Broj: 01-521-4/13/R-74-251
Datum: 12.12.2013.
Na osnovu odredbi člana 33. stav 1. tačka d. Poslovnika o radu Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske (''Službeni glasnik Republike Srpske'', broj 59/10) i člana 72. Pravilnika o javnim raspravama i rješavanju sporova i žalbi (''Službeni glasnik Republike Srpske'', broj 70/10), u postupku rješavanja spora po zahtjevu Administrativne službe Grada Bijeljina, Odjeljenje za stambeno - komunalne poslove i zaštitu životne sredine, protiv MH "ERS" - MP a.d. Trebinje - ZEDP "Elektro-Bijeljina" a.d. Bijeljina, RJ ''Elektrodistribucija'' Bijeljina, u vezi sa tarifama po kojima se električna energija isporučuje, odnosno korekcijom obračuna utrošene električne energije, Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske na 74. redovnoj sjednici, održanoj 12. decembra 2013. godine u Trebinju, donijela je
Z A K LJ U Č A K
Spor pokrenut zahtjevom Administrativne službe Grada Bijeljina, Odjeljenje za stambeno - komunalne poslove i zaštitu životne sredine, protiv MH "ERS" - MP a.d. Trebinje - ZEDP "Elektro-Bijeljina" a.d. Bijeljina, RJ ''Elektrodistribucija'' Bijeljina, u vezi sa tarifama po kojima se električna energija isporučuje, odnosno korekcijom obračuna utrošene električne energije, rješavaće se u skraćenom postupku.
O b r a z l o ž e nj e
Zahtjevom od 10.10.2013. godine, koji je u Regulatornoj komisiji za energetiku Republike Srpske (u daljem tekstu: Regulatorna komisija), primljen 14.10.2013. godine, Administrativna služba Grada Bijeljina, Odjeljenje za stambeno - komunalne poslove i zaštitu životne sredine (u daljem tekstu: podnosilac zahtjeva), pokrenuo je postupak rješavanja spora protiv MH "ERS" - MP a.d. Trebinje - ZEDP "Elektro-Bijeljina" a.d. Bijeljina, RJ ''Elektrodistribucija'' Bijeljina (u daljem tekstu: protivna strana), u vezi sa tarifama po kojima se isporučuje električna energija. Podnesenim zahtjevom se osporava izvršena korekcija obračuna utrošene električne energije na mjernom mjestu Donje Crnjelovo - TS Grabici 1, za period 01.02.2011. - 01.02.-2013. godine u iznosu od 4.572,29 KM. Podnosilac u zahtjevu, između ostalog navodi, da je vanrednom kontrolom i baždarenjem mjernog uređaja broj 054140 utvrđeno da ovo brojilo ne zadovoljava propisane uslove, odnosno ne radi u granicama dozvoljene greške na svim ispitnim tačkama, da brojčanik utrošenu energiju ne registruje u dozvoljenim granicama greške na obje tarife i da mjerni uređaj za 1 MWh propuštene energije registruje 0,3 MWh. Nakon toga, protivna strana je pristupila korekciji obračuna zbog greške u mjerenju na osnovu člana 79. stav 2, 3. i 7. Opštih uslova za isporuku i snabdijevanje elekričnom energijom - Prečišćeni tekst ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 90/12) - u daljem tekstu: Opšti uslovi. Podnosilac zahtjeva smatra da protivna strana prilikom izvršene korekcije obračuna nije uvažila činjenicu da je 19.12.2011. godine izvršena ugradnja "TAJMERA", kojim se, kako je naknadno ustanovljeno, postigla ušteda u potrošnji električne energije 35-38 %. Pored toga, podnosilac zahtjeva nije saglasan sa periodom obračuna od dvije godine i smatra da se pomenuta korekcija može izvršiti samo za period 19.02.2012. - 19.02.2013. godine, te ističe prigovor zastarjelsoti potraživanja, tako da sa aspekta obračuna prigovor na korekciju podnosilac zasniva na članu 378. stav 1. Zakona o obligacionim odnosima. Na kraju, podnosilac navodi da ga distributer - snabdjevač treba osloboditi plaćanja utrošene elekrične energije na spornom mjernom mjestu preko 540 kWh iz razloga što distributer - sanbdjevač nije prilikom obračuna utroška električne energije uvažio činjenicu ugradnje "TAJMERA", kojim su ostvarene vidne uštede u potrošnji električne energije, što ukazuje na jedan nekorektan odnos distributera - snabdjevača prema njemu.
Na traženje Regulatorne komisije od 31.10.2013. godine, protivna strana je dana 28.11.2013. godine dostavila izjašnjenje i dokumentaciju u vezi sa zahtjevom podnosioca. U izjašnjenju je, između ostalog navedeno, da je podnosilac zahtjeva registrovan u njihovim evidencijama na mjernom mjestu 0041052100100001 Donje Crnjelovo - Grabici, Grad Bijeljina, s tim da se kompletna potrošnja na svim mjernim mjestima koja pripadaju podnosiocu fakturiše na dvije finansijske kartice - 41002400 i 41002100, sa iskazivanjem odvojenog salda glavnice i obračunate kamate. Zbog takvog načina obračuna isporučene električne energije nije moguće izvršiti izdvajanje obračunatog iznosa naknade za isporučenu električnu energiju samo na mjernom mjestu 0041052100100001, odnosno javnu rasvjetu u mjestu Grabici 1 Donje Crnjelovo. Protivna strana navodi da je u proteklom periodu vršeno redovno očitanje utrošenih količina električne energije, te redovno obračunavanje i fakturisanje, te da su mjerna mjesta dostupna za očitanje, jer se nalaze na javnim površinama, obezbjeđena od neovlašćenog pristupa trećih lica. Na mjernom mjestu je sve do 19.02.2013. godine bio postavljen mjerni uređaj broj 54140 koji je zbog sumnje u njegovu ispravnost istog dana zamijenjen drugim mjernim uređajem broj 177359, te da shodno članu 76. stav 4. Opštih uslova podnosilac zahtjeva iako je uredno obaviješten, nije prisustvovao sprovođenju vanredne kontrole mjernog uređaja. Zamijenjeni mjerni uređaj broj 54140 je upućen u odjeljenje baždarnice radi njegove vanredne kontrole i baždarenja, kojom prilikom je utvrđeno da ovaj mjerni uređaj ne zadovoljava propisane uslove po Zakonu o metrologiji u Republici Srpskoj ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 13/02), da ne radi u granicama dozvoljene greške na svim ispitnim tačkama, dok je na provjeri brojačkog protokola ustanovljeno da brojčanik utrošenu energiju ne registruje u dozvoljenim granicama greške na obje tarife u odnosu na rezultat ispitne tačke 15. po kojoj se ispituje brojčanik, jer je brojčanik na 1 kWh propuštene energije registrovao samo 0,3 kWh, nakon čega je brojilo upućeno na servis. Nakon toga, protivna strana navodi da je pristupila korekciji obračuna utrošene električne energije primjenom člana 79. stav 2. 3. i 7. Opštih uslova, za period od dvije godine unazad za period mart 2011 - januar 2013, pri čemu je korekcija obračuna izvršena primjenom prosječnih količina električne energije u periodu kada je mjerenje bilo ispravno, a to je 2008. godina. Protivna strana dalje navodi, da se navodi podnosioca o ugradnji "TAJMERA" na mjerna mjesta javne rasvjete nisu mogli uzeti u obzir kod korekcije obračuna iz razloga što ih podnosilac nije obavijestio o preduzimanju radnji na ugradnji ovog uređaja za kontrolu perioda uključivanja i isključivanja javne rasvjete, te da nije pozvao da predstavnik protivne strane prisustvuje ugradnji ovih uređaja, jer su oni ugrađeni iza mjernih garnitura, tj. na dijelu instalacije koja je u isključivoj odgovornosti podnosioca. Podnosilac je o iznosu naknade za isporučenu električnu energiju dobijenu korekcijom obračuna obaviješten putem računa broj 1/64/13 tj. o zaduženju u iznosu od 2.005,02 KM, računa broj 02/64/13 o zaduženju u iznosu od 2.298,91 KM, te računa broj 03/64/13 o zaduženju u iznosu od 268,36 KM, koji su izdati 13.06.2013. godine. Podnosilac je ove račune osporio prigovorom od 15.08.2013. godine, po kojem je postupalo Odjeljenje za rješavanje prigovora i žalbi i podnosiocu zahtjeva je 06.09.2013. godine dostavljen odgovor kojim je prigovor podnosioca odbijen kao neosnovan. Na kraju, protivna strana navoda da podnosilac zahtjeva nije postupio u skladu sa članom 11. stav 2. tačka e) Opštih uslova, jer nije prijavio ugradnju "TAJMERA" na mjerna mjesta javne rasprave, te predlaže da Regulatorna komisija nakon sprovedenog postupka dosnese odluku kojom će dobiti kao neosnovan zahtjev podnosioca i potvrditi akt distributera odgovor po prigovoru broj 551-1713 od 06.09.2013. godine.
Regulatorna komisija je ocijenila da su stranke pribavile dovoljno dokaza na osnovu kojih se može pravilno i potpuno utvrditi činjenično stanje i donijeti pravedna odluka bez posebnog saslušanja stranaka na formalnoj raspravi i dodatnog izvođenja dokaza, pa je na osnovu odredbe člana 72. Pravilnika o javnim raspravama i rješavanju sporova i žalbi, na 74. redovnoj sjednici održanoj 12.12.2013. godine, odlučeno kao u dispozitivu ovoga zaključka, odnosno da se odluka o zahtjevu podnosioca donese u skraćenom postupku.
Pravna Pouka:
Na ovaj zaključak, stranke mogu Regulatornoj komisiji za energetiku Republike Srpske podnijeti komentare u pisanoj formi u roku od 8 dana od dana prijema ovog zaključka.
Predsjednik
Milenko Čokorilo