Skip to Content

Извјештај са техничке расправе - Стандарди квалитета снабдијевања електричном енергијом

Постављено у
Верзија прилагођена за штампање

Број: 01-424-15/12
Датум: 03.12.2013.


На основу одредбе члана 20. став 1. Правилника о јавним расправама и рјешавању спорова и жалби (''Службени гласник Републике Српске'' број 70/10), а након одржане техничке расправе дана 12.09.2013. године, водитељ поступка и његов замјеник Регулаторној комисији за енергетику Републике Српске подноси
 

И З В Ј Е Ш Т А Ј
са техничке расправе о "Стандардима квалитета снабдијевања електричном енергијом"
 

I Уводне напомене

На 56. редовној сједници Регулаторне комисије одржаној 24.01.2013. године размотрен је радни материјал Стандарди квалитета снабдијевања електричном енергијом, те је донесен закључак да се овај материјал објави на интернет страници са могућношћу достављања коментара на исти до краја априла 2013. године и да се о овом материјалу на одговарајући начин обавијесте МХ "ЕРС" МП а.д. Требиње, свих пет дистрибутивних предузећа, Министарство индустрије, енергетике и рударства, Привредна комора Републике Српске и удружења потрошача у Републици Српској. Такође је планирано да се са представницима дистрибутера и другим заинтересованим лицима одржи радно-консултативни састанак.
Радни материјал је дат на јавно разматрање у периоду од три мјесеца (фебруар-април) у циљу израде што квалитетнијег прописа којим се уређује квалитет снабдијевања електричном енергијом. У радном материјалу Регулаторна комисија је представила најшира почетна размишљања о увођењу стандарда квалитета снабдијевања.
У остављеном року достављени су коментари од стране Мјешовитог Холдинга "Електропривреда Републике Српске" - Матично предузеће, Акционарско друштво Требиње и дистрибутивног предузећа МХ "ЕРС" МП а.д. Требиње, ЗП "Електро Добој" а.д. Добој. Достављени коментари су обрађени у сажетку коментара и углавном су укључени у радни материјал који је припремљен за техничку расправу.

II Одлука о техничкој расправи

Имајући у виду досадашњи ток израде Стандарда квалитета снабдијевања електричном енергијом на територији Републике Српске, а на основу члана 4. став 2. и члана 5. Правилника о јавним расправама и рјешавању спорова и жалби, Регулаторна комисија је на 66. редовној сједници одржаној 10.07.2013. године донијела Закључак број 01-424-10/12/Р-66-116 о одржавању техничке расправе дана 12.09.2013. године у 10.00 часова у Требињу, чији је предмет "Стандарди квалитета снабдијевања електричном енергијом у Републици Српској". За водитеља поступка техничке расправе именован је Петар Дука, инжењер за дозволе, специјалиста за дистрибуцију електричне енергије, а за замјеника Милан Ковачина, шеф сектора за правне послове. На техничку расправу су позивани стручњаци из:
- Мјешовитог Холдинга "Електропривреда Републике Српске" - Матично предузеће, Акционарско друштво Требиње,
- привредних друштава који су корисници дозволе за обављање дјелатности дистрибуције електричне енергије и дозволе за обављање дјелатности снабдијевања тарифних купаца на територији Републике Српске,
- Министарства индустрије, енергетике и рударства,
- Удружења потрошача Републике Српске и
- Привредне коморе Репубике Српске.
Омогућено је и другим лицима да до 02.09.2013. године доставе пријаве за учешће на техничкој расправи, те је омогућено заинтересованим лицима да доставе писане коментаре Регулаторној комисији најкасније до 17.09.2013. године.

III Обавјештење за јавност

На основу одредбе члана 16. Правилника о јавним расправама и рјешавању спорова и жалби објављено је Обавјештење за јавност о мјесту и термину одржавања техничке расправе, са роковима за пријаве стручњака и достављање коментара, те питањима која ће се разматрати на техничкој расправи. Обавјештење је објављено у једним дневним новинама (Глас Српске), на интернет страници и огласној табли Регулаторне комисије.

IV Предмет техничке расправе и питања

Предмет техничке расправе је "Стандарди квалитета снабдијевања електричном енергијом у Републици Српској ".

У оквиру предмета ове расправе посебно се расправљало о сљедећим питањима:
- Класификација дуготрајних непланираних прекида (виша сила, одговорност треће стране и одговорност дистрибутера);
- Подјела дистрибутивног подручја на градско и сеоско подручје;
- Обим евидентираних података о прекидима;
- Неопходни услови за увођење гарантованих стандарда континуитета испоруке;
- Индикативни показатељи континуитета испоруке електричне енергије на системском нивоу;
- Гарантовани стандарди комерцијалног квалитета и
- Значај поузданости података о показатељима квалитета и континуитета испоруке и прописаних гарантованих стандарда квалитета у свијетлу увођења и примјене подстицајне тарифне методологије.

V Циљ техничке расправе

Циљ ове техничке расправе је обезбјеђење додатних информација и коментара на Радни материјал на увођењу стандарда квалитета снабдијевања електричном енергијом.

VI Ток техничке расправе

1. Отварање расправе и присутност

Водитељ поступка је отворио расправу у заказано вријеме, укратко представио запослене у секторима Регулаторне комисије, те изложио предмет расправе, поздравио присутне и указао на значај предмета расправе.

Водитељ поступка је констатовао да су на расправи присутни позвани представници:
- МХ ЕРС-МП а.д. Требиње, четири електродистрибутивна предузећа, покрета потрошача Републике Српске, привредне коморе Републике Српске и Регулаторне комисије за електричну енергију у Федерацији Босне и Херцеговине (ФЕРК);

Констатовано је да су позвани на расправу, а нису присутни:
- представници Министарства индустрије, енергетике и рударства Републике Српске и МХ "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗП "Електродистрибуција" а.д. Пале.

Водитељ поступка је након уводног излагања о предмету расправе, позвао присутне на давање коментара, редом по номинованим питањима и нагласио да ће се ток расправе снимати, па се прије узимања ријечи треба представити, ради лакше идентификације тонског записа. Такође је речено да вријеме излагања неће бити ограничено, с тим да ће се направити једна краћа пауза на половини расправе. На план водитеља поступка није било примједби.

Водитељ поступка је подсјетио на могућност достављања коментара у писаној форми до 17.09.2013. године.

2. Уводно излагање на расправи
Уводно излагање о предмету техничке расправе је поднио водитељ поступка Петар Дука. Указао је да су за ову техничку расправу водитељ поступка и његов замјеник припремили кратку презентацију, у циљу свеобухватне обраде предмета расправе и номинованих питања. Укратко је изложио предмет расправе, номинована питања, циљ ове техничке расправе, правни основ за одржавање техничке расправе и релевантне прописе у вези са предметом техничке расправе. Затим се су дошла на ред номинована питања за расправу уз уводно излагање водитеља поступка о сваком номинованом питању.

3. Питања обрађена на расправи

 Класификација дуготрајних непланираних прекида (виша сила, одговорност треће стране и одговорност дистрибутера)
Представници МХ ЕРС - Матично предузеће а.д. Требиње, су нагласили да је МХ ЕРС имао интерни заједнички састанак на коме је поновно разматран ревидовани "Радни материјал на увођењу стандарда квалитета снабдијевања електричном енергијом". Овом приликом су детаљно проучене дефиниције више силе, одговорности треће стране и одговорности дистрибутера и уочене су неке недоумице и грешке.
Под одговорношћу треће стране да се подразумијева само дјеловање физичких и правних лица, а све остало је виша сила. Приједлог је да као одговорност треће стране остане само директно дјеловање на мрежу, на примјер да се прекид и/или оштећење проводника усљед пада дрвета изван коридора/трасе пребаци у вишу силу, а да се прекид и/или оштећење проводника усљед земљаних, грађевинских или шумских радова прошири са шумских радова. Такође, предлажу да се кратки спојеви изазвани контактом животиње са дијеловима под напоном и дјелимични или потпуни распад електроенергетског система као и ограничење у испоруци електричне енергије пребаце у вишу силу. У дефиницији више силе се већ наводи редукција оптерећења због несташице електричне енергије и не виде разлику између ове ставке и ставке ограничења у испоруци електричне енергије, па би се требала избрисати једна од ове двије ставке.
Представник МХ ЕРС - МП а.д Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина је нагласио да се поставља питање како да оператор одреди шта су то екстремни временски услови, нпр. олујни вјетар, треба знати да ове податке не прикупљају увијек техничка лица и ове су дефиниције јако компликоване, питање да ли ће се на основу њих моћи направити икаква анализа. Мисли да су старе дефиниције сасвим у реду. Такође је нагласио да се од дефиниција више силе и одговорности дистрибутера очекује да буду врло једноставне и прецизне и да се на неки начин у пракси могу провјерити посљедице примјене таквих дефиниција, а и напоменуо је да су многи баш због компликованости ових дефиниција примијенили методу "Дана са изузетним догађајем", коју је "МХ ЕРС" оспоравао. Предложио је такође и дефиницију екстремних временских услова као таквих временских услова који на подручју дистрибутера доводе до истовременог испада из погона барем два елемента дистрибутивне мреже, због чега је дистрибутер приморан да ангажује додатне (резервне – посебно стимулисане) екипе за одржавање електроенергетских објеката и чији је рад праћен повећаним ризицима по безбједност радника у складу са законским прописима о заштити на раду. Шта значи одговорност дистрибутера за квар на носачу изолатора јесте јасно техничким лицима, а поставља се питање да ли је јасно оператеру. Како доказати да ли је то виша сила или не. Такође се предлаже да се води евиденција на нивоу године о три најлошије напајана СН извода уз обавезу дистрибутера да уложи одређена средства идуће године како би поправио квалитет снабдијевања на тим изводима. Измјени дефиниција је приступљено, јер се не могу урадити никакве озбиљне анализе. Регулаторна комисија треба да установи методологију провјере података о прекидима, шта је виша сила, а шта није и како доказати? Није анализирано зашто ови подаци не ваљају за МХ ЕРС - МП а.д Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина.
Представник МХ ЕРС "Електро Добој" је нагласио да је као ограничење у испоруци електричне енергије можда и спречавање приступа дистрибутивном објекту од стране трећих лица и истакао потребу за јасном методологијом и надзором над тим показатељима, односно над прикупљеним подацима од стране Регулаторне комисије. Такође је навео да је прихватљив приједлог дефиниције екстремних временских услова. Што се тиче нове дефиниције више силе сасвим је прихватљива.
Представник МХ ЕРС - Матично предузеће а.д. Требиње је навео да је код дефиниције одговорности дистрибутера примијећено да недостају у набрајању: "кварови на нисконапонским надземним водовима, средњенапонским надземним водовима, ћелијама и кабловима.
Представник Регулаторне комисије је навео да је технички исправније користити термин високонапонски кабал или чак навести појединачни напонски ниво кабла нпр. 10(20) kV или 35 kV кабал.
Представник МХ ЕРС - Матично предузеће а.д. Требиње се сложио са овом констатацијом и предложио да се наведу појединачни напонски нивои надземног ваздушног вода и подземног кабла нпр. 10(20) kV или 35 kV ДВ или кабал или само помену кварови на кабловима, ваздушним водовима и ћелијама, без обзира на напонски ниво и да смо близу одређивања параметара стандарда, уз циљ да то буде објективна подјела.
Представник Регулаторне комисије је рекао да се не би требало изаћи из оквира више силе која је по својој природи објективно настала без икаквог људског фактора. Тако би пад дрвета изван коридора/трасе усљед шумских радова и дјеловања људи подразумијевао и неку накнаду штете.
Представник удружења заштите потрошача је индиректно на ову тему поставио питање како се третира искључење на захтјев трећих лица, уз констатацију да искључење врши дистрибутер, па у том смислу додати ријеч "овлашћених" трећих лица.

 Подјела дистрибутивног подручја на градско и сеоско подручје

Представник МХ ЕРС - МП а.д Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина је навео да ова подјела на градска и сеоска подручја у суштини не прати циљ који се жели постићи. Наиме, циљ је успостављање посебних стандарда за купце који живе у граду и оних који живе у сеоским срединама. Овај циљ није везан за дефиницију села и града у смислу закона из области просторног уређења. Разлика између сеоског и градског подручја не проистиче из законске дефиниције него из квалитета дистрибутивне мреже из које се напаја. У зависности од квалитета мреже за различите дијелове истог дистрибутивног предузећа оно што је за неког град, за другог може бити село. Није битно гдје неко живи, него из какве се дистрибутивне мреже напаја. Треба направити неколико категорија квалитета мреже (структура мреже – кабловска, двострано напајана, задовољен критеријум поузданости "n-1", густина потрошње, старост мреже, географски положај, степен аутоматизације, број радника који одржавају предметни дио мреже и др.) који зависе од набројаних параметара мреже. Купце треба разврстати по овим категоријама и онда одредити гарантоване стандарде за сваку категорију па тако неко ће имати само један прекид, а неко 15 прекида годишње.

Представник МХ ЕРС - МП а.д Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина је истакао да нешто недостаје ако се прихвати дефиниција села као дијела локалне самоуправе гдје се људи баве пољопривредном дјелатности. У овом случају код нових дефиниција требало би да се изврши присаједињавање приградског подручја градском подручју.

Представници МХ ЕРС "Електро Добој" а.д. Добој су сагласни са дефиницијом у којој су градско и приградско насеље обједињени. У погледу услова на дистрибутивној мрежи приградско насеље најчешће има исту мрежу као и градско насеље. Свака друга подјела по условима који владају на мрежи, густини оптерећења, географским одликама, површини, категорији купаца је дискутабилна јер би имали проблема са прикупљањем и контролом података (Равноправност купаца). Циљ подјеле јесте да се крајњи купци третирају на исти начин у градским и сеоским насељима али према општим дефиницијама а не према квалитету мреже, као што је урађено код прикључења објеката крајњих купаца у градском и сеоском подручју, тако да се стимулише дистрибутер да улаже у мрежу. У случају утврђивања гарантованих стандарда не треба поставити љествицу превише дистрибутерима, кроз тарифу подстицати развој даљинског управљања мрежом и очитања, а негдје и уградњу трансформатора.

Представник Регулаторне комисије је напоменуо да се у правилнику о методологији за утврђивање накнаде за прикључење на дистрибутивну мрежу такође спомиње сеоско и градско подручје и да ове дефиниције могу бити преузете из закона или дате у смислу овог правилника, у зависности од сврхе и намјене подјеле, нпр. за израду подстицајне методологије.

 Обим евидентираних података о прекидима

Представник МХ ЕРС - МП а.д Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина је навео да су у студијама које је урадила Енергетска заједница дате смјернице за прикупљање и обраду ових података. Сада се ти подаци обрађују у "Excel" табелама, а видимо да се у неким земљама користи и WEB апликација као напреднији модел. Може се додати у "Excel" табели још колона да се подробно објасне узроци прекида наручито оних који су класификовани као "виша сила" што би био предмет надзора Регулаторне комисије. Не може се упоређивати "Електрокрајина" и "Електро-Бијељина" са "Електро-Добојем" који је развио и апликације. Циљ је да квалитет снабдијевања електричном енергијом буде бољи него што јесте, тј. да се подстакну инвестиције, а не да се увођењем, подстицајне методологије кажњавају корисници дозвола за дистрибуцију, јер нису на нивоу "Електро Добоја". По питању обима евидентираних података сматрам да нисмо достигли ниво да би требало ићи на даља усложњавања.

Представници МХ ЕРС "Електро Добој" а.д. Добој су истакли да је ово круцијално питање, начин и методологија прикупљања података, јединствени обрасци и формулари, јединствен приступ прикупљању и контроли тих података. Нагласили су да су израдили методологију, при чему су прво извршили снимање СН (ВН) и НН мреже, те је успостављена база техничких података са GIS подршком. Стабло мреже је формирано и жив модел диспечерске апликације. Унос података о кваровима у диспечерску апликацију се врши преко депеша и налога на СН напонском нивоу. Могућност контроле тих података је могућа увидом у евиденцију прекида у SCADA систем, контролом тих депеша и налога, јер још није урађено директно преузимање тих података у апликацију дипечерског центра. Што се тиче прекида на НН мрежи ту се провјеравају подаци кроз радне налоге и формуларе извјештаја. Кроз провјеру се јавља недоумица шта узети за вријеме почетка прекида да ли је то тренутак пријаве квара или када је оперативац на терену примијетио квар и када је прекид завршен. Извршено је евидентирање крајњих купаца по трафоподручјима, а ускоро ће и по НН изводима. Такође је указано на значај развоја оптичке мреже властитог телекомуникационог система "Електро Добоја". Као и значај увођења система квалитета пословања по стандардима који за циљ има и побољшање параметара квалитета снабдијевања. У оквиру интерних провјера система управљања квалитетом се провјеравају и процедуре и подаци о квалитету снабдијевања. Наведено је да само кроз смањење губитака дистрибутивна предузећа могу доћи до нових средстава и кроз "стимулисање" од стране Регулаторне комисије.

Представник Регулаторне комисије је навео да се подржава свака инвестиција дистрибутера, којом се уз израду елабората, уврштавањем у план и реализацијом ове инвестиције докаже оправданост (што је одобрено у тарифном поступку) и циљ инвестиције, поготово ако је циљ побољшање квалитета снабдијевања. Указано је на законске потребе усклађивања планова развоја дистрибутивне мреже са урбанистичким плановима. Такође је.разјашњено да се коефицијенти поравнања одређују тако да одобрени приход појединих дистрибуција буде на бази оправданог трошка.

Представници дистрибутера су на захтјев водитеља поступка пружили информације о статусу увођења "SCADA" система у електродистрибутивни систем Републике Српске. У Електрокрајини је инсталисан "SCADA" систем ДМС групе Нови Сад са могућом естимацијом стања. Такође софтвер система ДМС групе Нови Сад посједује и Електро-Бијељина при чему нема могућности аутоматског приказа тренутног уклопног стања дистрибутивне мреже.

Тренутно на нивоу Мјешовитог Холдинга је завршен избор консултанта за SCADA DMS OMS, после чега ће се расписати тендер, тако да се за 10 до 12 мјесеци очекује почетак реализације увођења овог система.

 Неопходни услови за увођење гарантованих стандарда континуитета испоруке

Представник МХ ЕРС - Матично предузеће а.д. Требиње је навео да нико не спори право купца на прописани квалитет снабдијевања електричном енергијом. У протеклом периоду су се подаци о прекидима усредњавали по крајњем купцу, а сада се намеће потреба да се ови статистички подаци о прекидима користе и за појединачни ниво купца.
Представник МХ ЕРС - МП а.д Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина је истакао да нема квалитетних улазних података за одређивање границе за гарантоване стандарде. Што не би био стандард 16 и по сати? Купца треба контактирати колики је степен прихватљивости трајања прекида и анализирати трошкове дистрибутера. Приједлог је да се сада евидентирају три најлошије напајана далековода и да се уврсте као обавеза дистрибутера да изврши санацију и реконструкцију тих водова у одређеном периоду од годину дана. Паралено с тим да се пропише нова методологија за прикупљање и обраду података којом ће се омогућити израда нове тарифне методологије. Наведено је да нека врста гарантовананих стандарда и сада постоји према одредбама члана 66. став 4. и став 6.Општих услова. Мада није екзактно наведена вриједност трајања квара, дистрибутер је одговоран за неотклањање кварова у разумном року који је примјерен карактеру квара и другим околностима на које дистрибутер може утицати, а купац имао право на накнаду штете по основу нарушавања гарантованих стандарда континуитета испоруке. Изражена је сумња да ако се уведу гарантовани стандарди према Општим условима одмах ће се примјењивати, иако се чини да се овим документом предвића прелазни период за примјену ових стандарда. Други проблем је како доказати колико су трајали прекиди за једног крајњег купца.
Представник Регулаторне комисије је указао на неопходност анализе шта је прихватљиво за крајњег купца, која дужина трајања прекида и да ли је спреман да плати додатно за тај утврђени стандард ако је потребно.
Представници МХ ЕРС "Електро Добој" а.д. Добој су нагласили да је први услов да се устроји квалитетна аквизиција и валидација података и њихова контрола, нпр. може се прописати један образац којим би се пратили прекиди на нивоу купца. Општи системски стандарди не штите појединачног купца, не смије увођење гарантованог стандарда бити повод за учесталије жалбе крајњих купаца. Требало би да се примијене и општи и гарантовани стандарди те да се да прелазни период како је урађено и за потпуну примјену стандарда EN 50160. У том периоду би требали завршити са детаљном евиденцијом крајњих купаца у дистрибутивној мрежи по траженим захтјевима за примјену стандарда. Што се тиче предложених параметара требао би и дистрибутер са свог становишта додатно анализирати прекиде. Приједлог је да се прими јене гарантовани стандарди који би се плаћали на захтјев уз приложене ваљане доказе. Такође је наглашено да се користи појам "екстремни догађаји" који није дефинисан.

 Индикативни показатељи континуитета испоруке електричне енергије на системском нивоу
Представници МХ ЕРС "Електро Добој" а.д. Добој су навели да се све што је претходно разговарано односи и на ово питање и док се не донесе нова методологија за прикупљање и контролу ових података не би се смјели извлачити одређени закључци и уводити критеријуми. Дистрибутер може, нпр. сада поставити себи неке циљеве, укупна дужина и број трајања свих прекида је релевантан податак који се посједује. Уколико би се сада уводили стандарди континуитета испоруке на системском нивоу приједлог је да се обухвате само прекиди на средњем напону (35, 20(10) kV) и тек касније када се стекну услови стандард прошири и на прекиде који су се десили на ниском напону.
Представник МХ ЕРС - МП а.д Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина је затражио појашњење шта значи реченица у тачки 4.1.4. радног материјала "Показатељи из претходног става се утврђују да буду 10% слабији од просјечно најбољих достигнутих вриједности SAIDI и SAIFI у периоду од најмање двије претходне године''. Такође је наведено да се кроз текст радног материјала показатељ SAIFI често погрешно изражава у минутама, чак и у дефиницији, а не као "број прекида по купцу" и да се помиње регулаторни период од 2013.-2015. године, а већ је извјесно да се за ову 2013. годину неће утврдити стандарди. Такође подаци о прекидима за 2012. годину нису унијети у радни материјал.
 Гарантовани стандарди комерцијалног квалитета
Представници МХ ЕРС "Електро Добој" а.д. Добој су нагласили да се прате параметри комерцијалног квалитета који су купцу некада и важнији од других аспеката квалитета и представљају директан контакт са купцем. Према њиховим евиденцијама просјечно вријеме потребно за прикључење објеката крајњих купаца од испуњења свих услова за прикључење је 10 дана, а предложени стандард је 15 дана. Просјечно остварно вријеме за издавање електроенергетске сагласности јесте шест дана. Треба се имати на уму да се од 01.01.2015. године стварају услови за више снабдјевача.
Представник МХ ЕРС - МП а.д Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина је нагласио да сада просјечно вријеме поновног прикључења након искључења износи један дан, али треба имати на уму да снабдјевач и дистрибутер не морају бити исто правно лице и да ће ти резултати бити можда нешто другачији када буду у питању два субјекта.
Представник Регулаторне комисије је на крају ове тачке сумирао да доста активности, посебно комерцијалног квалитета не изискују посебна улагања већ су ствар унутрашње организације предузећа.
 Значај поузданости података о показатељима квалитета и континуитета испоруке и прописаних гарантованих стандарда квалитета у свјетлу увођења и примјене подстицајне тарифне методологије.

Представник МХ ЕРС - Матично предузеће а.д. Требиње је нагласио да постоје три угла гледања на ову проблематику, као крајњи купац, дистрибутер и као нови снабдијевач одвојен од дистрибутера од 01.01.2015. године. С тим у вези треба наћи објективну мјеру (стање мреже и пословања, стандард грађана) како примјенити и успоставити набројене стандарде и са једне стране заштити купце, а са друге да дистрибутер може испунити стандард, а да не угрози своје пословање. Наглашено је такође да треба створити квалитетне предуслове да се снабдјевач оспособи за "тржишну утакмицу" и да се са успјехом сачувају купци у оквиру Холдинга.
Представници Регулаторне комисије су напоменули да је важно да дистрибутери и снабдјевачи разумију потребу за увођењем стандарда и да се активно укључу у њихово доношење. Наглашено је да је дистрибутивна дјелатност регулисана и цијеном и условима издатих дозвола, и да се виде и позитивни примјери примјене стандарда система квалитета пословања код појединих дистрибуција. Такође је појашњено да је дистрибутивна тарифа изведена на бази потребног прихода и да нема социјални аспект.
Представник удружење за заштиту купаца је искористио прилику и навео да ово удружење заприма доста примједби на рад дистрибутивних предузећа, и дао примјер једног случаја када је крајњи купац искључен, али му је обрачунавана обрачунска снага. Овом приликом је изразио сумњу, да ће отварање тржишта повећати цијене електричне енергије.
VI Коментари у писаној форми

На самој расправи нису прилагани коментари у писаној форми. Дистрибутивна привредна друштва су требала да до 6. септембра 2013. године доставе техничке и друге податке о дистрибутивној мрежи. У остављеном руку податке су доставили МХ "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗП "Електрокрајина" а.д. Бања Лука , МХ "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина и МХ "ЕРС" МП а.д. Требиње, ЗП "Електро Добој" а.д. Добој. Такође, у остављеном року за достављање писаних коментара након расправе тј. до 17.09.2013. године г. Ведран Лугоњић из МХ "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина је послао коментаре у електронској форми. Изнесена стручна мишљења на техничкој расправи заједно са приспјелим писменим коментарима обрађена су у Прилогу Извјештаја са техничке расправе о Стандардима квалитета снабдијевања електричном енергијом.

VII Препорука водитеља поступка
На основу дискусија са техничке расправе, достављених коментара у писаној форми и анализе радног материјала, а у циљу наставка поступка регулисања квалитета снабдијевања електричном енергијом предлаже се слиједеће:

 Наставити активности на изради стандарда квалитета снабдијевања електричном енергијом, те за први интерни састанак у 2014. години припремити план активности за доношење и примјену стандарда квалитета,
 Приликом планирања активности посебно анализирати начин прикупљања и достављања података на основу којих се прате параметри стандарада снабдијевања и
 Током обављања редовних надзорних провјера посебну пажњу посветити провјери вјеродостојности података о прекидима испоруке електричне енергије.


Требиње, 01.12.2013.

Водитељ поступка
Петар Дука

Замјеник водитеља поступка
Милан Ковачина