Skip to Content

Рјешење: "Гранде Тривић" д.о.о. Велико Блашко

Постављено у
Верзија прилагођена за штампање

Број: 01-375-10/13/Р-74-246
Датум: 12.12.2013.

На основу члана 28. став 1. алинеја 4. Закона о електричној енергији ("Службени гласник Републике Српске", број 8/08, 34/09, 92/09 и 01/11), члана 10. став 1. алинеја 9. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске ("Службени гласник Републике Српске", број 6/10), члана 33. Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске ("Службени гласник Републике Српске", број 59/10) те члана 74. Правилника о јавним расправама и рјешавању спорова и жалби ("Службени гласник Републике Српске", број 70/10), у скраћеном поступку рјешавања спора по захтјеву "ГРАНДЕ ТРИВИЋ" д.о.о. Велико Блашко, Слатина, заступаног по пуномоћнику Перић Слободану адвокату из Бања Луке, против Мјешовитог Холдинга "ЕРС" - МП а.д. Требиње, ЗП "Електрокрајина'' а.д. Бања Лука, РЈ "Електродистрибуција" Лакташи, у вези са тарифама по којима се енергија испоручује, односно у вези са оспоравањем обрачуна неовлашћене потрошње електричне енергије у РЈ Сепарација Велико Блашко, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске на 74. редовној сједници одржаној 12.12.2013. године у Требињу, донијела је
 

Р Ј Е Ш Е Њ Е

1. ОДБИЈА СЕ захтјев "ГРАНДЕ ТРИВИЋ" д.о.о. Велико Блашко, Слатина којим оспорава обрачун неовлашћене потрошње електричне енергије на мјерном мјесту РЈ Сепарација Велико Блашко број 1, ЕД број 85028893, као неоснован.
2. Свака странка сноси своје трошкове које је имала у овом поступку.
 

О б р а з л о ж е њ е

"ГРАНДЕ ТРИВИЋ" д.о.о. Велико Блашко, Слатина (у даљем тексту: подносилац захтјева) покренуо је поступак рјешавања спора код Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија), против Мјешовитог Холдинга "ЕРС" - МП а.д. Требиње, ЗП "Електрокрајина'' а.д. Бања Лука, РЈ "Електродистрибуција" Лакташи (у даљем тексту: противна страна), у вези са обрачуном неовлашћене потрошње електричне енергије у РЈ Сепарација Велико Блашко. Наиме, подносилац захтјева оспорава неовлаштену потрошњу на овом мјерном мјесту и сматра да су радници противне стране "намјерно направили оштећења на печату мјерног уређаја и паушално утврдили наводну потрошњу". Због напријед наведеног подносилац сматра да га је противна страна неосновано задужила за обрачун неовлаштено утрошене електричне енергије на овом мјерном мјесту.
Дана 07.10.2013. године, Регулаторна комисија је захтјев подносиоца доставила на одговор противној страни, ради изјашњења и достављања доказа којима располаже. У изјашњењу од 07.11.2013. године противна страна је навела да је подносилац захтјева регистрован као крајњи купац на мјерном мјесту ЕД број: 85028893 ПЈ Сепарација Гранде Тривић са бројилом број 46864820. Наведено мјерно мјесто је пријављено дана 02.09.2008. године, а електроенергетска сагласност је у фази потписивања. Трафостаница је власништво подносиоца захтјева. Мјерно мјесто је доступно за очитање, редовно се очитава сваког мјесеца и уредно се испостављају рачуни за утрошену електричну енергију. Дана 18.02.2013. године, на усмени захтјев подносиоца захтјева, скинута је пломба са ормара ТС број ЕК БЛ 0069462 ради радова које је подносилац требао извести. Гарнитура, меморија и шајда су остале пломбиране што се види из записника о извршеној контроли мјерног мјеста. Приликом редовне контроле овог мјерног мјеста дана 07.06. 2013. године, којој је присуствовао подносилац захтјева, сачињен је Записник о замјени бројила произвођача Искра, број 46864820, а контролори су констатовали да на дисплеју није било фазе Л2. Наведени мјерни уређај је упућен на атест. Скинуто бројило серијски број 46864820 упућено је на контролу исправности у Републички завод за стандардизацију и метрологију РС, Одјељење за верификацију. Испитивањем тачности наведеног бројила у налазу број 05.3/11/393-17-289/13 од 14.06.2013. године утврђено је да je на наведеном бројилу оштећен (отваран) оловни жиг као и да исто има грешку, односно да не мјери 35.4% преузете активне електричне енергије. Противна страна даље наводи да је утврђено чињенично стање представљало основ за обрачун неовлаштено утрошене електричне енергије број:003-21/13, који је сачињен дана 25.06.2013. године у складу са одредбама Општих услова за испоруку и снабдијевање електричном енергијом - Пречишћени текст "Службени гласник Републике Српске", број 90/12- у даљем тескту: Општи услови. Утврђене количине неовлаштено утрошене електричне енергије су умањене за количину електричне енергије која је у периоду обрачуна измјерена на бројилу подносиоца. Дана 25.06.2013. године обрачун неовлаштено утрошене електричне енергије на износ од 8.694,27 КМ достављен је подносиоцу захтјева. Противна страна је дана 03.07.2013. године поднијела Министарству унутрашњих послова, ЦЈБ Полицијској станици Лакташи кривичну пријаву против подносиоца захтјева.
Регулаторна комисија је оцијенила да су странке прибавиле довољно доказа на основу којих се може правилно и потпуно утврдити чињенично стање и донијети праведна одлука и без посебног саслушања странака на формалној расправи и додатног прикупљања и извођења доказа, те је на 73. редовној сједници одржаној 20. новембра 2013. године, донијела закључак да се у овом спору донесе одлука у скраћеном поступку. На истој редовној сједници Регулаторна комисија је утврдила и Нацрт рјешења у овом поступку. Закључак и нацрт рјешења су достављени странкама и остављен им је рок од осам дана за достављање коменатара на наведене акте. На интернет страници и огласној табли Регулаторне комисије објављено је обавјештење за јавност о рјешавању спора у скраћеном поступку. У остављеном року није било коментара на наведене акте.
Увидом у захтјев подносиоца и допуну поднеска, изјашњење противне стране, Записник о замјени мјерног уређаја од 07.06.2013. године, налаз Републичког завода за стандардизацију и метрологију РС, Одјељење за верификацију број 05.3/11/393-17-289/13 од 14.06.2013. године, обрачун неовлаштено утрошене електричне енергије број: 003-21/13, који је сачињен дана 25.06.2013. године, енергетску и финансијску картицу, финансијску картицу са раздвојеним салдом енергије и камате, копије обавјештења и налога за рад, те копије дописа о комуникацији са подносиоцем захтјева, утврђене су сљедеће чињенице:
- подносилац захтјева је регистрован као крајњи купац у категорији потрошње 10 кV на мјерном мјесту ЕД број: 85028893 ПЈ Сепарација Гранде Тривић;
- мјерно мјесто је доступно за очитање, редовно се очитава сваког мјесеца и уредно се испостављају рачуни за утрошену електричну енергију;
- дана 18.02.2013. године противна страна је на усмени захтјев подносиоца скинула пломбу са ормара ТС број ЕК БЛ 0069642, ради извођења радова од стране подносиоца, при чему је противна страна констатовала да су гарнитура, меморија и шајда остале пломбиране и што је констатовано у записнику о извршеној контроли мјерног мјеста;
- дана 07.06.2013. године приликом редовне контроле овог мјерног мјеста, којој је присуствовао подносилац захтјева, сачињен је Записник о замјени бројила произвођача Искра, број 46864820;
- у наведеном записнику контролори су констатовали да на дисплеју није било фазе Л2;
- скинуто бројило серијски број 46864820 упућено је на контролу исправности у Републички завод за стандардизацију и метрологију РС, Одјељење за верификацију;
- Испитивањем тачности наведеног бројила у налазу број 05.3/11/393-17-289/13 од 14.06.2013. године утврђено је да je на наведеном мјерном уређају оштећен (отваран) оловни жиг као и да исто има грешку, односно да не мјери 35.4% преузете активне електричне енергије;
- на основу наведеног налаза, а у складу са одредбама Општих услова, дана 25.06.2013. године противна страна је сачинила Обрачун неовлаштено утрошене електричне енергије на износ од 8.694,27 КМ.

На основу увида у достављену документацију у овом поступку, утврђено је да је на мјерном мјесту ЕД број: 85028893 ПЈ Сепарација Гранде Тривић, неовлаштено преузимана електрична енергија, јер је предузимањем неовлаштених радњи на мјерном уређају онемогућено правилно регистровање преузете електричне енергије, што представља неовлаштену потрошњу електричне енергије у смислу одредбе члана 89. став 1. тачка б. Општих услова за испоруку и снабдијевање електричном енергијом – Пречишћени текст, у даљем тексту: Општи услови ("Службени гласник Републике Српске'', број 90/12). На основу утврђених чињеница, а посебно записника о контроли мјерног мјеста и налазу Републичког завода за стандардизацију и метрологију РС, Одјељење за верификацију број 05.3/11/393-17-289/13 од 14.06.2013. године утврђено је да je на наведеном бројилу оштећен (отваран) оловни жиг као и да исто има грешку, односно да не мјери 35.4% преузете активне електричне енергије.
У конкретном случају, противна страна је примјеном одредби члана 91. и 92. Општих услова сачинила обрачун неовлаштене потрошње на начин да је:
• обрачунску снагу утврдила у складу са чланом 91. став 1. тачка а) подтачка 1), Општих услова као највећу измјерену вршну снагу у периоду од годину дана прије наступања утврђеног периода неовлашћене потрошње,
• количину неовлашћено утрошене активне енергије утврдила примјеном члана 91. став (2) тачка б) као производ обрачунске снаге, броја радних дана и броја часова рада, односно за подносиоца захтјева примијењена је одредба за једносмјенски рад од 8 часова,
Дана 18.02.2013. године противна страна је на усмени захтјев подносиоца скинула пломбу са ормара ТС број ЕК БЛ 0069642, ради извођења радова од стране подносиоца, при чему је противна страна констатовала да су "гарнитура, меморија и шајда" остале пломбиране и што је констатовано у записнику о извршеној контроли мјерног мјеста. Противна страна је дана 07.06.2013. године извршила редовну контролу овог мјерног мјеста, којој је присуствовао подносилац захтјева, којом приликом је замијењен мјерни уређај, а за који се касније утврдило да су на њему предузимане неовлаштене радње, услијед чега је онемогућено правилно регустровање утрошене електричне енергије. С обзиром на ове чињенице противна страна је правилно утврдила као период неовлаштене потрошње, односно као период неовлаштене потрошње је узет период између ове двије контроле мјерног мјеста, а на основу одредбе члана 90. став 2. Општих услова.
Поред наведеног, подносилац свој захтјев темељи на наводима да не постоји обиљежје кривичног дјела неовлаштене потрошње, нити његове кривичне одговорности. Међутим, за одлучивање о захтјеву подносиоца није релевантна чињеница, које лице је одговорно за предузимање неовлашћених радњи на мјерном мјесту, нити се та одговорност утврђује у овом поступку. Утврђивање одговорности за предузимање неовлаштених радњи на мјерном мјесту се утврђује у кривичном поступку пред надлежним судом, будући да се радњама оштећења државне пломбе и онемогућавања правилног регистровања утрошене електричне енергије стичу обиљежја посебних кривичних дјела, која се гоне по службеној дужности. Обрачун неовлаштено утрошене електричне енергије се сачињава у складу са напријед наведеним одредбама Општих услова, а Општи услови су донесени на основу члана 23. алинеја 6. и одредбе члана 74. Закона о електричној енергији. Одредбом члана 74. Закона о електричној енергији утврђено је шта је предмет регулисања општих услова, односно таксативно је утврђено који односи треба да се уреде Општим условима. Између осталог, одредбом члана 74. тачка 12. Закона о електричној енергији јасно је прописано да се Општим условима уређује начин утврђивања количине и снаге неовлаштено утрошене електричне енергије, као и начин обрачуна и наплате неовлаштено утрошене електричне енергије. Све наведене чињенице јасно указују да је на мјерном мјесту подносиоца захтјева онемогућено правилно регистровање преузете електричне енергије у смислу члана 89. став (1) тачка б). С тим у вези обрачуном неовлаштено преузете електричне енергије, се у ствари утврђује колична неовлашћено преузете електричне енергије у складу са прописима, будући да електрична енергија није правилно измјерена јер је према налазу Одјељења за верификацију Републичког завода за стандардизацију и метрологију на наведеном мјерном уређају оштећен (отваран) оловни жиг и лемљени отпорници од којих је један у прекиду, као и да исто има грешку, односно да не мјери 35.4% преузете активне електричне енергије. Дакле, противна страна је уредно испунила своју обавезу испоруке електричне енергије на овом мјерном мјесту, а подносилац захтјева је дужан да плати преузету електричну енергију. Како у овом случају преузета електрична енергија није правилно измјерена услијед предузимања неовлаштених радњи, количина преузете електричне енергије је утврђена на основу одредбе члана 91. став 1. Општих услова у форми обрачуна неовлаштено преузете електричне енергије.
На основу напријед наведених чињеница и наведених одредби Општих услова утврђено је да је захтјев подносиоца, којим оспорава основ за обрачун неовлаштене потрошње електричне енергије, у цјелости неоснован, те је одлучено као у тачки 1. диспозитива овог рјешења.
Подносилац у захтјеву тражи да се радници противне стране убудуће уздрже оваквог или било каквог другог незаконитог упада на његов посјед и намјераваног онемогућавања кориштења електричне енергије, јер уредно измирује обавезе по основу испоручене електричне енергије. У противном, подносилац наводи да ће захтијевати накнаду штете због нередовне испоруке електричне енергије. Међутим, на основу одредби члана 85. став 1. Закона о електричној енергији овлаштени радници дистрибутера су овлаштени да уђу у туђ посјед у циљу изградње и одржавања електроенергетских уређаја. На основу одредбе члана 81. став 1. Општих услова корисник мреже је дужан да омогући приступ мјерном мјесту овлаштеним лицима дистрибутера. Уколико крајњи купац не омогући приступ овлаштеним лицима до мјерних уређаја, одредбом члана 102. Закона о електричној енергији прописана је прекршајна одговорност за прекршај из тачке 5. овога члана. У том случају, а на основу одредбе члана 81. став 4. дистрибутер може обуставити испоруку електричне енергије кориснику мреже. Што се тиче нередовне испоруке електричне енергије, дистрибутер-снабдјевач је на основу одредбе члана 79, 80. и 81. Закона о електричној енергији и одредбе члана 97. Општих услова овлаштен да из прописаних разлога обустави испоруку електричне енергије. На основу наведених одредби Општих услова нема основа за уважавање захтјева подносиоца да се наложи противној страни уздржавање од уласка њених радника на посјед подносиоца захтјева и на обавезу непрекидне испоруке електричне енергије без обзира под којим условима се преузима електрична енергија са електродистрибутивне мреже.
С обзиром да су трошкови поступка били незнатни, те да ниједна странка у поступку није поднијела захтјев за накнаду трошкова, тачком 2. диспозитива рјешења одлучено је да свака странка сноси своје трошкове, које је евентуално имала у овом поступку на основу члана 27. став 2. Закона о електричној енергији, а у вези са чланом 103. став 1. Закона о општем управном поступку ("Службени гласник Републике Српске'', број 13/02, 87/07 и 50/10).
Правна поука се заснива на одредби члана 25. Закона о енергетици ("Службени гласник Републике Српске", број 49/09), те члану 5. и 15. Закона о управним споровима („Службени гласник Републике Српске“, број 109/05 и 63/11).

Правна поука: Ово рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном суду у Требињу у року од 30 дана од дана пријема рјешења.
 

Предсједник
Миленко Чокорило