Skip to Content

Izvještaj sa tehničke rasprave - Standardi kvaliteta snabdijevanja električnom energijom

Postavljeno u
Verzija prilagođena za štampanje

Broj: 01-424-15/12
Datum: 03.12.2013.


Na osnovu odredbe člana 20. stav 1. Pravilnika o javnim raspravama i rješavanju sporova i žalbi (''Službeni glasnik Republike Srpske'' broj 70/10), a nakon održane tehničke rasprave dana 12.09.2013. godine, voditelj postupka i njegov zamjenik Regulatornoj komisiji za energetiku Republike Srpske podnosi
 

I Z V J E Š T A J
sa tehničke rasprave o "Standardima kvaliteta snabdijevanja električnom energijom"


I Uvodne napomene

Na 56. redovnoj sjednici Regulatorne komisije održanoj 24.01.2013. godine razmotren je radni materijal Standardi kvaliteta snabdijevanja električnom energijom, te je donesen zaključak da se ovaj materijal objavi na internet stranici sa mogućnošću dostavljanja komentara na isti do kraja aprila 2013. godine i da se o ovom materijalu na odgovarajući način obavijeste MH "ERS" MP a.d. Trebinje, svih pet distributivnih preduzeća, Ministarstvo industrije, energetike i rudarstva, Privredna komora Republike Srpske i udruženja potrošača u Republici Srpskoj. Takođe je planirano da se sa predstavnicima distributera i drugim zainteresovanim licima održi radno-konsultativni sastanak.
Radni materijal je dat na javno razmatranje u periodu od tri mjeseca (februar-april) u cilju izrade što kvalitetnijeg propisa kojim se uređuje kvalitet snabdijevanja električnom energijom. U radnom materijalu Regulatorna komisija je predstavila najšira početna razmišljanja o uvođenju standarda kvaliteta snabdijevanja.
U ostavljenom roku dostavljeni su komentari od strane Mješovitog Holdinga "Elektroprivreda Republike Srpske" - Matično preduzeće, Akcionarsko društvo Trebinje i distributivnog preduzeća MH "ERS" MP a.d. Trebinje, ZP "Elektro Doboj" a.d. Doboj. Dostavljeni komentari su obrađeni u sažetku komentara i uglavnom su uključeni u radni materijal koji je pripremljen za tehničku raspravu.

II Odluka o tehničkoj raspravi

Imajući u vidu dosadašnji tok izrade Standarda kvaliteta snabdijevanja električnom energijom na teritoriji Republike Srpske, a na osnovu člana 4. stav 2. i člana 5. Pravilnika o javnim raspravama i rješavanju sporova i žalbi, Regulatorna komisija je na 66. redovnoj sjednici održanoj 10.07.2013. godine donijela Zaključak broj 01-424-10/12/R-66-116 o održavanju tehničke rasprave dana 12.09.2013. godine u 10.00 časova u Trebinju, čiji je predmet "Standardi kvaliteta snabdijevanja električnom energijom u Republici Srpskoj". Za voditelja postupka tehničke rasprave imenovan je Petar Duka, inženjer za dozvole, specijalista za distribuciju električne energije, a za zamjenika Milan Kovačina, šef sektora za pravne poslove. Na tehničku raspravu su pozivani stručnjaci iz:
- Mješovitog Holdinga "Elektroprivreda Republike Srpske" - Matično preduzeće, Akcionarsko društvo Trebinje,
- privrednih društava koji su korisnici dozvole za obavljanje djelatnosti distribucije električne energije i dozvole za obavljanje djelatnosti snabdijevanja tarifnih kupaca na teritoriji Republike Srpske,
- Ministarstva industrije, energetike i rudarstva,
- Udruženja potrošača Republike Srpske i
- Privredne komore Repubike Srpske.
Omogućeno je i drugim licima da do 02.09.2013. godine dostave prijave za učešće na tehničkoj raspravi, te je omogućeno zainteresovanim licima da dostave pisane komentare Regulatornoj komisiji najkasnije do 17.09.2013. godine.

III Obavještenje za javnost

Na osnovu odredbe člana 16. Pravilnika o javnim raspravama i rješavanju sporova i žalbi objavljeno je Obavještenje za javnost o mjestu i terminu održavanja tehničke rasprave, sa rokovima za prijave stručnjaka i dostavljanje komentara, te pitanjima koja će se razmatrati na tehničkoj raspravi. Obavještenje je objavljeno u jednim dnevnim novinama (Glas Srpske), na internet stranici i oglasnoj tabli Regulatorne komisije.

IV Predmet tehničke rasprave i pitanja

Predmet tehničke rasprave je "Standardi kvaliteta snabdijevanja električnom energijom u Republici Srpskoj ".

U okviru predmeta ove rasprave posebno se raspravljalo o sljedećim pitanjima:
- Klasifikacija dugotrajnih neplaniranih prekida (viša sila, odgovornost treće strane i odgovornost distributera);
- Podjela distributivnog područja na gradsko i seosko područje;
- Obim evidentiranih podataka o prekidima;
- Neophodni uslovi za uvođenje garantovanih standarda kontinuiteta isporuke;
- Indikativni pokazatelji kontinuiteta isporuke električne energije na sistemskom nivou;
- Garantovani standardi komercijalnog kvaliteta i
- Značaj pouzdanosti podataka o pokazateljima kvaliteta i kontinuiteta isporuke i propisanih garantovanih standarda kvaliteta u svijetlu uvođenja i primjene podsticajne tarifne metodologije.

V Cilj tehničke rasprave

Cilj ove tehničke rasprave je obezbjeđenje dodatnih informacija i komentara na Radni materijal na uvođenju standarda kvaliteta snabdijevanja električnom energijom.

VI Tok tehničke rasprave

1. Otvaranje rasprave i prisutnost

Voditelj postupka je otvorio raspravu u zakazano vrijeme, ukratko predstavio zaposlene u sektorima Regulatorne komisije, te izložio predmet rasprave, pozdravio prisutne i ukazao na značaj predmeta rasprave.

Voditelj postupka je konstatovao da su na raspravi prisutni pozvani predstavnici:
- MH ERS-MP a.d. Trebinje, četiri elektrodistributivna preduzeća, pokreta potrošača Republike Srpske, privredne komore Republike Srpske i Regulatorne komisije za električnu energiju u Federaciji Bosne i Hercegovine (FERK);

Konstatovano je da su pozvani na raspravu, a nisu prisutni:
- predstavnici Ministarstva industrije, energetike i rudarstva Republike Srpske i MH "ERS" - MP a.d. Trebinje - ZP "Elektrodistribucija" a.d. Pale.

Voditelj postupka je nakon uvodnog izlaganja o predmetu rasprave, pozvao prisutne na davanje komentara, redom po nominovanim pitanjima i naglasio da će se tok rasprave snimati, pa se prije uzimanja riječi treba predstaviti, radi lakše identifikacije tonskog zapisa. Takođe je rečeno da vrijeme izlaganja neće biti ograničeno, s tim da će se napraviti jedna kraća pauza na polovini rasprave. Na plan voditelja postupka nije bilo primjedbi.

Voditelj postupka je podsjetio na mogućnost dostavljanja komentara u pisanoj formi do 17.09.2013. godine.

2. Uvodno izlaganje na raspravi
Uvodno izlaganje o predmetu tehničke rasprave je podnio voditelj postupka Petar Duka. Ukazao je da su za ovu tehničku raspravu voditelj postupka i njegov zamjenik pripremili kratku prezentaciju, u cilju sveobuhvatne obrade predmeta rasprave i nominovanih pitanja. Ukratko je izložio predmet rasprave, nominovana pitanja, cilj ove tehničke rasprave, pravni osnov za održavanje tehničke rasprave i relevantne propise u vezi sa predmetom tehničke rasprave. Zatim se su došla na red nominovana pitanja za raspravu uz uvodno izlaganje voditelja postupka o svakom nominovanom pitanju.

3. Pitanja obrađena na raspravi

 Klasifikacija dugotrajnih neplaniranih prekida (viša sila, odgovornost treće strane i odgovornost distributera)
Predstavnici MH ERS - Matično preduzeće a.d. Trebinje, su naglasili da je MH ERS imao interni zajednički sastanak na kome je ponovno razmatran revidovani "Radni materijal na uvođenju standarda kvaliteta snabdijevanja električnom energijom". Ovom prilikom su detaljno proučene definicije više sile, odgovornosti treće strane i odgovornosti distributera i uočene su neke nedoumice i greške.
Pod odgovornošću treće strane da se podrazumijeva samo djelovanje fizičkih i pravnih lica, a sve ostalo je viša sila. Prijedlog je da kao odgovornost treće strane ostane samo direktno djelovanje na mrežu, na primjer da se prekid i/ili oštećenje provodnika usljed pada drveta izvan koridora/trase prebaci u višu silu, a da se prekid i/ili oštećenje provodnika usljed zemljanih, građevinskih ili šumskih radova proširi sa šumskih radova. Takođe, predlažu da se kratki spojevi izazvani kontaktom životinje sa dijelovima pod naponom i djelimični ili potpuni raspad elektroenergetskog sistema kao i ograničenje u isporuci električne energije prebace u višu silu. U definiciji više sile se već navodi redukcija opterećenja zbog nestašice električne energije i ne vide razliku između ove stavke i stavke ograničenja u isporuci električne energije, pa bi se trebala izbrisati jedna od ove dvije stavke.
Predstavnik MH ERS - MP a.d Trebinje - ZEDP "Elektro-Bijeljina" a.d. Bijeljina je naglasio da se postavlja pitanje kako da operator odredi šta su to ekstremni vremenski uslovi, npr. olujni vjetar, treba znati da ove podatke ne prikupljaju uvijek tehnička lica i ove su definicije jako komplikovane, pitanje da li će se na osnovu njih moći napraviti ikakva analiza. Misli da su stare definicije sasvim u redu. Takođe je naglasio da se od definicija više sile i odgovornosti distributera očekuje da budu vrlo jednostavne i precizne i da se na neki način u praksi mogu provjeriti posljedice primjene takvih definicija, a i napomenuo je da su mnogi baš zbog komplikovanosti ovih definicija primijenili metodu "Dana sa izuzetnim događajem", koju je "MH ERS" osporavao. Predložio je takođe i definiciju ekstremnih vremenskih uslova kao takvih vremenskih uslova koji na području distributera dovode do istovremenog ispada iz pogona barem dva elementa distributivne mreže, zbog čega je distributer primoran da angažuje dodatne (rezervne – posebno stimulisane) ekipe za održavanje elektroenergetskih objekata i čiji je rad praćen povećanim rizicima po bezbjednost radnika u skladu sa zakonskim propisima o zaštiti na radu. Šta znači odgovornost distributera za kvar na nosaču izolatora jeste jasno tehničkim licima, a postavlja se pitanje da li je jasno operateru. Kako dokazati da li je to viša sila ili ne. Takođe se predlaže da se vodi evidencija na nivou godine o tri najlošije napajana SN izvoda uz obavezu distributera da uloži određena sredstva iduće godine kako bi popravio kvalitet snabdijevanja na tim izvodima. Izmjeni definicija je pristupljeno, jer se ne mogu uraditi nikakve ozbiljne analize. Regulatorna komisija treba da ustanovi metodologiju provjere podataka o prekidima, šta je viša sila, a šta nije i kako dokazati? Nije analizirano zašto ovi podaci ne valjaju za MH ERS - MP a.d Trebinje - ZEDP "Elektro-Bijeljina" a.d. Bijeljina.
Predstavnik MH ERS "Elektro Doboj" je naglasio da je kao ograničenje u isporuci električne energije možda i sprečavanje pristupa distributivnom objektu od strane trećih lica i istakao potrebu za jasnom metodologijom i nadzorom nad tim pokazateljima, odnosno nad prikupljenim podacima od strane Regulatorne komisije. Takođe je naveo da je prihvatljiv prijedlog definicije ekstremnih vremenskih uslova. Što se tiče nove definicije više sile sasvim je prihvatljiva.
Predstavnik MH ERS - Matično preduzeće a.d. Trebinje je naveo da je kod definicije odgovornosti distributera primijećeno da nedostaju u nabrajanju: "kvarovi na niskonaponskim nadzemnim vodovima, srednjenaponskim nadzemnim vodovima, ćelijama i kablovima.
Predstavnik Regulatorne komisije je naveo da je tehnički ispravnije koristiti termin visokonaponski kabal ili čak navesti pojedinačni naponski nivo kabla npr. 10(20) kV ili 35 kV kabal.
Predstavnik MH ERS - Matično preduzeće a.d. Trebinje se složio sa ovom konstatacijom i predložio da se navedu pojedinačni naponski nivoi nadzemnog vazdušnog voda i podzemnog kabla npr. 10(20) kV ili 35 kV DV ili kabal ili samo pomenu kvarovi na kablovima, vazdušnim vodovima i ćelijama, bez obzira na naponski nivo i da smo blizu određivanja parametara standarda, uz cilj da to bude objektivna podjela.
Predstavnik Regulatorne komisije je rekao da se ne bi trebalo izaći iz okvira više sile koja je po svojoj prirodi objektivno nastala bez ikakvog ljudskog faktora. Tako bi pad drveta izvan koridora/trase usljed šumskih radova i djelovanja ljudi podrazumijevao i neku naknadu štete.
Predstavnik udruženja zaštite potrošača je indirektno na ovu temu postavio pitanje kako se tretira isključenje na zahtjev trećih lica, uz konstataciju da isključenje vrši distributer, pa u tom smislu dodati riječ "ovlašćenih" trećih lica.

 Podjela distributivnog područja na gradsko i seosko područje

Predstavnik MH ERS - MP a.d Trebinje - ZEDP "Elektro-Bijeljina" a.d. Bijeljina je naveo da ova podjela na gradska i seoska područja u suštini ne prati cilj koji se želi postići. Naime, cilj je uspostavljanje posebnih standarda za kupce koji žive u gradu i onih koji žive u seoskim sredinama. Ovaj cilj nije vezan za definiciju sela i grada u smislu zakona iz oblasti prostornog uređenja. Razlika između seoskog i gradskog područja ne proističe iz zakonske definicije nego iz kvaliteta distributivne mreže iz koje se napaja. U zavisnosti od kvaliteta mreže za različite dijelove istog distributivnog preduzeća ono što je za nekog grad, za drugog može biti selo. Nije bitno gdje neko živi, nego iz kakve se distributivne mreže napaja. Treba napraviti nekoliko kategorija kvaliteta mreže (struktura mreže – kablovska, dvostrano napajana, zadovoljen kriterijum pouzdanosti "n-1", gustina potrošnje, starost mreže, geografski položaj, stepen automatizacije, broj radnika koji održavaju predmetni dio mreže i dr.) koji zavise od nabrojanih parametara mreže. Kupce treba razvrstati po ovim kategorijama i onda odrediti garantovane standarde za svaku kategoriju pa tako neko će imati samo jedan prekid, a neko 15 prekida godišnje.

Predstavnik MH ERS - MP a.d Trebinje - ZEDP "Elektro-Bijeljina" a.d. Bijeljina je istakao da nešto nedostaje ako se prihvati definicija sela kao dijela lokalne samouprave gdje se ljudi bave poljoprivrednom djelatnosti. U ovom slučaju kod novih definicija trebalo bi da se izvrši prisajedinjavanje prigradskog područja gradskom području.

Predstavnici MH ERS "Elektro Doboj" a.d. Doboj su saglasni sa definicijom u kojoj su gradsko i prigradsko naselje objedinjeni. U pogledu uslova na distributivnoj mreži prigradsko naselje najčešće ima istu mrežu kao i gradsko naselje. Svaka druga podjela po uslovima koji vladaju na mreži, gustini opterećenja, geografskim odlikama, površini, kategoriji kupaca je diskutabilna jer bi imali problema sa prikupljanjem i kontrolom podataka (Ravnopravnost kupaca). Cilj podjele jeste da se krajnji kupci tretiraju na isti način u gradskim i seoskim naseljima ali prema opštim definicijama a ne prema kvalitetu mreže, kao što je urađeno kod priključenja objekata krajnjih kupaca u gradskom i seoskom području, tako da se stimuliše distributer da ulaže u mrežu. U slučaju utvrđivanja garantovanih standarda ne treba postaviti ljestvicu previše distributerima, kroz tarifu podsticati razvoj daljinskog upravljanja mrežom i očitanja, a negdje i ugradnju transformatora.

Predstavnik Regulatorne komisije je napomenuo da se u pravilniku o metodologiji za utvrđivanje naknade za priključenje na distributivnu mrežu takođe spominje seosko i gradsko područje i da ove definicije mogu biti preuzete iz zakona ili date u smislu ovog pravilnika, u zavisnosti od svrhe i namjene podjele, npr. za izradu podsticajne metodologije.

 Obim evidentiranih podataka o prekidima

Predstavnik MH ERS - MP a.d Trebinje - ZEDP "Elektro-Bijeljina" a.d. Bijeljina je naveo da su u studijama koje je uradila Energetska zajednica date smjernice za prikupljanje i obradu ovih podataka. Sada se ti podaci obrađuju u "Excel" tabelama, a vidimo da se u nekim zemljama koristi i WEB aplikacija kao napredniji model. Može se dodati u "Excel" tabeli još kolona da se podrobno objasne uzroci prekida naručito onih koji su klasifikovani kao "viša sila" što bi bio predmet nadzora Regulatorne komisije. Ne može se upoređivati "Elektrokrajina" i "Elektro-Bijeljina" sa "Elektro-Dobojem" koji je razvio i aplikacije. Cilj je da kvalitet snabdijevanja električnom energijom bude bolji nego što jeste, tj. da se podstaknu investicije, a ne da se uvođenjem, podsticajne metodologije kažnjavaju korisnici dozvola za distribuciju, jer nisu na nivou "Elektro Doboja". Po pitanju obima evidentiranih podataka smatram da nismo dostigli nivo da bi trebalo ići na dalja usložnjavanja.

Predstavnici MH ERS "Elektro Doboj" a.d. Doboj su istakli da je ovo krucijalno pitanje, način i metodologija prikupljanja podataka, jedinstveni obrasci i formulari, jedinstven pristup prikupljanju i kontroli tih podataka. Naglasili su da su izradili metodologiju, pri čemu su prvo izvršili snimanje SN (VN) i NN mreže, te je uspostavljena baza tehničkih podataka sa GIS podrškom. Stablo mreže je formirano i živ model dispečerske aplikacije. Unos podataka o kvarovima u dispečersku aplikaciju se vrši preko depeša i naloga na SN naponskom nivou. Mogućnost kontrole tih podataka je moguća uvidom u evidenciju prekida u SCADA sistem, kontrolom tih depeša i naloga, jer još nije urađeno direktno preuzimanje tih podataka u aplikaciju dipečerskog centra. Što se tiče prekida na NN mreži tu se provjeravaju podaci kroz radne naloge i formulare izvještaja. Kroz provjeru se javlja nedoumica šta uzeti za vrijeme početka prekida da li je to trenutak prijave kvara ili kada je operativac na terenu primijetio kvar i kada je prekid završen. Izvršeno je evidentiranje krajnjih kupaca po trafopodručjima, a uskoro će i po NN izvodima. Takođe je ukazano na značaj razvoja optičke mreže vlastitog telekomunikacionog sistema "Elektro Doboja". Kao i značaj uvođenja sistema kvaliteta poslovanja po standardima koji za cilj ima i poboljšanje parametara kvaliteta snabdijevanja. U okviru internih provjera sistema upravljanja kvalitetom se provjeravaju i procedure i podaci o kvalitetu snabdijevanja. Navedeno je da samo kroz smanjenje gubitaka distributivna preduzeća mogu doći do novih sredstava i kroz "stimulisanje" od strane Regulatorne komisije.

Predstavnik Regulatorne komisije je naveo da se podržava svaka investicija distributera, kojom se uz izradu elaborata, uvrštavanjem u plan i realizacijom ove investicije dokaže opravdanost (što je odobreno u tarifnom postupku) i cilj investicije, pogotovo ako je cilj poboljšanje kvaliteta snabdijevanja. Ukazano je na zakonske potrebe usklađivanja planova razvoja distributivne mreže sa urbanističkim planovima. Takođe je.razjašnjeno da se koeficijenti poravnanja određuju tako da odobreni prihod pojedinih distribucija bude na bazi opravdanog troška.

Predstavnici distributera su na zahtjev voditelja postupka pružili informacije o statusu uvođenja "SCADA" sistema u elektrodistributivni sistem Republike Srpske. U Elektrokrajini je instalisan "SCADA" sistem DMS grupe Novi Sad sa mogućom estimacijom stanja. Takođe softver sistema DMS grupe Novi Sad posjeduje i Elektro-Bijeljina pri čemu nema mogućnosti automatskog prikaza trenutnog uklopnog stanja distributivne mreže.

Trenutno na nivou Mješovitog Holdinga je završen izbor konsultanta za SCADA DMS OMS, posle čega će se raspisati tender, tako da se za 10 do 12 mjeseci očekuje početak realizacije uvođenja ovog sistema.

 Neophodni uslovi za uvođenje garantovanih standarda kontinuiteta isporuke

Predstavnik MH ERS - Matično preduzeće a.d. Trebinje je naveo da niko ne spori pravo kupca na propisani kvalitet snabdijevanja električnom energijom. U proteklom periodu su se podaci o prekidima usrednjavali po krajnjem kupcu, a sada se nameće potreba da se ovi statistički podaci o prekidima koriste i za pojedinačni nivo kupca.
Predstavnik MH ERS - MP a.d Trebinje - ZEDP "Elektro-Bijeljina" a.d. Bijeljina je istakao da nema kvalitetnih ulaznih podataka za određivanje granice za garantovane standarde. Što ne bi bio standard 16 i po sati? Kupca treba kontaktirati koliki je stepen prihvatljivosti trajanja prekida i analizirati troškove distributera. Prijedlog je da se sada evidentiraju tri najlošije napajana dalekovoda i da se uvrste kao obaveza distributera da izvrši sanaciju i rekonstrukciju tih vodova u određenom periodu od godinu dana. Paraleno s tim da se propiše nova metodologija za prikupljanje i obradu podataka kojom će se omogućiti izrada nove tarifne metodologije. Navedeno je da neka vrsta garantovananih standarda i sada postoji prema odredbama člana 66. stav 4. i stav 6.Opštih uslova. Mada nije ekzaktno navedena vrijednost trajanja kvara, distributer je odgovoran za neotklanjanje kvarova u razumnom roku koji je primjeren karakteru kvara i drugim okolnostima na koje distributer može uticati, a kupac imao pravo na naknadu štete po osnovu narušavanja garantovanih standarda kontinuiteta isporuke. Izražena je sumnja da ako se uvedu garantovani standardi prema Opštim uslovima odmah će se primjenjivati, iako se čini da se ovim dokumentom predvića prelazni period za primjenu ovih standarda. Drugi problem je kako dokazati koliko su trajali prekidi za jednog krajnjeg kupca.
Predstavnik Regulatorne komisije je ukazao na neophodnost analize šta je prihvatljivo za krajnjeg kupca, koja dužina trajanja prekida i da li je spreman da plati dodatno za taj utvrđeni standard ako je potrebno.
Predstavnici MH ERS "Elektro Doboj" a.d. Doboj su naglasili da je prvi uslov da se ustroji kvalitetna akvizicija i validacija podataka i njihova kontrola, npr. može se propisati jedan obrazac kojim bi se pratili prekidi na nivou kupca. Opšti sistemski standardi ne štite pojedinačnog kupca, ne smije uvođenje garantovanog standarda biti povod za učestalije žalbe krajnjih kupaca. Trebalo bi da se primijene i opšti i garantovani standardi te da se da prelazni period kako je urađeno i za potpunu primjenu standarda EN 50160. U tom periodu bi trebali završiti sa detaljnom evidencijom krajnjih kupaca u distributivnoj mreži po traženim zahtjevima za primjenu standarda. Što se tiče predloženih parametara trebao bi i distributer sa svog stanovišta dodatno analizirati prekide. Prijedlog je da se primi jene garantovani standardi koji bi se plaćali na zahtjev uz priložene valjane dokaze. Takođe je naglašeno da se koristi pojam "ekstremni događaji" koji nije definisan.

 Indikativni pokazatelji kontinuiteta isporuke električne energije na sistemskom nivou
Predstavnici MH ERS "Elektro Doboj" a.d. Doboj su naveli da se sve što je prethodno razgovarano odnosi i na ovo pitanje i dok se ne donese nova metodologija za prikupljanje i kontrolu ovih podataka ne bi se smjeli izvlačiti određeni zaključci i uvoditi kriterijumi. Distributer može, npr. sada postaviti sebi neke ciljeve, ukupna dužina i broj trajanja svih prekida je relevantan podatak koji se posjeduje. Ukoliko bi se sada uvodili standardi kontinuiteta isporuke na sistemskom nivou prijedlog je da se obuhvate samo prekidi na srednjem naponu (35, 20(10) kV) i tek kasnije kada se steknu uslovi standard proširi i na prekide koji su se desili na niskom naponu.
Predstavnik MH ERS - MP a.d Trebinje - ZEDP "Elektro-Bijeljina" a.d. Bijeljina je zatražio pojašnjenje šta znači rečenica u tački 4.1.4. radnog materijala "Pokazatelji iz prethodnog stava se utvrđuju da budu 10% slabiji od prosječno najboljih dostignutih vrijednosti SAIDI i SAIFI u periodu od najmanje dvije prethodne godine''. Takođe je navedeno da se kroz tekst radnog materijala pokazatelj SAIFI često pogrešno izražava u minutama, čak i u definiciji, a ne kao "broj prekida po kupcu" i da se pominje regulatorni period od 2013.-2015. godine, a već je izvjesno da se za ovu 2013. godinu neće utvrditi standardi. Takođe podaci o prekidima za 2012. godinu nisu unijeti u radni materijal.
 Garantovani standardi komercijalnog kvaliteta
Predstavnici MH ERS "Elektro Doboj" a.d. Doboj su naglasili da se prate parametri komercijalnog kvaliteta koji su kupcu nekada i važniji od drugih aspekata kvaliteta i predstavljaju direktan kontakt sa kupcem. Prema njihovim evidencijama prosječno vrijeme potrebno za priključenje objekata krajnjih kupaca od ispunjenja svih uslova za priključenje je 10 dana, a predloženi standard je 15 dana. Prosječno ostvarno vrijeme za izdavanje elektroenergetske saglasnosti jeste šest dana. Treba se imati na umu da se od 01.01.2015. godine stvaraju uslovi za više snabdjevača.
Predstavnik MH ERS - MP a.d Trebinje - ZEDP "Elektro-Bijeljina" a.d. Bijeljina je naglasio da sada prosječno vrijeme ponovnog priključenja nakon isključenja iznosi jedan dan, ali treba imati na umu da snabdjevač i distributer ne moraju biti isto pravno lice i da će ti rezultati biti možda nešto drugačiji kada budu u pitanju dva subjekta.
Predstavnik Regulatorne komisije je na kraju ove tačke sumirao da dosta aktivnosti, posebno komercijalnog kvaliteta ne iziskuju posebna ulaganja već su stvar unutrašnje organizacije preduzeća.
 Značaj pouzdanosti podataka o pokazateljima kvaliteta i kontinuiteta isporuke i propisanih garantovanih standarda kvaliteta u svjetlu uvođenja i primjene podsticajne tarifne metodologije.

Predstavnik MH ERS - Matično preduzeće a.d. Trebinje je naglasio da postoje tri ugla gledanja na ovu problematiku, kao krajnji kupac, distributer i kao novi snabdijevač odvojen od distributera od 01.01.2015. godine. S tim u vezi treba naći objektivnu mjeru (stanje mreže i poslovanja, standard građana) kako primjeniti i uspostaviti nabrojene standarde i sa jedne strane zaštiti kupce, a sa druge da distributer može ispuniti standard, a da ne ugrozi svoje poslovanje. Naglašeno je takođe da treba stvoriti kvalitetne preduslove da se snabdjevač osposobi za "tržišnu utakmicu" i da se sa uspjehom sačuvaju kupci u okviru Holdinga.
Predstavnici Regulatorne komisije su napomenuli da je važno da distributeri i snabdjevači razumiju potrebu za uvođenjem standarda i da se aktivno uključu u njihovo donošenje. Naglašeno je da je distributivna djelatnost regulisana i cijenom i uslovima izdatih dozvola, i da se vide i pozitivni primjeri primjene standarda sistema kvaliteta poslovanja kod pojedinih distribucija. Takođe je pojašnjeno da je distributivna tarifa izvedena na bazi potrebnog prihoda i da nema socijalni aspekt.
Predstavnik udruženje za zaštitu kupaca je iskoristio priliku i naveo da ovo udruženje zaprima dosta primjedbi na rad distributivnih preduzeća, i dao primjer jednog slučaja kada je krajnji kupac isključen, ali mu je obračunavana obračunska snaga. Ovom prilikom je izrazio sumnju, da će otvaranje tržišta povećati cijene električne energije.
VI Komentari u pisanoj formi

Na samoj raspravi nisu prilagani komentari u pisanoj formi. Distributivna privredna društva su trebala da do 6. septembra 2013. godine dostave tehničke i druge podatke o distributivnoj mreži. U ostavljenom ruku podatke su dostavili MH "ERS" - MP a.d. Trebinje - ZP "Elektrokrajina" a.d. Banja Luka , MH "ERS" - MP a.d. Trebinje - ZEDP "Elektro-Bijeljina" a.d. Bijeljina i MH "ERS" MP a.d. Trebinje, ZP "Elektro Doboj" a.d. Doboj. Takođe, u ostavljenom roku za dostavljanje pisanih komentara nakon rasprave tj. do 17.09.2013. godine g. Vedran Lugonjić iz MH "ERS" - MP a.d. Trebinje - ZEDP "Elektro-Bijeljina" a.d. Bijeljina je poslao komentare u elektronskoj formi. Iznesena stručna mišljenja na tehničkoj raspravi zajedno sa prispjelim pismenim komentarima obrađena su u Prilogu Izvještaja sa tehničke rasprave o Standardima kvaliteta snabdijevanja električnom energijom.

VII Preporuka voditelja postupka

Na osnovu diskusija sa tehničke rasprave, dostavljenih komentara u pisanoj formi i analize radnog materijala, a u cilju nastavka postupka regulisanja kvaliteta snabdijevanja električnom energijom predlaže se slijedeće:

 Nastaviti aktivnosti na izradi standarda kvaliteta snabdijevanja električnom energijom, te za prvi interni sastanak u 2014. godini pripremiti plan aktivnosti za donošenje i primjenu standarda kvaliteta,
 Prilikom planiranja aktivnosti posebno analizirati način prikupljanja i dostavljanja podataka na osnovu kojih se prate parametri standarada snabdijevanja i
 Tokom obavljanja redovnih nadzornih provjera posebnu pažnju posvetiti provjeri vjerodostojnosti podataka o prekidima isporuke električne energije.


Trebinje, 01.12.2013. 

Voditelj postupka
Petar Duka

Zamjenik voditelja postupka
Milan Kovačina