Skip to Content

Рјешење: Ђоко Југовић, Прњавор

Постављено у
Верзија прилагођена за штампање

Број: 01-441-8/13/R-74-245
Датум: 12.12.2013.


На основу одредби члана 28. став 1. алинеја 4. Закона о електричној енергији ("Службени гласник Републике Српске", број 8/08, 34/09, 92/09 и 1/11), члана 10. став 1. алинеја 9. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске - Пречишћени текст ("Службени гласник Републике Српске", број 6/10), члана 33. став 1. тачка г. Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске ("Службени гласник Републике Српске", број 59/10) и члана 74. Правилника о јавним расправама и рјешавању спорова и жалби ("Службени гласник Републике Српске", број 70/10), у скраћеном поступку рјешавања спора по захтјеву Jуговић Ђоке из Прњавора, ул. Мајке Југовића бр. 8 против Мјешовитог холдинга "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗП "Електрокрајина" а.д. Бања Лука, РЈ "Електродистрибуција" Прњавор, у вези са тарифама по којима се електрична енергија испоручује, односно оспоравањем обрачуна неовлашћено утрошене електричне енергије, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске на 74. редовној сједници одржаној _12._децембра 2013. године у Требињу, донијела је
 

Р Ј Е Ш Е Њ Е

1. ОДБИЈА СЕ захтјев Југовић Ђоке из Прњавора, ул. Мајке Југовића бр. 8 од 06.09.2013. године, којим се оспорава основ за обрачун неовлашћено утрошене електричне енергије на мјeрном мјесту роштиљница СУР "Весна", у улици Вида Њежића бр. 1 у Прњавору, наплатни број број 1001009, као неоснован.
2. НАЛАЖЕ СЕ Мјешовитом холдингу "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗП "Електрокрајина" а.д. Бања Лука, РЈ "Електродистрибуција" Прњавор, да сачини нови обрачун неовлашћено преузете електричне енергије подносиоцу захтјева за период од годину дана, на начин да обачунску снагу утврди множењем мање вриједности номиналне струје главног осигурача или уређаја за ограничење снаге или дозвољеног струјног оптерећења прикључног вода, са номиналним напоном, те да тако утврђени износ накнаде за неовлашћено утрошену електричну енергију умањи за количине електричне енергије регистроване на мјерном уређају за период који је је обухваћен обрачуном неовлашћене потрошње.
3. Свака странка сноси своје трошкове које је имала у овом поступку.
 

О б р а з л о ж е њ е

Захтјевом од 06.09.2013. године, који је у Регулаторној комисији за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија), примљен 16.09.2013. године, Jуговић Ђокo из Прњавора, ул. Мајке Југовића бр. 8 (у даљем тексту: подносилац захтјева), покренуо је поступак рјешавања спора против Мјешовитог холдинга "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗП "Електрокрајина" а.д. Бања Лука, РЈ "Електродистрибуција" Прњавор (у даљем тексту: противна страна), у вези са тарифама по којима се испоручује електрична енергија. Поднесеним захтјевом се оспорава основ за обрачун невлашћене потрошње електричне енергије у износу од 4.490,87 КМ, коју је противна страна установила на мјерном мјесту наплатни број 1001009 роштиљница СУР "Весна", у улици Вида Њежића бр. 1 у Прњавору. Подносилац у захтјеву, између осталог наводи, да је 15.02.2013. године изврешена контрола бројила број 7124925 који се налази у роштиљници СУР "Весна" у улици Вида Њежића бб чији је власник његова супруга Славојка Југовић, те да је по утврђивању неовлашћене потрошње његовој супрузи од стране овлашћеног радника дистрибутера наложено да плати износ од 1.122,72 КМ, а да је накнадно достављен обрачун неовлашћене потрошње у износу од 4.490,87 КМ. Подносилац тражи од Регулаторне комисије да формира независну комисију која ће испитати све околности у вези са спорним бројилом, те да донесе одлуку којом ће га ослободити задужења у износу од 4.490,87 КМ по основа обрачуна неовлашћене потрошње.
На тражење Регулаторне комисије од 09.10.2013. године, противна страна је дана 30.10.2013. године доставила изјашњење и документацију у вези са захтјевом подносиоца. У изјашњењу је, између осталог наведено, да се подносилац захтјева као крајњи купац у њиховим евиденцијама води од 01.08.2000. године на мјерном мјесту наплатни број 1001009 роштиљница СУР "Весна", да се мјерно мјесто налази унутар објекта, те да није доступно за очитање уколико се у објекту не налази неко од радника ове роштиљнице, док се рачуни за утрошену електричну енергију редовно достављају. Противна страна наводи да не посједује записник о извршеној контроли мјерног мјеста прије установљавања неовлашћене потрошње, већ само записник о извршеној контроли мјерног мјеста од 15.02.2013. године. По утврђивању неовлашћене потрошње, сачињен је обрачун неовлашћене потрошње којом приликом је направљена грешка приликом његовог сачињавања, јер је извршен обрачун само по једној фази, а не по двије као што је то у Записнику о утврђивању неовлашћене потрошње наведено, а приликом првобитног обрачуна направљена је грешка у мјесечном броју сати који се обрачунава, јер се ради о категорији остала потрошња на ниском напону, а обачун је вршен са 120 мјесечних сати као у случају домаћинства, тако да је извршени обрачун четири пута мањи од обрачуна неовлашћене потрошње који је испостављен подносиоцу захтјева. Противна страна даље наводи да не посједује декларацију о прикључку, као ни доказе о струји главних инсталационих осигурача, осим записника у коме је наведено да су у тренутку утврђивања неовлашћене потрошње код крајњег купца били постављени осигурачи 20 А који су били "окрпљени", те да крајњи купац није предао прикључак у власништво дистрибутера.
Регулаторна комисија је оцијенила да су странке прибавиле довољно доказа на основу којих се може правилно и потпуно утврдити чињенично стање и донијети праведна одлука и без посебног саслушања странака и додатног прикупљања и извођења доказа, те је на 73. редовној сједници одржаној 20. новембра 2013. године, донијела закључак да се у овом спору донесе одлука у скраћеном поступку. На истој редовној сједници, Регулаторна комисија је утврдила и нацрт рјешења у овом поступку. Закључак и нацрт рјешења су достављени странкама, те је остављена могућност да странке у року од осам дана доставе коменатаре на наведене акте. На интернет страници и огласној табли Регулаторне комисије објављено је обавјештење за јавност о рјешавању спора у скраћеном поступку, са могућношћу подношења коментара. У остављеном року, странке нису доставиле коментаре на ове акте.
У поступку рјешавања овог спора извршен је увид у сљедећу документацију коју су странке приложиле: захтјев за рјешавање спора од 06.09.2013. године, рјешење број 03-352-85/04 од 13.01.2005. године, записник о извршеној контроли мјерног мјеста и записник о утврђивању неовлашћене потрошње електричне енергије од 15.02.2013. године, потврду о замјени бројила од 15.02.2013. годину, обрачун неовлашћено преузете електричне енергије од 18.02.2013. године, уплатнице од 18.02. и 25.02.2013. године, рачун за електручну енергију за јули 2013. године, изјашњење противне стране од 24.10.2013. године, читачке листе, енергетску картицу, картицу потрошача и картицу потрошача са раздвојеним салдом енергије и камате.
Након разматрања захтјева подносиоца, изјашњења противне стране и увида у приложену документацију странака, утврђене су сљедеће чињенице:
 на мјерном мјесту наплатни број 1001009 (Роштиљница СУР "Весна"), у улици Вида Њежића бр. 1 у Прњавору у ТГ-2 (Остала потрошња на 0,4 kV JT) почев од 01.08.2000. године, регистрован је Југовић Ђоко;
 према подацима из енергетске картице, подносиоцу захтјева је редовно очитавана потрошња електричне енергије, а према подацима из картице потрошача подносиоцу захтјева су редовно испостављани рачуни за утрошену електричну енергију;
 контролом радника противне стране, која је извршена 15.02.2013. године, уз присуство Југовић Славојке - супруге подносиоца захтјева, утврђено је и записнички констатовано, да су на бројилу број 7124925 извршене радње које представљају неовлашћену потрошњу, на начин да су на двије мјерне гране скинута два моста која мјере електричну енергију, тако да није мјерена сва утрошена електрична енергија, једна трећина је мјерена, а двије трећине нису;
 по утврђивању неовлашћене потрошње, противна страна је 15.02.2013. године извршила скидање бројила број 7124925 и постављање бројила број 1715985, што је констатовано потврдом број 20-02-13 о замјени бројила;
 противна страна је дана 18.02.2013. године сачинила обрачун неовлашћено преузете електричне енергије за период од годину дана у укупном износу од 4.490,87 КМ, при чему је за обрачун користила двије фазе;
 подносилац захтјева није платио обрачунати износ неовлашћено утрошене електричне енергије;
 објекат подносиоца захтјева се напаја електричном енергијом.
На основу наведених чињеница, у поступку је утврђено, да је захтјев подносиоца, којим оспорава основ за обрачун неовлашћене потрошње електричне енергије на мјерном мјесту број наплатни број 1001009 у цјелости неоснован.
На основу приложене документације, неспорно је утврђено да је противна страна имала основа да на основу записнички утврђеног стања приликом контроле мјерног мјеста од 15.02.2013. године којом су констатоване одређене радње којима је омогућено правилно регистровање преузете електричне енергије, чиме је извршена неовлашћена потрошња онемогућавањем правилног регистровања преузете електричне енергије и снаге у смислу одредбе члана 89. став 1. тачка б) Општих услова за испоруку и снабдијевање електричном енергијом - Пречишћени текст ("Службени гласник Републике Српске", број 90/12) - у даљем тексту: Општи услови.
Противна страна је примјеном одредбе члана 91. став 2. тачка а) подтачка 3) Општих услова извршила обрачун неовлашћено преузете електричне енергије подносиоцу захтјева у износу 4.490,87 КМ, при чему је за обрачун користила двије фазе. Будући да се ради о неовлашћеној потрошњи извршеној онемогућавањем правилног регистровања преузете електричне енергије и снаге, противна страна је за обрачун требала узети три фазе на начин да обачунску снагу утврди множењем мање вриједности номиналне струје главног осигурача или уређаја за ограничење снаге или дозвољеног струјног оптерећења прикључног вода, са номиналним напоном, и онда примијенити мању вриједност која је повољнија за подносиоца захтјева. Након тога, утврђени износ накнаде за неовлашћено утрошену електричну енергију се умањује за количине електричне енергије регистроване на мјерном уређају за период који је обухваћен обрачуном неовлашћене потрошње у складу са чланом 92. став 8. Општих услова.
С обзиром на чињеницу да није утврђено када су почињене неовлашћене радње на мјерном мјесту, односно да у предходном пeриоду од годину дана није било контрола оног дијела мјерног мјеста на којем су извршене неовлашћене радње, противна страна је за обрачун неовлашћено утрошене електричне енергије одредила период од годину дана на основу одредбе члана 90. став 3. Општих услова.
Подносилац свој захтјев заснива на наводима да он није предузимао неовлашћене радње на мјерном мјесту. Међутим, за одлучивање о захтјеву није релевантна чињеница које лице је одговорно за предузимање неовлашћених радњи на мјерном мјесту, нити се та одговорност утврђује у овом поступку. Индивидуализација одговорности за предузимање неовлашћених радњи на мјерном мјесту се утврђује у кривичном поступку пред надлежним судом. Обрачун неовлашћено утрошене електричне се сачињава у складу са напријед наведеним одредбама Општих услова, а Општи услови су донесени на основу члана 23. алинеја 6. и одредбе члана 74. Закона о електричној енергији. Одредбом члана 74. Закона о електричној енергији утврђено је шта је предмет регулисања општих услова, односно таксативно је утврђено који односи треба да се уреде Општим условима. Између осталог, одредбом члана 74. тачка 12. Закона о електричној енергији јасно је прописано да се Општим условима уређује начин утврђивања количине и снаге неовлаштено утрошене електричне енергије, као и начин обрачуна и наплате неовлштено утрошене електричне енергије. За утврђивање обавезе плаћања износа неовлашћено преузете електричне енергије у складу са наведеним одредбама Општих услова је релевантна чињеница, да је електрична енергија трошена онемогућавањем правилног регистровања преузете електричне енергије и снаге у смислу одредбе члана 89. став 1. тачка б) Општих услова у периоду који је обухваћен обрачуном неовлашћено преузете електричне енергије. Обрачуном неовлашћено преузете електричне енергије, се у ствари утврђује колична електричне енергије у складу са прописима, будући да електрична енергија није измјерена услијед предузимања неовлашћених радњи на мјерном мјесту. Дакле, противна страна је уредно испунила своју обавезу испоруке електричне енергије на овом мјерном мјесту, а подносилац захтјева је дужан да плати преузету електричну енергију. Како у овом случају преузета електрична енергија није правилно измјерена услијед предузимања неовлашћених радњи, количина преузете електричне енергије је утврђена на основу одредбе члана 91. став 2. тачка а) подтачка 3) Општих услова у форми обрачуна неовлашћено преузете електричне енергије. Прописивање начина обрачуна неовлашћено преузете електричне енергије је уствари врста тарифе, а Регулаторна комисија је надлежна да рјешава све спорове у вези са тарифама за електричну енергију на основу одредбе члана 28. став 1. алинеја 4. Закона о електричној енергији. Због тога, обавеза плаћања преузете електричне енергије са електродистрибутивне мреже је независна од одговорности за предузимање неовлашћених радњи на мјерном мјесту које чине обиљежја кривичног дјела, односно од кривичне одговорности.
Имајучи у виду напријед наведени чињенични и правни основ, одлучено је као у тачки 1. и 2. диспозитива овог рјешења.
С обзиром да се овај спор рјешава у скраћеном поступку и да су трошкови поступка били незнатни, те да ниједна странка у поступку није поднијела захтјев за накнаду трошкова, Регулаторна комисија је тачком 3. диспозитива овог рјешења одлучила да свака странка сноси своје трошкове, које је евентуално имала у овом поступку, а на основу члана 27. став 2. Закона о електричној енергији.
Правна поука се заснива на одредби члана 25. Закона о енергетици ("Службени гласник Републике Српске", број 49/09), те члану 5. и 15. Закона о управним споровима (''Службени гласник Републике Српске'', број 109/05 и 63/11).

Правна поука:
Ово рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном судом у Требињу у року од 30 дана од дана пријема рјешења.
 

Предсједник
Миленко Чокорило