Broj: 01-441-8/13/R-74-245
Datum: 12.12.2013.
Na osnovu odredbi člana 28. stav 1. alineja 4. Zakona o električnoj energiji ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 8/08, 34/09, 92/09 i 1/11), člana 10. stav 1. alineja 9. Statuta Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske - Prečišćeni tekst ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 6/10), člana 33. stav 1. tačka g. Poslovnika o radu Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 59/10) i člana 74. Pravilnika o javnim raspravama i rješavanju sporova i žalbi ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 70/10), u skraćenom postupku rješavanja spora po zahtjevu Jugović Đoke iz Prnjavora, ul. Majke Jugovića br. 8 protiv Mješovitog holdinga "ERS" - MP a.d. Trebinje - ZP "Elektrokrajina" a.d. Banja Luka, RJ "Elektrodistribucija" Prnjavor, u vezi sa tarifama po kojima se električna energija isporučuje, odnosno osporavanjem obračuna neovlašćeno utrošene električne energije, Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske na 74. redovnoj sjednici održanoj _12._decembra 2013. godine u Trebinju, donijela je
R J E Š E NJ E
1. ODBIJA SE zahtjev Jugović Đoke iz Prnjavora, ul. Majke Jugovića br. 8 od 06.09.2013. godine, kojim se osporava osnov za obračun neovlašćeno utrošene električne energije na mjernom mjestu roštiljnica SUR "Vesna", u ulici Vida Nježića br. 1 u Prnjavoru, naplatni broj broj 1001009, kao neosnovan.
2. NALAŽE SE Mješovitom holdingu "ERS" - MP a.d. Trebinje - ZP "Elektrokrajina" a.d. Banja Luka, RJ "Elektrodistribucija" Prnjavor, da sačini novi obračun neovlašćeno preuzete električne energije podnosiocu zahtjeva za period od godinu dana, na način da obačunsku snagu utvrdi množenjem manje vrijednosti nominalne struje glavnog osigurača ili uređaja za ograničenje snage ili dozvoljenog strujnog opterećenja priključnog voda, sa nominalnim naponom, te da tako utvrđeni iznos naknade za neovlašćeno utrošenu električnu energiju umanji za količine električne energije registrovane na mjernom uređaju za period koji je je obuhvaćen obračunom neovlašćene potrošnje.
3. Svaka stranka snosi svoje troškove koje je imala u ovom postupku.
O b r a z l o ž e nj e
Zahtjevom od 06.09.2013. godine, koji je u Regulatornoj komisiji za energetiku Republike Srpske (u daljem tekstu: Regulatorna komisija), primljen 16.09.2013. godine, Jugović Đoko iz Prnjavora, ul. Majke Jugovića br. 8 (u daljem tekstu: podnosilac zahtjeva), pokrenuo je postupak rješavanja spora protiv Mješovitog holdinga "ERS" - MP a.d. Trebinje - ZP "Elektrokrajina" a.d. Banja Luka, RJ "Elektrodistribucija" Prnjavor (u daljem tekstu: protivna strana), u vezi sa tarifama po kojima se isporučuje električna energija. Podnesenim zahtjevom se osporava osnov za obračun nevlašćene potrošnje električne energije u iznosu od 4.490,87 KM, koju je protivna strana ustanovila na mjernom mjestu naplatni broj 1001009 roštiljnica SUR "Vesna", u ulici Vida Nježića br. 1 u Prnjavoru. Podnosilac u zahtjevu, između ostalog navodi, da je 15.02.2013. godine izvrešena kontrola brojila broj 7124925 koji se nalazi u roštiljnici SUR "Vesna" u ulici Vida Nježića bb čiji je vlasnik njegova supruga Slavojka Jugović, te da je po utvrđivanju neovlašćene potrošnje njegovoj supruzi od strane ovlašćenog radnika distributera naloženo da plati iznos od 1.122,72 KM, a da je naknadno dostavljen obračun neovlašćene potrošnje u iznosu od 4.490,87 KM. Podnosilac traži od Regulatorne komisije da formira nezavisnu komisiju koja će ispitati sve okolnosti u vezi sa spornim brojilom, te da donese odluku kojom će ga osloboditi zaduženja u iznosu od 4.490,87 KM po osnova obračuna neovlašćene potrošnje.
Na traženje Regulatorne komisije od 09.10.2013. godine, protivna strana je dana 30.10.2013. godine dostavila izjašnjenje i dokumentaciju u vezi sa zahtjevom podnosioca. U izjašnjenju je, između ostalog navedeno, da se podnosilac zahtjeva kao krajnji kupac u njihovim evidencijama vodi od 01.08.2000. godine na mjernom mjestu naplatni broj 1001009 roštiljnica SUR "Vesna", da se mjerno mjesto nalazi unutar objekta, te da nije dostupno za očitanje ukoliko se u objektu ne nalazi neko od radnika ove roštiljnice, dok se računi za utrošenu električnu energiju redovno dostavljaju. Protivna strana navodi da ne posjeduje zapisnik o izvršenoj kontroli mjernog mjesta prije ustanovljavanja neovlašćene potrošnje, već samo zapisnik o izvršenoj kontroli mjernog mjesta od 15.02.2013. godine. Po utvrđivanju neovlašćene potrošnje, sačinjen je obračun neovlašćene potrošnje kojom prilikom je napravljena greška prilikom njegovog sačinjavanja, jer je izvršen obračun samo po jednoj fazi, a ne po dvije kao što je to u Zapisniku o utvrđivanju neovlašćene potrošnje navedeno, a prilikom prvobitnog obračuna napravljena je greška u mjesečnom broju sati koji se obračunava, jer se radi o kategoriji ostala potrošnja na niskom naponu, a obačun je vršen sa 120 mjesečnih sati kao u slučaju domaćinstva, tako da je izvršeni obračun četiri puta manji od obračuna neovlašćene potrošnje koji je ispostavljen podnosiocu zahtjeva. Protivna strana dalje navodi da ne posjeduje deklaraciju o priključku, kao ni dokaze o struji glavnih instalacionih osigurača, osim zapisnika u kome je navedeno da su u trenutku utvrđivanja neovlašćene potrošnje kod krajnjeg kupca bili postavljeni osigurači 20 A koji su bili "okrpljeni", te da krajnji kupac nije predao priključak u vlasništvo distributera.
Regulatorna komisija je ocijenila da su stranke pribavile dovoljno dokaza na osnovu kojih se može pravilno i potpuno utvrditi činjenično stanje i donijeti pravedna odluka i bez posebnog saslušanja stranaka i dodatnog prikupljanja i izvođenja dokaza, te je na 73. redovnoj sjednici održanoj 20. novembra 2013. godine, donijela zaključak da se u ovom sporu donese odluka u skraćenom postupku. Na istoj redovnoj sjednici, Regulatorna komisija je utvrdila i nacrt rješenja u ovom postupku. Zaključak i nacrt rješenja su dostavljeni strankama, te je ostavljena mogućnost da stranke u roku od osam dana dostave komenatare na navedene akte. Na internet stranici i oglasnoj tabli Regulatorne komisije objavljeno je obavještenje za javnost o rješavanju spora u skraćenom postupku, sa mogućnošću podnošenja komentara. U ostavljenom roku, stranke nisu dostavile komentare na ove akte.
U postupku rješavanja ovog spora izvršen je uvid u sljedeću dokumentaciju koju su stranke priložile: zahtjev za rješavanje spora od 06.09.2013. godine, rješenje broj 03-352-85/04 od 13.01.2005. godine, zapisnik o izvršenoj kontroli mjernog mjesta i zapisnik o utvrđivanju neovlašćene potrošnje električne energije od 15.02.2013. godine, potvrdu o zamjeni brojila od 15.02.2013. godinu, obračun neovlašćeno preuzete električne energije od 18.02.2013. godine, uplatnice od 18.02. i 25.02.2013. godine, račun za elektručnu energiju za juli 2013. godine, izjašnjenje protivne strane od 24.10.2013. godine, čitačke liste, energetsku karticu, karticu potrošača i karticu potrošača sa razdvojenim saldom energije i kamate.
Nakon razmatranja zahtjeva podnosioca, izjašnjenja protivne strane i uvida u priloženu dokumentaciju stranaka, utvrđene su sljedeće činjenice:
na mjernom mjestu naplatni broj 1001009 (Roštiljnica SUR "Vesna"), u ulici Vida Nježića br. 1 u Prnjavoru u TG-2 (Ostala potrošnja na 0,4 kV JT) počev od 01.08.2000. godine, registrovan je Jugović Đoko;
prema podacima iz energetske kartice, podnosiocu zahtjeva je redovno očitavana potrošnja električne energije, a prema podacima iz kartice potrošača podnosiocu zahtjeva su redovno ispostavljani računi za utrošenu električnu energiju;
kontrolom radnika protivne strane, koja je izvršena 15.02.2013. godine, uz prisustvo Jugović Slavojke - supruge podnosioca zahtjeva, utvrđeno je i zapisnički konstatovano, da su na brojilu broj 7124925 izvršene radnje koje predstavljaju neovlašćenu potrošnju, na način da su na dvije mjerne grane skinuta dva mosta koja mjere električnu energiju, tako da nije mjerena sva utrošena električna energija, jedna trećina je mjerena, a dvije trećine nisu;
po utvrđivanju neovlašćene potrošnje, protivna strana je 15.02.2013. godine izvršila skidanje brojila broj 7124925 i postavljanje brojila broj 1715985, što je konstatovano potvrdom broj 20-02-13 o zamjeni brojila;
protivna strana je dana 18.02.2013. godine sačinila obračun neovlašćeno preuzete električne energije za period od godinu dana u ukupnom iznosu od 4.490,87 KM, pri čemu je za obračun koristila dvije faze;
podnosilac zahtjeva nije platio obračunati iznos neovlašćeno utrošene električne energije;
objekat podnosioca zahtjeva se napaja električnom energijom.
Na osnovu navedenih činjenica, u postupku je utvrđeno, da je zahtjev podnosioca, kojim osporava osnov za obračun neovlašćene potrošnje električne energije na mjernom mjestu broj naplatni broj 1001009 u cjelosti neosnovan.
Na osnovu priložene dokumentacije, nesporno je utvrđeno da je protivna strana imala osnova da na osnovu zapisnički utvrđenog stanja prilikom kontrole mjernog mjesta od 15.02.2013. godine kojom su konstatovane određene radnje kojima je omogućeno pravilno registrovanje preuzete električne energije, čime je izvršena neovlašćena potrošnja onemogućavanjem pravilnog registrovanja preuzete električne energije i snage u smislu odredbe člana 89. stav 1. tačka b) Opštih uslova za isporuku i snabdijevanje električnom energijom - Prečišćeni tekst ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 90/12) - u daljem tekstu: Opšti uslovi.
Protivna strana je primjenom odredbe člana 91. stav 2. tačka a) podtačka 3) Opštih uslova izvršila obračun neovlašćeno preuzete električne energije podnosiocu zahtjeva u iznosu 4.490,87 KM, pri čemu je za obračun koristila dvije faze. Budući da se radi o neovlašćenoj potrošnji izvršenoj onemogućavanjem pravilnog registrovanja preuzete električne energije i snage, protivna strana je za obračun trebala uzeti tri faze na način da obačunsku snagu utvrdi množenjem manje vrijednosti nominalne struje glavnog osigurača ili uređaja za ograničenje snage ili dozvoljenog strujnog opterećenja priključnog voda, sa nominalnim naponom, i onda primijeniti manju vrijednost koja je povoljnija za podnosioca zahtjeva. Nakon toga, utvrđeni iznos naknade za neovlašćeno utrošenu električnu energiju se umanjuje za količine električne energije registrovane na mjernom uređaju za period koji je obuhvaćen obračunom neovlašćene potrošnje u skladu sa članom 92. stav 8. Opštih uslova.
S obzirom na činjenicu da nije utvrđeno kada su počinjene neovlašćene radnje na mjernom mjestu, odnosno da u predhodnom periodu od godinu dana nije bilo kontrola onog dijela mjernog mjesta na kojem su izvršene neovlašćene radnje, protivna strana je za obračun neovlašćeno utrošene električne energije odredila period od godinu dana na osnovu odredbe člana 90. stav 3. Opštih uslova.
Podnosilac svoj zahtjev zasniva na navodima da on nije preduzimao neovlašćene radnje na mjernom mjestu. Međutim, za odlučivanje o zahtjevu nije relevantna činjenica koje lice je odgovorno za preduzimanje neovlašćenih radnji na mjernom mjestu, niti se ta odgovornost utvrđuje u ovom postupku. Individualizacija odgovornosti za preduzimanje neovlašćenih radnji na mjernom mjestu se utvrđuje u krivičnom postupku pred nadležnim sudom. Obračun neovlašćeno utrošene električne se sačinjava u skladu sa naprijed navedenim odredbama Opštih uslova, a Opšti uslovi su doneseni na osnovu člana 23. alineja 6. i odredbe člana 74. Zakona o električnoj energiji. Odredbom člana 74. Zakona o električnoj energiji utvrđeno je šta je predmet regulisanja opštih uslova, odnosno taksativno je utvrđeno koji odnosi treba da se urede Opštim uslovima. Između ostalog, odredbom člana 74. tačka 12. Zakona o električnoj energiji jasno je propisano da se Opštim uslovima uređuje način utvrđivanja količine i snage neovlašteno utrošene električne energije, kao i način obračuna i naplate neovlšteno utrošene električne energije. Za utvrđivanje obaveze plaćanja iznosa neovlašćeno preuzete električne energije u skladu sa navedenim odredbama Opštih uslova je relevantna činjenica, da je električna energija trošena onemogućavanjem pravilnog registrovanja preuzete električne energije i snage u smislu odredbe člana 89. stav 1. tačka b) Opštih uslova u periodu koji je obuhvaćen obračunom neovlašćeno preuzete električne energije. Obračunom neovlašćeno preuzete električne energije, se u stvari utvrđuje količna električne energije u skladu sa propisima, budući da električna energija nije izmjerena uslijed preduzimanja neovlašćenih radnji na mjernom mjestu. Dakle, protivna strana je uredno ispunila svoju obavezu isporuke električne energije na ovom mjernom mjestu, a podnosilac zahtjeva je dužan da plati preuzetu električnu energiju. Kako u ovom slučaju preuzeta električna energija nije pravilno izmjerena uslijed preduzimanja neovlašćenih radnji, količina preuzete električne energije je utvrđena na osnovu odredbe člana 91. stav 2. tačka a) podtačka 3) Opštih uslova u formi obračuna neovlašćeno preuzete električne energije. Propisivanje načina obračuna neovlašćeno preuzete električne energije je ustvari vrsta tarife, a Regulatorna komisija je nadležna da rješava sve sporove u vezi sa tarifama za električnu energiju na osnovu odredbe člana 28. stav 1. alineja 4. Zakona o električnoj energiji. Zbog toga, obaveza plaćanja preuzete električne energije sa elektrodistributivne mreže je nezavisna od odgovornosti za preduzimanje neovlašćenih radnji na mjernom mjestu koje čine obilježja krivičnog djela, odnosno od krivične odgovornosti.
Imajuči u vidu naprijed navedeni činjenični i pravni osnov, odlučeno je kao u tački 1. i 2. dispozitiva ovog rješenja.
S obzirom da se ovaj spor rješava u skraćenom postupku i da su troškovi postupka bili neznatni, te da nijedna stranka u postupku nije podnijela zahtjev za naknadu troškova, Regulatorna komisija je tačkom 3. dispozitiva ovog rješenja odlučila da svaka stranka snosi svoje troškove, koje je eventualno imala u ovom postupku, a na osnovu člana 27. stav 2. Zakona o električnoj energiji.
Pravna pouka se zasniva na odredbi člana 25. Zakona o energetici ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 49/09), te članu 5. i 15. Zakona o upravnim sporovima (''Službeni glasnik Republike Srpske'', broj 109/05 i 63/11).
Pravna pouka:
Ovo rješenje je konačno. Protiv ovog rješenja može se pokrenuti upravni spor podnošenjem tužbe Okružnom sudom u Trebinju u roku od 30 dana od dana prijema rješenja.
Predsjednik
Milenko Čokorilo