno. U pogledu perioda koji je primijenjen prilikom obračuna neovlašćene potrošnje, podnosiolac smatra da protivna strana nije imala osnova da izvrši obračun za 365 dana, te smatra da je primjenom odredbe člana 90. stav 2. Opštih uslova neovlašćena potrošnja trajala od dana posljednjeg pregleda dijela priključka odnosno mjernog mjesta na kojem je izvršena radnja kojom je omogućena neovlašćena potrošnja električne energije. Budući da je prethodna kontrola ovog mejrnog mejsta izvršena 31.07.2013. godine kada je vršeno očitanje, a brojilo za koje protivna strana tvrdi da je neregistrovano se nalazi neposredno pored uređaja koji je registrovan, to se ne radi o skrivenom priključku koji se nije mogao uočiti prilikom redovnog očitavanja stanja registrovanog brojila, tako da je protivna strana trebala primijeniti period od 31.07 - 28.08. 2013. godine za obračun neovlašćene potrošnje. Podnosilac zahtjeva predlaže da se u skladu sa odredbom člana 110. stav 2. tačka a) Opštih uslova sporazumno utvrdi pitanje utrošene električne energije u ovom objektu.
Na traženje Regulatorne komisije, protivna strana je dana 23.12.2013. godine dostavila izjašnjenje i dokumentaciju u vezi sa zahtjevom podnosioca. U izjašnjenju je, između ostalog navedeno, da je podnosilac zahtjeva obveznik plaćanja računa za isporučenu električnu energiju za mjerna mjesta koja se nalaze u objektima mjesnih zajednica na području Grada Bijeljina, tako da ima obavezu i za izmirenje računa za isporučenu električnu energiju i u objektu Mjesne zajednice Donji Brodac, gdje se nalaze dva mjerna mjesta, i to: 0041062102100000 preko kojeg se električnom energijom napaja lokalni Dom kulture, te mjerno mjesto: 00411062200700000, preko kojeg se elekrična energija isporučuje za kancelarije MZ "Donji Brodac", s tim da se ukupno utrošena električna energija za ova dva mjerna mjesta fakturiše na jednom računu pod brojem platca: 41004660 sa jasno razdvojenim mjernim mjestima, te pojedinačnim obračunima. Protivna strana navodi da je u pitanju višenamjenski objekat tako da se na spratu nalazi kancelarija MZ Donji Brodac i sala Doma kulture, te svlačionice FK "Brodac", dok se u prizemlju objekta nalazi ugostiteljki objekat koji se električnom energijom takođe napaja preko mjernog uređaja broj 6070641, odnosno mjernog mjesta 0041062102100000. Mjerno mjesto se nalazi u unutrašnjosti objekta Doma kulture Donji Brodac, istom je omogućen nesmetan pristup i dostupno je za redovno očitanje. Postupajući po nalogu za rad od 28.08.2013. godine, članovi kontrolnog tima izvršili su kontrolni pregled mjernog mjesta 0041062102100000, radi provjere ispravnosti registrovanja isporučene električne energije, kada je otkrivena neovlašćena potrošnja. Protivna strana navodi da je tom prilikom utvrđeno da je na dijelu instalacije prije strujnih mjernih transformatora spojen provodnik PF 4X16 mm2, čiji je drugi kraj spojen na osigurače snage 3X63 A, odakle je dalje odveden provodnik presjeka PF 4X10 mm2 do mjernog uređaja broj 05931, sa sljedećim stanjem brojčanika VT 014544 i MT 000001. Na navedenom mjernom uređaju u trenutku kontrole nije bilo poklopca, dok je naknadnom provjerom utvrđeno da isto nije registrovano u bazi distributera, kao i da se preko tog mjernog uređaja električna energija koristila za potrebe sale Doma kulture i prostorije FK "Brodac". Nakon obavljene kontrole, mjerno mjesto je isključeno u glavnom razvodnom ormaru, koji je nakon toga plombiran plombom broj 178164, a isključenje je izvršeno i na krovnom nosaču. Protivna strana navodi da su provođenju mjera i radnji na utvrđivanju neovlašćene potrošnje prisustvovali predstavnici MZ "Brodac", ali su odbili da potpišu zapisnik. Neregistrovano brojilo je postavljeno u svrhu razdvajanja mjerenja isporučene električne energije za prostorije Doma kulture od onog namijenjenog ugostiteljskom objektu u prizemlju objekta, ali procedura razdvajanja, odnosno registrovanja novog mjernog uređaja nije sprovedena do kraja, budući da podnosilac zahtjeva nije podnio zahtjev za izdavanje nove elektroenergetske saglasnosti. Protivna strana dalje navodi da utvrđeno i zapisnički konstatovano stanje sa lica mjesta predstavljalo pravni osnov za pristupanje obračunu naknade za neovlašćeno utrošenu električnu energiju primjenom odredbi člana 89. stav 1. tačka v) Opštih uslova kojom je propisano da se pod neovlašćenom potrošnjom podrazumijeva potrošnja bez mjernih uređaja ili mimo njih. Protivna strana navodi da je kod određivanja obračunske snage primijenila odredbu člana 91. stav 2. tačka a) Opštih uslova, u pogledu perioda koji je obuhvaćen obračunom od 365 dana odredbu člana 90. stav 3. Opštih uslova, s tim da je ukupna količina neovlašćeno utrošene električne energije dobijena množenjem utvrđenog iznosa obračunske snage sa osam časova dnevno, na koju su primijenjene cijene električne energije iz odredbe člana 92. stav 2. tačka b) Opštih uslova, tako da je podnosiocu obračunata neovlašćeno utrošene električne energije u ukupnom iznosu od 34.366,80 KM, na poreskoj fakturi od 05.09.2013. godine. Nakon što je podnosilac zahtjeva prigovorom osporio poresku fakturu ne smatrajući se obveznikom plaćanja neovlašćeno utrošene električne energije i zatražio da konačan obveznik plaćanja naknade bude određen nakon okončanja upravnog postupka kod Republičke uprave za geodetske i imovinsko - pravne poslove, Odjeljenje za prigovore i žalbe krajnjih kupaca je odbilo u cjelosti kao neosnovan ovaj prigovor. Protivna strana navodi da prema odredbama Zakona o lokalnoj samoupravi ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 101/04, 42/05, 118/05 i 98/13), mjesne zajednice u sastavu jedinica loklane samouprave nemaju status pravnog lica, što znači da nemaju vlastita finansijska sredstva, tako da se sve obaveze za potrebe savjeta mjesnih zajednica kao i domova kulture, uključujući i račune za isporučenu električnu energiju, plaćaju iz budžeta jedinice lokalne samopurave - grada Bijeljine. Podnosilac zahtjeva je u prethodnom periodu uredno primao i izmirivao račune za isporučenu električnu energiju, bez zahtjeva za utvrđivanje stvarnog korisnika električne energije, tako da je na računima za električnu energiju naveden i PDV broj podnosioca zahtjeva. Protivna strana navodi da činjenica koju navodi podnosilac da je neregistrovano brojilo bilo postavljeno pored registrovanog brojila broj 6070641 ne znači nužno da na istom mjernom mjestu nije bilo neovlašćene potrošnje, jer kontrola ovog mjernog mjesta nije vršena duži vremenski period, pa je prilikom očitavanja ovog mjernog mjesta neregistrovani mjerni uređaj u GRO smatran dijelom mjernog mejsta preko kojeg se ne vrši registrovanje potrošnje, odnosno preko kojeg nema isporuke električne energije, tako da je tek naknadnom kontrolom dijela priključka utvrđeno da se preko spornog mjernog uređaja vrši potrošnja električne energije i to u prostorijama doma kulture, mjesne zajednice i fudbalskog kluba.
Regulatorna komisija je ocijenila da su stranke pribavile dovoljno dokaza na osnovu kojih se može pravilno i potpuno utvrditi činjenično stanje i donijeti pravedna odluka bez posebnog saslušanja stranaka na formalnoj raspravi i dodatnog izvođenja dokaza, pa je na osnovu odredbe člana 72. Pravilnika o javnim raspravama i rješavanju sporova i žalbi, na 76. redovnoj sjednici održanoj 23. januara 2014. godine, odlučeno kao u dispozitivu ovoga zaključka, odnosno da se odluka o zahtjevu podnosioca donese u skraćenom postupku.
Pravna pouka:
Na ovaj zaključak, stranke mogu Regulatornoj komisiji za energetiku Republike Srpske podnijeti komentare u pisanoj formi u roku od 8 dana od dana prijema ovog zaključka.
Predsjednik
Milenko Čokorilo