Skip to Content

Рјешење о предузимању мјера након извршене редовне надзорне провјере - ЗП "Електрокрајина" а.д. Бања Лука

Постављено у
Верзија прилагођена за штампање Број: 01-207-4/07

Датум: 07.09.2007. године

 

На основу члана 23. алинеја 1, а у вези са чланом 24. Закона о електричној енергији (''Службени гласник Републике Српске'', број: 66/02, 29/03, 86/03, 111/04 и 60/07), члана 190. став 1. и 2. Закона о општем управном поступку (''Службени гласник Републике Српске'', број 13/02),  члана 10. тачка 1. и члана 18. став 1. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске (''Службени гласник Републике Српске'', број 41/04, 67/07), члана 37. став 1. тачка 4. Пословника о раду Регулаторне комисије за електричну енергију Републике Српске (''Службени гласник Републике Српске'', број 96/04) и члана 37. став 1. Правилника за издавање дозвола и сагласности (''Службени гласник Републике Српске'', број 52/05), након анализе  Извјештаја са редовне надзорне провјере обављене дана 10. и 11. маја 2007. године у ЗП "Електрокрајина" а.д. Бања Лука, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске на 13. (тринаестој) редовној сједници одржаној 07.09.2007. године, донијела је

 

РЈЕШЕЊЕ

о предузимању  мјера након обављене редовне надзорне провјере

 

I   НАЛАЖЕ СЕ ЗП "Електрокрајина" а.д. Бања Лука, кориснику почетне  дозволе  за обављање дјелатности дистрибуције електричне енергије и почетне дозволе за обављање дјелатности снабдијевања тарифних купаца електричном енергијом, предузимање сљедећих активности у циљу испуњења услова из издатих почетних дозвола, по тачкама како слиједи:

 

а) Услови почетне дозволе за обављање дјелатности дистрибуције електричне енергије

 

Тачка 6.6. Сигурност, континуитет испоруке и квалитет испоручене електричне енергије

 

1.            Наставити са активностима утврђивања броја ТС Х/0.4 kV које испуњавају услове стандарда IEC 38 и EN 50160 у погледу номиналног напона нисконапонске мреже и планирања довођења мреже у стање у коме ће бити задовољени услови стандарда.до истека периода важења почетне дозволе.

(Мјера је поновљена у сличном облику, као у рјешењу са претходне надзорне провјере бр. 01-172-16/06 од 16.10.2006. године)

2.            Вршити евиденцију индикатора комерцијалног квалитета на нивоу предузећа и квартално извјештавати РЕРС, у складу са условима почетне дозволе за дистрибуцију електричне енергије и Општим условима за испоруку и снабдијевање електричном  енергијом, што представља трајну активност.

 

Тачка 6.8. Технички и комерцијални губици електричне енергије

 

1.            Досљедно спроводити акционе планове за смањење губитака, уз неизоставан елеменат контроле и праћења ефеката остварења тих активности на нивоу предузећа и радних јединица, што представља трајну активност.

2.            Извјештај о предузетим активностима, са анализом постигнутих ефеката на смањењу губитака у првој половини 2007. године по радним јединицама и на нивоу предузећа доставити РЕРС-у, до подношења захтјева за издавање дозволе.

(Мјера је поновљена у сличном облику, као у рјешењу са претходне надзорне провјере бр. 01-172-16/06 од 16.10.2006. године)

3.            Очитање и обрачун утрошене електричне енергије вршити у складу са прописима, без одлагања.

                                            

Тачка 6.10. Регулисање односа са другим учесницима тржишту електричне енергије

                

У складу са ставом 4 члана 117. Општих услова за испоруку и снабдијевање електричном енергијом приступити издавању електроенергетских сагласности крајњим купцима којима није позната прикључна снага, или вриједност прикључне снаге није одређена у складу са Општим условима.

(Мјера је поновљена у сличном облику, као у рјешењу са претходне надзорне провјере бр. 01-172-16/06 од 16.10.2006. године)

 

Тачка 6.11. Мјерење електричне енергије

 

Максимално искористити капацитет баждарнице у погледу баждарења мјерних уређаја у прописаним роковима и у складу са пресјеком стања иновирати планове баждарења.

(Мјера је поновљена у сличном облику, као у рјешењу са претходне надзорне провјере бр. 01-172-16/06 од 16.10.2006. године)

 

Тачка 6.18. Увођење система квалитета

 

Израдити и доставити РЕРС-у план и програм увођења система квалитета по стандарду ИСО 9001 и ИСО 14001 у свој пословни систем, до истека периода важења почетне дозволе.

(Мјера је поновљена, као у рјешењу са претходне надзорне провјере бр. 01-172-16/06 од 16.10.2006. године)

 

Тачка 6.21. Функционално и рачуноводствено раздвајање

 

1.            У циљу испуњења обавеза прописаних условима почетне дозволе, потребно је извршити рачуноводствено раздвајање дјелатности дистрибуције електричне енергије и дјелатности снабдијевања тарифних купаца електричном енергијом, без одлагања.

(Мјера је поновљена, као у рјешењу са претходне надзорне провјере бр. 01-172-16/06 од 16.10.2006. године).

2.            Извршити припреме и спровести функционално раздвајање дјелатности дистрибуције електричне енергије од  дјелатности снабдијевања тарифних купаца електричном енергијом, до истека периода важења почетне дозволе.

(Мјера је поновљена, као у рјешењу са претходне надзорне провјере бр. 01-172-16/06 од 16.10.2006. године).

3.            Припремити рачуноводствене извјештаје са рачуноводствено раздвојеним сегментима дистрибуције и снабдијевања тарифних купаца електричном енергијом у складу са МРС 14 и Одлуком о примјени јединственог регулаторног контног плана ("Службени гласник Републике Српске", бр. 17/07 од 15.03. 2007.), што представља трајну активност.

(Мјера је поновљена у сличном облику, као у рјешењу са претходне надзорне провјере бр. 01-172-16/06 од 16.10.2006. године)

 

Тачка 6.22. Рачуноводствене евиденције

 

1.            Потребно је ускладити рачуноводствене политике предузећа са Међународним стандардима извјештавања и обезбиједити досљедну примјену Међународних рачуноводствених стандарда и фер презентацију финансијског положаја предузећа, без одлагања.

(Мјера је поновљена у сличном облику, као у рјешењу са претходне надзорне провјере бр. 01-172-16/06 од 16.10.2006. године)

2.            Корисник дозволе је дужан водити уредну старосну структуру потраживања, анализирати вјероватноћу наплате имајући у виду критеријуме за признавање оправданих трошкова у тарифном поступку из члана 15. и члана 71. Правилника о тарифној методологији и тарифном поступку, и са разумном прецизношћу процијенити износ ненаплативих потраживања и на одговарајући начин објелоданити у својим финансијским извјештајима, што представља трајну активност.

(Мјера је поновљена у сличном облику, као у рјешењу са претходне надзорне провјере бр. 01-172-16/06 од 16.10.2006. године)

3.            Водити рачуноводствене евиденције сталних средстава тако да се може пратити стање и намјена сваког средства, идентификовати средства која служе обављању лиценциране дјелатности, те уредно водити евиденцију кориштења лиценцираних средстава за споредне и остале дјелатности, без одлагања.

(Мјера је поновљена, као у рјешењу са претходне надзорне провјере бр. 01-172-16/06 од 16.10.2006. године)   

4.            Искњижење сталних средстава спровести у складу са МРС 16 параграф 41, без одлагања.

 

Тачка 6.24. Примјена тарифа и тарифне методологије

 

Отпочети активности на анализи оптерећења и потрошње по категоријама потрошње и групама купаца, вршити мјерења вршног оптерећења, времена потрошње и времена коришћења електричне енергије у карактеристичним периодима и подносити РЕРС-у извјештај у складу са Правилником о тарифној методологији и тарифном поступку, што представља трајну активност.

(Мјера је поновљена у сличном облику, као у рјешењу са претходне надзорне провјере бр. 01-172-16/06 од 16.10.2006. године).

 

Тачка 6.25. Забрана унакрсног субвенционисања

 

1.            Спровoдити рачуноводствено раздвајање по сегментима као битан услов почетне дозволе за контролу унакрсног субвенционисања, што представља трајну активност.

2.            Регулисати односе са Електропреносом а.д. Бања Лука у погледу насталих трошкова од 01.04.2006. године до 25.09.2006. године, без одлагања.

(Мјера је поновљена у сличном облику, као у рјешењу са претходне надзорне провјере бр. 01-172-16/06 од 16.10.2006. године)

 

Тачка 6.26. Финансијска стабилност и гаранције за пословање

 

Предузеће је дужно да редовно анализира и оцјењује свој финансијски положај ради обезбјеђења финансијске стабилности пословања, што представља трајну активност.

(Мјера је поновљена у сличном облику, као у рјешењу са претходне надзорне провјере бр. 01-172-16/06 од 16.10.2006. године)

 

        

б) Услови почетне дозволе за снабдијевање тарифних купаца електричном енергијом

 

Тачка 6.8. Ограничење и обустава снабдијевања

 

Утврдити недискриминирајуће критеријуме за обуставу испоруке електричне енергије у складу са пословном политиком предузећа и проводити процедуру обуставе испоруке електричне енергије, без одлагања.

(Мјера је поновљена у сличном облику, као у рјешењу са претходне надзорне провјере бр. 01-172-16/06 од 16.10.2006. године)

 

Тачка 6.21. Ванредни услови

 

Израдити план рада у ванредним условима и у условима опште несташице електричне енергије у складу са одредбама Општих услова за испоруку и снабдијевање електричном енергијом и Законом о електричној енергији, без одлагања. 

 

II  О извршеним радњама по предложеним мјерама и препорукама потребно је извјештавати РЕРС у року од седам дана по истеку назначеног рока за поједине радње.

За мјере и препоруке у којима је рок извршења трајна активност, почетак извршења сматра се седми дан од дана достављања Извјештаја о надзорној провјери, а извјештавање о извршењу радњи достављати квартално РЕРС-у.

 

III  Ово рјешење је коначно и ступа на снагу даном доношења, а објављује се на огласној табли и wеb страници Регулаторне комисије за електричну енергију Републике Српске.

 

О б р а з л о ж е њ е

 

Регулаторна комисија за енерегетику Републике Српске је на 25. редовној сједници одржаној 27.12.2005. године донијела Рјешење број 01-1058-9/05 о издавању почетне дозволе за обављење дјелатности дистрибуције електричне енергије и Рјешење број 01-1059-8/05 о издавању почетне дозволе за обављање дјелатности снабдијевања тарифних купаца електричном енергијом ЗП "Електрокрајина" а.д. Бања Лука (у даљем тексту: корисник дозволе), са роком важења до 27.12.2007. године.

 

У складу са чланом 23. алинеја 1. Закона о електричној енергији и чланом 37. став 3.  Правилника о издавању дозвола и сагласности, у наведеном предузећу је у периоду од 10.05. до 11.05.2007. године обављена редовна надзорна провјера од стране чланова тима за надзорну провјеру који је именован Рјешењем РЕРС-а,  број 01-207-1/07 од 19.04.2007. године. Циљ ове надзорне провјере је првенствено био утврђивање степена испуњености мјера и препорука наложених рјешењем са претходно обављене редовне надзорне провјере број 01-172-16/06 од 16.10.2006. године, али су по потреби провјеравани и остали услови из издатих почетних дозвола. У току спровођења надзора, чланови тима за надзорну провјеру су прегледом документације и њеним изузимањем, увидом у стање постројења и опреме, као и узимањем изјава од одговорних лица корисника дозволе вршили провјеру усаглашености стварног стања са условима издатих дозвола. Пресјек стања и постојање утврђених неправилности коришћења дозволе су констатовани у Извјештају са редовне надзорне провјере који је достављен кориснику дозволе на давање коментара. У остављеном року корисник дозволе није достављао  коментаре на Извјештај са редовне надзорне провјере.

 

РЕРС је на 13. редовној сједници одржаној 07.09.2007. године анализирао Извјештај са редовне надзорне провјере, те је донио одлуку као у диспозитиву овога рјешења.

 

Бројчане ознаке наведене у диспозитиву овог рјешења идентичне су бројчаним ознакама услова издатих почетних дозвола.

 

Дана 27.12.2007. године кориснику дозволе истичу почетне дозволе за обављање електроенергетских дјелатности. Имајући ово у виду  РЕРС је донио Одлуку о плану подношења и обраде захтјева за издавање дозвола за обављање електроенергетских дјелатности број Р-5-170-43/07 од 12.04.2007. године, којом је одређено да је ЗП "Електрокрајина" а.д. Бања Лука дужна да поднесе комплетан захтјев за издавање дозвола за обављање електроенергетских дјелатности до 12.09.2007. године. Од степена испуњености наложених мјера и активности, односно испуњености услова из издатих почетних дозвола, зависиће одређивање дужине периода на који се издају нове дозволе.

 

Правна поука: Ово рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном суду у Требињу, у року од 30 дана, од дана достављања рјешења.

 

Предсједник

Миленко Чокорило