Број: 01-521-4/13/R-74-251
Датум: 12.12.2013.
На основу одредби члана 33. став 1. тачка д. Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске (''Службени гласник Републике Српске'', број 59/10) и члана 72. Правилника о јавним расправама и рјешавању спорова и жалби (''Службени гласник Републике Српске'', број 70/10), у поступку рјешавања спора по захтјеву Административнe службe Града Бијељина, Одјељење за стамбено - комуналне послове и заштиту животне средине, против МХ "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ ''Електродистрибуција'' Бијељина, у вези са тарифама по којима се електрична енергија испоручује, односно корекцијом обрачуна утрошене електричне енергије, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске на 74. редовној сједници, одржаној 12. децембра 2013. године у Требињу, донијела je
З А К Љ У Ч А К
Спор покренут захтјевoм Административнe службe Града Бијељина, Одјељење за стамбено - комуналне послове и заштиту животне средине, против МХ "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ ''Електродистрибуција'' Бијељина, у вези са тарифама по којима се електрична енергија испоручује, односно корекцијом обрачуна утрошене електричне енергије, рјешаваће се у скраћеном поступку.
О б р а з л о ж е њ е
Захтјевом од 10.10.2013. године, који је у Регулаторној комисији за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија), примљен 14.10.2013. године, Административна служба Града Бијељина, Одјељење за стамбено - комуналне послове и заштиту животне средине (у даљем тексту: подносилац захтјева), покренуо је поступак рјешавања спора против МХ "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ ''Електродистрибуција'' Бијељина (у даљем тексту: противна страна), у вези са тарифама по којима се испоручује електрична енергија. Поднесеним захтјевом се оспорава извршена корекција обрачуна утрошене електричне енергије на мјерном мјесту Доње Црњелово - ТС Грабици 1, за период 01.02.2011. - 01.02.-2013. године у износу од 4.572,29 КМ. Подносилац у захтјеву, између осталог наводи, да је ванредном контролом и баждарењем мјерног уређаја број 054140 утврђено да ово бројило не задовољава прописане услове, односно не ради у границама дозвољене грешке на свим испитним тачкама, да бројчаник утрошену енергију не региструје у дозвољеним границама грешке на обје тарифе и да мјерни уређај за 1 MWh пропуштене енергије региструје 0,3 MWh. Након тога, противна страна је приступила корекцији обрачуна због грешке у мјерењу на основу члана 79. став 2, 3. и 7. Општих услова за испоруку и снабдијевање елекричном енергијом - Пречишћени текст ("Службени гласник Републике Српске", број 90/12) - у даљем тексту: Општи услови. Подносилац захтјева сматра да противна страна приликом извршене корекције обрачуна није уважила чињеницу да је 19.12.2011. године извршена уградња "ТАЈМЕРА", којим се, како је накнадно установљено, постигла уштеда у потрошњи електричне енергије 35-38 %. Поред тога, подносилац захтјева није сагласан са периодом обрачуна од двије године и сматра да се поменута корекција може извршити само за период 19.02.2012. - 19.02.2013. године, те истиче приговор застарјелсоти потраживања, тако да са аспекта обрачуна приговор на корекцију подносилац заснива на члану 378. став 1. Закона о облигационим односима. На крају, подносилац наводи да га дистрибутер - снабдјевач треба ослободити плаћања утрошене елекричне енергије на спорном мјерном мјесту преко 540 kWh из разлога што дистрибутер - санбдјевач није приликом обрачуна утрошка електричне енергије уважио чињеницу уградње "ТАЈМЕРА", којим су остварене видне уштеде у потрошњи електричне енергије, што указује на један некоректан однос дистрибутера - снабдјевача према њему.
На тражење Регулаторне комисије од 31.10.2013. године, противна страна је дана 28.11.2013. године доставила изјашњење и документацију у вези са захтјевом подносиоца. У изјашњењу је, између осталог наведено, да је подносилац захтјева регистрован у њиховим евиденцијама на мјерном мјесту 0041052100100001 Доње Црњелово - Грабици, Град Бијељина, с тим да се комплетна потрошња на свим мјерним мјестима која припадају подносиоцу фактурише на двије финансијске картице - 41002400 и 41002100, са исказивањем одвојеног салда главнице и обрачунате камате. Због таквог начина обрачуна испоручене електричне енергије није могуће извршити издвајање обрачунатог износа накнаде за испоручену електричну енергију само на мјерном мјесту 0041052100100001, односно јавну расвјету у мјесту Грабици 1 Доње Црњелово. Противна страна наводи да је у протеклом периоду вршено редовно очитање утрошених количина електричне енергије, те редовно обрачунавање и фактурисање, те да су мјерна мјеста доступна за очитање, јер се налазе на јавним површинама, обезбјеђена од неовлашћеног приступа трећих лица. На мјерном мјесту је све до 19.02.2013. године био постављен мјерни уређај број 54140 који је због сумње у његову испрaвност истог дана замијењен другим мјерним уређајем број 177359, те да сходно члану 76. став 4. Општих услова подносилац захтјева иако је уредно обавијештен, није присуствовао спровођењу ванредне контроле мјерног уређаја. Замијењени мјерни уређај број 54140 је упућен у одјељење баждарнице ради његове ванредне контроле и баждарења, којом приликом је утврђено да овај мјерни уређај не задовољава прописане услове по Закону о метрологији у Републици Српској ("Службени гласник Републике Српске", број 13/02), да не ради у границама дозвољене грешке на свим испитним тачкама, док је на провјери бројачког протокола установљено да бројчаник утрошену енергију не региструје у дозвољеним границама грешке на обје тарифе у односу на резултат испитне тачке 15. по којој се испитује бројчаник, јер je бројчаник на 1 kWh пропуштене енергије регистровао само 0,3 kWh, након чега је бројило упућено на сервис. Након тога, противна страна наводи да је приступила корекцији обрачуна утрошене електричне енергије примјеном члана 79. став 2. 3. и 7. Општих услова, за период од двије године уназад за период март 2011 - јануар 2013, при чему је корекција обрачуна извршена примјеном просјечних количина електричне енергије у периоду када је мјерење било исправно, а то је 2008. година. Противна страна даље наводи, да се наводи подносиоца о уградњи "ТАЈМЕРА" на мјерна мјеста јавне расвјете нису могли узети у обзир код корекције обрачуна из разлога што их подносилац није обавијестио о предузимању радњи на уградњи овог уређаја за контролу периода укључивања и искључивања јавне расвјете, те да није позвао да представник противне стране присуствује уградњи ових уређаја, јер су они уграђени иза мјерних гарнитура, тј. на дијелу инсталације која је у искључивој одговорности подносиоца. Подносилaц је о износу накнаде за испоручену електричну енергију добијену корекцијом обрачуна обавијештен путем рачуна број 1/64/13 тј. о задужењу у износу од 2.005,02 КM, рачуна број 02/64/13 о задужењу у износу од 2.298,91 КМ, те рачуна број 03/64/13 о задужењу у износу од 268,36 КМ, који су издати 13.06.2013. године. Подносилац је ове рачуне оспорио приговором од 15.08.2013. године, по којем је поступало Одјељење за рјешавање приговора и жалби и подносиоцу захтјева је 06.09.2013. године достављен одговор којим је приговор подносиоца одбијен као неоснован. На крају, противна страна навода да подносилац захтјева није поступио у складу са чланом 11. став 2. тачка е) Општих услова, јер није пријавио уградњу "TAJМЕРА" на мјерна мјеста јавне расправе, те предлаже да Регулаторна комисија након спроведеног поступка доснесе одлуку којом ће добити као неоснован захтјев подносиоца и потврдити акт дистрибутера одговор по приговору број 551-1713 од 06.09.2013. године.
Регулаторна комисија је оцијенила да су странке прибавиле довољно доказа на основу којих се може правилно и потпуно утврдити чињенично стање и донијети праведна одлука без посебног саслушања странака на формалној расправи и додатног извођења доказа, па је на основу одредбе члана 72. Правилника о јавним расправама и рјешавању спорова и жалби, на 74. редовној сједници одржаној 12.12.2013. године, одлучено као у диспозитиву овога закључка, односно да се одлука о захтјеву подносиоца донесе у скраћеном поступку.
Правна Поука:
На овај закључак, странке могу Регулаторној комисији за енергетику Републике Српске поднијети коментаре у писаној форми у року од 8 дана од дана пријема овог закључка.
Предсједник
Миленко Чокорило